ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-04  (läst 1220 gånger)

2003-12-28, 18:41
läst 1220 gånger

Utloggad Anders Björnlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:48
    • Visa profil
Hej,
jag har problem att logga in på Genline just nu. Är det fler som har problem? Ligger felet hos mig eller hos Genline?
Efter inloggning får jag upp ett felmeddelande:
libGenline
execCommand()failed
när jag klickar på OK kommer nästa meddelande:
GFFinder2
Cannot fetch static data, error:9
och när jag klickar på OK är jag tillbaka till inloggninsrutan.
Hälsningar
Anders B

2003-12-28, 19:09
Svar #1

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Anders!
 
Jag har samma problem. Ibland har det fungerat och ibland inte, och nu är det bara inte....
 
Mvh//
Lotta

2003-12-28, 19:11
Svar #2

Stefan Andersson


2003-12-28, 19:24
Svar #3

Mikael karlsson

Hos mig funkar det, men jag har varit inloggad välldigt länge ,,,
Så det verkar ju vara själva inloggningen som strular då..
Lotta du säger ibland har det fungerat ibland inte...
ramlar du ur när du redan e inloggad ?
Eller har du gått ut o så skall in igen ?

2003-12-28, 19:30
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Jag kom in alldeles nyss....
Jag har inte ramlat ur utan det har hänt när jag ska logga in igen....förutom en gång då den inte hämtade listan på böcker i en församling, då fick jag samma resultat som Anders beskriver.

2003-12-28, 19:36
Svar #5

Johan Lindstedt


2003-12-28, 19:41
Svar #6

Mikael karlsson

Då får man väll dra slutsatsen,,  
Har du lyckats komma in,,stanna för katten kvar  
;-)

2003-12-28, 19:51
Svar #7

Utloggad Anders Björnlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:48
    • Visa profil
Stärkt av era erfarenheter så har jag nu försökt med ett intensivt inloggande. Efter ca 15 försök blev jag insläppt och nu lär jag inte logga ut i första taget ikväll ....!
Hälsningar
Anders B

2003-12-31, 10:28
Svar #8

Eva Carlsson

Hejsan!
Jag får det där felmed. när jag har provat att spara lösenordet på datorn, tvärstopp. När jag tagit bort det och börjat om så har det fungerat på en gång. Vet inte om det beror på det eller om det bara har oturats just då.
Gott Nytt År!

2004-01-02, 16:58
Svar #9

Johan Lindstedt

Hej!
 
Nu var det dags igen... först var det samma problem som jag hade den 28:e, som Anders Björklund beskriver ovan, och nu får jag frågan om jag är ansluten till Internet... Borde vara rätt problematiskt att komma till inloggningen om man inte varit ansluten?? Känns trist att betala för ngt man inte kan nyttja när man vill...

2004-01-02, 17:17
Svar #10

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej!
 
Samma här!
Har skickat ett mail till supporten och man får hoppas att det löser sig så fort som möjligt!
 
Kristina

2004-01-02, 17:23
Svar #11

Lotta Nordin (Lotta)

Hejsan!
 
Jag börjar misstänka att problemen orsakas av överbelastning på deras server/rar(?). Det verkar som om det är störst problem vid den här tiden och några timmar framåt, och om man kommer in så är det vääääldigt trögt att ladda ner sidorna. Ju fler kunder desto större kapacitet behöver man och det verkar som om det är dags att göra något åt den saken nu.

2004-01-02, 21:16
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu går det med anständig fart igen. Överbelastningsproblem blir säkert lite mer tydliga när det är storhelger.
 
För övrigt, om det intresserar någon, så är detta vad Genline åstadkommit under senaste månaden. Talen anger antal nya sekvenser.
 
Hallands        +37
Malmöhus        +389
Blekinge        +9
Kristianstad    +1364
Göteborgs&Bohus +20
Kronobergs      +5

2004-01-04, 14:39
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Nu börjar jag bli smått irriterad (OBS! underdrift!). Jag har försökt komma in på Genline i en timme nu och får bara samma felmeddelande som Anders beskrev 28 dec 2003 kl. 18.41.
 
Att det är storhelger är inte någon ursäkt. Genline måste helt enkelt se till att dom har kapacitet att klara av sina kunder, hur många dom än är och även om alla vill använda sig av tjänsten samtidigt.

2004-01-04, 15:41
Svar #14

Mikael karlsson

Hej! Lotta, hoppas du kommit in...
Kör du med Modem eller någon slags fortare uppkoppling ?
jag har bredband och loggade ut nu för o testa komma in bara för man vart nyfiken i en strut..
o det skulle man ju inte ha gjort ;-)
För nu kommer man ju inte in.
 
Och håller med dig Storhelger är absolut ingen ursäkt det är då det verkligen skall fungera när man har tid.
 
Undrar också om du eller andra får så att sidor saknas när man tex väljer sid 175 så får man upp en annan sida tycker det verkar hos mig som det mest hänger ihop med när det är stor belastning hos dem..............
 
Sen Daniel skriver det kom in 20 sekvenser på Göteborg och Bohuslän, de kom in samma dag han skrev inlägget. 20 sekvenser om jag fattar rätt torde motsvara närmare 20 Volymer, men jag har inte lyckats hitta någon av dem som saknas för mig....Så det måste ju verkligen vara ett ansenligt antal Volymer som saknas,, inte illa för något som anses vara klart.
 
En önskan vore att man lade ett datum när sakerna kom in jobbigt och gå igenom allt för o se om det var det man själv behövde...
 
 
Hälsningar
micke

2004-01-04, 15:41
Svar #15

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Såhär en timme senare går det snabbt att ladda nya sidor, så det verkar inte vara överbelastning. Men det kan naturligtvis ha ändrats på en timme. Det är synd att Genline är så buskablyga, annars kunde de ha en websida med driftinformation..

2004-01-04, 16:00
Svar #16

Lotta Nordin (Lotta)

Kommer fortfarande ingen vart. Inloggningen fungerar men sedan blir det stopp vid hämtning av län och församlingsinfo.  
Jag har startat om datorn, tagit bort lösenord och användarnamn och skrivit in det på nytt, ingenting sådant hjälper.
 
Någon från Genline skulle ju enligt uppgift hålla koll på Anbytarforum och svara på hur det låg till med det som saknas, vilket inte någon verkar göra. Denne någon kunde ju även svara på sådana här frågor eftersom Genline, som sagt, inte har någon som helst driftsinformation eller annat på sin hemsida.

2004-01-04, 16:09
Svar #17

Mikael karlsson

ja när jag tryckt på inloggningen står det o mal en stund sen kommer en liten ruta
libGenline
execComamand() faild
 
så trycker man på ok rutan o då kommer detta
GFFinder2
Cannot fetch static data, error:9
 
och så kommer inloggningsrutan upp igen....
 
Jo intresant med detta med besvarning av frågor skulle ju ske på anbytarforum, varför nu inte Genline ville ha sådant här på sin egen sida,
märkligt igentligen.  
Nu har det ioförsig vart lite mycket röda dagar och det är rätt nytt....
 
Har de någon beredskap alls på helgerna och nätter om något strular någon som vet ?

2004-01-04, 16:27
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vad är detta för dumheter! Får precis samma fel som Miakel Karlsson ovan ...
Kommer alltså in med koden och allt och därefter kommer dessa meddelanden. Inte bra!
Inget meddelande på Genlines hemsida om driftstörningar ...
 
Nu har den plöstligt ändrat sig efter fyra försök och meddelar BAD USER OR PASS ... Hmm m
 
Nu väntar jag bara på en felanmälningsfunktion som fungerar som med Göteborgs-Posten. De dagar den falerar plussas på mitt abonemang innan nästa räkning kommer ...
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-04, 16:32
Svar #19

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
De 20 sekvenserna visade sig vara 100% Lindome. Ja, det vore inte fel om Genline lade upp sådant själva på en lista på webben, det borde ju inte vara så tidskrävade för dem tycker jag.
De ska ju ändå lägga in allt i databasens index.
 
Det låter som att jag inte ska göra ett ut- och inloggningsförsök just nu då :-)  Jag vet ju inte exakt hur deras system ser ut, men det verkar som att bara inloggningsfunktionen brutit ihop och det verkar lite egendomligt att just den skulle bli överbelastad - borde vara en rätt lätt tjänst tycker jag. Men än sen då.. kommer man inte in så gör man inte det..
 
Eller om det nu är så att inloggning fungerar men att det indexet som FamilyFinder ska ha inte är friskt eller tillgängligt.
 
Mikael, att du får upp fel sida ibland tycker jag är ett spännande fel. Tänkte först att det hade med versionen av Internet Explorer att skaffa, eftersom FamilyFinder verkar finnas i två upplagor, en plugin-baserad för äldre versioner av IE och en ActiveX-baserad för nyare. Men du har ju tydligen senaste version av IE. Då är det väl inte det som spökar..
 
Nästa gång du får upp fel sida, kolla om det hjälper att backa en sida och sedan gå en sida framåt. Prova både med pil-knapparna i det lilla FamillyFinder-fönstret, och genom att klicka i Sökresultat-fönstret, och med PageUp/PageDown-knapparna. Det kanske ger någon antydan om var felet sitter..

2004-01-04, 16:44
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Fungerar igen - kom in.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-04, 16:55
Svar #21

Mikael karlsson

Daniel, jo du kan la logga ut o testa,, så kanske jag kommer in ;-)
 
Daniel, jag har testat skall du veta både piltangenter och klicka rakt på sida i sökresultat,,,
Det enda som möjligtvis kan hjälpa är tiden verkar det som, vad det nu skall ha betydelse..
 
Eller om det kan vara så att någon annan kommer ibland volymerna så att det släpper så som hände sist helg ?
 
När detta dyker upp finns oftast 2 sidor av samma sida men den ena blir det en massa snömos ser ut som stora iskristaller och en blir ok..+ att sidan man är ute efter saknas....
Men det verkar ju bara som det är jag som har problem med detta....
 
En gång såg jag något mycket skumt för länge sedan..
då var det en födelsebok jag kollade i..
o det verkade var överdelen ok underdelen var från en annan sida ihopfogad,,,kan nog inte riktigt förklara...Men sidan såg ut som en genuin sida
Jag fattade detta tack vare jag gjore register över födda.
skulle man vara ute efter en Anders som var född ett datum o som passade in där skulle man ju i värsta fall kunna göra fel...
 
Hoppas  
Lotta kommit in nu med.

2004-01-04, 17:11
Svar #22

Lotta Nordin (Lotta)

Nu har jag äntligen kommit åt kyrkböckerna, efter att ha försökt i drygt tre timmar. Men nu loggar jag inte ut i första taget även om jag inte kan sitta och forska hela tiden.

2004-01-04, 18:46
Svar #23

Jan Ek (Janek)

Den typen överbelastning som här beskrivs är inte kul, men rätt vanlig över hela internet, i alla typer påloggningstjänster. Att ha ett system dimensionerat för alla toppar är nog svårt, och skulle nog driva upp kostnaderna orimligt mycket. Det finns många flaskhalsar, och bandbredden in till servern kostar. Men det verkar vara dags för Genline att fundera på en utbyggnad av systemet, när så många får problem under så lång tid.
 
De som upplever problem bör absolut mejla Genline och tala om när och hur länge man varit avstängd. Bara om de blir klara över omfattningen kan de ha chans att göra något åt det.
 
Också hos stora webtjänster som SAS, SJ och liknande stoppar det ibland upp på grund av överbelastning. Folk som sände SMS på nyårsafton fick dem levererade dagen efter. Mina amerikanska abonnemang på Ancestry och Genealogy blir också otillgängliga ibland, då är det bara att vänta några timmar. Fördelen där är tidsskillnaden, jag är ofta inne när folk sover där borta.
 
Sedan tror jag det är viktigt att komma ihåg att ibland när en server börjar strula riktigt kan man vara tvungen att göra den helt otillgänglig en tid medan man laddar en backup eller restartar hela systemet. Ibland gör man också teknisk service på mindre smarta tidpunkter.
 
Jag gissar att Genline är ett alltför litet företag för att ha någon som sitter standby vid maskinerna 24 timmar i dygnet. Vet ej om Håkan Skogsjö har Rötterservern i sovrummet vid sidan av sängen? Då kan han somna till bruset av fläkten, och kanske vakna om det blir tyst ...  
 
Skämt åsido brukar det nog vara så att tekniskt ansvarig har viss koll hemifrån via fjärrstyrning på hemma-PC, men allt går säkert inte att lösa den vägen. Vore intressant att höra lite om den tekniska sidan från någon i Genline. Men kanske är det affärshemligheter .....

2004-01-04, 18:51
Svar #24

Johan Lindstedt

Hej!
 
Även jag har försökt hela em utan lycka... börjar på allvar tröttna... Lär inte bli fler uppdateringar från min del innan de införskaffat en ny server...  
 
Mvh
 
Johan

2004-01-04, 19:23
Svar #25

Mikael karlsson

Jan Ek.
Många kloka synpunkter.
Men tar man betalt för en tjänst måste man ju ha bandbredden
 
Att däremot saker kan gå sönder och diverse
det är sådant som händer.
 
Men då hadde det ju varit ypperligt att på sin sida ha en sida med Driftinformation.
och också när man beräknar ha löst problemet..
 
Lite onödigt som Lotta satt i 3 timmar och försökte logga in.  
om de nu råkar ha vetat om problemet gå ut o säga det att pga av ditt och datt beräknas tjänsten komma igång ...
 
Men det är som Daniel säger de är Buskablyga.
 
Och ju mer jag tänker på det ju mer förundrad blir jag varför man skall ta upp felaktighter och diverse här...
Borde ligga på deras egen sida...
jag har inte ens sett en hänvisning på deras sida här....
Det är ju verkligen inte säkert alla som har tillgång till GENLINE springer runt på Anbytarforum...........

2004-01-04, 19:53
Svar #26

Jan Ek (Janek)

... och det är inte säkert att de som är anställda i Genline är så idealistiska att de sitter och läser Anbytarforum hela helgerna heller. De kanske har ett liv vid sidan av kyrkoböcker, datorer och internet?  
 
Tror alla som har ett jobb vill hålla sig borta några timmar emellanåt, vanlig arbetstid är ju 8 till 5 ungefär - på vardagar. Om man har en person i bakvakt för teknisk service så är det nog inte mer. Om det är riktig prioritering att uppdatera en hemsida med information om att nu fungerar det inte, eller att jobba med att fixa felet är en annan avvägning. Kan man gissa hur lång tid det kan ta att fixa ett fel? Allt detta måste Genline finna ut. Det handlar ju om kundernas förtroende. De bästa förslagen på förbättringar från denna tråd bör oavsett sändas in till supportavdelningen av respektive person.

2004-01-04, 19:57
Svar #27

Utloggad Anders Björnlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:48
    • Visa profil
Hej igen,
nu har jag försökt att logga in i ca. 2 timmar utan att lyckas. Samma felmeddelande som tidigare men skillnaden är att nu verkar det helt kört ...
Har tidigare under helgerna haft tillfällen där det varit svårt att logga in, men inte i 2 timmar! I samband med problemen den 28/12 mejlade jag till Genline och fick detta svar;  
Hej Anders,  
Vi hade under gårdagen problem med vår server, men det ska nu vara åtgärdat.
Fungerar allt som det ska nu för dig?
Med vänliga hälsningar
Genline AB
Johan Ekström
 
Med smärre svårigheter har det sedan fungerat för mig, tills idag!
En Genline-sida med driftsinformation skulle säkert vara en enkel lösning för att sänka frustrationen hos många Genline-kunder.
Hälsningar
Anders B

2004-01-04, 20:05
Svar #28

Utloggad Anders Björnlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:48
    • Visa profil
Nuu fungerar det igen och jag kunde logga in!!
Hälsningar
Anders B

2004-01-04, 20:09
Svar #29

Jan Ek (Janek)

Kl 20:00 började Allsång på Skansen ...  

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna