ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-20  (läst 1122 gånger)

2000-07-27, 14:45
läst 1122 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Är det bara jag som anser att många av SVAR:s mikrofiché är sämre än mormonernas gamla mikrofilmer? En känga åt SVAR alltså!
 
Är just nu medverkande i en kurs för svenskamerikaner som letar sina rötter och har upptäckt att många av de aktuella sidorna vi lusläser (husförhörslängder etc) på mikrofichén är oerhört svaga och innehåller mörka partier som är oläsliga. Detta är däremot inte mikrofilmerna som vid jämförelse påvisar helt läsbar text.  
Har fått mig berättat att detta beror på att man framställt mikrofichén genom att filma av mikrofilmerna, dvs kopia på kopia, vilket lett till den sämre kvalitén. Kan någon hjälpa mig om jag är ute på tunn is?  
Det är skrämmande om detta stämmer eftersom släktforskare som aldrig använt mikrofilmer (det distrubueras väl enbart fiché numera) kommer då att tro att originalböckerna är lika svårlästa som den bild de ser på mikrofichéläsaren.  
Hur gick övergången ifrån film till fiché till väga? Finns det någon kontroll och utvärdering av fichékvalitén och forskarnas krav? Vad säger arkivlagen om distribuering av mediernas kvalité?
 
När jag var på Lunds landsarkiv däremot så visade en mycket trevlig arkivpersonal där att man själva framställer sina fiché på handlingar som inte tas ut i forskarsalen (ex. mantalslängderna).De till och med filmade om missade sidor som jag påpekade saknades på korten i läsesalen!  
Det verkar alltså som landsarkiven filmar handlingar som inte tillhandahålls av SVAR. Deras fiché var helt läsbara och hade mycket mycket bra kvalité.  Är det någon som känner till detta förfaringssätt? Är inte SVAR ansvarig för fichéframställningen? Kan man i så fall införskaffa mantalslängderna på fiché ifrån landsarkiven(med bättre kvalité) ???
 
Mitt inlägg här syftar till att Släktforskningen behöver kvalité inte kvantitet!  
I övrigt anser jag att SVAR är en mycket tillmötesgående arkivorganisation, men solen kan även ha sina fläckar.

2000-07-27, 18:04
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag har noterat skillnad i kvalitet mellan  fiche-korten på Uppsala landsarkiv och dem i Arninge. Korten på ULA är (ibland) bättre. Vad det beror på vet jag inte, men man kan ju gissa att det i vissa fall kanske gjorts kopia på kopia (på kopia). Forskar man i landsarkivet har man ju också den fördelen att man kan få läsa originalhandlingen om fichen är helt oläslig. Om mormonfilmningen gjorts idag, direkt i fiche-format, hade väl slutresultatet kanske kunnat bli bättre. Fototekniken måste rimligtvis ha gått framåt sedan 40-50-60-talet.

2000-07-27, 21:00
Svar #2

Rune Edström

Hej
Har just hållir på med microkort och när det inte går se nånting, blir inte humöret nåt vidare. Det ene kortet var bara en ljus sida, förutom nedre högra hörnet. Det var klart det var nog just den sidan jag ville titta på. dom andra korten för samma årtal var alldeles svarta,särskilt där namnen är, så inte heller på dom gick det läsa nånting på. Dom blev visserligen lite ljusare där nattvarden var antecknad, men gick ju inte få fram vem, från vilken by som tog den. Så ett pris av 18.- st var dom inte värda. Dom har ju inget värde. Så kvaliten är mycket dålig för korten som är för 1840-1870. Särskilt en del.
mvh
rune

2000-07-27, 22:22
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag får instämma i Niclas, Tords och Runes erfarenheter. Tyvärr är det så att kvaliteten på korten är undermålig i många fall.  
 
Om du köper korten, Rune, ska du definitivt inte tolerera den situationen du beskriver. SVAR skickar på begäran dubbla kopior utan extra kostnad, med olika framkallningstid för att göra både ljusa och mörka partier läsbara. Säg till så gör dom det. Jag brukar, vis av erfarenhet, redan vid beställningen påpeka att jag vill ha dubbla uppsättningar om så krävs för läsbarheten. Tyvärr måste jag ändå många gånger be om komplettering, eftersom dom trots påpekandet bara skickat en uppsättning.

2000-07-27, 22:37
Svar #4

Rune Edström

Hej
Jag har dubbla kopior av en del kort, men det är ingen större skillnad. Det går inte få fram nånting av dom.
mvh
rune

2000-07-28, 01:45
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
När jag på Uppsala Landsarkiv beställt inscannade  
papperskopior har kvalitén blivit betydligt bättre  
än såväl film som vanliga papperskopior, vilket  
kan motivera det höga priset 6 kr/kopia om det är  
riktigt angeläget. Det går väl att få från  
Rikarkivet också. Hur det är på de andra  
Landsarkiven vet jag inte?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2000-07-28, 12:56
Svar #6

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Det går bra att beställa papperskopior på såväl Riksarkivet som Lunds Landsarkiv.
 
För övrigt håller jag med om den dåliga kvaliten på microkorten från SVAR.  
Jag köpte en laddning kort på Örkeneds sn och fick skicka tillbaka dem då de var på tok för mörka. Döm om min förvåning när jag fick tillbaka hela klabbet med förklaringen att det inte går att göra bättre kort på grund av för dålig skrift på orginalen!
Då åkte jag till biblioteket i Lönsboda i Örkened som hade SAMMA KORT och DE VAR INTE FÖR MÖRKA!
 
Dyrt för oläsliga kort, SVAR!
Maj-Britt Sundin

2000-07-28, 16:01
Svar #7

Utloggad Carina Strömberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2021-08-17, 20:17
    • Visa profil
Jag vill ge några några faktauppgifter gällande mikrofilm och mikrokort som kan vara bra att veta i sammanhanget.
 
När mormonerna filmade (35 mm rullfilm) behöll de originalet själva, de finns i Salt Lake City. Svenska Riksarkivet fick en kopia. Det är denna kopia som sedan är kopierad ytterligare en gång och konverterad till 16 mm rullfilm. Denna 16 mm film är sedan klippt och jacketerad till ett originalfiche. Detta originalfiche kan sedan kopieras (diazokopior) och det är dessa kopior som säljs och lånas ut av SVAR.
 
De kyrkböcker i lösbladsformat som mikrofilmas idag inom folkbokföringsprojektet filmas direkt på fiche, och det är självklart att det blir en helt annan kvalitet. Bundna kyrkböcker måste fortfarande gå omvägen över rullfilm men det blir ändå mycket bättre kvalitet än den gamla mormonfilmen eftersom vi inte behöver framställa så många generationer av filmen.
 
Tyvärr är det dålig läsbarhet på vissa  mormonfilmer eftersom bl.a. belysningen var svag i de portabla kamerorna som mormonerna använde då. Vi får ändå vara mycket tacksamma för den insats de gjorde.  
 
Vid försäljning av mikrokort gör vi alltid dubbla kopior om läsbarheten är nedsatt, men vi kan inte ha som regel att alltid leverera dubbla kopior oavsett kvalitet. Då skulle inte priset kunna hållas på dagens nivå.
 
Vi är angelägna om att våra kunder är nöjda och kan läsa korten. Hör därför av er omgående till vår kundtjänst om korten är speciellt svåra att läsa så försöker vi göra så gott det går.
 
Med vänlig hälsning  
Carina Strömberg
Direktör SVAR

2000-07-28, 18:40
Svar #8

Rune Edström

Hej Carina
Är det ett löfte att jag kanske får läsbara kort om jag skickar in dom gamla.
Eller är det nånting som ändras till målsättning när det blir aktuellt?
mvh
rune
52084

2000-12-28, 12:06
Svar #9

Lotta Johansson (Lotta)

Med tanke på vad som skrivs ovan om läsbarheten på mikrokort, så måste jag undra över en sak.
Vad innebär texten svårläst i SVAR-katalogen efter vissa volymer? Är det själva bilden som är dålig eller är texten svårtydd?
 
Jag har kort hemma som det inte stod svårläst efter, men dom är i princip oläsliga p g a den svåra handstilen (men förr eller senare ska jag nog lyckas tyda dom också) :-).
 
Mvh//
Lotta

2000-12-28, 13:08
Svar #10

Alvar Stockhaus

När mormonerna lät filma kyrkböckerna var de väl Erik Wästbergs firma Rekolid som fick göra jobbet?
mvh Alvar

2000-12-28, 21:32
Svar #11

Rune Edström (Rune)

Hej
Läsbarheten av dom flesta korten, som gäller Vilhelmina senare halvan minst av 1800-talet, är under all kritik.
Hade ett kort som hade bara skymten av några ord på yttersta högersidan, annars var det vitt. Så skicka det till HLA och tom dom tyckte det var dåligt. Fick i retur en fotokopia, mycket bra läsbar alltihop, av den sidan. Men det var ju fler sidor, som var lika. Många kort är så svarta, så det syns nästan ingenting. Så jag undrar följande:  
 
Finns någon som jobbar på Riksarkivet och kanske är bevandrad i byråkratspråket, som kan skriva ett följebrev och personligt gå till den avdelning som sköter om att bestämma om omfotografering. Maila mej så får du prov på kort, som du ber att dom ska tala om för mej vad det står på dom.  
mvh
rune

2001-03-11, 19:42
Svar #12

Anders Eriksson

hej  
vad är skillnaden på microfilm och microkort? jag såg på sidan om Finland att man kan beställa böckerna från Helsingfors och att de är filmade på microfilm , kan jag läsa den i min fische läsare??

2001-03-11, 20:16
Svar #13

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Med mikrofilm menar man oftast rullfilm, med eller utan perforering. 35 mm är en vanlig bredd, men även t.ex 16 mm har förekommit.
Mikrokort eller microfiche (som betyder samma sak) är som namnet anger ett kort, vanligt format 10x15 cm (avrundat).
En fiche-läsare kan gå att använda för filmen, men finns det inga hållare för spolarna, så kan det bli lite besvärligt.
Mvh Bo Berndtsson

2001-03-12, 00:08
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Rune! Om du mejlar till Svar och talar om vilken volym som är dålig så brukar de filma om den så fort de får tid.

2001-03-12, 00:41
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Går det fortfarande att köpa mikrofilmer ifrån Riksarkivet?  På grund av mikrofich?ns dåliga kvalit? skulle detta vara önskvärt av många släktforskare eftersom mikrofilmerna håller en högre kvalit? än fich?n, som är en kopia på kopia. Det hjälper inte alltid som ovan påpekats att göra två olika framställningskopior på mikrofich?n för filmen blir ändå ett snäpp bättre när man handskas med svårlästa källor. Att gynna användandet och tydandet av källorna borde ligga i ett av Riksarkivet primära intresse.  
 Vart kan man således i så fall köpa mikrofilmerna?  Vad ligger priset på dessa ?
Mvh Niclas Rosenbalck

2001-03-15, 19:07
Svar #16

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Tack Svar!
Jag vill på detta offentliga sätt, tacka Svar, för deras snabba och mycket tillmötesgående sätt att lösa mina problem, som jag fick med nyligen köpta mikrokort. Jag hade fått kort som antagligen var filmade av mormonerna och som var till nästan hälften svarta, därför oläsliga.
Den 13 mars skickade jag ett mail till Svar att jag hade detta problem, samma dag fick jag svaret att man skulle filma om volymerna samt att man på kopieringen, skulle försöka att göra bättre kopior. Efter att ha sätt på den första kopian, så trodde jag inte att det skulle ge så mycket, förrän volymerna var filmade på nytt.
Döm om min förvåning när jag redan idag, den 15 mars, med posten fick två kopior av den ena volymen, den ena ljus och den andra mörk, samt tre exemplar av den andra volymen, med olika ljus skärpa. Tillsammans så kan jag läsa nästan hela texten!!!
Hade jag kunnat så skulle både Lena och Marianne på Svar, fått var sin kram. Tusen tack skall ni ha i allafall.
Innan var jag bara en mycket nöjd kund, nu saknar jag nästan helt ord.
 
Med mina allra varmaste hälsningar
 
Magnus Påhlsson

2003-08-02, 19:40
Svar #17

anders sjö

Jag beställede microfich? (köp) för ett tag sedan. Är det någon som nyligen fått sina kort och kan tala om hur lång leveranstiden är för tillfället?  
Tack på förhand.

2003-08-03, 00:55
Svar #18

Magnus Johansson

Anders: Jag kan inte säga hur långa leveranstiderna är för närvarande, men det borde inte vara så långa nu eftersom det är lågsäsong. Jag kan kolla med kundtjänst på måndag för att se vad som har hänt. De får kontakta dig sedan.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Johansson

2003-08-06, 09:45
Svar #19

anders sjö

Igår kom korten. Jag beställde dem 25/7 så det gick fortare än jag väntat mig!
/Anders

2003-08-06, 16:57
Svar #20

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Leveranstiden är nu nästan så kort som den kan bli. Den beställning som mitt bibliotek faxade till Ramsele i lördags, 2/8, skickades måndag 4/8 och fanns i min brevlåda idag på förmiddagen, onsdag 6/8.  
 
Hälsar Maiken
Maiken Arvidsson

2003-08-14, 09:57
Svar #21

anders sjö

Hej.  
Beställde själv i söndags och de kom igår. Det går undan!
Annat var det för några år sedan då jag forskade på SVARs microkort förra gången. Då hände det att det tog uppåt 2 månader. Hoppas det fortsätter så här!
mvh Anders Sjö

2003-08-15, 09:44
Svar #22

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Nuvarande leveranstid från SVAR är klart godkänd, men på 90-talet faxade jag in beställningen på morgonen och hade korten i min brevlåda nästkommande vardag. Det är viktigt med kort leveranstid då man därmed kan ha flera volymer hemma samtidigt - man behöver ju ofta samma volym igen av olika anledningar.
Kenneth L. Mangskog

2003-11-30, 12:40
Svar #23

Essan Gradhman

För att göra en beställning är det en fördel att kunna använda sig av SVAR-katalogen.....
Själv har jag pappersversionen av katalogen, men idag tänkte jag göra det lätt för mig genom att snabbeställa på nätet, men efter att ha försökt komma in i katalogen i över en halvtimme gav jag upp och lyfte fram de egna volymerna av katalogen.  
 
Vad är det för datasystem egentligen som SVAR använder sig av? För att orka klicka sig fram inom SVAR måste man tydligen ha en ängels tålamod. Det har inte jag!  
En nybörjare som ska beställa med hjälp av nätversionen tappar nog tålamodet med forskning direkt när det ska vara så krångligt!
Essan

2003-12-01, 00:15
Svar #24

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ungefär ett halvt dygn senare gick det alldeles utmärkt (och snabbt) för mig att komma in.

2003-12-01, 22:36
Svar #25

Essan Gradhman

Jag vet idag vad felet var! Jag försökte klicka mig in från SVAR?s hemsida! Där stod en felaktig adress vilket jag nu gjort dem uppmärksamma på.
 
Adressen var; www.arkion.ra.se men den rätta är;
www.arkion.se.
Jag har nu påpekat det för både SVAR och Arkion, men tyvärr ligger den felaktiga kvar efter vad jag kan se.
mvh
Essan

2003-12-01, 22:45
Svar #26

Essan igen

SVAR och ARKION! Hur ska ni ha det nu? Nu fungerar bara den förstnämnda adressen!!!!!!!
Alltså är det bara att lägga in båda adresserna som favoriter tills ni bestämmer er!
Så säkrast är att använda båda dessa!
www.arkion.ra.se
www.arkion.se
Då först har du chansen att komma in på Arkion!

2003-12-01, 23:15
Svar #27

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Både www.arkion.ra.se och www.arkion.se bör fungera, men förmodligen är det något tillfälligt fel på adressen www.arkion.se som gör att den inte fungerar. Det står nog ingen felaktig adress på SVARs hemsida utan den pekar mot www.arkion.se.

2003-12-14, 16:35
Svar #28

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:21
    • Visa profil
Bland alla fördelar med Norrland kan läggas att kyrkboksmaterialet för 1900-talet finns lätt tillgängligt på mikrokort. Eftersom många personer, födda i Södra Sverige, har flyttat upp till oss så är vi många som har anledning att forska i de sydligare länen. För att få en uppfattning om när församlingsböcker skall finnas på mikrokort ringde jag häromdagen till SVAR. En vänlig dam berättade då att man efter 2002 ej längre filmar för mikrokort utan scannar.  
 
Finns det någon som kan berätta mer om detta, eller tipsa på var jag kan läsa och inhämta mer information? För oss alla som har orimligt många mil till berört landsarkiv blir den omedelbara frågan: hur görs materialet tillgängligt för oss forskare? Att Genline kan vara ett alternativ känner jag mig ej tillfreds med eftersom min bestämda åsikt är att ingen skall behöva ha tillgång till dator och internätet för att forska.
 
Hälsningar Maiken
Maiken Arvidsson

2003-12-20, 10:05
Svar #29

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
SVAR CHOCKHÖJER
 
Alla rikets folkbibliotek fick i veckan ett meddelande från SVAR om höjda priser. Varje mikrokort kommer fr.o.m. 1/1 2004 att kosta 20:- att köpa. Lån av en mikrokortsvolym kommer i fortsättningen också att kosta 20:-, både för enskilda och för bibliotek. Biblioteken kommer dock att kompenseras med 20% av lånekostnaden för den administration som mikrokortshanteringen innebär.  
 
Dessa höjningar kan vi som släktforskare beklaga, men prisjusteringar (uppåt) är i och för sig ingenting nytt. Ny är däremot den enhetsavgift för porto och emballage på 25:- per lånetillfälle, som också införs. Vid lån av enstaka eller några få volymer, innebär denna pålaga de facto en chockhöjning av hyreskostnaden. SVAR rekommenderar dessutom biblioteken att ta ut samma avgift av lånekunden!
 
SVAR fortsätter att rekommendera. Så här skriver man: Bakgrunden är den kritik som Svenska Släktforskarförbundet framfört om orättvisor i prissättningen runt om i landet. SVAR rekommenderar därför samtliga bibliotek att debitera lånekunden 20 kr/volym vid lån från biblioteken.
 
Det är riktigt att Sveriges (!) Släktforskarförbund länge hävdat att eventuella avgifter borde vara lika över hela landet, en princip som dock inte fungerar p.g.a. den kommunala avgiftssuveräniteten. Det är däremot obegripligt varför SVAR nu går ut och rekommenderar ALLA bibliotek att ansluta sig till högkostnadslinjen, alltså även de som tidigare subventionerat lånen ned till 5:- eller 10:- per volym. Risken är att flertalet sådana bibliotek nu kommer att ta skrivelsens råd till sig och chockhöja upp till den rekommenderade nivån. Detta kommer i sin tur att innebära en radikal minskning av antalet lån, med drastiskt sjunkande intäkter för SVAR som följd. Hur kan detta ligga i SVARs intresse? Det kommer också att innebära mindre forskning för de allra flesta, dyrare kurser, adjöss till alla skolprojekt och liknande....
 
Detta är en lose-lose-situation, som hade kunnat undvikas om SVAR, i stället för att försöka skjuta skulden på förbundet, hade rådfrågat detsamma.  
 
Ted Rosvall

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna