ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Janus Regius  (läst 731 gånger)

2002-01-05, 22:27
läst 731 gånger

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej!
 
Finns det ett liknander register som Janus Regius för Göta hovrätt? Jag har sökt på NAD utan att hitta det, men det beror säkert på att jag sökt på fel sätt.

2005-06-15, 10:51
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ovan omtalas registret JANUS REGIUS. Har nu den del som avser 1614-1705 som hemlån.  
(Lånenummer S 5949, och omfattande 13 kort).
Då jag är intresserad av det material som förekommer från det senare Göta Hovrätts-området, kan jag meddela att registrerade causa fram t o m 1634 endast är ett 50-tal. Då jag själv ej varit inne i materialet, är min fråga om alla mål är registrerade i detta register, eller om det kan finnas ytterligare mål i Svea Hovrätts arkiv från det senare Göta Hovrätts-området?
Någon som har erfarenhet?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-07-16, 23:35
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Rättelse:
När jag nu gått igenom alla 13 korten i JANUS REGIUS vill jag bara meddela att mitt meddelande ovan är felaktigt. Även om jag fortfarande inte riktigt förstår strukturen i registret ser det ut som om det består av olika avdelningar.
Varje avdelning börjar med de tidiga målen och fortsätter sedan kronologsikt fram till c:a 1705. Man måste alltså scanna igenom alla kort för att vara säker på att man inte missat målet i någon avdelning. I och för sig är det ganska enkelt när man väl ser strukturen. Det är också en tydlig förändring i skriften, som underlättaren en genomgång. Ibland kan man genom att se på själva kortet skönja att en avdelning slutar, då det där saknar skrift ... men endast ibland.
Om man går igenom alla mål före 1634 - och vet vad man letar efter - är det stundom möjligt att förstå vilket Götalands-mål man skall undersöka.
Någon gång finns ortsangivelser.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna