ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelsedatum i bouppteckningar  (läst 655 gånger)

2007-06-13, 12:23
läst 655 gånger

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Hej,har fått boupptäckning o undrar lite.
Den är efter min farfars syster hon dog 1909.
Det står så här,såsom närmaste arftagare efterlemnat enkemannen August Eriksson o fyra omyndiga barn.Gerda Linea Konstantia Ekman född Lohärad 18980115, Gunhild Viola Elisabet Eriksson född Norrtälje 19041115, Sixten Erik Emanuel Eriksson född Norrtälje 19070324, Anna Brita Kristina född Norrtälje 19090103.Har slagit i sveriges dödsbok o är osäker på två av dom sonen Sixten står där men rätt data o födelseplats med efternamnet Ekman han var ju född Eriksson.Sen sista dottern namn o födelse plats stämmer men det står född 19090131.Kan jag vara säker på att jag är inne på rätt personer,blir osäker o vill inte skriva in något som är fel.MVH ann-mari

2007-06-13, 13:13
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari!
 
Att det står exakt födelsedata i bouppteckningen, ska man inte lita helt på. När min farmor dog 1919, så stod min fars födelsedata som 1917-12-03. Han och jag hade firat födelsedagen på samma dag den 4 december i alla mina år. Vad var nu detta? Var min far inte född den 4:e december? Jovisst var han det. Det var felskrivet i Bouppteckningen. Alltså när det gäller exakta födelsedata, så är det ju födelseboken, som gäller. Sixten kan ju ha bytt efternamn till Ekman, men var du tar reda på det, kanske någon annan kan svara på.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2007-06-13, 16:47
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Det är svårt att bestämma sig vad man ska tro,men samtidigt är namnet å månad å år å födelseplats rätt på flickan så det är nog hon.
Vad man blir osäker på varför sixten heter Ekman, då man läser bouppteckningen så står första dottern som ekman,hitta henne som fosterdotter så det stämmer,sen kann man inte kolla längre i husförhören.Men sen står andra o tredje barnet med efternamn Eriksson (sista barnet står inget efternamn)som jag tyder det så gifte hon sig med den där august eriksson.Men då man ser att sixten står som Ekman,så undrar man,hur länge kunde man byta efernamn,han är ju född 1907.Så var det vanligt på den tiden att man bytte efternamn (man kan ju tänka sig att det var runt 1922 då han var 15år å frammåt som han själv kann ha bytt).Är det någon som vet hur det var med reglerna då på byte av efternamn.Tack Ann-Mari B för att du hjälpte mig.Har skrivit in barna nu å dom tre sista har fått august eriksson som far,men är osäker,börjar tänka på filmen Tomten är far till alla barna.ann-mari.

2007-06-13, 17:21
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är första barnet dotter bara till modern och benämnes då som fosterdotter till sin styvfar, änkemannen? Som fosterdotter till båda ärver hon ju inte dem, såvida det finns ett testamente.
 
Vem tror du gifte sig med August Eriksson, änkemannen? Menar du modern till barnen? Ja, för att han skulle stå med i bouppteckningen måste de ha varit gifta.
 
Visst kunde Sixten byta efternamn, men jag vet inte när det blev noggrannare reglerat.
 
Vad synd att du inte kan kolla i födelseböckerna. Har du långt till något släktforskningsrum med läsapparater och kyrkoböcker?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-13, 18:45
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Ann-Mari! Jag ska skriva av pappret jag fick kan ha fel då jag tolkade det,men vet att första barnet var oä.
År 1909 den 23 april förrättades boupptekningen efter mjölkhandlaren August Erikssons Tillfällegatans 8 Norrtelje hustru Anna Lovisa Konstantia Eriksson född Ekman som afled därstädes den 17 februari detta år och såsom närmaste arftagare efterlämnat enkemannen august eriksson och fyra omyndiga barn sen är alla namnen på barna uppräknade första flickan är oä o bor i fosterfamilj 1900hon står med efter namn ekman,resten av barna står med efternamn eriksson,sen står det efter alla barnas namn o födelsedata,vilkas rätt bevakades av tillstädesvarande förmyndaren karl erik ekman norrtälje.Sen står det tillgångar av en fastighet bryggården tillgång 600kr. å sen har august eriksson skrivit under.Så jag får det till att hon gifte sig o fick tre barn med eriksson.Men vet att jag läser udda ibland,så undrar vad du kann utläsa av den texten.Vist låter det som om dom var gifta,o barna var hans?ann-mari

2007-06-13, 20:08
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Varför inte ta och beställa även August Eriksson bouppteckning? Vet du när han dog? Som jag skrev tidigare så skulle inte han finnas med i bouppteckningen om de inte var gifta. Troligtvis är han väl far till de tre barnen Eriksson, eftersom de heter just Eriksson, men när man inte vet när de gifte sig, så är det ju svårt att vara bombsäker.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna