ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bilder av föremål från bouppteckningar  (läst 693 gånger)

2005-03-31, 09:32
läst 693 gånger

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle vilja veta hur saker i bouppteckningar såg ut. Vad är det t.ex. för skillnad mellan olika sorters narvare eller vad skiljer olika sorters vagnar åt?
 
Bild på en plog går att hitta, men om man vill se bild på en viss sorts plog för att veta skillnaden mellan olika plogar (t.ex. albinoplog och renplog) var hittar man bilder?
 
(Jag har redan textbeskrivningarna av orden - men en bild säger ju mer än 1000 ord.)
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-03-31, 17:13
Svar #1

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Jag håller med Marita!
 
Det skulle vara roligare att kunna se bildexempel på hur uppdradade saker i gamla bouppteckningarna kunde ha sett ut.
 
Sen har jag en stor låda med udda gamla träföremål som jag inte vet vad det är för något.
Kanske kunde man på anbytarforum skapa en avdelning för bouppteckningsföremål, där man samlar bilder och information och man kan lägga in bilder och fråga vad det är m.m.
 
mvh
Linus

2005-04-02, 22:44
Svar #2

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Linus!
 
En egen avdelning för bouppteckningsbilder låter väldigt intressant.
 
Den skulle behöva vara väl strukturerad för att fungera bra. Bouppteckningarnas rubriker kanske skulle kunna fungera. Järnsaker, träsaker, gångkläder o.s.v.
Så spännande det skulle vara! Hoppas fler tycker till här så att detta kan bli ett kommande projekt.
 
(Lådan med de gamla träföremålen låter väldigt spännande!)
 
//Marita!
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2006-03-22, 19:32
Svar #3

Utloggad Dennis Meisner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2015-09-14, 13:40
    • Visa profil
Jag känner att jag vill lägga en röst på detta förslaget. Det låter inte alls dumt.
 
// Dennis

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna