ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stämningslistor  (läst 2424 gånger)

2004-10-21, 17:59
läst 2424 gånger

Anders Andersson

Stämningslistor, alltså förteckningar över mål som anmälts till kommande ting (ibland även benämnda uppropslistor), har nämnts här och var i andra diskussioner i Anbytarforum, exempelvis som hjälpmedel för att hitta eventuella faderskapsmål i domböckerna. Jag tycker dessa är så pass intressanta att de förtjänar en egen rubrik.
 
Jag hade ingen egentlig erfarenhet av domböcker fram till i somras, då jag började nysta i ett skilsmässomål från 1920-talet. När jag senare gav mig i kast med ett faderskapsärende på 1860-talet fick jag syn på ordet stämningslistor i arkivförteckningen för Lindes och Ramsbergs häradsrätt, och undrade om dessa listor kunde vara till hjälp.
 
Jag beställde fram en kapsel för den aktuella perioden, och det gav utdelning med besked. Eftersom både kärandens och svarandens namn framgick av notisen i stämningslistan, erhöll jag redan där en vink om vem den påstådda fadern var. Domboken behövdes egentligen bara för att hitta ett uttryckligt erkännande av faderskapet, vilket förstås var nog så viktigt.
 
Tyvärr finns inte stämningslistor bevarade i samma omfattning som själva domböckerna. En sökning i NAD efter arkivserier innehållande stämningslistor ger cirka 250 träffar, alltså långt färre än de drygt 800 träffar som motsvarande sökning efter saköreslängder resulterar i. Beror det på att stämningslistor inte har upprättats lika konsekvent vid alla domstolar, eller har de i högre grad gallrats ut efter genomfört ting i stället för att arkiveras?

2004-10-21, 18:53
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jag har sett dina initierade inlägg på sajten under flera månader, många rör domböcker och dithörande material.
 
Eftersom jag sysslat med domboksmaterial under flera år, har jag läst inläggen med stort intresse. Så även detta.
 
Hajar till lite extra när du nämner Lindes och Ramsbergs häradsrätt - för det är mitt specialområde! (Har utarbetat ett domboksregister för det häradet - se Lindes Bergslags häradsrätt 1612-1699). Jag har varit medveten om stämningslistornas förträfflighet som sökingång till domboken, men inte vetat att det var så vanligt förekommande från mitten av 1800-talet. Den tidsperioden har jag ägnat mindre tid åt. Antar att dessa listor/längder inte är avfilmade, särskilt inte efter 1850. Det vanliga domboksmaterialet - protokollen - brukar bara var filmat fram till ung. den tiden.
 
På din avslutande fråga skulle jag nog vilja säga ja - i båda fallen. Allt handhavande av kvarlämnat juridisk material var nog inte likartat över hela landet. Det berodde på de lokala ämbetsmännen, hur noggranna och nitiska de var. Sedan var domstolen ålagd att bevara själva handlingarna från parterna, inte själva listorna, som var en hjälpreda i det administrativa arbetet. Att själva stämningslistorna saknas i många härader, är därför inte så konstigt. Att andra handlingar sedan saknas, som rätteligen borde finnas kvar, har allehanda orsaker (precis som för annat förkommet arkivmaterial).  
 
Så nu blir det ett besöka vid landsarkivet i Uppsala! Har du exakt volymnummer och signum på stämningslistorna från 1800-talet, kan du kanske mejla mig dessa?
 
Mvh / Leif

2004-10-21, 19:34
Svar #2

Anders Andersson

I Lindes och Ramsbergs bergslags häradsrätts arkiv finns stämningslistor från 1799 (med en lucka 1819-1830), och själv tittade jag i volym CVIIb:9. Den förvarades i kapsel, med pappersomslag för varje år (om jag minns rätt).
 
Jag intresserade mig främst för året 1869, under vilket ungefär ett halvdussin mål rörande barnuppfostringshjälp anmäldes, däribland det jag själv sökte. En svårighet med listorna var att det inte framgick klart och tydligt (för mig) vilket ting målen anmäldes till, men med bara två ting per år gick det att gissa sig fram.
 
Jag får intrycket att stämningslistorna borde vara idealiska som underlag för framtagning av register till domböckerna, då de dels innehåller parternas namn, dels inkluderar också stämningar som dragits tillbaka innan tinget ägt rum (vilket jag har läst på annat håll i Anbytarforum).

2004-10-22, 01:42
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Inom Vadstenas område har jag i ett flertal fall hittat stämningslistor bland de inneliggande handlingarna, som brukar ha ett signum börjande på E, har inte tänkt på om de finns under eget signum.

2005-08-25, 19:37
Svar #4

Henric Johansson

Hej !
 
Söker efter mål rörande barnuppfostringshjälp
i Ulricehamn, men hittar inget mål alls i Rådhus-
rättens domböcker gällande faderskapsmål??
Och då har jag sökt igenom 1897-1912 års böcker.
Var kan man hitta målen?? Tycker att det borde  
funnits något mål. Fanns även Redvägs Häradsrätt
i Ulricehamn men där finner jag inget heller..
Enligt http://www.nad.ra.se så finns det inga  
stämmningslistor på Ulricehamns Rådhusrätt...
 
Vad göra? Tacksam för tips...

2005-08-25, 20:19
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Stämningslistorna behöver inte ligga som en egen serie. Jag har ofta sett dem, inom Vadstenas område, som liggande i serie E, Inneliggande handlingar. Det är en serie lösa handlingar för varje ting, och de kan innehålla vad som helst. De är inte filmade.

2005-08-25, 21:18
Svar #6

Henric Johansson

Hej !
 
Tack för snabbt svar!! Men om man som i mitt fall
inte hittar ett enda fall i saköreslängderna
under 13 år.. Var kan man leta då?
 
//Henric

2005-08-25, 21:44
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag föreslår ändå en titt i de inneliggande handlingarna för där kan finnas brev om att modern stämt barnafadern på underhåll, och så har de kommit överens innan tinget. Då har de skrivit dit och sagt att målet inte behöver tas upp. Och i sånt fall blir det inget mål i domboken och ingen notering i saköreslängden.

2007-06-28, 15:44
Svar #8

Linda Karlfeldt

Hjälp med att hitta en stämning....min farfars farmor stämde mannen som gjort henne gravid med tvillingar...antar att stämningen handlade om att han inte erkände barnen som sina och hon ville förmå honom till detta. Detta utspelade sig efter 1884 6/1 (då tvillingarna August LEonard och Carl Hugo föddes). Deras mor hetter Emma Charlotta Nilsdotter och föddes 1860 i Vimmerby, precis som sina söner. MAnnen som blev stämd hette Blom och var enligt uppgifter jag har skogsvaktare...Jag vet inte var jag kan hitta uppgifter om detta, men antar att det är i domböcker eller stämningslistor?? Vart vänder jag mig i detta fall?? Har bara sökt på Genline och aldrig ute i riktiga världen!! Snälla ngn, hjälp!!
 
Vänligen
Linda Karlfeldt

2007-06-28, 18:02
Svar #9

Karin Andersson

Linda, jag föreslår att du kontaktar Landsarkivet i Vadstena.
www.statensarkiv.se
> Landsarkivet Vadstena
- Kontakt och besök
 
Adressuppgifter:                                 Postadress: Box 126, 592 23 Vadstena
Besöksadress: Slottet  
Telefon: 0143-753 00
växelns öppettider må-fr året runt 8.00-12.00, 13.00-16.00
Fax: 0143-753 37  
E-post: landsarkivet@landsarkivet-vadstena.ra.se  
Organisationsnummer: 20 21 00 - 1074
Plusgironummer: 95 06 23 - 9  
Bankgironummer: 5052 - 3778  
.............

2012-06-28, 21:43
Svar #10

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Ursäkta trådarkeologin, men släktforskning handlar ju om gamla trådar.  Jag har sökt efter stämningslistor på NAD:s hemsida i Skellefteå tingslags häradsrätts arkiv men det verkar inte finnas några. Endast inneliggande handlingar men de sträcker sig endast till år 1862, vilket jag tycker är märkligt. Visst borde det ha inkommit handlingar till häradsrätten senare än det året?
 
En annan fråga som jag undrar över är, hur länge fördes sockenstämmoprotokoll? Enligt NAD finns det endast sockenstämmoprotokoll fram till år 1900 för Skellefteå landsförsamling.
 
Tacksam för svar.  
 
/Anton

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna