ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-20  (läst 1444 gånger)

2004-07-28, 22:59
läst 1444 gånger

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kristina ångrade själv sina ord rätt snabbt och önskade dem oskrivna - och då kan vi förstås hjälpa till..
 
Denna fråga är för övrigt naturligtvis väldigt viktig, och jag tror säkert vi kommer fram med bättre information snarast.. Även Calle har nog semester (och har alltså kanske inte kunnat ägna sig åt denna fråga 'fullt ut') men jag är åter på måndag åtminstone.

2004-07-29, 10:53
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Jag har ägnat några semesterdagar åt att kolla den här frågan med personer som är betydligt bättre jurister än jag och ska försöka reda ut resultatet av de diskussionerna.
 
Att man som svensk medborjare ska känna till Sveriges lagar kommer tydligen som en obehaglig överraskning för flera debattörer. Det är - naturligtvis - inget jag beslutat om, men ändå väljer man att skjuta på budbäraren.
 
Att ingen i praktiken känner till alla lagar torde väl också vara uppenbart och inget man har anledning känna någon skuld för. Lagtexterna är också medvetet skrivna så odistinkt att man ska kunna använda dem inte som ett facit, utan som riktlinjer. Rättsuppfattningen hos de allra flesta torde dock göra det helt onödigt att plugga lagtexter för att klara den samhälleliga samvaron.
 
Arne Forsmans undran om man ska våga beställa några CD från förbundet förvånar mig lite. Det är ju det jag hela tiden försökt framföra, att man ska skaffa sina skivor genom att köpa dem, inte via gratiskopiering.
 
Förbundets CD-skivor består av tre huvuddelar: 1) en databas med all information, 2) ett sökprogram för att få ut den informationen, och 3) ett antal indexfiler för att sökprogrammet snabbt ska kunna återfinna informationen i databasen. Detta nämnt som förklaring till varför vi inte använt standardprogramvara i våra CD-produkter. Det finns nämligen inga standardprogram som till en rimlig kostnad kan hantera sådana stora mängder data. Därför är varje CD:s sökprogram unikt.
 
Det har framförts tidigare i debatten att förbundets CD bara är databaser. Detta är alltså inte korrekt. Man har ingen användning av en eller två av de delar jag nämnde i förra stycket. För att kunna få ut information från CDn måste man således ha tillgång till allt digitalt innehåll på CDn (utom bruksanvisningen och den installationsfil för Acrobat Reader som medföljer) med åtminstone sökprogrammet och indexfilerna, men i vissa fall även databasen, installerad på sin hårddisk.
 
Enligt lagen om upphovsrätt ? 12 får man inte framställa exemplar av dataprogram eller framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form. Detta har av tidigare debattörer tolkats som att de inte ens får installera CDn på sin egen dator. Detta ser jag som en orimlig tolkning även om lagtexten inte ger någon absolut hjälp där. Vi har dessutom förklarat på insidan av fodralet hur man ska installera den. Utan att jag har undersökt förarbetena till lagtexten och eventuella prejudikat säjer mig min egen rättskänsla att man således måste få installera den på sin egen dator, sin bärbara dator och även på datorn på landet (om man har någon sådan). Även familjen måste rimligtvis kunna använda databaserna utan att be ägaren om lov, även om lagtexterna inte ger någon hjälp där.
 
Att privat låna ut en CD tycks vara helt legalt. Det som inte är förbjudet är som bekant tillåtet. Sedan beror det på vad den som lånar CDn vill göra med den. Om han eller hon försöker installera den på sin dator torde paragrafen omnämnd i förra stycket inträda. CDn går ju inte att använda med mindre än att man framställer exemplar av dataprogram, dvs kör igång installationsprogrammet.
 
Om man skänker bort eller säljer en CD (ej i teorin förbjudet alltså om jag nu tolkat lagen rätt) faller dock vissa krav på båda parterna. Den som avhänder sig CDn måste ha avinstallerat programmet och förstört eventuell säkerhetskopia. Den som övertar CDn måste i sin tur, för att ha rätt att installera den på sin dator, vara övertygad bortom allt tvivel att den inte finns kvar i någon form hos den tidigare ägaren.
 
? 19 i lagen om upphovsrätt ger inte rätt att tillhandahålla allmänheten (helt rätt, Sonia) exemplar av datorprogram i maskinläsbar form genom utlåning. Då är frågan hur man definierar allmänheten. Att ett bibliotek inte får låna ut förbundets CD torde vara odiskutabelt. Biblioteken riktar sig ju till en obestämd allmänhet. Jag anser även att en bestämd allmänhet, som en förening och medlemmarna i den, omfattas av de reglerna. Det är ju inte så att alla medlemmar i en förening i någon form är hårt knutna till varann, det enda de absolut har gemensamt är att de betalat en medlemsavgift till föreningen. Det finns knappast något krav på att man som medlem i en släktforskarförening ska bo på en viss ort eller ens kunna släktforska. Tvärtom säjer lagen att några restriktioner inte får finnas för medlemskap i en allmännyttig ideell förening, vilket förbundets medlemsföreningar i så gott som alla fall torde vara, eftersom det är ett inträdeskrav i förbundet.
 
Det här blev långt, och någon absolut sanning är det säkert inte heller. Det är först när lagtexter prövas rättsligt, dvs i en rättegång, som tillämpningen blir tydligare.
 
Om man till slut studerar vilket arbete som ligger bakom framtagandet av en CD torde det också vara klart varför de inte är gratis. Som exempel arbetade jag själv under ganska exakt ett år, om än inte heltid, med Sveriges befolkning 1890, från att större delen av datamaterialet anlände tills att CDn fanns klar för leverans. Detta oräknat det arbete som under nio år innan nedlagts av olika registreringsgrupper runt om i landet, kostnad för programmering, licensavift till Svar (större delen av intäkterna), etc.
 
Således borde de allra flesta vara medvetna om är att ju mer som piratkopieras av de av förbundet framtagna CD-skivorna, desto mindre är chansen att det blir nya produkter eftersom det är både tidsödande och kostsamt att ta fram en CD.

2004-07-29, 16:30
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Carl
 
Visst blev det långt, men det beskriver ganska väl vad som gäller. Jag vill göra följande reflektioner: Skivan är inte knuten till en köpare utan till en användare, i taget. Skivan kan säljas och då kan ingen skugga falla på de som annonserat på Rötter.
 
Det jag trots allt vill få utrett är hur de skivor som en förening köpt, för medel ur gemensam kassa, kan användas. Får de flyttas mellan olika datorer, under förutsättning att det bara finns en installation per tidsenhet?
 
Sen håller jag helt med Carl om piratkopiering, men det var inte det som initierade debatten, det är en senare vinkling som jag tror Carl själv lagt in.
 
Mvh
Mats

2004-07-30, 10:53
Svar #3

Rick Ekman

Carl.
 
Vad det gäller föreningar har jag en liten annan tolkning än du. Nämligen att en förening ÄR ett slutet sällskap. Att sedan föreningen ställer ett för medlemsavgifterna inköpt material till medlemmarnas förfogan anser jag vara en självklar rättighet. Det är ju de betalande medlemmarnas gemensamma egendom! Jämför de föreningar som betalar för ett abonnemang på t.ex. Genline och Ancestry som sedan kan nytjas av alla medlemmarna (visserligen på föreningens dator, men dock även detta ett sätt att dela på kostnaden). Skillnaden är i detta fall att det handlar om en cd som kan flyttas mellan datorer. Men om medlemmen i samband med lånet förbinder sig att inte kopiera eller vidaresprida materialet så ser jag inget hinder under förutsättning att materialet inte samtidigt är installerat på föreningens dator.
 
Detta är ett problem som jag i likhet med Mats ovan anser måste klargöras från förbundet.

2004-07-30, 21:39
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Mats och Rick! Visst är en till en förening inköpt CD medlemmarnas gemensamma egendom och därför får den naturligtvis installeras på föreningens gemensamma dator. Men eftersom CDn bara får finnas på en dator i taget kan den inte samtidigt lånas ut till en enskild medlem.
 
Om föreningen trots det, för en kortare eller längre tid, skulle låna ut den gemensamt inköpta CDn till en enskild medlem måste den först avinstalleras från föreningens dator. Sedan skulle de ansvariga inom föreningens styrelse vid återlämnandet vara tvungen att försäkra sig utom allt tvivel att det inte finns någon kopia av CDn kvar i någon form, på hårddisken, som hemmabränd CD eller som säkerhetskopia hos medlemmen.
 
Kan inte styrelsen garantera det har resten av medlemmarna i föreningen gått miste om den möjlighet att använda CDn som skulle funnits om den i stället var installerad på föreningens dator, eftersom brott mot upphovsrättslagen i så fall kan misstänkas.

2004-07-31, 06:17
Svar #5

anonym

Herregud vad är detta för brännvinsadvokatyr???
 
Kan inte styrelsen garantera det har resten av medlemmarna i föreningen gått miste om den möjlighet att använda CDn som skulle funnits om den i stället var installerad på föreningens dator, eftersom brott mot upphovsrättslagen i så fall kan misstänkas.
 
Det absolut bästa sättet att undvika piratkopiering är att hålla ett skäligt och humant d.v.s. lågt pris på sina produkter.
 
Då är det väl väl i så fall större problem att de allra flesta program finns att ladda hem från nätet. Förbundets CD-skivor inräknade!

2004-07-31, 06:47
Svar #6

Anonym igen

Således borde de allra flesta vara medvetna om är att ju mer som piratkopieras av de av förbundet framtagna CD-skivorna, desto mindre är chansen att det blir nya produkter eftersom det är både tidsödande och kostsamt att ta fram en CD.  
 
Vad är det för konstig logik? Piratkopierde skivor innebär väl inte minskade intäkter för förbundet? Ökad försäljning skulle däremot kunna öka intäkterna ....
 
 
10 000 x 500 kr = 500 000 kr
 
 
100 000 x 100 kr = 1 000 000 kr

2004-07-31, 07:17
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Anonyma inlägg borde inte besvaras, men jag gör det ändå.
 
Diskussionen har växt fram genom att flera debattörer absolut ville ha facit på hur man fick hantera förbundets CD-skivor, och då har jag via tillgängliga lagtexter försökt utreda det. Det blir tydligen i den anomymes värld brännvinsadvokatyr.
 
Den anonyme debattören hävdar också att skivorna finns att ladda ner gratis från nätet, något som var helt nytt åtminstone för mig, men tydligen normalt och försvarbart i den anonymes värld eftersom han inte meddelat oss var. Vad skulle det då vara för mening att sänka priset från 500:- till 100:-? Det vore ju ändå 100:- för högt enligt hans resonemang.
 
Dessutom är det helt klart en nolla för mycket i hans argumentation om han tror att förbundet kan sälja 10.000 exemplar av någonting, för att inte tala om 100.000. Det är inte Gyllene tiders senaste hitar vi distribuerar.

2004-07-31, 07:31
Svar #8

PeO Åstbom

... absolut ville ha facit på hur man fick hantera förbundets CD-skivor...
 
Du Carl har tydligen inte förstått detta ännu och det var konstigt att inte dina juristkällor upplyste dig om att KONSUMENT- och AVTALSLAGEN också till hör Sveriges lagar. Där står nämligen att köpare skall informeras INNAN ingånget avtal om villkor rörande produkten. En affär mellan två eller flera fysiska eller juridiska personer är enligt lagens mening ett avtal.
För att ytterligare förtydliga mitt inlägg så vill jag säga att jag klagar absolut inte på priset, som enligt mitt förmenande är skäligt.
 
Vänligen PeO Åstbom

2004-07-31, 08:32
Svar #9

Anonym igen

Hej Carl.
 
Välkommen ut i verkligheten!
 
Det finns en enda orsak till att jag föredrar att skriva anonymt. Det är den censur som förekommer här på Anbytarforum. Det var ytterst intressant att se att anonyma inlägg får lika kvar i denna debatt.
 
Jag köper inte din argumentationsteknik. Jag har inte någonstans skrivit att det skulle vara normalt eller försvarbart att tillhandahålla förbundets CD-skivor för gratis nedladdning på nätet. Det är du som står för den formuleringen!!! Jag ser det som ett stort problem. Det hade du också kunnat förstå om du hade kunnat läsa innantill.

2004-07-31, 08:42
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Man behöver inte vara anonym för att veta att i princip allt finns att ladda ner gratis från nätet. Det finns vissa program och sajter man kan använda för att komma åt detta. Ett exempel är KaZaA, som många ungdomar använder för att byta musik, men där finns program också.

2004-07-31, 09:22
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Jag tror inte att jag hänvisat till några särskilda villkor utan har bara försökt utreda vad lagen om upphovsrätt ger för riktlinjer i frågan. Där står att man INTE får framställa exemplar av dataprogram eller framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form, vilket är nödvändigt om man ska kunna använda förbundets CD på sin dator. Jag undrar på vilket sätt den lagen skulle sättas ur spel av Konsument- och Avtalslagen.

2004-07-31, 09:32
Svar #12

Rick Ekman

Carl.
 
Jag skrev klart och tydligt i mitt inlägg att en förutsättning var att programmet INTE var installerat på föreningens dator om nu föreningen ens äger en sådan vilket inte är alla släktforskarföreningars förmån att göra.
 
Att sedan styrelsen ska agerar polis förstår jag inte riktigt. Jag skrev också att medlemmen vi lånet förband sig att inte kopiera eller vidaresprida materialet. Alltså ett bindande avtal liknande det du hävdar gäller vid köpet av cd'n eller hur?
 
Hur agerar ni på förbundet om jag annonserar ut en av era skivor på köp och sälj sidan? Åker ni hem till mig och kollar att jag avinstallerat programmet? Annars kan ju inte ni utan allt rimligt tvivel veta om det finns en kopia kvar hos mig.
Alltså begår ni själva ett brott mot det avtal som du hävdar gäller!

2004-07-31, 10:16
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Om jag köper en CD och sedan är medskyldig till att det hamnar en kopia av den hos någon annan kan jag naturligtvis i teorin straffas för det. Att sedan möjligheterna att bevisa detta är svåra är en annan sak. Och återigen, jag har inte hänvisat till något speciellt avtal, utan till upphovsrättslagen.
 
Diskussionen har blivit lång, men den fråga du tar upp i sista stycket är behandlad långt tidigare. Läs svaret där.

2004-07-31, 10:25
Svar #14

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Att kopiera program är att stjäla! Konstigare än så är det inte. Om man tycker något är för dyrt låter man bli att köpa - man stjäl inte!
 
Jag tycker förbundets skivor har ett helt rimligt pris - men det har ju faktiskt inte med saken att göra.
 
Någon skrev ovan att man kommer långt med vanligt privat rättstänkande - bondförnuft.
 
Jag låter inte någon annan kopiera min skiva. Jag kan låna ut den - till nära vänner eller släktingar, och för kortare tid. Jag gör det i så fall bara till sådana hederliga människor som inte kopierar - stjäl! (Att under tiden tömma min egen hårddisk verkar lite juridisk overkill).
 
Tröttnar jag på min skiva, avinstallerar jag och kan sälja, eller skänka.
 
Att föreningar kan låta medlemmarna använda program på föreningens dator måste vara OK. Jag tycker att fri utlåning utan kontroll verkar vara att gå för långt. Det tar ju bort många potentiella kunder.
 
Jag håller med många ovan. Komplettera texten på skivan - så det är tydligare vad som gäller. Dessa frågor är svåra och uppe för debatt på många olika fora.

2004-07-31, 10:45
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Att anonyma inlägg får ligga kvar beror bara på att ingen ju vaktar detta forum som en hök; jag blev varse det nu först, och nu är det lite svårare att klippa bort något.
 
Så tro inte att det är fritt fram att fortsätta vara 'Anonym'.

2004-07-31, 10:55
Svar #16

Rick Ekman

Anders
 
Vad är det för skillnad på din utlåning och en förenings?
Du säger att du bara lånar ut till personer som inte stjäl, men den tanken måste väl finnas även hos föreningen? De måste väl lita på sina medlemmar? Om man som tillägg till detta har en skriftlig förbindelse som låntagaren skriver på att inte mångfaldiga eller på annat sätt sprida materialet så anser jag att man inte fritt lånar ut utan kontroll.
 
Likaså tar väl din utlåning bort eventuella kunder eller?

2004-07-31, 12:23
Svar #17

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Viktigare än lagar och förordningar och deras uttolkning är kanske i detta fallet ordet solidaritet. Sveriges Släktforskarförbund har haft mycket stora kostnader för att ta fram det erforderliga databasmaterialet, förbättra dess kvalitet och via god och anpassad programvara göra det tillgängligt för den stora släktforskande allmänheten. Det är nödvändigt att förbundet också får sådana inkomster av hanteringen, att vi dels täcker våra kostnader, dels får möjlighet att satsa på nya produktioner.  
 
Det var tack vare de goda inkomsterna från Sveriges Dödbok II som vi har kunnat satsa på det enorma och mycket kostsamma projektet Namn åt de döda, som ger oss alla en långt bättre dödbok än vad vi annars skulle ha kunnat erbjuda. Det var tack vare intäkterna från Sveriges Befolkning 1970
som vi kunde kosta på oss att satsa på Sveriges Befolkning 1890, som inte ger oss några intäkter alls. På samma sätt skall kommande produkter hjälpa till att finansiera nya satsningar till alla släktforskares fromma.
 
Den person eller förening som ägnar sig åt piratkopiering av förbundets CD-skivor saboterar därmed den fortsatta utvecklingen av nya och efterlängtade hjälpmedel och verktyg. Så enkelt är det. Oavsett vad lagarna säger.
 
Frågan om kopiering och utlåning av förbundets CD-skivor kommer upp som ett av många ämnen på årets ordförandekonferens i Östersund.
 
Mvh
TED ROSVALL
Förbundsordförande

2004-07-31, 16:05
Svar #18

PeO Åstbom

Det tycks vara omöjligt att få ett klart och tydligt svar på vilken typ av användarlicens som förbundet anser sig sälja tillsammans med en enskild skiva.
Dock hänvisar man till - under rubriken PRODUKTFAKTA på skivans sida på BOKHANDELN - att möjligheten till nätverksinstallation finns om man tar kontakt. Med nätverksinstallation antar jag man även menar fleranvändarlicensiering.
 
Det köpeavtal som man ingår som säljare och köpare regleras inte i Upphovsrättslagen, eftersom själva varan är RÄTTEN att använda, i detta fall ett dataprogram för att få åtkomst till en mängd data.
För att uppfylla sina åligganden som säljare är denne skyldig att informera före köpet om sin vara, alltså i detta fall om RÄTTEN att använda programmet. (Thomas Loo påpekade tidigt i debatten detta om skillnaden mellan copyright och användarrättighet - i dagligt tal kallad licens).
 
Vänligen PeO Åstbom

2004-07-31, 16:25
Svar #19

sven johansson

Jag tycker lagen om upphovsrätt är tydlig i sin skrivning att det är förbjudet att kopiera och låna ut CD-skivor. Sedan kan man alltid försöka leta efter kryphål i lagen och efter ofullständiga texter på CD-skivorna m.m. Men det borde vara självklart för alla släktforskare att man i det långa loppet tjänar på att köpa sina CD-skivor istället för att kopiera dem. Förbundet men även många föreningar ger ut CD-skivor och behöver dessa intäkter för att kunna gå vidare och ta fram fler register, avskrifter, släktutredningar m.m. som i sin tur kan bli nya CD-skivor eller böcker. Dessutom är förbundet inte något vinstdrivande företag utan har en till stor del ideellt arbetande styrelse, detsamma gäller för alla släktforskarföreningar som ger ut CD-skivor. Självklart skall man stödja detta och betala vad CD-skivan kostar, priserna ligger också på en nivå som gör att ingen skall behöva avstå av den anledningen.
Man kan även ta Sveriges befolkning 1890 som exempel, där går huvuddelen av intäkterna inte till Sveriges Släktforskarförbund utan till Arkion som haft arbetsgrupper som dataregistrerat denna folkräkning. Dessa intäkter har gjort att man kunnat satsa mer resurser på att dataregistrera folkräkningen 1900 som nu kommer att bli färdig betydligt tidigare än vad som annars hade varit möjligt.  
Sven  Johansson
Sveriges släktforskarförbund och
Hallands Genealogiska Förening

2004-07-31, 17:35
Svar #20

Rick Ekman

Ted.
 
Jag tycker det är väldigt bra att denna disskusion kommer upp på ordförandekonferens, hoppas sedan bara att det som framkommer på konferensen kommer oss alla till del!
 
Sedan till din anmärkning om piratkopiering:
Jag har aldrig uppmanat till piratkopiering av materialet då det ligger till som du säger med att intäkterna ligger tillgrund för nya projekt.
Piratkopiering är av ondo och att det har kommit in i denna debatt får vi tacka bl.a. Carl för.
Att en släktforskarförening skulle ägna sig åt detta förefaller mig otroligt.
Dock är inte tillhandahållande av materialet lika med piratkopiering vilket Carl m.fl. tycks mena.
Om en grupp personer (i detta fallet en förening) köper en vara gemensamt för gemensamma pengar måste väl alla dessa få använda varan? Så länge varan endast används i en dator åt gången! Vad i upphovsrättslagen hindrar detta?
 
Detta kan tycker jag jämnställas med att en förening prenummererar på en tidning som sedan cirkulerar mellan medlemmarna och när den inte cirkulerar finns den tillgänglig i föreningslokalen. Detta är ett förfaringssätt som innom företagsvärlden är vida spritt. Tidningen liksom förbundetsskivor skyddas ju av Upphovsrättslagen. Opponerar ni er mot detta också?
 
Sven.
 
Se även mitt svar till Ted. Vad det handlar om i detta fall är inte som jag ser det utlåning, eftersom medlemmarna gemensamt har köpt denna vara för gemensamma pengar och alltså formelt är ägare till produkten.
 
Ta nu bort piratkopierings problematiken ur denna fråga och klargör istället om denna form av föreningsgemensamma inköp är laglig!

2004-07-31, 17:41
Svar #21

Leif Karlsson

Anonym räknar lika illa som han/hon argumenterar!

2004-07-31, 17:55
Svar #22

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Rick!
Jag skulle kunna tänka mig att låta en god vän låna min dator för att kolla några uppgifter från min CD. Steget är ju då ganska kort till att låna ut CD:n till honom över en helg för att göra samma koll.
För mig är dettta stor skillnad mellan att göra en skiva kontinuerligt tillgänglig för en hel förenings medlemmar.
Skulle min vän återkomma flera gånger skulle jag uppmana honom att köpa en egen skiva. På samma sätt - om medlemmarna vill ha full tillgång till skivan hemma bör de köpa en egen.
Anders

2004-07-31, 18:57
Svar #23

Rick Ekman

Anders.
 
Håller med fullo med dig om att om vill ha FULL tillgång till skivan hemma ska man köpa sin egen.
Men i detta fallet med en förening så har man ju i mitt tycke redan gjort detta då medlemmarna själva gemensamt har fattat beslut om att lägga sina (föreningens) pengar på detta.
Se även mitt svar till Ted och Sven om samma sak.
 
Att sedan säga att medlemmarna har full tillgång till denna hemma är väl att ta i.
 
1. Endast en medlem i taget kan ha den fysiska upplagan eller hur?
 
2. I det fall jag tänker på skulle skivan endast kunna hämtas 1-2 ggr i veckan då lokalen endast är öppen på helgerna. Det är ju inte alla föreningar som är så stora och har en sådan ekonomi att de kan ha sin lokal tillgänglig 7/24.
 
3. Om man då har i åtanke att föreningen kanske består av ett 30 tal medlemmar och sedan väger in punkt 1 och 2, så tycker jag att din ha full tillgång till skivan hemma inte stämmer. Teoretiskt skulle det innebära att du inte ens har tillgång till den 2 helger per år!
 
Vad jag tror är att denna debatt har spårat ur från den debatten som gäller förenings och privat hantering av förbundets skivor och helt gått över till att handla om att man tror att ALLA är oärliga och sitter hemma och kopierar skivor!

2004-07-31, 19:20
Svar #24

PeO Åstbom

Sven Johansson; vilka kryphål är det du avser och vilken/vilka lagar gäller det?
 
PeO Åstbom
I detta sammanhang privatperson och konsument

2004-07-31, 20:40
Svar #25

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 21:13
    • Visa profil
Hej Rick och alla andra.
 
Jag tror inte att ALLA sitter hemma och piratkopierar skivor.
 
Jag har köpt några skivor som jag instalerat på min dator. Efter instalationen behöver jag inte längre ha Cdn i läsaren när jag söker information. För den datan är Sparad på min hårddisk.
Det jag inte tror på är att ALLA som hyrt/lånat en skiva och instalerat den på sin dator sedan avinsalerar det som sparats på hårddisken.
Detta är min misstanke och jag tror att släktforskare är som andra Svenskar, vare sig mer eller mindre ärliga.  
Sedan måste jag hålla med om att med vanligt bondförnuft kommer man långt man behöver inte kunna tolka alla lagar även om vi är skyldiga att följa dem.

2004-07-31, 22:53
Svar #26

Rick Ekman

Hej Kent
 
Nu har jag själv inte köpt några skivor och inte heller installerat några av förbundets skivor på någon dator, men om det är som du säger att allt läggs på hårddisken och att man sedan inte behöver skivan mer så försvårar det ju det hela en del.
Att programmen är gjorda på detta sätt bör ju vara en taktisk miss av förbundet, det gör ju knappast piratkopiering svårare eftersom du inte ens behöver en brännare!
Att man gjort på detta sätt är antar jag för att underlätta för instutioner att använda programmen utan cd. Men varför inte en skiva till dessa och en annan till övriga där man måste ha skivan för att kunna läsa registren?
Kostnaden för detta kan väl inte vara så stor, och ett instutionspris som är lite högre än privatpriset är väl heller inte så svår att då motivera med den utökade funktionen.

2004-08-01, 12:11
Svar #27

sven johansson

Jag tror de flesta släktforskaföreningar men även många släktforskare har insikt i att man gör sig själv en björntjänst genom att hantera CD-skivorna på ett sådant sätt att det inte blir några intäkter på dem. Sedan tror jag mer på information än på att förbundet skall agera polis. På riksstämman kommer vi att informera om lagar och regler sedan hoppas jag det blir en diskussion om hur de skall tolkas och hur det är lämpligt att föreningarna skall agera.  
Sven Johansson  
Sveriges släktforskarförbund och  
Hallands Genealogiska Förening

2005-05-20, 13:23
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag vill tacka Ted för det senaste veckobrevet (den 19 maj), En dag i datasalen., som var mycket informativt! (Någon som har läst mina tidigare reaktioner på vissa andra veckobrev, tror måhända att detta är ironiskt menat, men så är alls icke fallet.)
 
Först: Det som sägs i veckobrevet (och också tidigare i denna diskussion) om piratkopiering är naturligtvis riktigt - både att det är olagligt (därav pirat-...) och att utgivning av CD-skivor är ekonomiskt omöjlig om bara en i varje bekantskapskrets köper en skiva som sedan kopieras av övriga. Men...
 
Det verkligt informativa i veckobrevet är beskrivningen av hur Förbundets funktionärer agerar om man påträffar en piratkopia - man beslagtar den! Enligt referatet av händelsen i Förbundets datasal, där två släktforskande damer påträffades med piratkopior av CD-skivor, utspann sig följande dialog mellan en av damerna och förbundsfunktionären när den sistnämde ville ha skivorna:
 
”Kan ni verkligen göra såhär?”
 
”Ja, med tanke på att det är olagligt att kopiera skivor på det här sättet går det alldeles utmärkt.”Men se, det går alls icke alldeles utmärkt - det är tvärtom kriminellt!
 
Brottsbalken 8 kap. 9 ?: Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader.
 
Ser man ett misstänkt brott ska detta anmälas till polisen, som beslagtar den misstänkta piratkopian. Vid en fällande dom kan rätten så besluta att förverka den då konstaterade piratkopian.
 
Om vi i stället har en ordning i samhället där folk själva tar sig rätt, så går ingen säker - varken på gator och torg, i Förbundets datasal eller ens i det egna hemmet. Det är helt enkelt den ordning som rådde i en grå forntid innan vi fick lagar och ting!
 
Skamsna damer. det kan dom gott vara”, avslutas veckobrevet med. Ja - men de borde inte vara ensamma om den känslan...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-20, 17:25
Svar #29

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Stulet, om än i egna omslag är alltid stulet
På en orginalskiva (musik/data) går säkert 10, kanske tom 100 piratkopierade. Att man gör EN kopia av egen INKÖPT skiva som en säkerhetsåtgärd, kan jag anse vara ok. Läs/spelbarhet kan bli förstörd, samt att denna kopia förvaras hemma eller i bankfack exvis. Att sitta med piratkopierad skiva i lokal som dessutom disponeras av skivans upphovsman är både dumt och naivt. Klart att du kan citera lagen Jörgen. Jag tycker att damerna kom lindrigt undan, alternativet kunde ha varit att tillkalla polis samt åtalat dem för piratkopiering. Sådant är numera även straffbart om vi skall ha tilltro till det som skrivs i media.
Mitt råd är: Köp först, kopiera om det behövs som säkerhet (1 ex, och denna kopia förvaras på säkert ställe, bankfack eller motsv).
Köp orginalskivor som utges av Förbundet, Föreningarna samt enskilda.
Varje krona som kommer in går ju vidare till fortsatt framtagning (eller som i mitt fall forskning)
Ingen skiva är för dyr, anser man det, går det att avstå eller fråga framställaren om det går att sänka prisnivån.
Varje piratskiva sätter ett nytt krokben för den/de som efter långt arbete och forskarmöda har kommit fram till CD-skivans utgivning.
Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna