ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bäckebo. Familjer och boplatser  (läst 612 gånger)

2001-08-09, 10:00
läst 612 gånger

anders sjö

Jag fick en fråga: Vad innehåller den här CD:n över Bäckebo? Går den att köpa?.  
 
CDn är Gjord av Georg Gustafsson i Kalmar. Georg har gått igenom hfl för Bäckebo och sammanställt personerna familjevis och var de bor. Det är ett mycket omfattande material (ca 16 000 personer tror jag) men det är mest triviala uppgifter. Genom att skriva triviala vill jag inte förringa hans arbete, utan jag menar att det är mest uppgifter som en van släktforskare lätt kan få fram själv, om man tar sig tid dvs. Jag köpte cd:n direkt av Georg för ca ett år sedan. Jag vet inte om han vill att jag lägger ut hans adress här i anbytarforum men kontakta mig via e-mail så kan jag skicka den. Se även urklipp från cd:ns inledning här nedan.
mvh Anders Sjö
 
Introduktion
 
                                               Det är inte bara för att kunna söka förfäder och släktingar som detta har tillkommit. I
                                               varje verksamhet och händelse finns människor inblandade. För Bäckebo sockens del
                                               bör många av dessa kunna återfinnas här. Frågan om var de bott blir också viktig. För
                                               att få utrymme i utskrifter för sådana upplysningar har bynamn och boplatser
                                               förkortats (kodats) och förtecknats. När det varit önskvärt att ange i vilka
                                               husförhörslängder personen eller familjen har påträffats har likaså förkortningar för de
                                               olika husförhörslängderna använts. Även detta system framgår av särskild förteckning.
 
                                               Familjerna har givits ett femsiffrigt familjenummer som i regel är knutet till mannen.
                                               Om hustrun är omgift har hon fått bli bärare av familjenumret för att familjen vid utskrift
                                               skall bli fullständig. Numret är bundet till den by där familjen först påträffades och har
                                               inte ändrats om familjen flyttat till annan by. Numret har fått sin största betydelse för
                                               urval vid utskrifter. Vid utskrift av bl. a familjeregister får varje familj ett nummer.
                                               Denna nummerserie börjar med Nr 1. Vid släktskap mellan familjer i sådan utskrift
                                               hänvisas till nummer i detta system. Det tidigare omtalade femsiffriga familjenumret
                                               för en familj har ingen koppling till den vid utskrift skapade numreringen.  
 
                                               För att kunna söka efter personer har ett flertal register upprättats över de antecknade
                                               personerna. Om en person anträffas i Födelse-, Efternamns- eller Förnamnsregistren
                                               måste uppgifter antecknas för att man med dessas hjälp skall finna personen i de
                                               register som finns i anslutning till familjerna i Antavla varifrån man med länkar
                                               (understrykningarna) kan klicka sig fram till familj, förfäder och ättlingar.
 
                                               Som en översikt finns två kartskisser. Av den ena framgår rotarnas benämning och
                                               läge i socknen samt vilka byar som ingår. Av den andra skissen framgår vad den
                                               ekonomiska kartans olika blad täcker för del av socknen.
 
                                               För att kunna lokalisera familjernas boplatser har ett omfattande kartmaterial
                                               framtagits med koder för boplatserna angivna. Detta kartmaterial har inte gått att
                                               lägga in på CD-skivan. Till varje by har upprättats en boplatsförteckning över kända
                                               gamla boplatser. Många av dessa gamla boplatser har nu bara gått att ge ett
                                               arbetsnamn, för andra är olika benämningar genom tiderna kända och då har även
                                               dessa angivits.  
 
                                               Det är många familjer som ännu inte placerats på någon boplats En stor grupp av
                                               dessa är de som bott på lantgårdar. Det sammanhänger med att forskningen om de
                                               gamla bykärnorna före skiftestiden pågår och kommer förhoppningsvis när den är klar
                                               att bidra till en förbättrad upplaga.
 
                                                 
 
                                                                           Källor
 
                                               Uppgifter har hämtats från mikrofilmade handlingar liksom från originalhandlingar på
                                               Landsarkivet i Vadstena, Riksarkivet, Krigsarkivet, och Statistiska centralbyrån alla i
                                               Stockholm samt Lantmäteriet i Kalmar. Familjenyheter i dagstidningar, samtal med
                                               folk i bygden samt kontakter med släktforskare har givit värdefulla uppslag att söka
                                               vidare på.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna