ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-02  (läst 2925 gånger)

1999-09-18, 20:46
läst 2925 gånger

Utloggad Göte Liss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • olaus-laurentii.liss.pp.se
Under andra delen av 1500-talet fanns en kyrkoherde med namnet Olaus Laurentius i Gagnef, Dalarna. Han återfins i Gunnar Ekströms Västerås stifts herdminnen och är enligt denna skrift bördig från södersta gården i Borlänge.
 
En släktforskare säger sig ha funnit belägg för att Olaus skulle ha varit av hugenottsläkt och härstammat från Flandern. Namnet Laurent förekommer i detta sammanhang. Denna information finns inte i citerade herdaminnen och källan till upptäckten har fallit bort. Därför vore jag tacksam om någon kan ge mig en ledtråd till ett arkiv där en sådan uppgift kan återfinnas och verifieras.
 
Hälsningar  
Göte Liss i Ludvika

1999-09-21, 22:52
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Olaus Laurentius är latin för Olof Larsson, ett inte alltför ovanligt namn, så du kan nog bortse  från obestyrkta teorier om hugenotter etc.Ekströms Herdaminne lär nog vara så pålitligt som ett sådant kan vara, så hade han känt till någon sådan märklig härstamning, så hade den nog stått där.

1999-10-01, 21:18
Svar #2

Utloggad Göte Liss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • olaus-laurentii.liss.pp.se
Tack för ditt svar Elisabeth!
 
Men alldeles bortsett från att Ekströms herdaminnen nog är pålitliga, vilket arkiv skulle man kunna hitta sådan information i?
 
Här är förrestern vad som står om Olle Larsson i
Gunnar Eksröm, Västerås Stifts Herdaminnen, återstående församlingar, sid 507:
 
Olaus Laurentii, Olof Larsson 1570-1572/1573
Herr Olof torde ha varit bördig från södersta gården i Borlänge (KLHA 1593.17.5, 1598.29.4). Han innehar där 1570-1572 4 tndl i Gylles fjärding (DH 1570:20). Hans förmögenhet r 1571 45 ld silver, 1 lpd tenn, 6 lpd koppar och 2 kor, tillsammans värda 209 mk 2 öre (-L:14).
 
Konungen tillsänder 5 nov 1570 biskop Ofeeg en rekommendation för herr Olaus Laurentii (UD:6). Vi finna honom 1573 som kyrkoherde i Gagnef.
 
Hälsningar  
Göte Liss

1999-10-04, 15:09
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej igen,
 
Jag är inte särdeles bevandrar i Dalarnas arkivalier, men det första hänvisningen (KLHA) bär nog iväg till Kopparbergs läns äldre domböcker, och dessa finns på Landsarkivet i Uppsala, sen är det nog Landskapshandlingar och dylikt som gäller, och somligt av detta finns på mikrokort från SVAR.

1999-10-04, 18:41
Svar #4

Mats Karlsson

Hej!  
Detta är en knivig sak. Jag har en muntlig uppgift  
från en äldre släkting om att min farfar var  
rallare när Norra Stambanan byggdes. Har också  
sett en bild av honom som just rallare, så det kan  
nog stämma. Han hette tyvärr Erik Karlsson och  
inget mer exotiskt. Född 1889 i Stensvattnet,  
Fjällsjö, Åmgermanland.
Problemet är att jag varken vet när eller var han  
var i farten på järnvägen (bara att det var före  
1917). Hur ska jag kunna lista ut det? Var kan jag  
söka efter hans namn? Finns några sjyssta arkiv?  
   Vänligen,  
Mats Karlsson

2000-05-07, 18:34
Svar #5

Solbritt Karlsson

Jag undrar var jag kan hitta information om
barn som så att säga gick på auktion

2000-05-07, 19:37
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Solbritt
Den som betalade, fattigkassan i socknen, skrev protokoll. Utbetalningarna finns i räkenskaperna. Om vi tar Björklinge som ett exempel så finner man i kyrkoräkenskaperna utbetalningar från fattigkassan till namngivna personer för att de tar hand om föräldralösa barn och liknande. Även äldre som inte bor på fattigstugan. Nu har jag inte tittat i kyrkoprokollen men där kan finnas ett beslut i ärendet. Räkenskaper från 1840/1860 finns fortfarande kvar på pastorsexpeditionen jämte protokoll. Även dessa handlingar skall med tiden inlämnas till resp landsarkiv.
Efter hand tog den borgeliga kommunen hand om ärendena. I varje fall i samband med en ny barnavårdslag som kom till omkring 1918. Då alla utomäktenskapliga barn skulle ha en barnavårdsman och man försökte få fadern att betala underhållskostnaden. Då finns handlingarna i stället på kommun- eller stadsarkiven. Efter kommunsammanslagningarna bör även arkiven blivit samlade.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-07-10, 12:34
Svar #7

Lisa Springfelter

Hej!
I mars 1824 utflyttar en kvinna från Torneå, Finland till Stockholm. Församling okänd.Detta enligt Hiski:s utflyttningslängd på nätet.
Nu under min semester tänker jag försöka söka henne på Arninges riksarkiv.  
Mina frågor lyder:
Finns det speciella inflyttningslängder man ska titta i? Är de i så fall uppdelade efter församling?  
Andra tips emottages tacksamt av en novis i arkiven.
Hälsningar Lisa Springfelter

2000-07-10, 17:16
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Eftersom hon flyttar till Stockholm är det bättre att du letar efter henne på Stockholms Stadsarkiv inne i staden. Där har de en rad register till Stockholms kyrkböcker som inte finns i Arninge. Stockholm hade vid den här tiden ca 10 församlingar, och sedan tillkommer diverse militärförsamlingar, så det finns att leta i.

2000-07-11, 16:56
Svar #9

Lisa Springfelter

Tack för tipset Elisabeth!
 
For till Stadsarkivet idag och letade i flera timmar i alla inflyttningslängder för 1824 jag kunde hitta. Tyvärr utan resultat.  
Vet du(eller ngn annan)om man kunde flytta till Stockholm utan att bli uppskriven någonstans?
Hur många dagar kunde en flytt från Torneå till Stockholm ta?
Hälsningar Lisa Springfelter

2001-09-26, 16:11
Svar #10

Sigge Klemets

Hej!
Går det att söka en person i något riksarkiv.
Personen ifråga är född 1749 , men jag vet inte var?
Kan någon tipsa mig hur jag skall gå tillväga
M.V.h Sigge

2001-11-15, 14:52
Svar #11

Utloggad Magnus Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 13:52
    • Visa profil
    • www.sampa13.se
Hej.
Jag undrar lite över till vilket arkiv/myndighet man vänder sig om man vill ha lite mer information om släktingar som levat under 1900-talet om jag vet deras dödsdatum och var de dog. Vad kan man få reda på hos Skattekontoren resp. Landsarkiven? Är det ex. sekretess på Bouppteckningar?

2001-11-15, 15:44
Svar #12

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
När en bouppteckning inkommit till tingsrätten eller motsvarande är det en allmän handling och vem som helst har rätt att kräva och få en kopia på den.

2001-11-19, 14:36
Svar #13

Utloggad Kenth Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2022-07-02, 08:52
    • Visa profil
Hej Torbjörn m fl.
Man har rätt att ta del av handlingen om den inte är förenad med någon form av sekretess då en bedömning måste göras.
Men en gratiskopia av alla allmäna handlingar är inte lagstadgat.
Eftersom bouppteckningar från förra seklets början kan vara omfattande så är det tänkbart att det blir en enligt-taxe-kostnad.
Mvh Kenth Hansson

2002-02-18, 20:47
Svar #14

Utloggad Mia Grubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-07-16, 17:32
    • Visa profil
Ang en av mina anor, Samuel Karlsson född 1768 i Husby-Långhundra, står i hfl antecknat Lagl skild ifrån hustrun enligt Betyget ifrån HL 1805. Kan någon hjälpa mig med var jag får tag i skilsmässohandlingar för den tiden för Husby-Långhundra. Är det domböcker man söker i då?

2002-02-18, 22:13
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Du borde kunna hitta det i domboken, men det kan vara enklare att söka i Dompitlets arkiv, antingen i protokollen eller om skiljobrev finns som en separat serie i arkivet. Detta är inte filmat. För Husby-Långhundra bör det vara Ärkestiftet, vars handlingar jag förmodar finns på Landsarkivet i Uppsala.

2002-02-19, 08:49
Svar #16

Utloggad Mia Grubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-07-16, 17:32
    • Visa profil
Tack för hjälpen Elisabeth. Jag har inte släktforskat så länge och är glad för all hjälp.

2003-01-19, 13:11
Svar #17

Utloggad Maja Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2024-05-04, 21:39
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som vet var man ska vända sig om man söker information ang. arbetarna i Bersbo gruva, Östergötland, t.ex. löner, förmåner, m.m.
 
Tacksam för svar!
 
MVH  
Maja

2003-01-19, 16:51
Svar #18

Utloggad Kristina Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2010-12-07, 09:16
    • Visa profil
Var finner jag domstolsprotokoll gällande en dom för stöld avkunnad i Stockholms Rådhusrätt år 1871?

2003-01-19, 17:37
Svar #19

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Hej Kristina
Du kan vända dig till  Stockholms stadsarkiv och beställa fram domstolsprotokollet - du kan maila dit (se www.ssa.se). Forskarsalen där är stängd pga ombyggnad, men du kan ta del av materialet i forskarsalen på Riksarkivet vid Västerbroplan i Stockholm. SSA behöver få beställningen minst en dag innan du kommer till forskarsalen.
 
Mvh/Madeleine

2003-01-20, 09:55
Svar #20

Lotte Berge

En släkting till mig blev 1920 placerad som fosterbarn i Överlännäs socken, Västernorrland. Det måste ju ha gjorts någon utredning om familjen, och var kan jag i så fall finna den? Uppgifterna kan ju inte vara sekretessbelagda, eftersom det gått över 70 år sedan dess.

2003-01-20, 10:23
Svar #21

Lotte Berge

Förtydligar ovanstående. Hon bodde alltså hemma hos sin biologiska familj tills hon var sex år gammal och pga problem i familjen blev hon placerad som fosterbarn. Det är denna utredning som jag vill finna.

2003-01-20, 13:08
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fråga på kommunarkivet i den kommun som hon var född i. Och om den inte längre finns, så blir det den storkommun, som den nu tillhör.

2003-03-16, 14:14
Svar #23

Lotte Berge

Var hittar jag information om en ana som satt i fängelse någon månad i början av 1915? Det gäller Sollefteå kommun. Vet inte varför hon blev fängslad. Gick alla brott till tingsrätten, eller kan det inom kommunen ha gjorts en polisutredning och i så fall hos vilken instans? Målet kan ju ha lagts ner? Jag har fått papper från fattigvårdsstyrelsen i denna kommun, men där nämns bara helt kort att hon suttit i fängelse en kort period och att barnen då blev utackorderade. Var satt kvinnor fängslade?

2003-03-17, 06:50
Svar #24

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Om du ger mig hennes namn och födelsetid, gärna också födelse- och hemort ska jag försöka besvara dina frågor. Du kan höra av dig via e-post.
Jöran Johansson

2003-03-20, 21:54
Svar #25

Lotte Berge

Hej Jöran,
 
Hon hette Alma Bergström gift Berge f. 1884-06-13. 1915 bodde hon i Överlännäs.

2003-03-20, 23:06
Svar #26

Jessica Wahlén

Om fosterfamiljer och dödsdatum före år 1900 och straffregister:
 
Hur kan jag få veta mer om min farfars mors fosterfamilj om jag bara vet deras efternamn?
 
Hur kan jag hitta dödsdatum för någon som blivit mördad strax före år 1900?  
 
Var kan jag hitta var mördaren satt av sitt straff samt när och var han avled?
 
Tacksam för svar, Jessica.

2003-04-06, 18:01
Svar #27

linda wallin

hej skulle någon vilja tipsa mej om hur jag går till väga för att hjälpa min brobs pappa han heter josef kom från polen jobbade på krokslätts spinneri eller den även kallades mölnlycke sytråd i mölndal  han skulle åka tillbaks till polen men mamma förlora hans address hon kommer ej ihåg efternamn. året var 1945-46 det skulle betyda så mycket för min bror som just fått veta detta.

2004-03-01, 18:26
Svar #28

brittmarieandreasson

Jag undrar om jag  har rätt att få information om min morfar och mina morbröder som vårdats på psykiatriska kliniker. Morfar avled 1918 på Vänersborg klinikerna Är de uppgifterna sekretessbelagda fortfarande? Hur går jag i så fall till väga?
BMA

2004-03-02, 13:41
Svar #29

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Britt-Marie,
 
Det kan löna sig att först studera vilka ämnen som tidigare har behandlats här på RÖTTER innan man startar en ny diskussion. Den erfarenheten har jag.
 
Sjukhusjournaler och sekretess hittar du här: Journaler från sinnessjukhus,  Sekretessbestämmelser, men ämnet berörs säker på flera ställen.
 
Sjukvårdshuvudmannen för Vänersborgsområdet (Skaraborgs läns landsting?) bör kunna lämna upplysningar var du idag kan läsa journaler från tidigt 1900-tal.  
 
Vissa restriktioner finns, men kan du bekräfta släktskapet med efterfrågade personer ska det nog sedan inte vara några problem att få ta del av handlingarna.  
 
Mvh /Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna