ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkbokföringen och sekretessen  (läst 467 gånger)

2011-06-15, 16:51
läst 467 gånger

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:41
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Innan pastorsexpeditionerna lämnade över sitt material till deponering så var det relativt lätt att bedriva släktforskning i modern tid men nu verkar den möjlighet i princip ha fråntagits oss. Jag har egentligen inte mycket gott att säga om PuL då den sätter onödiga käppar i hjulet för många olika typer av verksamheter vilket jag blir frekvent påmind om i mitt eget arbete. Låter hur som helst den diskussionen stanna där för nu. Att uppgifter sprids är egentligen helt irrelevant, det är användningen som bör bedömas i de fall det uppstår några märkligheter.
 
Jag har inte bedrivit någon direkt forskning i andra riktningen sedan situationen förändrades dramatiskt men tänkte nu åtminstone fylla ut några avgreningar i de närmaste leden. Tji fick jag. Landsarkivet i Göteborg svarar att de kommer ha scannat allt sitt material till hösten/vintern 2011 men att vi släktforskare endast har det sekretessbefriade materialet tillgängligt för oss, dvs. 70 års-gränsen. Ska det vara så här?
 
Alternativet som erbjuds är det nya beställningssystemet med avgiftsbelagd forskning. Jag tycker det här systemet är alldeles utmärkt i sig och har inget emot avgifterna men absolut INTE som ersättning till egen forskning. Har använt mig av detta vid ett flertal tillfällen och även om svarstiderna inte är extraordinära så är de fullt rimliga. Den enda bristen är att personalen titt som tätt skickar svar med brev istället för e-post trots att man väljer detta alternativ. Det är HELT emot de riktlinjer som gäller för svenska myndigheter och tämligen oansvarigt.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2011-06-15 16:57)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna