ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allmänhetens terminal  (läst 3300 gånger)

2001-03-14, 21:49
läst 3300 gånger

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Idag använde jag mig av allmänhetens terminal på ett skattekontor. Jag tror att det var över ett år sedan sist. Sedan dess hade en del ändrats: något till det bättre, annat till det sämre. Till det bättre hörde att det var enklara att söka. Till det sämre att vissa uppgifter nu inte fanns med, till exempel senaste civilståndsändring eller dödsdatum för nyligen avlidna. Någon som vet mer om detta? Kanske jag har missat något?

2001-03-15, 16:45
Svar #1

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Jag besökte skattekontoret (i Mölndal) den 22 februari. Det var mitt fjärde besök där och det fungerade som vanligt. Menar du att uppgiften om civilstånd inte längre anges?? Använde du dig enbart av basregistret med namn, personnummer och adresser, eller slog du även upp personerna i fönstret Personuppgifter, även kallat bild 908 där man brukar få de ytterligare uppgifterna om tilltalsnamn, civilstånd och folkbokföringsförsamling?
 
En brist är annars att Död räknas som ett civilstånd såväl som gift, så att personens senaste civilståndsförändring innan dödsfallet inte syns. En annan konstighet angående civilstånd: är en man gift anges detta så här: GIFT (G) . Om en kvinna är gift anges det vanligen GIFT (GM) 311205 där M:et lär stå för maka. Bor kvinnan och mannen inte på samma adress är hon GIFT (GE), där E:et står för ensam. Däremot är hennes man aldrig varken make eller ensam. För det första går man då miste om en uppgift som kan vara värdefull, och för det andra, vilken jämställdhet är det egentligen?

2001-03-15, 20:15
Svar #2

Lars Nilsson

Vore tacksam att få veta vad man kan söka på på den så kallade Allmänhetens terminal. Måste man kunna hela personnumret på den man söker?

2001-03-15, 21:54
Svar #3

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Sven! Jag sökte nog bara i basregistret, jag hittade inget annat och personalen verkade inte heller särskilt engagerad. Jag ska göra ett nytt besök snart och försöka igen.
 
Lars! Du behöver inte kunna personnumret för att söka. Namn och födelsedatum går bra. Det går även att söka på bara namn, men är det ett vanligt namn som Erik Johansson blir det för många träffar. Det går att avgränsa sökningen geografiskt med postort eller ett postnummerintervall. Allmänhetens terminal skall för övrigt finnas på alla skattekontor (tror jag).

2001-03-24, 07:11
Svar #4

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Häromdagen besökte jag skattekontoret igen och la märke till skillnaden mellan Basregistret och Personuppgifter som Sven skriver om. De två programmen kompletterar varandra bra, tycker jag. Har man båda fönstren öppna samtidigt kan man söka personen i Basregistret och sedan få kompletterande uppgifter i Personuppgifter. Det tycker åtminstone jag fungerar bra.

2003-06-27, 12:21
Svar #5

Veronica Tillenius

Hej
 
Är det någon som vet hur man enkelt får reda på sin fars personnummer samt hans föräldrars namn och personnummer?

2003-06-27, 14:20
Svar #6

Mikael karlsson

Din fars personnummer får du om du begär att få ett register 10 utdrag tror jag det heter ifrån skattemyndigheten på dig själv då får du dinna föräldras personnummer.
 
Tror det finns en personmapp över dig som kan ev innhålla mer uppgifter men den måste du nog läsa på plats
 
hälsningar
Micke

2003-06-28, 07:55
Svar #7

berith.hemmingberg@telia.com

Hej Veronica!
 
Vet du din fars namn och om han fanns i Sverige 1970, då kan du maila mig så kan jag kolla om han finns på Sveriges Befolkning 1970.
 
Hälsningar
Berith

2004-12-30, 16:05
Svar #8

andreas Levin

hej.
 
 
jag skulle behöva personuppgifter så som personnummer till nyligen avlidna i Blekinge sedan en månad tillbaka. jag vill ha personnummerna på alla de som avlidit under denna period (december 2004). jag har varken namn eller några uppgifter om de jag söker.
Hur skall jag göra, de var inte hjälpsamma på skatte kontoret... vad jag förstått det som skall det vara ofentliga uppgifter, men det är ingen som vill ge mig dom...
 
MvH Andreas
andreas@polman.se

2013-04-08, 13:04
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
http://www.skatteverket.se/rattsinformation/skrivelser/arkiv/ar/2009/skrivelser2 009/13111500609113/bilaga13111500609113.4.69ef368911e1304a625800015159.html
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna