ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Talstyrd inskrivning av text på datorn  (läst 755 gånger)

2007-03-18, 16:36
läst 755 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det någon mer än jag som funderar på användning av talstyd inskrivning av text? Själv har jag vissa ledproblem, som ger sig tillkänna vid för mycket arbete vid datorn - t ex inskriving av texter från domböcker. Har nu börjat fundera på om man skulle kunna läsa in domböcker och sedan redigera texten ...
Är helt okunnig inom program-området, så lägg er gärna på nivån under for dummies när ni svarar.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-03-18, 22:14
Svar #1

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Ja, jag renskriver gamla brev med hjälp av dataprogrammet VoiceXpress som jag köpt på nätet, har glömt vad företaget hette. Man sparar kanske ingen tid - för programmet är ganska hörselskadat  hör t ex inte om det sägs går eller gå och hör dålligt på Bokstäver som h och p  mm. Värst är när man säger med mera och den hör radera eller minimera och man skriker ångra!!!helt desperat.- Ordförrådet är också mycket modernt, men det kan man lära programmet efterhand och träna på sådana ord som man vill ha. I mitt fall mycket med Guds frid och herren styre allt ... osv.
 
Men trots allt - jag är glad för mitt program. Det kostar ca 6 000:- men de som är synskadade lär kunna få det grtis, tror jag.

2007-03-18, 23:49
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Gunhild! Stötte på just det programmet när jag under dagen surfade runt. Där fanns en liten video-demonstration som såg mycket lovande ut, men det gör ju alltid reklamfilmer  
Det verkar som man behöver en kvalitetsmikrofon (head set) också ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-03-19, 14:09
Svar #3

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Ja, men headsetet igår i priset.
 
Roligt att du uppskattade mitt svar. Jag fick kontakt med säljaren genom Funka nu en sida för människor med olika funktionshinder.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna