ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Koppla datorer  (läst 1719 gånger)

2003-03-02, 21:13
läst 1719 gånger

ammi (Ammi)

Jag har 2 datorer och vill koppla ihop dem(gästdatorn ska ej vara internetansluten) så jag kan föra över mina släktfynd direkt till den andra datorn.Måste man ha två nätverkskort ändå?Och den stora frågan är hur gör man?

2003-03-02, 22:12
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Enklast är väl att ansluta med en s.k. nollmodemkabel via serieportarna.

2003-03-02, 22:19
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Såvida det inte är moderna datorer UTAN serieportar. Vilket som så kan man änvända en USB-kabel, och exempelvis USB-link, som säljs av bl a Clas Ohlson. Det medföljande programmet ser ut som två fönster i utforskaren, där man kan dra och flytta filer mellan datorerna.

2003-03-02, 23:26
Svar #3

Jan Ek

Har man inte USB portar på maskinerna redan är väl två nätverkskort, som man väl får för en hundralapp(?), ett väldigt gott alternativ. Plus att man måste köpa kabeln då förstås. Den kan ju i gengäld vara väldigt lång i motsättning till USB-kabeln.
 
Väljer man detta kan man ju sätta upp det hela som ett riktigt lokalt nätverk om man någon gång skulle vilja, och ha tillgång till alla resurser, som tex internet och skrivare från båda datorerna, när som helst.
 
USB-alternativet är väl bra om man bara ska föra över en grupp filer någon enstaka gång. Men då är ju faktiskt att bränna en CD det allra billigste alternativet, förutsatt att man har en brännare på den maskin som skall avge filer, och att överföringen går åt ett håll. Fördelen med denna metod är ju också att du får en backup på köpet.
 
/Jan

2003-03-03, 10:42
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Har du släktforskningsprogrammet Holger i båda maskinerna är det hela mycket enkelt. Du använder helt enkelt Holgers backup-funktion, där du gör en backup-diskett (ej CD-ROM) i den maskin du vill föra över från. Sedan läser du in från disketten i den andra maskinen.

2003-03-03, 11:36
Svar #5

Marie Levin

Hej,
 
Om du har nätverkskort i båda datorerna så kan du skaffa en billig hub (finns från 200 - 300 kr).  
 
Då kopplar du ditt modem till hubben och de båda datorernas nätverkskort till hubben. På så sätt så kan du använda nätverkskortet både till modemet och till att dela datorerna dock så bör man konfigurera datordelningen med netbui protokoll istället för en TCP/IP anslutning (TCP/IP är det som du bör ha enbart till internet)Detta görs i kontrollpanelen/Nätverk.
 
Är detta ett alternativ som du tror skulle passa dig så hjälper jag gärna till med en beskrivning om hur du skall gå till väga för att sätta upp en hub med delning av datorerna.  
 
mvh  
Marie Levin

2003-03-03, 21:29
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Förmodligen beror ditt val av lösning alltså på om det är en engångsföreteelse, eller om det kommer att ske då och då..
-När nu ändå så mycket nämnts så vill jag bara nämna att man nog* inte behöver någon s.k. hub när det gäller enbart två datorer - har dessa nätverkskort så kan de kopplas ihop med en korsad nätverkskabel. För övrigt krävs väl samma procedurer som Marie beskrev ovan.
*)Kan hända att jag inte vet vad jag talar om också.. :-)

2003-03-03, 22:08
Svar #7

Ann-Marie Lindbergh (Ammi)

Tusen tack för alla svaren.Köper nog en korsad kabel,har en hub men får det ej att funka dessutom väsnas den.Jag vill att datorerna ska ha tillgång till varann s.a.s och det är kanske bra att ha tillgång till Internet på båda.Har ADSL. Tack igen!

2003-03-03, 22:23
Svar #8

Marie Levin

Hej,
 
Självklart så är mitt förslag avsett för en ihopkoppling/delning av mer permanent slag (tänkte inte på att det kanske inte framgick).
 
Jag tror det behövs en hub om du även vill kunna ansluta till internet på den ena datorn (eller bägge) och samtidigt använda nätverkskorten för att koppla ihop /dela datorerna.  Annars så borde det krävas två nätverkskort i den datorn som även skall vara ansluten till internet om jag inte fattat allt fel (om man inte vill använda USB eller serieportarna förstås!) .  
 
Om det inte är en engångsförtelse så tycker jag att hub är ett bra alternativ, annars så skulle jag föredra att göra som Peter beskriver - använda en korsad nätverkskabel och föra över data.
 
Mvh  
Marie

2003-03-03, 22:39
Svar #9

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om du försöker att koppla två datorer till ADSL med hjälp av en hub förstår jag att du inte får det att fungera. Förutom att bägge datorerna skall vara utrustade med nätverkskort måste du koppla ihop dem med en router (i stället för hub).

2003-03-03, 23:11
Svar #10

Marie Levin

Borde det inte fungera med två nätverkskort i den dator som är kopplad till internet. Ett kort till internet/ADSL och ett kort + korsad nätverkskabel till den andra datorn istället för router? Kanske billigare än en router.  
 
Mvh
Marie

2003-03-03, 23:13
Svar #11

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Marie: ADSL mm
Du har ett ADSL-modem? (Det brukar följa med abonnemanget). Du vill koppla ihop datorerna och ha tillgång till Internet på båda?
Enkelt svar: Skrota din gamla hub som väsnas och skaffa t ex en 3COM OFFICECONNECT 3C857 CABLE/DSL GATEWAY (ca 600:-inkl moms) som är en kombinerad router för Internet och samtidigt är en 4 portars switch för ett lokalt nätverk. Denna lilla router fungerar som en liten server och får sin egen IP-adress från din ADSL-leverantör och delar ut IP-adresser lokalt till de datorer som är anslutna. Dessa IP-adresser är i pricip inte åtkomliga utifrån och det blir svårt för hackers att mixtra med datorerna. Den fungerar som en enkel brandvägg mot Internet. Samtidigt har du kontakt med datorerna innanför på ditt lokala nätverk med bra hastighet (100 megabit) och kan på ett enkelt sätt kopiera filer mellan datorerna.
Tänk på att du för Telias ADSL måste ha en korsad kabel mellan modemet och routern.
Sedan kan man koppla ihop routern med switchar och hubbar i kombination med upp till ca 250 datorer lokalt, men det är väl knappast aktuellt?
mvh,/Robban

2003-03-03, 23:38
Svar #12

Marie Levin

Hej Robban,
Det är nog Ann-Marie du menar.
Jag har inte ADSL.  
mvh
Marie

2003-03-04, 08:53
Svar #13

Åke Forsmark

Har man ADSL är det klart att man ska ha en bredbandsrouter. Det är otroligt smidigt och fungerar väldigt bra.  
 
Nu är utbudet ganska stort och det finns flera olika varianter som man kan titta på. Lägger man på ett par hundralappar så kan man få nätskrivarfunktion, dvs man kopplar skrivaren till routern och alla i nätverket kan skriva ut från samma skrivare.
 
En annan spännande variant är att köra trådlöst. Dels slipper man kabelhärvorna plus att det är otroligt bekvämt om man har en laptop och kan sitta och slötitta på tv samtidigt som man läser sin epost eller kan sitta under parasollet i trädgårn med sin laptop. En god bok är förstås att föredra men ibland är det en del saker man inbillar sej att man måste göra ....
 
Men allt har ju med behov och storleken på plånboken att göra ....

2003-03-04, 17:38
Svar #14

Svanhild nemorin

Hej,
Om plånboken inte är så stor så
klarar man sig med ett nätverkskort i varje dator och en korsad kabel. Brandvägg får du på köpet om du harWindows ME.
Jag har två datorer som är kopplat i hop på det sättet och det funkar utmärkt. Har adsl och kan surfa med begge datorer samtidigt.
Mvh
Svanhild

2003-03-04, 19:10
Svar #15

ammi (Ammi)

Många tips! Svanhild,hur har du kopplat dessa,jag trodde man behövde 2 nätverkskort i ena datorn!!Mvh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna