ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkoböckers sidanvisning/Indikos sidanvisning  (läst 779 gånger)

2004-07-13, 14:30
läst 779 gånger

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Tjena!
Har fått hjälp av en person som letat i Indiko och givit mig sidanvisningar under vanliga hfl Al:xx, som inte finns när jag kollar dem med GID.
ex. Linköping Al:67 sid 227  finns inte under GID när jag kollar i hfl.
Ibland finner jag sidorna men det är fel personer/plats.
Hur ska man finna det smidigt under det man kontrollerar de uppgifter som man fått?
Är det olika sidnr?
mvh Elisabet

2004-07-13, 15:40
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Elisabet,
 
sidnummer kan vara krångligt. För volymen Linköping AI:67 du nämner, upptar genline 287 exponeringar (fotograferade uppslag i volymen samt div. bilder med information). Så man kan gå till bild 227 för AI:7. Denna siffra har alltså inget med sidnumrering i volymen att göra. Slår man upp bild 227 (gid 333.109.22700) har den ett nummer upptill på vänstersidan på 72. Detta är kvartersnummer el. liknande, ej sidnummer.
 
mvh Lennart

2004-07-14, 13:46
Svar #2

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Tack Lennart!
Hur löser man info från Indiko,  
ex  Linköping Al:76 sid 2681 ???
Var hamnar man ex på i GID??
 
Blir det som vanligt att leta sid för sida?
mvh Elisabet

2004-07-15, 09:44
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Lägg märke till att i sökrutan, som ger en lista över hela volymen i den högra halvan, är sidorna numrerade som i boken, 0/0 för onumrerade sidor, sedan 0/1 ... 0/243 t.ex. Volymer utan sidnumrering kan ha 0/0 för alla sidorna, och eftersom dubletter i fotograferingen förekommer rikligt kan flera GID vara av samma sida.
 
Att stega sig fram i manöverpanelen 1 eller 5 sidor i slängen är bäst för bläddring, och GID nr är praktiskt för att kunna gå direkt till en sida utan att behöva slå upp den först. Som källhänvisning ville jag däremot aldrig använt den, då den ju är unik för Genline. I min forskning använder jag sökrutan väldigt aktivt, den fungerar som en innehållsförteckning i en fysisk bok och ger mig en bra startpunkt.

2004-07-18, 14:01
Svar #4

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Tack Janek.
Ska prova detta nästa gång
mvh Elisabet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna