ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-13  (läst 2260 gånger)

2002-12-27, 12:44
läst 2260 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag tänkte betala avgiften via Internet. Vilka uppgifter behöver jag bifoga? Räcker det med namn och mejl-adress? Tror det finns en begränsning på antalet tecken man kan skriva ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-12-27, 12:54
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu är Carl Szabad som administrerar detta bortrest, men eftersom man fyller i allt i formuläret här så behöver det nog inte stå så mycket på själva betalningen. Namn och mailadress torde vara tillräckligt..

2002-12-27, 14:06
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
OK, jag läste bara innantill: Alltså: Om du gillar och läser RÖTTER ser vi gärna att också du bidrar till den fortsatta utvecklingen. Det gör du enklast genom att fylla i formuläret nedan eller genom att betala hundralappen direkt till postgiro 15 86 22-1 (Sveriges Släktforskarförbund). Jag tänkte bara göra det som står efter ELLER ... men visst jag kan fylla i det formuläret också ;)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-12-27, 15:56
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Du behöver inte fylla formuläret (på sidan Rötters Vänner), det räcker att du betalar avgiften till det angivna postgirokontot och samtidigt anger vem du är. Namn och mejladress räcker nog i de flesta fall, men vi rekommenderar att du också anger din vanliga postadress och telefonnummer. Då har vi möjlighet att nå dig även om e-postadressen av någon orsak skulle fallera och vi skickar också automatiskt ett inbetalningskort i brevlådan kommande år.

2002-12-27, 16:17
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Skriver man adressen så förkortat det bara går så kanske det går att få in i samband med betalningen; betalningar jag gör via Nordea tillåter bara 50 tecken (inkl mellanslag) så det gäller att fatta sig kort.. Namn, mailadress, adress och telefon kan bli rätt svårt att få in den vägen.

2002-12-27, 20:18
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
SEB (som jag använder) tillåter två gånger femtio tecken. Dessutom behöver man inte (då man använder SEB) skriva in namn och adress på dessa rader, eftersom dessa uppgifter då kommer med automatiskt på kontoutdraget från Postgirot

2002-12-30, 19:42
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Den som betalar med ePostgiro kan bre ut sig på 220 tecken...

2003-01-02, 20:17
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jojje Lintrup har på annan plats i Anbytarforum ställt följande fråga:
 
En fråga till Håkan Skogsjö:  
Vi som är röttervänner, ska vi också anmäla nytt intresse att fortsätta vara med, eller får vi inbetalningskort i brevlådan automatiskt?  
Frågan är ställd med anledning av de nya villkoren som gäller fr.o.m. i år.
 
Svaret är: Om allt fungerar som det är tänkt, ska alla Rötters Vänner automatiskt få ett inbetalningskort direkt i brevlådan. Men det fungerar bara om Sveriges Släktforskarförbund känner till korrekt gatuadress. Därför är det bra om ni anger en sådan när ni betalar. Skulle inget inbetalningskort komma, går det förstås utmärkt att betala på egen hand till förbundets postgirokonto. Om Rötters Vänner kan man läsa mer här.

2003-10-04, 18:09
Svar #8

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Hur ändrar jag min e-postadress under användarkonto?
MVH
Siv Nauman

2003-10-04, 18:12
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)


2004-10-11, 11:57
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

OBS!
 
I samband med förbundets flytt har ett av våra postgirokonton (72 16 25...) avvecklats, och då detta nummer framförallt gällt Rötters Vänner så upplyses härmed om att det postgirokonto som nu gäller är:
 
15 86 22-1
 
-Så Ni som har det gamla numret noterat eller lagrat där man gör sina internetbetalningar; se till att ändra/uppdatera !

2004-10-11, 12:49
Svar #11

Ingrid Wikberg (Inkan)

Peter, VEM skriver man som betalningsmottagare?
Rötters vänner  eller?
undrar
IngridW

2004-10-11, 13:20
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Mottagare är ju Sveriges Släktforskarförbund - men skriv in att det gäller just Rötters Vänner så vet man snabbare hur det skall bokföras..
(Detta står numera även under Rötters Vänner)

2004-10-12, 08:39
Svar #13

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Om man vill gå med i Rötters vänner nu, är man bara medlem 2 månader då?

2004-10-12, 10:11
Svar #14

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Bra fråga - jag är faktiskt inte 100% insatt i vilken policy som gäller.. En del betalar ju kommande år redan i slutet av innevarande år (men är då med sedan tidigare redan).
Bäst vore om det löpte på, ungefär som man numera är prenumererant på Släkthistoriskt forum från det att man 'går in' - men det har vi för RV ingen teknisk lösning på idag kan jag lova..
 
-Jag tror man i detta fall får räkna med att 'köpa' 2004, men jag ber att få återkomma med ett klarare besked..  
 
 
PS  Kan på en gång här passa på att påminna de 'gamla' medlemmar som vet med sig att de ännu inte betalat 100:- för 2004. Riktigt alla som har ett användarkonto aktivt har inte alltid betalat har jag noterat - och för att minska mängden påminnelser från oss vid en snart stundande genomgång av detta så är det förstås bra om man reglerar detta så fort som möjligt.

2004-10-12, 10:50
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Väldigt många föreningar jag tillhör eller tillhört tillämpar systemet att alla som går med efter 1 okt får ett medlemskap för de sista månaderna plus nästa år. På så sätt kan man driva aktiv medlemsvärvning helt fram till jul, och har till och med en liten bonus att locka med.
 
Lite annorlunda brukar det vara i de fall föreningarna har kostbara medlemsblad eller andra förmåner som kostar föreningen i fråga större belopp. Men det bör ju inte gälla Rötters Vänner. Här är ju bara fördelar som jag ser det, att antalet personer med andvändarkonto ökar, och att pengarna flyter i en jämn ström ...  
 
En annan modell som ibland tillämpas är halva årsavgiften för inbetalningar efter 1 juli, eller där omkring. När det gäller de som inte betalar bör nog förbundet föra en strängare policy. De som inte har betalat under de första 3-4 månaderna på ett år får sina konton stängda. Tyvärr är det nog det enda som hjälper mot de notoriska jag gör det i morgon-personerna. (Dit även jag kan höra ibland) Det är antagligen lättare att öppna ett konto igen, än att hålla på med ändlösa påminnelser som också kan rinna ut i sanden.

2004-10-12, 10:53
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Varför inte köra en kampanj för Rötters Vänner! Om ni går med nu så får ni 2 månader + hela 2005.  
 
(tveksam till att någon skulle betala fullt årspris för drygt två månader oavsätt vad det gäller)

2004-10-12, 11:23
Svar #17

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Peter...
Skickar ni ut inbetalningskort till de som sedan tidigare är medlemmar eller ska man hålla reda på det själv? Frågan gäller både avgiften till Rötters vänner och Släkthistoriskt forum
Mvh
Iréne

2004-10-12, 20:40
Svar #18

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Återkommer imorgon efter att ha inhämtat lite uppgifter i ämnet!

2004-10-12, 23:24
Svar #19

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
I början av det här året ringde eller mailade (minns inte) jag och frågade om jag skulle invänta faktura på Släkthistoriskt Forum eller om jag skulle betala in prenumerationsavgiften direkt på eget initiativ (nykomling 2003). Vänta på fakturan fick jag till svar. Och när fakturan kom fanns en rad med för Rötters Vänner också, men den var nollad för min del. Jag hade för en gångs skull varit ute i tid och betalat 15/1, och det var redan registrerat och klart.
 
Får jag passa på att, när jag ändå skriver här, uttala mitt stöd för Anders Bergs förslag?
 
Mvh Ingegerd

2005-02-09, 20:07
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag skriver här, även om det har förekommit nyare inlägg i anknytning till ämnet (som jag inte kan hitta i hastigheten).
 
För 2-3 månader sedan talades det mycket om framtiden för Rötter och Anbytarforum, om omorganisation, om chatter och vad pengarna till Rötters Vänner ska gå till, och vilka förmåner som kunde bli knutna till denna vänförening. Ett Rötterråd bildades och vi fick reda på vilka som ingick i rådet.  
 
Sedan har jag inte hört någonting. Vad är på gång?  Hos min internetbank ligger en kommande betalning av 100:- till Rötters Vänner att betalas 25 februari 2005. Ska jag dra tillbaka den, flytta fram den en månad i väntan på besked, eller betala?

2005-02-09, 22:11
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag måste ju till att börja med erkänna att jag aldrig fick ut infon om RötterRådet på Rötter som jag skulle i december.. Fullt upp har det blivit med det mesta som inte gäller Rötter i vinter också - så jag förstår om man efterlyser information om ev. förbättringar..
 
Men jag får bolla frågan till rådet och höra vad de ev. ruvar på.. (Jag ingår nämligen inte där :-)

2005-02-12, 14:24
Svar #22

Lasse Nilsson

Från diskussion om Porträttfynd:
 
Varför då?
 
Alltså varför skall du Peter, som inte sitter med i Rötter-rådet, meddela info om detta?
 
Skall inte Rådet, som utlovat, meddela vad Rådet gjort, gör, skall göra?
 
Eller för att provocera litegrann kanske det är som jag misstänker: De har inte gjort något, gör inte något och kanske inte heller kommer att göra något. De kanske väntar på något? Den nye Rötter-redaktören?
 
En gång i tiden, när jag gjorde något annat än det jag gör nu, tillfrågades jag huruvida något hade hamnat mellan stolarna på en viss avdelning.
Mitt svar var att jag trodde inte det eftersom avdelningen ifråga använde långbänkar.
 
Använder förbundet stolar eller långbänkar?

2005-02-12, 15:18
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

utan att svara på något annat:
 
Vad jag avsåg att komma med i nästa vecka var den sedan länge utlovade infon om Rötterrådet.. (eftersom jag uppdaterar sidorna) - inget annat!

2005-02-12, 18:12
Svar #24

Ingrid Wikberg

Förslag: Kan det ej finnas en Länk/Rubrik till Rötter-rådet ? Som de ansvarar för och svarar själva.  
Så slipper Peter vara springpojke.  
 
Det vore intressant att se om det kommer  specialerbjudanden till Rötters vänner etc -efter all turbulens som var förra året där bl a det efterfrågades.  
Vem vet -kanske man vågar vara en Rot-vän igen....

2005-02-12, 18:19
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det är i princip det som borde ha lagts upp av mig redan tidigare.. Inte en egen site, men sidor för spridande av information (från rådet) samt kontaktuppgifter var väl tanken.

2005-02-12, 22:27
Svar #26

Utloggad Anette Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-05-28, 19:48
    • Visa profil
Hej.
Även om denna tråd rör Rötters Vänner så besvaras några frågor som tas upp om Rötterrådet här.
Först måste jag kanske klarlägga att Peter inte är någon springpojke för Rötterrådet. Orsaken till att han uppdaterar information från och om Rötterrådet är att han är anställd av Sveriges Släktforskarförbund, medan vi i Rötterrådet ställer upp ideellt helt utan betalning. Han har dessutom tekniken lättillgänglig. Peter gör förutom sin anställning en hel del jobb ideellt han också på Rötter/Anbytarforum.
 
Jag kan också passa på att berätta lite vad vi gör i Rötterrådet. Rötterrådet har haft ett möte under vintern och kommer att ha ett under våren också. Vi träffas alltså två gånger per år, båda gångerna utan betalning på vår lediga tid. Vad vi gör på dessa möten kommer att läggas upp på Rötter under en egen avdelning, den som Peter pratar om, under Förbunds-Nytt.  
 
Rötterrådet ska egentligen inte göra någonting. Vi finns som ett stöd för de som arbetar med Rötter på olika sätt. Vi kan ställa upp och ge råd om olika saker, föreslå ändringar och liknande. Vi som ingår i rådet är som sagt var inte anställda och bör heller inte vara det.  Pengarna som kommer via Rötters Vänner ska inte gå till Rötterrådet, de ska gå till ett nytt och bättre Rötter.
 
Varför sitter inte Peter i Rötterrådet?  Till en början tyckte vi att han var en självklar del i rådet. Men så kom vi att tänka på Anna-Lena Hultman som sköter om Emigrantforum och Namn åt de döda, Elisabeth Thorsell som sköter om English Roots, den nya (kommande) rötterredaktören, alla de olika databaserna som sköts av någon, Förbunds-Nytt och alla andra delar av Rötter. Alla tillhör de Rötter och alla är lika viktiga. Vi insåg snabbt att det skulle bli en allt för stor grupp om alla skulle vara med. Så vi löste det på så sätt att så fort vi tar upp något på våra möten eller när vi arbetar med någon av delarna i Rötter så kallas den ansvarige personen in och deltar tillsammans med oss i Rötterrådet. På första mötet pratade vi en del om AnbytarForum och då var naturligtvis Peter med. Jag lovar, vi kör inte över någon.
 
Min förhoppning är nu att den första delen av Rötterrådets lilla bit av Rötter kommer igång så fort som möjligt. Vi väntar på den lika mycket som ni.  
 
Tänk bara på att vi inte är anställda av Sveriges Släktforskarförbund någon av oss. Vi har heltidsjobb och jobbar dessutom i våra respektive föreningar samtidigt som vi försöker hjälpa till att få ett bra Rötter. Naturligtvis tar vi gärna emot tips och kommentarer på vår nya mailadress (kommer med presentationen på Rötter), men vi kan inte fysiskt göra något. Vi kan stötta, ge råd och finnas till. Ni får helt enkelt ha tålamod med oss.
 
Anette Carlsson
Rötterrådet, Förbundsstyrelsens representant

2005-02-12, 23:06
Svar #27

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Anette
Även jag var en idellt arbetande person en gång i tiden;i många föreningar, men prio var att delge info. I dag känns det som att när detta sker,sker detta på ett annorlunda sätt. Tiden finns inte, infon skall inte ut, berörda skall inte få veta ngt. Numera får jag veta det mesta inom forskningen via mun till mun-metotoden, så var det inte för 25 år sedan när jag började forska. Då gällde öppenhet gällande forskning samt dess teknik. Vad gäller i dag? Är jag öppen i dag betraktas jag som kanske en DUMMY?
Vad kan RÖTTER-rådet, som jag tidigare trodde kunde komma med principer och upplägg, kanske också bli ngt,som numera tyvärr måste skrivas egentligen inte kunna göra någonting enligt Anette Carlsson. Då kanske vi inte behöver ha detta heller?
Jan-Christer

2005-02-13, 05:37
Svar #28

Rune Edström (Rune)

Hej
Nån som är bra på leta i AF. Var det så Rötterrådet först omtalades att det skulle fungera, när KP blev nerlagd?  
mvh
rune

2005-02-13, 08:06
Svar #29

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det fattades beslut och ledamöter utsågs på ett styrelsesammanträde kort tid efter att KP lagts ner. Hur länge det varit på tal innan dess har jag ingen aning om.
 
Det ska bli intressant att läsa informationen/rapporten från första sammanträdet, eftersom Anbytarforum var uppe till diskussion.  
 
Låt oss i alla fall ha stor förståelse för att vi fått vänta på informationen. Peters arbetsbörda har ju varit för stor en lång tid. Det har ju gått 9 månader sen Håkan slutade och redaktörskapet lagts på Peter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna