ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-19  (läst 1621 gånger)

2004-05-13, 12:06
läst 1621 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Mystiken tätnar. Man undrar vad som orsakade fnurran på tråden, mellan Skogsjö och Förbundet ... Om det inte, hemska tanke, var något tragiskt personligt skäl som gjorde att redaktören hoppade av så abrupt.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2004-05-13, 14:27
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kanske uttryckte jag mig då korkat igår här; meningen var bara att tala om att debatt kring förbundet inte skall föras i Anbytarforum (det har historien visat).
 
Och några 'hemska tankar' behöver du nog inte oroa dig för i detta fall.

2004-05-13, 15:05
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ok, vi lägger locket på ... *plop*
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2004-05-13, 15:50
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag noterar Släktforskarportalen Rötter återigen har blivit Nättidningen Rötter! Vad stort sker, sker tyst!  
 
Vidare heter Förbunds-Rötter numera Förbunds-Nytt. Varför skulle det egentligen finnas ett extra Rötter för förbundsinformation vid sidan av det riktiga Rötter, när det ju faktiskt är Släktforskarförbundet som ger ut Rötter? Ja, alla som vet varför det var nödvändigt med en sådan lösning förstår också varför det nu inte längre finns detta behov.
 
Samtidigt har en del smärre ändringar gjorts på Rötters förstasida. Vågar man nu - när det inte längre spelar någon roll vem som kommer med förslaget - upprepa det tidigare önskemålet (här) om att textstorleken ska vara relativ och inte fixerad i pixlar? Visserligen har en del länktexter blivit större nu, men det bör alltid vara möjligt för läsaren att själv ändra storleken i webläsaren, eftersom synen varierar från person till person. En bestämd textstorlek passar alla lika bra som en bestämd skostorlek.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-13, 15:55
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Mycket är under omdaning som sagt.. Förbunds-Nytt kommer att bli mer renodlat för förbundsfrågor. En del av mer allmänt intresse som brukat komma där kommer nog nu att i större utsträckning komma i Rötter. Att namnet Förbunds-Rötter försvinner är ju också helt i linje med att det inte är en (under)avdelning till Rötter, percis som du är inne på.
Menyn är under arbete, så jag skall se över det du nämner också. (Men jag tar det väsentliga först; finputs får komma efterhand.)
 
Nu kallnar maten också..

2004-05-13, 16:35
Svar #5

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Håller med dig Jörgen Tollesson
Ngt har hänt, och det har hänt tyst samt efter
Håkan, ???
Omdaning pågår??
Jan-Christer

2004-05-13, 20:04
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Se 'fortsättning' här.. (det blev många rubriker idag)

2004-05-13, 22:21
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Förbundsstyrelsen fick Håkan Skogsjös uppsägning samma dag som nyheten presenterades på Rötter. Ehuru beskedet kom överraskande, är det ingenting konstigt eller märkvärdigt med att man efter att ha levt och andats med Rötter i åtta år kanske känner för att göra något annat. Det finns inga lömska intriger eller annan ljusskygg hantering bakom Håkans beslut att avgå. Det är helt och hållet hans eget beslut, ett ställningstagande som Förbundsstyrelsen givetvis beklagar men samtidigt respekterar och accepterar.
 
Håkan kommer att fortsätta att vara redaktör för Släktforskarnas Årsbok, och han kommer också, liksom förut, att få andra uppdrag kring framtagning av broschyrer och informationsmaterial. Han har också meddelat att han gärna hjälper till med specifika problem eller utveckling av en eller annan ny funktion på Rötter, även om han inte längre vill ha redaktörsansvaret.
 
Peter Karlsson har fått i uppdrag att hålla ställningarna tills förbundsstyrelsen har hunnit hitta en lösning för framtiden, både kring den dagliga hanteringen av jättekomplexet Rötter, men också kring den fortsatta utvecklingen och förbättrandet av denna unika resurs.
 
De smärre förändringar som har vidtagits de senaste dagarna är detaljer, som förbundsstyrelsen länge har diskuterat och som Peter Karlsson nu genomför. Eventuella större omstruktureringar kommer däremot att ta sin tid.  
 
Med vänlig hälsning
Ted Rosvall

2004-05-13, 22:52
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Droppen urholkar stenen, ej genom sin kraft, utan genom att ständigt falla.
 
Den som följt Håkan Skogsjö under ett antal år vet att han är en stark person, som inte i onödan viker sig för påtryckningar och som anser att är han redaktör för något, så är det han som har fulla ansvaret och inte gärna låter någon lägga sig i.  
 
Gissningsvis har han under de senaste åren fått åtskilliga påpekanden och vinkar om hur Rötter skulle utformas och skötas, och till slut blev det väl för många sådana.

2004-05-14, 02:05
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Inom alla media är det en vedertagen och självklar praxis att ägaren fastställer inriktningen för verksamheten och tillsätter redaktör eller ansvarig utgivare (titeln varierar beroende typ av medium). Redaktören har sedan ägarens uppdrag att leda den dagliga verksamheten inom dessa ramar.
 
Men det är ju ingen hemlighet att det på sina håll finns uppfattningen att ägaren lägger sig i också när man fastställer riktlinjerna - vilket understundom kan få de mest absurda konsekvenser...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-14, 05:48
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Jaha det verkar vara som vanligt. Makten att bestämma över hur nåt ska göras och vara.
rune

2004-05-15, 17:31
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En organisation (från minsta förening till största förbund) består av medlemmar, vilka i sin tur väljer en styrelse som har uppdraget att leda och förvalta verksamheten mellan årsmötena.
 
Är det då inte naturligt att det i detta uppdrag också ingår att ha huvudansvaret för en av organisationen utgiven tidskrift eller nättidning? Hur ska medlemmarna tillförsäkras kontrollen över den egna publikationens inriktning och övergripande redaktionella frågor om inte deras demokratiskt valda styrelse får lägga sig i detta?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-15, 20:28
Svar #12

Rune Edström (Rune)

Jo Jörgen visst har styrelsen rätt att anställa och avskeda redaktörn. Men hur han arbetar vet jag inte om dom kan eller ska tala om för honom. Har för lite kännedom om tidningsmakeri.
 
Bör väl vara lite bättre än i dom politiska partierna, i den högt skattade representativa demokratin, där ALLA ska tycka lika som dom mest jämlika, som beslutar i sina fördolda rum. Och är dödligt rädd att folket eller medlemmarna ska rösta fel. Så då utesluts dom helt sonika om det är medlemmar. Enl högt föredömme som just varit i TV.
mvh
rune

2004-05-15, 21:31
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Men nog måste väl styrelsen få göra mer än att bara anställa redaktören, d.v.s. bestämma vem som ska vara redaktör?
 
Om man inte också får fastställa inriktningen för tidskriften eller nättidningen och besluta i övergripande redaktionella frågor - alltså fastställa ramarna för redaktörens arbete - så har ju ägaren i praktiken inget inflytande över vart utvecklingen bär iväg med den egna publikationen.
 
Och om medlemmarna sedan inte tycker att styrelsen sköter sitt jobb, så är ju faktiskt också de utbytbara. Och det är ju trots allt lättare att byta ut förtroendevalda inom Släktforskarförbundet än inom politiken (där man oftast kan sätta citattecken runt förtroendevald), vilket de senaste årens förändringar (läs: förbättringar) inom Förbundet visar.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-01-06, 11:24
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Är det nån ny redaktör på gång eller ...?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2005-02-12, 22:27
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Allihopa
Ny rubrik = SSf i blåaktig stil, ser detta om en gammalsvemsk målning i blåvit stil (Dalamålning?). Varför kan vi inte få en stil som går i samma stil som den ordinarie Rötter-loggan som finns nederst på samma sida??
Många kommer kanske finna detta nya som en konstighet, jag har att efter byggt många hemsidor en avvikande uppfattning.SSf har svårt att genom sin färgsättning o logo omtala var jag befinner mig. RÖTTER gör det, genom sin färg och logga. Kan vi inte behålla denna logga som RÖTTER ursprungligen står för utan dessa kryptiska förkortningar (som även jag förstår efter en viss läsning).
Jan-Christer

2005-08-17, 10:10
Svar #16

Niklas Persson

Varför är länkarna olika stora i den lilla ramen på Rötters första sida? Textstorleken i spalten Nyheter varierar också mellan notiserna, och i notiserna med stor text går raderna in i varandra. Och sen har den gula bakgrunden bytts till en trist grå.
 
Måste det ändras bara för Rötter fått ny redaktör?

2005-08-17, 10:45
Svar #17

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Den gula bakgrunden har på vissa sidor bytts mot en ljusare gul  - inte grå. Det hänger samman med den grafiska profil som Förbundet bestämt.
 
Det pågår dessutom en del tester som uppenbarligen ställer till det för en del användare. Det handlar i första hand om att typsnittet byts till Verdana. Ber om ursäkt för de otrevligheter detta skapar.  
 
Pröva med att ändra inställningarna i din webläsare. Man kan alltså ändra textstorlek samt under inställningar välja typsnitt mm.
 
Arbetet pågår med att framöver kunna presentera Rötter i en mera lättöverskådlig form.  
 
Tills dess mottages synpunkter tacksamt. Klicka bara på Kontakta oss i menyspalten till vänster.

2005-08-17, 18:30
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Detta får mig ooosökt att tänka på Bengt Grives konståkardräktsfärgbeskrivningar (jo, visst finns det ett sådant ord... J): Den är vit, nej den är ännu vitare - den är så vit, så den ser gul ut.
 
I det här fallet är bakgrunden alltså så gul att den ser grå ut... J
 
När det gäller teckenstorleken, så var det mycket riktigt olika storlek på länkarna till vänster, men det är ändrat nu. Men texterna i huvudspalten har fortfarande olika storlek.
 
Och det är just när man ändrar storleken i webläsaren som det märks; när den är inställd på Mellan (i IE), så märks det ingen skillnad, men när man ändrar till Större, Störst, Mindre eller Minst, så blir en del texter större resp. mindre än resten.
 
Detta beror på att koden är olika för olika artiklar. En del har teckenstorleken fixerad till 10 pixlar, medan andra har en flexibel storlek (size=2). Att raderna flyter ihop beror på att radhöjden har fixerats till 15 pixlar, vilket gör att raderna blir för låga om man förstorar texten i läsaren.
 
Vad typsnittet beträffar, så har det mig veterligt varit Verdana tidigare också - åtminstone som första alternativ, medan det nu är det enda.
 
Några små råd:
 
· Fixera aldrig teckenstorleken till ett bestämt antal pixlar; använd en flexibel storlek. Det måste vara möjligt för sidans besökare att själva reglera storleken i sina läsare - annars blir texten oläslig för somliga; och ju högre skärmuppläsning man har, desto värre blir det.
 
· Radhöjden finns det över huvud inget skäl att fixera. Det enda som behöver bestämmas är bredden, så att allt får plats på skärmen utan att man behöver rulla i sidled. Men det bästa är då att fastställa de olika spalternas storlek i procent av sidan.
 
· Ange flera alternativa typsnitt. Om förstavalet inte finns installerat i besökarens dator, så används då i stället andrahandsvalet o.s.v. Annars visas sidan i stället med läsarens standardtypsnitt, vilket kan ge sidan ett helt annat utseende än önskat.Slutligen noterar jag att Förbundet nu tydligen har bestämt en grafisk profil. (Det hänger samman med den grafiska profil som Förbundet bestämt.) När, hur och av vem/vilka  bestämdes den? Jag trodde att en arbetsgrupp skulle utreda den saken (se Ordet är fritt!: Ny logotype??? den 16/3 2005 kl. 20.35). Är det arbetet alltså avslutat?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-08-18, 09:10
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
En helt annan fråga.
Har noterat att ingen del av Rötter inte gått att nå de två senaste kvällarna, från så där 22-23. Vet någon orsaken?

2005-08-18, 09:58
Svar #20

Eivor Andersson (Ema)

Igår kväll efter c:a 21.00 kom jag inte in på Anbytarforum alls. Det har inte kommit några mailaviseringar med inlägg från den tiden heller?
Var det stängt, så kan väl någon meddela det kanske.
Är det någon mer än jag som märkte detta?
(sedan är halva sidan med mindre text i rubrikerna. Den nedre delen.
Eivor

2005-08-18, 10:22
Svar #21

Niklas Persson

Om det är Rötters första sida som avses så är det väl större rubriker på nedre delen? Och textstorleken i själva texten varierar alltså också mellan notiserna.

2005-08-18, 10:24
Svar #22

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Har inte heller kommit in på vare sig Rötter eller Anbytarforum de senaste två kvällarna. Dock inga andra problem såsom textstorlek och liknande. Däremot, då jag skriver in den här texten i Lägg till ett inlägg är min inskrivningstext mindre än texten i de redan inlagda inläggen. På Rötters förstasida upplever jag samma textvariation som Niklas Persson i ovanstående inlägg.

2005-08-18, 10:42
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Nog var det stopp i går kväll, men om det var DNSfel eller om servern var nere kunde jag inte se.
 
Vi kanske får info om detta från någon.
 
Ser också fram mot en beskrivning av den nya grafiska profil som är bestämd, det öker säökert förståelsen för de experiment som pågår just nu
 
Mats

2005-08-18, 13:06
Svar #24

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Har just fått meddelande om att det varit serverstopp. Sökfunktionen återstartar om någon timme.

2005-08-18, 14:01
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Men har det varit serverstopp både i tisdags- och onsdagskväll, då det inte gick att nå varken Rötter eller Anbytarforum?

2005-08-18, 15:13
Svar #26

Peter Karlsson (Peterk)

Att Rötters server hänger sig ibland (och behöver startas om) har ju hänt då och då, det vet jag - men om den nu gjort det två dagar i rad (och det verkade helt klart så vad jag kunde se) får vi hoppas att man låter undersöka orsaken lite närmare hos leverantören.

2005-08-18, 20:29
Svar #27

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej!
Och likadant har det varit på morgnarna.
Jag brukar kolla mellan 6-7 och det har varit tji och inte förrän bortåt 9-10 har det gått att komma in på Rötter igen.
Så någon slags vajsing har det nog varit...
 
/Helena

2005-08-19, 07:59
Svar #28

Rune Edström (Rune)

Ja men kära vänner, det är väl någon nyordning, som börjat gälla. Bland allt det andra experimenterandet som verkar vara för handen på Anbytarforum.
 
Kontorstid med förlängt öppethållande??  
Vi brukar ju ställas inför fullbordat faktum.
Vi puffar på våra föreningar, så får dom ta opp det på stämman under övriga frågor redan i år. För det ska troligen gå den formella vägen.
3 nätter å raken har det inte funnits något Rötter med Anbytarforum att kolla
mvh
rune

2005-08-19, 08:23
Svar #29

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det verkar vara någon form av kommunikationsproblem. Ett tekniskt problem alltså - inget annat! Undersökning pågår.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna