ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-18  (läst 2144 gånger)

2005-11-10, 20:46
läst 2144 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Då jag går in på fotograf I A Harnesk, Umeå för att kolla på bilderna, 84 st, så kommer bara den senast inlagda bilden upp från idag #53909. Den har ett komma fel, så bilden ligger egentligen för sig ovanför. Vad har hänt med de andra 83 bilderna?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-11-11, 09:46
Svar #1

Tage Bergström Kallhäll

Cyberrymden har uppslukat de 83?
 
Förutom detta debacle har många bilder införlivats i porträttsamlingen med FEL initialer för fotografen, sammanblandning av ortsnam m.fl. felaktigheter.
 
Anbytarvärden har inte ens möjlighet att sköta Anbytarforum på tillmätt tid. Dels är volymerna på inläggen/-föranden större mot tidigare dels är tjänsten som nämnts enbart tillsatt på deltid. För att inte tala om att än fler nybörjare gör än fler fel som behöver korrigeras numera. PUL-strulet gör inte jobbet enklare för Rötters redaktörer.
 
Javisst - flera läsare har påtalat brister i skötseln av porträttfynd. Nu är det väl dags för Rötterrådet att tillsätta en särskild Porträttvärd. Jag har för mig att jag läste ngt som Håka Skogsjö skrivit; 15 000 bilder står i kö för Porträttfynd. Det kanske inte ens räcker med en Porträttvärd extra?
 
Med hopp om bättring och hälsningar från
Tage Bm

2005-11-11, 09:51
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Frågan om bättre skötsel med mer resurser har varit uppe flera gånger. Det har t.o.m funnits medlemmar som anmält sig för att hjälpa till - frivilligt och ideellt.
 
Tyvärr så tycker jag det blivit lite av ett tema här att förslag och id?er från användarna nonchaleras...

2005-11-11, 10:17
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack snälla ni två som svarat! Jag känner mig verkligen som en gnällpelle, så jag misstänker att den som sköter om det tekniska på Porträttfynd (Är det någon, förresten?)tänker, Är det hon igen!! :-)
 
Då det gäller PF(Porträttfynd) så behöver man inte ens vara nybörjare för att göra fel. Det behövs bara ett mellanslag för mycket, så hamnar kortet ensamt för sig. Det är inte det värsta just nu. Det är när 83 kort bara försvinner (jag har inte kollat idag om de har kommit tillbaks).
 
Sedan känns det inte muntert att när man påpekar något fel, så möts man med tystnad.  
 
Jag engagerar mig jättemycket för att få mina egna kort i första hand identifierade och i andra hand från mina orter. Alldeles nyss har jag satt namn på fyra personer, med hjälp av en äldre herre, som är en avlägsen släkting. Det är inte alldeles lätt att hitta 80-85 åringar, som kan ställa upp. Så därför ivrar jag verkligen för att PF ska fungera.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-11-11, 11:20
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Detta att huvuddelen av bilderna under en fotograf 'försvinner' kommer jag ihåg hände ibland; jag minns inte längre exakt vad det hängde ihop med, men de kommer tillbaka med en enkel justering från den som sköter detta..
(Allt finns ju där, det är bara det att indexeringen ballar ur på något vis tror jag.)

2005-11-11, 12:22
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hoppas den som sköter det tekniska, läser detta att det har ballat ur sig nu :-) annars händer ju ingenting. Korten blir alltså borta tills någon uppmärksammar detta. Synd!
Ann-Mari Bäckman

2005-11-11, 12:45
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Rubrikerna här bör läsas av nuvarande ansvariga; svårt att tänka mig annat.. -Men maila gärna direkt till nuvarande redaktören om detta också.

2005-11-11, 14:37
Svar #7

Crister Lindström (Redaktor)

En sökning på Harnesk i porträttfynd ger 609 träffar. Finns det fler bilder?  
 
Den som har synpunkter på databaser och övrigt innehåll i Rötter bör mejla Rötter-redaktören för att budskapet säkert ska gå fram.  
 
Eftersläpningen av Porträttfynd är nästan ett år! Att kräva att den ska lösas på några månader är inte rimligt. Ett visst antal bilder godkänns varje dag, men inflödet är samtidigt stort.
 
Krav på ytterligare resurser ska ställas till den släktforskarförening du är medlem i, för vidarebefordran till Sveriges Släktforskarförbund och dess styrelse.
 
Mvh

2005-11-11, 14:57
Svar #8

Peter Karlsson (Peterk)

Crister, felet är alltså att om man går in på Västerbotten/Umeå och klickar på I.A. Harnesk (=den rättskrivna rubriken, innehållande 84 bilder) så kommer enbart bild #53909 (den som felaktigt lagts under I.A, Harnesk) fram..
 
Vid sökning når man nog alla bilder, precis som de finns när du tar dig in via andra vägar än landskapslistorna (ex. vis via en direkt bildnummerlänk).
 Felet ligger alltså i den indexering som skapar dessa sammanställningar bara - pröva att ändra/rätta bild #53909 så den heter som de rätta 84 bilderna; jag tror att det räcker för att det skall hoppa rätt på allihop..
 
Jag minns att mycket rättar till sig när bilderna väl godkänns också - inte enbart genom att direkta felskrivningar rättas till, utan också genom att det faktum att de inte är godkända verkar ge visst genomslag på hur de blir indexerade/sökbara.
Kommer inte ihåg om detta var någon bugg, eller om man får leva med att det blir helt bra först efter godkännande.. Hur som helst ytterligare en anledning att kunna få bilderna genomgångna och godkända i princip samma dag de kommit in (som tanken var, och som det gick att göra en gång för länge, länge sedan när allt var lite mindre och det fanns folk nog att ta hand om det.. :-)

2005-11-11, 16:00
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Crister!
 
Jag vill absolut inte lägga på dig en massa jobb så bördan blir för tung, men om man upptäcker att något är fel, så måste man ju få påpeka detta. Man ska alltså vända sig till redaktören direkt. Nu vet jag det, trodde att påtalar man felet här, så behöver inte en massa andra skicka mail om samma sak.
 
Så för att få mer resurser till Porträttfynd, måste vi som tycker att Porträttfynd inte fungerar så bra, vända oss till Släktforskarföreningen vi tillhör. Tur att jag tillhör två då :-). Undrar hur många som känner till detta?  
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-11-11, 17:29
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

Bild-specifika fel (som ett kommafel, eller något annat man kommer på blev galet) gör sig ju allra bäst som en ny kommentar till bilden egentligen.. Då ser den som sköter om Porträttfynd att det finns en justering att göra i samband med att bilderna godkänns.
 
Men ofta vill man kanske säga lite mer, och då är ju mejlet bra.
 
DOCK finns många tillfällen då jag tror det är alldeles ypperligt att det dras offentligt här under denna rubrik, och det är när det är något som verkar skumt (som här ovan) och som man kan misstänka drabbar/drabbat fler. På detta vis får andra användare direkt kännedom om det, och dessa i sin tur behöver då inte behöver mejla redaktören om samma sak, osv-osv..
 
(Och det är väl precis så som det alltid fungerat här - så det är ju bara att tuffa på.. :-)

2005-11-11, 20:49
Svar #11

Tage Bergström Kallhäll

Christer!
 
Jag har uppfattat att du helst ser att ev klagomål etc går direkt till dig eller anbytarvärden. Ingenting händer trots att vi ser flera Rötteranvändare som uppmärksammat brister i admistrationen av Rötter.  
Men observera INGEN har skyllt ngt av dessa problem på dig eller anbytarvärden! Vi försöker att påvisa för föreningen att mer resurser måste till för att få redaktionsarbetet att flyta bättre. I dessa frågor tassar vi runt med filttofflor (ett av de få ord jag skulle kunna tänka mig att särskriva).
 
De få fåniga antal sammanträden Rötterrådet ska klara 1/1-årsarbetet under, syns även detta vara/bli en bristvara. Speciellt nu med deltidsanställda, PUL-problem med större krav på översyn(-vakning/kontroll/fult ord) och ökande volymer, ny layout etc för Rötter.  
 
Visserligen förstår jag att du inte vill ha nya offentliga pseudodebatter om adm av Rötter, men för att få Rötterrådet på benen måste vi nyttjare/medlemmar av Rötter klart offentliggöra vad vi önskar. Problemen tornar upp sig. Ta bara vad du ovan nämner om att porträttgalleriet ligger  - 1 ÅR -  framåt/efter i tiden. Lägg därtill allt jobb som kommer med att följa svensk lag och PUL, som inte ens DI kan kursen för. År av tungt arbete för redaktionen ska ju inte försämra för rötteranvändarna.
 
Jag tror att vi alla uppskattat tidigare red för ett mycket väl utfört arbete, lika mycket som nu med det nya ansikte som du håller på att utforma för Rötter - det ser mycket lovande ut.
Men inte bara detta och kontroll eller avvisande av olämliga inlägg är viktigt. 1 års arbete med porträtten är inte ngt som är eftersträvansvärt.
 
Om porträttgalleriet ska bli den succ?, som vi alla tycker det är och till än mer hoppas bli, måste fel justeras och nya kort snabbt kunna infogas.
 
Allt hänger ihop. Dock  beror mycket på att de som bestämmer får ändan ur vagnen och tillsätter de medhjälpare du och anbytarvärden behöver, SNABBT.  
På det sättet, får man hoppas, ökar inte bördan inom denna sektor, åtminstone. Frivilliga för porträttgalleriet tycks ju finnas? Var ligger problemet? Att ngn eller ngr kan koppla upp sig och hjälpa till med redigeringen av porträttgalleriet gratis borde inte vara frågor man behöver ligga sömnlös för att ta ett beslut om?
 
Vänliga hälsningar med hopp om snabbare beslut (OBS pluralis) i Rötterrådet
 
Tage

2005-11-14, 06:35
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Om jag går in på Västerbotten, Umeå i Porträttfynd och fotograf I A Harnesk för att titta på hans bilder, så fungerar det inte, som jag nyligen meddelat. 83 bilder har bara försvunnit.
 
Hur gör jag för att komma åt hans bilder? Om jag gör som Crister föreslår att skriva Harnesk som sökord, får jag fram över 600 bilder. Av förståliga skäl kan jag inte gå igenom 600 bilder när det är de ca 90 bilderna från Umeå jag är intresserad av.
 
Att skriva +harnesk +umeå fungerar inte. Hur gör jag?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-11-15, 01:13
Svar #13

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det låter hoppfullt, Peter! I samband med att du slutade på förbundet stod det ju i det lilla, offentliga, tacket du fick, att du kanske kunde tänka dig att återuppta arbetet med Porträttfynd. Tanken får gärna övergå till att bli verklighet.  
 
Mvh
Ingegerd

2005-11-15, 07:40
Svar #14

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Ja för tyvärr så verkar inte Yvonne vara särskilt aktiv med städning/fixning inte vad man ser i alla fall
och det är ju det som behövs; att synas, så att vi känner att vi inte är lämnade vind för våg.
 
Många av diskussionerna och dylikt skulle kanske inte urarta lika mycket då.
Så välkommen tillbaka Peter, du tog oss i alla fall i örat ibland och försökte fixa till problemen  
 
Porträttfynd är en viktig källa, speciellt för oss som inte har vinden full med gamla fotografier på släktingar.
Hoppas att man snarast tar tag i detta.
 
/Helena

2005-11-15, 08:27
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingegerd och Helena och alla andra!
 
Då vill jag bara tala om, om ni inte kände till det, att enligt Crister så ska vi som är missnöjda, vända oss till våra respektive släktföreningar som vi tillhör och där begära mer resurser. Det är alltså VI inte de som dignar av arbetsbördan, som ska begära mer resurser! Hur många känner till det?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-11-15, 14:47
Svar #16

Utloggad Tage Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2008-02-03, 13:32
    • Visa profil
11/11-05 uppger Anders Ellerstrand att; Det har t.o.m funnits medlemmar som anmält sig för att hjälpa till - frivilligt och ideellt.  
 
Var tog dessa initiativ vägen?
 
Dessutom verkar det klia i fingrarna på Håkan att få hjälpa till!
 
Måste det till en medlemsförening för att engagera frivilliga och oavlönade entusiaster?  
 
Och/eller är utrustningen per värd så dyrbar att det dessutom måste till pengar för inköp av utrustning?  
 
Säkert vill ingen fylla sitt hem med mer dataprylar? Många har säkert redan flera datorer med massor av program, bredband, skanner, digitalkamera etc förutom att de är noggranna, kunniga och flitiga.
 
Förankra frågan i Rötterrådet och ställ upp de krav som de frivilliga ska uppfylla - annonsera i Rötter, - borde väl vara gratis för dylikt ändamål! Vidtala givetvis först de Rötteranvändare tidigare anmält sitt intresse.
 
Det där med att medlemsföreningar ska ställa upp - med vad för något -? Vad slags resurser ska medlemsföreningarna ställa upp med? När frivillig gratis arbetskraft använder egen utrustning och det egna bredbandet för att exempelvis ge Porträttfynd rätt ansikte - vad ska det då till för ytterligare resurser?
 
Specificera problemen så tror jag att det finns flera som kan ge förslag till lösningar. I Rötterkatalogen ser det ut att finnas många kunniga inom området ekonomi, datateknik och datorprogramvara. Dessutom används Rötter av än fler presumptiva problemlösare o/e värdar; de som inte är registrerade i Rötterkatalogen.
 
Hälsningar
Tage Bm, Kallhäll

2005-11-15, 16:03
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Annons finns nu på förstasidan på Rötter. Blev frågan snabbehandlad av föreningarna ute i landet? ;-)

2005-11-15, 16:05
Svar #18

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Det är tydligt att Christer har lyssnat på synpunkterna och agerat.  Idag annonserar han efter frivilliga Porträttfyndsvärdar på Rötters startsida.

2005-11-15, 19:36
Svar #19

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Eftersom jag är med i en släktförening som inte är medlem i förbundet, så har jag inte många möjligheter att påverka den vägen. Och du har helt rätt, jag visste inte att det var via medlemsföreningar som man skulle påverka.
 
Dum som jag är, så trodde jag det var förbundet som skötte detta, eftersom vi avsatt Rötter-vänner-pengar till det.
Där ser man...
 
/Helena i Södertälje

2005-11-15, 20:18
Svar #20

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Helena!
 
I din profil har du skrivit in att du är med i DIS. DIS är anslutna till Sveriges Släktforskarförbund.
 
/Ann
Hälsningar
Ann

2005-11-17, 11:09
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har nu noterat att de försvunna bilderna på I A Harnesk har återkommit, med hjälp av en liten uppstädning. Tack för det :-)
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-11-17, 22:55
Svar #22

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag har fått texten till bild #34545 censurerad. Det övergår mitt förstånd att det skulle vara något opassande att skriva att Karl Wilhelm var en flitig pojke och att han hade fått betyget Berömlig i husförhörslängden, eller att det stod med stort tålamod buret lidande i dödsannonsen.
 
Hälsar
en ledsen Ingegerd

2005-11-17, 23:02
Svar #23

Peter Karlsson (Peterk)

Är detta sant..!?   Då lär det behövas många frivilliga om man skall gå igenom 50.000 bilder på det viset  
 
Död 1938 och man får inte ens skriva att någon var flitig. Och hade han dött några år tidigare hade du alltså kunnat skriva det mest förfärliga om honom.. -Något är det som inte känns bra..  
 
PS  Absolut ingen kritik till de som sköter Porträttfynd m.m. numera; bara ett intressant konstaterande att det verkar lite svårt att dra gränser så det blir vettigt.

2005-11-18, 05:53
Svar #24

Rune Edström (Rune)

Hej
Rena rama idiotin tycker jag Peter,om inte såna uppgifter ska få finnas på AF i fortsättningen, som Ingegerd skriver om.
Kan det vara att DSB har byxångest att inte vara en god elev a la DI.
 
Skulle inte vara fel med lite mer franska bonnatag, inom SSF, men sånt får vi nog inte se här. Verkligt synd.
mvh
rune

2005-11-18, 07:16
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har också med förvåning uppmärksammat samma sak. Plötsligt försvann en beskrivande text till kvinnorna på ett foto. Varför? Det var före anropet om hjälp till Porträttfynd. Då tänkte jag, att nog finns det väl viktigare saker att ändra, när man har så många bilder att gå igenom, som dubbelbilder, fel fotograf, fel landskap o.d än att censuera texter.
Ann-Mari Bäckman

2005-11-18, 10:30
Svar #26

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag är lika häpen som Peter. Vad är det som händer? Varför försvinner texter som folk har jobbat hårt med att lägga in? Det verkar högst olycksbådande. Kan någon förklara? Vem är det egentligen som är ansvarig för Porträttfynd?

2005-11-18, 11:40
Svar #27

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Får den som lagt in bilden något meddelande när en text har censurerats, eller märker man det bara om man råkar titta på bilden och kommer ihåg vad man har skrivit?

2005-11-18, 11:59
Svar #28

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag upptäckte det igår kväll, när jag gick igenom mina inskickade bilder för att se om de egna rättelser jag hade skrivit in (fel fotograf på två bilder) var åtgärdade. De felen gäller kort som var inskickade något senare än det ovannämnda, så de rättas senare hoppas jag. Något meddelande att en del av texten till bild 34545 tagits bort har jag inte fått.
 
Ingegerd

2005-11-18, 20:49
Svar #29

Peter Karlsson (Peterk)

Hoppas frågor kan besvaras från officiellt håll innan måndag, det vore synd om helgen får bromsa denna rätt intressanta problematik.. (Det krävs ju inte en fullödig redovisning för hur man tänkt sig det framöver, men åtminstone en förklaring till det som uppenbarligen redan gjorts.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna