ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-26  (läst 1529 gånger)

2003-03-01, 20:59
läst 1529 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Istället för att alla ska ögna igenom hela denna tråd och gissa sig till vad ni ämnar ändra/förbättra på Porträttfynd - kan man tänka sig att ni lyfter på förlåten och avslöjar mer i detalj vilka funktioner som kommer att implementeras!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-03-02, 09:52
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det är inte bestämt ännu, utan vi kommer snart att gå igenom den här diskussionen och alla inkomna mejl med förslag, för att på så vis fånga upp de id?er som lagts fram. Alla kan knappast beaktas, men förhoppningsvis de flesta.
 
Men just nu jobbar vi med en helt annan sak, nämligen sidorna med Avrättningar, som ska dyka upp i en automatiserad version under mars månad. Det är en sak som varit på gång sedan tidigt förra hösten, men tyvärr inte hunnits med förrän nu.

2003-03-02, 20:48
Svar #2

Ellert Peterson

Automatiserade avrättningar? Oj då!

2003-03-03, 01:00
Svar #3

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Fotografisk porträttarkiv
Porträttfynd fyller ett stort behov när det gäller att hitta bilder på personer som levde på 1800-talet, men också i början av 1900-talet. Personer som levde under senare delen av 1900-talet kan ofta hittas i körkortsregistret och i passregistret, eftersom där krävdes foton. Det finns även en bildkälla i form av Svenskt Porträttarkiv som ingår i Nationalmuseum. Där finns registrerade avbildningar av ett mycket stort antal personer, sökbara på namn. Däremot omfattar Svenska Porträttarkivet enbart bilder som är utförda i konstnärlig form. Där finns oljeporträtt, akvarellporträtt, tecknade porträtt och porträttskulpturer som föreställer personer. Där finns även karikatyrer. Förutsättningen är att framställningen gjorts på annat sätt än som fotografi. Till de konstnärligt framställda bilderna räknas dock även daguerrotyper, som framställdes vid mitten av 1800-talet. Daguerrotyper finns alltså bland Svenska Porträttarkivets material, men inte vanliga fotografier.  
 
Det finns givetvis ett mycket stort behov av att inrätta ett fotografiskt porträttarkiv. Det betyder att begränsningen till vissa format eller fotografiateljéer i Porträttfynd synes vara en onödig och olycklig begränsning. Själv har jag en del bilder från äldre fotoalbum, bland annat skolklassfoton från 1890-talet, med namnuppgifter. Dessa skulle kunna passa i ett porträttarkiv, men de fyller inte kravet på att vara visitkortsfoton. Varför denna begränsing? Är det inte porträtten som är det viktiga, inte fotonas form?? Och givetvis är fotografiateljéerna viktiga som ledtrådar, men allra viktigast är väl ändå dokumenterad uppgift om vem porträttet föreställer? Hur kan detta hanteras? Att veta vem fotot föreställer och konstatera att bilden är framställd på en viss ort betyder ju att man kan konstatera att personen vistades kortare eller längre tid i den staden eller på den orten. Det borde vara lika viktigt att kunna gå i bägge riktningarna, tycker åtminstone jag. Det är ju de säkra identifieringarna som eftersträvas. Och för detta krävs korsreferenser. Hur är det tänkt?  
 
Eller är Porträttfynd bara ett första steg, även om det tydligen rullar in stora mängder foton redan med dessa begränsningar? I så fall krävs ett senare andra steg med foton i avvikande format, gärna med kända fotogarfiateléer, helst med identifierade personer.

2003-03-03, 10:02
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:26
    • Visa profil
Tror som Kurt att det kunde vara bra att utöka porträttfynd på något sätt. Varför inte rubriken Klassfoton? Har själv hittat ett antal sådana från Dannemora från slutet av 1800-talet efter min mor.

2003-03-03, 10:51
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det vore förstås möjligt att utöka Porträttfynd också till andra typer av porträtt. Men redan nu tar databasen så mycket tid och resurser att vi inte vågar oss på det. Vi är naturligtvis medvetna om att det finns oändligt många fler porträtt som har stort värde, men i dagsläget nöjer vi oss med att satsa på visitkorts- och kabinettsbilder. Anledningen har berörts flera gånger tidigare i denna diskussion, senast den 17 februari. Men kanske vi ändrar oss i framtiden. Porträttfynd har trots allt bara funnits i några månader...

2003-03-03, 11:48
Svar #6

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Här är ett annat sätt att visa gamla bilder:
www.deadfred.com

2003-03-03, 11:56
Svar #7

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil

2003-04-04, 22:38
Svar #8

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
Vill inledningsvis nämna att jag tycker att Porträttfynd är fantastiskt iniativ - väldigt intressant projekt med stor genomslagskraft!  
 
Men, allt som redan är bra kan ju bli bättre. Jag saknar idag en möjlighet på Porträttfynd som idag redan finns på Anbytarforum. Det gäller möjligheten att precis som under ex. Anbytarforums efterlysningar kunna se när den senaste ändringen/inlägget gjorts för varje enskild fråga/fotograf.  
 
Som det är idag står bara antalet inlagda bilder totalt per fotograf ordnade landskapsvis. Jag förespråkar alltså ett datumtillägg till detta med tidpunkten för det senaste bildinlägget!  
 
Detta skulle göra det mycket enklare att hålla koll på när ex nya bilder tillkommit just på de fotografer man är intresserad av!
 
Hälsningar,
 
Patrik Lundström
 
PS. Det är möjligt att detta förslag redan har presenterats under denna rubrik, men jag har inte haft ork att ögna igenom de drygt 170 inläggen. DS.

2003-04-25, 10:03
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
(C-G Magnusson)
 
Bra funktion att man kan jämföra två eller flera bilder på samma sida. Kan man tänka sig den funktionen kopplad till resultatet från sökningar också?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-04-27, 22:48
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
USA, Michigan, Manistee - Conat's, 341 River Street (1). Sidan ej funnen.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-04-27, 23:52
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

OK nu - kanske Håkan gjort något..

2003-04-28, 09:47
Svar #12

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har nog inte gjort något, men det är ju bra att det har löst sig i alla fall.
 
Jag ska se om vi kan ändra så att vi får översikterna kopplade också till sökresultaten. Det vore nog bra om det fungerade även där.

2003-04-28, 18:46
Svar #13

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Mysko! Jag får fortfarande fel på den nämnda sidan ... The requested URL /portratt/files/31/USA__Michigan__Manistee_Conat_s__341_River_Street.html was not found on this server.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-04-28, 19:16
Svar #14

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Sådana där dumheter får jag också lite av och till fast det gäller något där jag bevisligen varit inne för en stund sedan (gäller även Anbytarforum). Men det brukar alltid gå över efter en omstart av antingen webläsaren, hela datorn eller en kopp kaffe.. Det sista dock inte i datorn..  
 
 
Faktum är att den felar även för mig nu.. -kanske är det något som är lite galet då jag haft några sådana här de sista dagarna. Jag har ju inte alltid följt upp att det fungerat senare, utan istället kanske kastat mig över något nytt.

2003-04-28, 23:36
Svar #15

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag vet inte vad det var för fel, men nu ska bilden visa sig i alla fall.

2003-04-29, 15:11
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om ni byter ut punkten i USA. Minnesota, Benson mot ett komma-tecken så sorteras detta rätt.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-04-29, 15:14
Svar #17

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Oj, ser nu att den finns 2 ggr. Både med punkt och kommatecken ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-04-29, 17:07
Svar #18

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax

2003-05-20, 00:36
Svar #19

Lasse Nilsson

Det verkar som om 'nyinlagda uppgifter' ger samma resultat vare sig man väljer 'bilder' eller 'kommentarer' ??

2003-05-20, 10:00
Svar #20

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Inte vad jag kan se; väljer jag t.ex de 25 senaste kommentarerna kommer bara de med nya kommentarer upp osv..

2003-05-20, 12:02
Svar #21

Anders Crona

Jag har också problem.
Går jag in under skåne och väljer att se dom senaste 25 inlagda bilderna, så får jag bara upp 2 st, samma resultat om jag väljer att se dom 200 senast inlagda under Skåne.

2003-05-20, 15:40
Svar #22

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det bör nu fungera så att om jag väljer de 25 senaste bilderna får jag upp allt nytt (både bilder och kommentarer), men väljer jag de 25 senaste kommentarerna visas endast de 25 senaste kommenterade bilderna. Det är möjligt att det vore mer praktiskt att 25 senaste bilderna bara skulle visar nya bilder, inte nya kommentarer. Om det är ett allmänt önskemål med en sådan justering är den enkel att göra. (Men kan dröja ett tag för han som sköter programmeringen är nu på semester.)
 
När det gäller problemet som Anders nämner tror jag det beror på att endast bilder och kommentarer som gjorts sedan det nya optimerade systemet kördes i gång för någon vecka sedan visas. Därför verkar det fungera bra i exempelvis Jämtland, där många bilder lagts in den senaste veckan, men i många landskap där aktiviteten har varit låg de senaste dagarna, visas bara några få bilder. Problemet kommer alltså förhoppningsvis att växa bort av sig själv med tiden.

2003-05-22, 12:17
Svar #23

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det finns bilder under både USA, Massachusetts, Worcester och USA, Massachusetts, Worchester. Det är, såvitt jag kan se, samma ort och den riktiga stavningen tycks vara Worcester. Den felaktiga stavningen Worchester förekommer dock flitigt på webben. Iaf på den översta bilden under stavningsalternativet med h tycks orten vara feltolkad.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-05-22, 12:27
Svar #24

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Fixat. Staden heter Worcester och ingenting annat.

2003-05-23, 08:54
Svar #25

Mats Rännbäck

Det lokala uttalet av stadens namn är Woster.
mvh Mats

2003-05-23, 21:37
Svar #26

Frank Felton

I går sökte jag i Porträtttfynd på ordet präst, men upptäckte att en del av prästerna inte kom upp, därför att det visade sig att bildtexten sade okänd man. Detsamma gäller för soldat/militär. För att underlätta sökning, framförallt i framtiden när databasen innehåller miljoner bilder, vore det kanske en id? att på något sätt beteckna personer som utan tvekan kan hänföras till en specifik yrkesgrupp? Ex: präst, militär etc.

2003-05-23, 23:14
Svar #27

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

På de bilder jag ser (vid den kontroll och godkännande som jag gör på alla bilder) så försöker jag ändra till just 'Okänd präst' istället för 'Okänd man' när det uppenbart finns en prästkrage att gå på..
-Om man sedan borde se till att få ordet soldat eller militär på alla i uniform får bli något att fundera på; vanligen får folk med ord som dessa på bilderna tror jag. Men prästerna försöker vi som sagt hålla reda på - likväl hinner man förstås inte alltid reflektera över detta, så det kan nog finnas en del 'löst prästfolk' också.

2003-05-25, 23:22
Svar #28

Anna-Carin Betzén

#17594 och #17594 blev fel (glömde att bilden inte kommer in rätt med Opera, åtminstone inte nu när jag kör 7.01). Tacksam för radering.

2003-05-26, 09:33
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna