ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-23  (läst 3117 gånger)

2003-02-02, 00:02
läst 3117 gånger

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)


2003-02-04, 14:03
Svar #1

Essan Gradhman

Hej Peter och Håkan!
På ett ställe i de nya reglerna skriver ni följande; Skriv aldrig in ordet ”Okänd”.  
 
Menas det att vi inte heller ska skriva in att personen är okänd och att vi även där ska lämna blankt?
 
I övrigt tycker jag de nya reglerna är verkligt bra!!  
mvh
Essan G

2003-02-04, 20:18
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag blev lite förvånad då det stod att man inte skulle ha samma uppgifter på flera bilder utan istället hänvisa.
 
Jag tycker det är ganska irriterande att hoppa mellan olika bilder - ofta för att till slut ändå inte ha fått någon vidare info.
 
Jag tycker var bild ska tala för sig.

2003-02-04, 21:30
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Essan: Om personen är okänd ska du fortsätta att skriva detta. Uppmaningen gäller endast de fasta fälten för Ort, Fotograf och År. Om dessa lämnas blanka skrivs automatiskt texten okänd. Trevligt att du tycker att de nya reglerna är ändamålsenliga.
 
Anders: En anledning till att inte repetera längre texter är att det tar utrymme i databasen. Med den här takten dröjer det bara några år innan där finns 100.000 eller 200.000 bilder. Då har det betydelse om varje bild i genomsnitt har tre eller tretton rader text, eftersom extra fritext gör sökningarna långsammare. Det betyder förstås inte att vi ska spara på orden, men däremot att repetera en tioradig text kanske 50 gånger är onödigt.  
 
Jag håller med om att hänvisningar mellan bilder ska nyttjas med måtta. Att ha 5-10 hänsvisningar på en bild - som ibland kan ses - är nästan alltid för mycket. Det skapar mer förvirring än ordning. Och när man hänvisar är det viktigt att tydligt ange varför hänvisningen finns, alltså vad läsaren kan förvänta sig att finna när man klickar på länken.

2003-02-04, 23:22
Svar #4

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Hej!
 
Det står att om man finns med i Rötterkatalogen så kan man ange sitt användarnamn och lösenord för att få en länk till Rötterkatalogens kontaktuppgifter m.m. Gäller detta för alla, eller endast för betalande medlemmar? Mitt användarnamn/lösenord accepterades inte, och jag undrar om det kan vara därför. Alternativt kan jag ha tryckt fel på något tecken när jag ursprungligen definierade mitt lösenord, och då hjälper det inte hur bra jag kommer ihåg det. (Det brukar vara praxis att när man skapar ett konto och definierar lösenordet, så är man tvungen att skriva det två gånger och det accepteras bara om båda stämmer överens. Det kanske vore något att införa även för Rötterkatalogen?)  
 
Nåväl, tillbaka till porträttproblemen. Det jag hade matat in (på sidan för insändning av fotografier) accepterades alltså inte, så jag fick granska och rätta mina uppgifter. Bilden visades och såg finfin ut. Men när jag tryckte på Skicka så kom inte bilden med... det visade sig bero på att fältet för filnamn automatiskt hade tömts. Alla andra fält (utom Lösenord) behöll ju sina tidigare värden, så det borde väl filnamnsfältet också göra? Första bilden, #10587, bidde alltså bara text och ingen bild.  
 
Nu hade jag lärt mig en del, trodde jag. Alltså, inget nytt försök med användarnamn. Och se till att filnamnet verkligen står i rutan när jag klickar Skicka. Nu går det bättre, men ändå inte bra. Bild #10588 fick nämligen ingen tumnagel i kanten brevid bildtexten - bara standardikonen för trasig bild. När jag sedan klickar på den så kommer den stora bilden upp OK.  
 
Jag gjorde ett sista försök och fyllde i allting garanterat rätt från början, för den händelse att det var mellansteget med granskningssidan som ställde till med något. Nix, bild #10590 blev inte bättre än den förra.  
 
Jag har inte blivit klok på vad jag gör för fel. Men jag kommer garanterat inte att försöka mig på de resterande 75 bilderna förrän jag vet hur jag ska göra för att det ska bli rätt...  
 
Tacksam för hjälp!
Anna-Carin Betzen

2003-02-05, 01:18
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Ajdå, det var många problem du råkat ut för. För att koppla sina namnuppgifter till Rötterkatalogen behöver man inte stödja Rötters Vänner, utan det räcker att lägga in uppgifterna och sedan skriva Användarnamn och Lösenord. Är man osäker på dessa kan man kontakta redaktionen.
 
När det gäller dina andra problem är jag ganska konfunderad. Visst har det hänt någon enstaka gång tidigare att tumnageln inte har skapats och kanske också att stora bilden inte följt med. Men att dessa problem dyker upp tre gånger i rad är nytt. Jag vet inte vad det kan bero på eller vad du ska göra för att undvika det.
 
Pröva igen, är nog det enda råd jag kan ge. Det är snabbt gjort för oss att ta bort bilderna om det skulle gå fel. Om det fortsätter på samma sätt får du ta kontakt med mig via e-post, så får vi gå igenom det hela mer i detalj.

2003-02-05, 09:02
Svar #6

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 15:18
    • Visa profil
Någor som ibland går fel är om bilden är större än 50k. Kolla om detta är problemet
Stig

2003-02-05, 11:02
Svar #7

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tack för bra förtydligande och förklaring!

2003-02-05, 12:25
Svar #8

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Tack för snabba svar!
Tumnagelproblemet har fått sin förklaring. Jag fick id?n att det kanske kunde ha med browsern att göra (jag använder Opera). Jag lade in två bilder med Explorer, det gick fint. Så försökte jag med en till i Opera (#10596), det gick lika dåligt som förut. Lade in samma bild om igen med Explorer, det gick fint.
 
Nu återstår bara problemet med användarnamn/lösenord! Håkan, du skrev att jag skulle kontakta redaktionen. Är det samma sak som att skriva ett mail till dig? Jag hittade ingen annan adress...

2003-02-05, 15:59
Svar #9

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Inte heller mitt användarnamn och lösen fungerar i Porträttfynd. Däremot går det fint här i Anbytarforum, förutom det att det kommer upp en dilogruta för val av användarnamn varje gång jag vill läsa ett inlägg. Jag gissar att jag burit mig klantigt åt vid mina försök att få det hela att fungera. Det är kanske ingen större ide? att försöka göra något åt funktionen i Porträttfynd, eftersom jag redan lagt in huvuddelen av tillgängliga bilder (ca 350 st)

2003-02-05, 18:03
Svar #10

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Anna-Carin: Jag har nu försökt lösa problemet med användarnamn/lösenord, dock med klent resultat. Jag tvivlar på att du gör något fel. Men vi forskar vidare. Intressant att höra att det inte funkar med Opera, det ska programmerarna få titta närmare på.
 
Mats: Kanske är orsaken till dina problem desamma som för Anna-Carin. Men var medveten om att Anbytarforum och Rötterkatalogen är olika system, där du kan ha olika användarnamn/lösenord (om du har valt att ha det så).

2003-02-05, 20:02
Svar #11

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
To spørgsmål i forbindelse med de nye regler:
1) 
Er det en god idé at jeg/vi - med hensyn til nogle af de billeder der allerede er lagt ind i Porträttfynd - hver især selv rydder lidt op - f.eks. skriver en ny tekst med nye henvisninger?
2) 
Efter at have lagt mange billeder ind kom jeg til at tænke på, at man kunne forbinde det sidste billede i en serie med en henvisning til det første, + med få flere henvisninger til billeder undervejs i serien. 
På denne måde kommer det hele til at fungere som en ring.
Er det et problem hvis jeg gør sådan - uden at bruge for mange henvisninger ?
 
Venlig hilsen
Gudrun

2003-02-06, 16:10
Svar #12

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu ska det fungera att skicka upp bilder också med webbläsaren Opera. Problemet med användarnamn/lösenord har däremot ännu inte funnit sin lösning.

2003-02-06, 16:22
Svar #13

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Gudrun, jag är inte riktigt säker på att jag förstår exakt vad du menar, men här kommer ett försök till svar:
 
1) Det är möjligt att skriva nya texter i kommentarfältet och att vi (redaktionen) sedan byter ut den tidigare texten mot den nya (ange då tydligt att ni önskar få texten utbytt). Men detta är ingenting som vi direkt vill rekommendera, eftersom det blir ganska mycket extraarbete för oss ifall många texter ska bytas ut. I enstaka fall kan vi dock åta oss att göra det.
 
2) Om man vill hålla samman en serie bilder är det bästa sättet att först lägga in en bild och se vilket nummer den får och sedan på alla andra bilder i serien hänvisa till den första (exempelvis Bilden ingår i samma album som #10234). Den som sedan med sökfunktionen söker på #10234 kommer att få upp alla bilder som ingår i albumet.

2003-02-06, 20:19
Svar #14

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det förekommer att det läggs in bilder som verkar vara vanliga foton. Det är ofta trevliga bilder, ibland med identifierade bilder men de fyller väl inte upp syftet - dvs de kommer inte till nytta för att i framtiden hjälpa till att identifiera porträttbilder.
 
Accepteras detta, tas de bort? Jga har ibland lagt in en kommentar med ifrågasättande, men utan att få svar.
 
Det vore ju trist om omfattningen ökade. Då kan detta ju svälla hur mycket som helst?

2003-02-06, 20:27
Svar #15

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ta gärna bort ovanstående - passar nog bättre i metodikfrågor...

2003-02-06, 21:01
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nja, jag ser nog hellre att den diskussion som råkat uppstå under Metodfrågor förs över hit - det blir inte så praktiskt med Porträttfyndsdiskussion på två håll..
(På sikt kanske det behövs fler underrubriker här under 'Porträttfynd' dock)

2003-02-06, 21:27
Svar #17

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Tak for svaret, Håkan.
Med svaret på det første spørgsmål svarede du fuldstændigt på det jeg spurgte om.
Mit andet spørgsmål blev forkert, der er ikke noget at sige til at det er uforståeligt!
Jeg ville have skrevet, at man afslutningsvis evt. kunne vende tilbage til det første billede i serien, og forbinde det med nummeret på det sidste.
På den måde hænger billederne sammen som en ring.
Venlig hilsen
Gudrun

2003-02-06, 22:44
Svar #18

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
OK för mig! Åsikter om frågan?

2003-02-07, 10:34
Svar #19

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Förtydligande: Är det OK att även ligga in vanliga foton från tiden? Vad händer om detta görs? Tas de bort?
 
Just nu tycker jag det kommer in många foton som inte verkar vara porträttfoton. Jag kan ha fel.

2003-02-10, 06:35
Svar #20

Olof Amkvist

Anna-Carin!  
 
Även jag använder opera version 6.1. Dock som mail. Hillstils har det funkat bra. Men det kan vara en felaktig inställning, som du väl har missat.  
 
Mvh Olof Almkvist

2003-02-10, 12:25
Svar #21

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu har vi också fått ordning på problemet med de trilskande lösenorden i Rötterkatalogen. Det betyder att det nu åter är möjligt att lägga in forskar- och kontaktuppgifter i Rötterkatalogen och koppla dessa till varje bild som läggs in i Porträttfynd (genom att ange användarnamn och lösenord i samband med att bilden läggs in).

2003-02-10, 16:44
Svar #22

Anna-Carin Betzén

Tack Håkan, nu funkar det fint att få in länken till mina kontaktuppgifter i Porträttfynd! Problemen med Opera kom tillbaka en sväng, så #10893 blev fel. Olofs kommentar påminde mig om att det var ett tag sedan jag uppgraderade senast (jag körde version 6.03), så jag plockade in Opera 7.01 och då funkade det finfint.

2003-02-17, 15:56
Svar #23

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det fortsätter att - ganska rikligt - komma in bilder i porträttfynd som jag uppfattar vara helt vanliga foton...
 
Kan ingen kommentera detta? Har jag fel - dvs är det enbart så kallade visitkortsporträtt (ca 6x9 cm) och kabinettsporträtt (ca 11x14 cm) som läggs in.
 
Om jag har rätt så undrar jag hur detta ska hanteras?

2003-02-17, 16:46
Svar #24

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Hej, jag hade nästan glömt att jag skulle försöka svara dig (och andra) om detta..
 
Hittills tror jag inte det är så mycket som vi valt att ta bort - men så kommer kanske att bli fallet; jag har ett antal bilder liggande som är sådana du menar - de syns i databasen, men är ännu inte slutgiltigt godkända helt och hållet.. Det är alltså så att bilder som läggs in syns direkt i Porträttfynd, men att dom sedan efter hand kontrolleras/korrigeras och godkänns.
 
Vi vill alltså, precis som du skriver, till Porträttfynd endast ha så kallade visit- och kabinettsporträtt av denna typ. Detta beskrivs för övrigt närmare under instruktionerna för Porträttfynd.
 
 
När jag ändå 'är här' kan jag kanske nämna att när man hittar (troliga) svar på vem personen föreställer via folkräkningen, så skall man inte bara kopiera över alla uppgifter rakt av - bättre är att skriva om relevanta uppgifter på ett för porträttfynd korrekt vis; dvs undvika förkortningar och att inte få med alla de helt onödiga uppgifter som så lätt slinker med (drängar & pigor, kontrakstillhörighet osv..)
 
Att inte skriva förkortningar är något som jag gärna påminner om också; skriv alltså född och inte f, och istället för o. och så vidare.. Man kanske även kan skriva på ett sådant vis att orden född och död kan uteslutas helt.
Korrekturläs sedan gärna era bidrag en gång extra; se upp för bortglömda mellanslag, sätt punkt efter avslutad mening, kom ihåg den lilla # före bildnumret vid hänvisning, med mera..
 
Återkommer efterhand med fler tips och kommentarer..

2003-02-17, 19:15
Svar #25

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se

2003-02-17, 19:20
Svar #26

Carina Olsson

Hejsan!
 
Av en hel del kort har jag även sett vykort. Så nu undrar jag om det var vanligt att man gjorde både kort och vykort samtidigt? Kommer det att bli någon databas där man kan lägga in vykorten? Hur gör man om man bara har vykorten? Lägger man in dem? Eller? Många av dem har ju fotografens namn stämplat/stansat på framsidan.
 
Hälsningar Carina

2003-02-17, 20:03
Svar #27

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag antar att du menar vanliga porträttfoton som det gjorts vykort av, inte vanliga vykort.. Detta känner inte jag till närmare, men kanske Håkan är mer bekant med fenomenet.

2003-02-17, 20:49
Svar #28

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Rent allmänt så är ju foton av alla slag intressanta. Som släktforskare tycker jag det är ett otroligt mervärde att kunna komplettera en massa årtal med bilder på personen, dennes hem, kanske arbetsplats, hästen, bilen eller vad det nu kan vara.
 
För att begränsa det något tycker jag att ramen porträttfoton är bra - den begränsningen fyller ju andra behov också.
 
Framtidsmöjlighterna torde dock vara enorma. Just vykort är väl en men även andra foto-teman skulle vara roliga. Möjligheterna att lägga upp bilddatabaser på detta sätt kommer väl att öka, och behovet tror jag är omåttligt. Finns säkert en marknad för detta också... Vi som lägger in bilder skulle kanske ge Rötter rätten att sälja dem vidare?

2003-02-17, 21:02
Svar #29

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det var ganska vanligt förr i tiden att man kopierade fotografier på tjockt fotopapper som hade adresslinjer tryckta på baksidan, just för att man skulle kunna skicka bilderna med post på samma sätt som vykort. Men de är alltså inte vykort i den bemärkelsen att de har kopierats eller tryckts i stor upplaga och sedan sålts till turister och andra intresserade.  
 
Porträttfynd är avsett för porträttbilder av visitkorts- och kabinettstyp (och andra liknande format). Vi är naturligtvis medvetna om att det också finns oändliga mängder med porträttfotografier av andra typer, men vi har valt att begränsa Porträttfynd till de nämnda korttyperna.  
 
Anledningen är att dessa kopierades i ett flertal exemplar och alltså ofta finns bevarade på många ställen, där de förhoppningsvis i något fall kan vara identifierade, samtidigt som de oftast är försedda med fotografens namn och hemort, vilket gör det möjligt att grovt sortera bilderna. På så vis är det förhållandevis enkelt att leta bland redan inlagda bilder i databasen.
 
Om du har atelj?porträttbilder med fotografens namn stämplat eller stansat på framsidan, tycker jag att du kan lägga in dessa också i de fall de inte är uppklistrade på kartong av visitkortstyp. Jag förmodar att bilderna är lite yngre än dessa, ofta från 1920- och 30-talen. Däremot vill vi inte att sådana bilder läggs in i Porträttfynd ifall de saknar uppgift om fotograf eller om de är oidentifierade.

2003-02-18, 17:08
Svar #30

Carina Olsson

Tack för svaret!  
Jag menade som ni förstod inte vanliga vykort utan porträttbilder med adresslinjer. Då kommer det några till sådana!  
 
Hälsningar Carina

2003-02-21, 19:16
Svar #31

Claes Åkerblom

Hej!
 
Porträttfynd är verkligen en intressant avdelning. Men jag tycker det vore trevligt om man i anslutning till de olika fotograferna lägger in ett fält där man kan skriva in biografiska data om just den fotografen - d v s vilka år han var verksam samt när och var han var född. I detta fält kan man dessutom ange om glasplåtarna eller sittningsböckerna finns bevarade.  
 
/Claes Åkerblom, Säffle

2003-02-21, 21:49
Svar #32

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det är en av många saker som vi har planer på att förbättra i Porträttfynd.

2003-02-21, 22:10
Svar #33

Utloggad Lil Sandin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:58
    • Visa profil
Utomordentligt bra förslag! Det har jag också längtat efter!
/Lil

2003-02-22, 11:54
Svar #34

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
USA, Michigan, Manistee - Conat's, 341 River Street (1). Filen saknas.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-02-22, 17:58
Svar #35

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
I den här diskussionen har tidigare framförts många förslag till förbättringar, bland annat det som Claes Åkerblom nämner. Vi kommer att beakta alla förslag när vi nästa gång gör ändringar och förbättringar i Porträttfynd. För den som är intresserad av vad som har varit aktuellt, vill jag rekommendera att ögna igenom den här diskussionen från början.

2003-02-23, 21:43
Svar #36

Maud Bergvall

Kan man skriva ut de bilder/text man skickat till Porträttfynd från ex vis 2003-02-20 tom dagens datum ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna