ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-13  (läst 2101 gånger)

2002-10-31, 12:34
läst 2101 gånger

Lasse Nilsson

Unable to locate the file: /portratt/files/12/Torpshammar_J__Norberg.html.
The page you are looking for may have moved or been removed.

2002-10-31, 12:38
Svar #1

Lasse Nilsson

Unable to locate the file: /portratt/files/11/Lycksele_S__Risbergs_fotografi-affar.html.
The page you are looking for may have moved or been removed.

2002-10-31, 13:20
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-06-14, 10:01
    • Visa profil
Borås
C.A. Leverin (2)
D.F. Källman, Södra Kyrkogatan 19 (1)
D.F. Källman. Södra Kyrkogatan 19 (1)
Gottfrid Brunnberg (1)
Gustaf Nilsson (2)
Gustaf Nilsson, fd Leverin (1)
Livan Karlsson, All?gatan (1)
Rahmn (3)
 
Hänvisningarna till D.F. Källlman går båda till bild #1953, medan bild #1968 saknas.
Rahmn går bara till bild #689, medan #1950 och #1952 saknas.
Länkarna från 1953 till 1950 och 1952 fungerar dock.

2002-10-31, 15:33
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Fixat. Jag tror (och hoppas) att detta är fel som fanns redan innan vi åtgärdade buggen. Det kan säkert finnas fler fel kvar, men enklast är om ni mejlar mig om dem, så rättar jag till dem.

2002-11-01, 00:13
Svar #4

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu i månadsskiftet har en annan bugg uppenbarat sig i Porträttfynd, så att nyinlagda bilderna inte visas. Vi vet vad felet beror på (bildfilerna sparas i kataloger månadsvis och länkningen till dessa kataloger har blivit fel) och hoppas att det ska kunna åtgärdas i morgon på förmiddagen.

2002-11-01, 09:49
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax

2002-11-01, 12:52
Svar #6

Utloggad Lil Sandin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:58
    • Visa profil
Håkan,
Det står Porträttfynd (nu 1636 bilder) men jag ser att den senaste bilden just nu har nr 2141.
 
Bästa hälsningar
Lil

2002-11-01, 13:06
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag antar att numren på bilder som kommer in och visar sig felaktiga blir 'förbrukade' så att säga; dvs ett nytt försök eller en ändring av Håkan ger ett nytt löpnummer.. (Samma sak om det kommit in dubletter t.ex)

2002-11-04, 09:22
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-11-04, 09:35
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Värmland, Sunne - Joh. Wästling (1). Sidan saknas.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-11-04, 12:26
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Gotland, Visby - L. Peder?? (1). Sidan saknas!
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-11-04, 20:52
Svar #11

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax

2002-11-05, 13:36
Svar #12

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
En liten reflektion ... Ibland önskar jag att det fanns möjlighet att skilja på information om bilden respektive fotografen. Viss information rör ex. en fotograf mer generellt, inte bara en bild. Än så länge finns inte många bilder per fotograf, men med tiden kan det bli besvärligt att leta information om fotografen under alla bilder som finns inlagda under det namnet. Ser dock ingen omedelbar lösning på detta då en och samma fotograf ju dessutom finns under fler rubriker ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-11-05, 14:36
Svar #13

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den 10 okt svarade jag Anders Winroth så här på ungefär samma fråga:
 
?Tanken är att med tiden komplettera Porträttfynd med möjligheten att lägga in uppgifter om fotograferna/atelj?erna. Där ska man kunna ange all upptänklig information, exempelvis när en fotograf har verkat på en viss ort, vilket är av stort värde att veta när en bild ska tidsbestämmas. Finns stora samlingar bevarade är det också en uppgift som passar utmärkt där.?
 
Jag har också tillsammans med programmeraren klurat ut en teknisk lösning för att klara problemet att en och samma fotograf kan finnas under flera orter och under flera länkar på samma ort (om exempelvis gatuadressen ändrats).
 
Nu är det bara min tid som saknas. Men jag hoppas att det inte ska behöva dröja alltför länge innan denna facilitet ser dagens ljus.

2002-11-07, 12:43
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Utanför Norden, USA? - Okänd fotograf (1). Sidan saknas.
 
Utanför Norden. Ska man lägga Cardiff under Wales och Tottenham under England!? Om man nu ska skilja på England, Wales och Skottland. Det börjar också bli en del bilder under USA. Kanske ska man lägga USA i promptlistan och t.o.m. ta med respektive stat!? Det är intressant att höra vilka id?er som finns ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-11-07, 21:40
Svar #15

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Vi kommer nog att lägga till ett antal länder också utanför Norden bland dem med egna länkar och då i första hand USA, England och Tyskland. Men tiden får utvisa vilka som det verkar finnas behov av.
 
Hur orter i Storbritannien ska hanteras har jag inte funderat så mycket på. Bilderna är än så länge så få att det är enkelt att ändra ifall man skulle tycka att något annat system är bättre. Men vi kan pröva att skilja mellan Wales, England och Skottland. Risken är väl att folks geografikunskaper inte alltid räcker till, men vi får hjälpas åt att håll koll på orternas placering.  
 
Har också fixat den saknade sidan.

2002-11-08, 15:57
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
En liten röd stjärna (*) efter bildnumret i Porträttfynd för att visa att det finns mer information vid motsvarande rubrik under Gamla bilder!? Stjärnan skulle kunna vara en länk direkt till diskussionen. Om nu inte detta tar onödigt mycket kraft från servern ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-11-08, 18:56
Svar #17

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Utanför Norden, USA - Okänd fotograf (4). Där finns bara 2 bilder.
Utanför Norden, USA? - Okänd fotograf (1). Sidan saknas.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-11-09, 20:57
Svar #18

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
När man gjort en sökning och får sökresultatet står det Sök i tillfällighetsfynd: vid inmatningsfältet, vilket väl är fel!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-11-10, 07:42
Svar #19

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2014-01-19, 12:56
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b105171/_private/
Hej på bild #2628 har jag lyckats placera Arboga under landskapet Värmland, ska naturligtvis vara Västmanland. Vore tacksam om det gick att fixa till.
 
Hälsn. Anders

2002-11-10, 10:02
Svar #20

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2014-01-19, 12:56
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b105171/_private/
Just lagt in två bilder #2662 & #2656 under Närke, Götlunda, Okänd fotograf. När man försöker hitta bilderna där får man följande felmeddelande: Unable to locate the file: /portratt/files/14/Gotlunda_Okand_fotograf.html.
The page you are looking for may have moved or been removed.  
 
Hälsningar Anders

2002-11-10, 15:11
Svar #21

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu har jag flyttat #2628 till Västmanland. För mig var det inga problem att hitta de andra två bilderna, så det fungerar nog nu (vet inte vad felet kan ha varit). Ska vid tillfälle fixa felet i texten som C-G nämner.

2002-11-10, 18:06
Svar #22

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag hittade inte någon bättre plats för detta inlägg. Ligger det helt fel hoppas jag Peter flyttar det till rätt plats.
 
Möjligtvis kan detta ha diskuterats på annan plats så jag missat det men..... skulle man inte kunna dela upp porträttfynd i två avdelningar.
- identifierade bilder
- oidentifierade bilder (personer)
 
Många som lägger in bilder vill ju gärna få hjälp med att identifiera personerna på bilden/bilderna och jag tror sannolikheten för detta skulle öka om dessa bilder fanns i en egen grupp så att man slapp bläddra runt bland alla inlagda bilder.
 
Är man sedan själv på jakt efter en bild av en speciell person, där man bara har namnet, är man dessutom mer hjälp om man slipper bläddra igenom de oidentifierade bilderna då dessa ju inte ger någon hjälp alls.
 
I avdelningen för identifierade bilder skulle man ju också kunna, för att underlätta sökandet efter eventuellt bild av faster Gustafva, införa en sökfunktion på namn.
 
Hoppas detta blev något så när begripligt.
 
Mvh
Lena A L

2002-11-11, 20:10
Svar #23

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag borde kanske inte svara här eftersom det finns en diskussionsgrupp för Porträttfynd under Datorprogram och teknik / Rötter och Anbytarforum. Jag tycker inte man ska ha två avdelningar, men man skulle enkelt kunna lägga till en flagga för identifierade personer. Med den (kommande) utvecklade sökfunktionen kan man således lätt urskilja oidentifierade porträtt. Kan dock tänka mig att det kan bli en del gränsdragningsproblem. När är en bild identifierad!? När minst en av de avbildade är känd eller måste alla vara det!? Om det på bilden står ett namn, men man ändå är osäker på identifieringen!? Helst ska man väl ha namn och födelsedata (eller motsvarande) så att man kan knyta personen till en skriftlig källa för att vara säker ...!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-11-12, 00:32
Svar #24

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
C-G Magnusson nämner huvudproblemet med en uppdelning i oidentifierade/identifierade - nämligen att det kommer att bli många problem med gränsdragningen.  
 
Än så länge är finns inte så många bilder i Porträttfynd, men det blir snabbt fler och fler. Planerna är att göra åtskilliga förbättringar för att förenkla orienteringen, bland annat en smartare sökfunktion, men också möjlighet till en mer koncentrerad visning av bilderna (helt utan text) för att göra det enklare att leta. När vi genomför detta är inte bestämt, men förmodligen någon gång under våren. Och kanske har vi till dess kommit på ytterligare finurligheter... Kom gärna med förslag. Vi lovar inte att genomföra alla, men däremot att noggrant ta dem i beaktande.

2002-11-12, 11:19
Svar #25

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Man kan lägga till hur många extra fält som helst för att göra bilderna lättare att söka reda på. Problemet blir att alla då måste göra sig det extra besväret att fylla i dessa vid registreringen (inskickandet) av bilderna. Jag tycker att det är bra att inte har för många fält vid registreringen. Om man vill att många ska skicka in bilder måste man göra det så enkelt som möjligt. Dessutom finns det säkert många olika åsikter om vad som vore bra att registrera.
 
Som ett alternativ till att lägga till fler fält (sökbegrepp) kan man manuellt lägga upp listor med länkar till respektive bilder. Om man hjälps åt går det nog att hålla dessa relativt aktuella. Några exempel kan vara listor över präster, uniformer, vapen, folkdräkter och cyklar. Djur finns det redan ett fält för. Man kan också be de som skickar in bilder att vara observanta och ange sådant i textfältet ... Här kommer man in på sådant som kanske inte var tanken med porträttfynd - den kulturhistoriska aspekten, dvs inte personerna i sig utan det som följer med: atelj?inredningar, de avporträtterades poser, kläder, frisyrer, smycken och annat intressant som syns på bilderna ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-11-12, 12:41
Svar #26

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det som C-G nämner att det måste vara enkelt att skicka in bilder till Porträttfynd, har varit en ledstjärna när databasen har konstruerats. För varje extra fält som läggs till ökar risken för missförstånd eller att man gör fel samtidigt som proceduren att lägga in bilder försvåras.
 
Tanken att kunna ange ett eller fler sökord i ett speciellt fält (typ cykel om det finns en cykel på bilden) har jag funderat över, men tyckt att den kan vara svår att få att fungera på ett vettigt sätt. Bara den enkla saken att räkna antalet personer på bilderna, blir inte så sällan fel vid inskickandet.
 
Men varianten med länklistor tycker jag är spännande. Där skulle vem som helst kunna lägga upp en länklista med fritt valt ämne (sökord) och sedan länka bilder till detta ämne. En dropdown-lista över existerande ämnen skulle visas invid varje bild (på den stora vyn), så att det skulle vara enkelt att länka en bild när man hittar den. På det viset kan alla uniformsintresserade gemensamt leta uniformsbilder och länka dem till listan uniformer, etcetera.
 
Nu finns ju länklistor för fotografer ordnade landskapsvis. Parallellt med landskapen kan sedan finns Ämnesordnade bilder och på den listan kan i stället för fotografers namn finnas ämnesord typ Uniformer, Cyklar, Folkdräkter.  
 
Men detta får också bli till våren...
 
Det kan tilläggas att det är fullt möjligt att i fritextfältet lägga till en rad typ:
 
Sökord: uniformer.
 
Den som sedan söker i sökfunktionen på ord som uniform får sedan en träff på denna bild. Detta kan vara ett förstadium till funktionen ovan.

2002-11-12, 18:26
Svar #27

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Min tanke med uppdelningen på oidentifierad respektive identifierad gruppering av bilderna var att underlätta för dem som söker.
 
Om jag idag kommer in som ny användare och vill se om det finns en bild av Getrud Persson (som jag alltså INTE vet hur hon ser ut) så kommer jag nog att tröttna när jag bläddrat förbi 1 250 oidentifierade bilder. Om jag instället kunde gå in och göra en fritextsökning (obs alltså inget behov av ytterligare sökfält) vore allt mycket enklare.
 
Man kan också tänka sig en van användare som gärna vill hjälpa till att identifiera de personer som inte är identifierade. Användaren har dock inte tid att gå in på porträttfynd kanske mer än en gång i veckan. Att då behöva sitta och bläddra igenom alla nya bilder som lagts in under veckan (med den takt som hålls nu så blir det måååååånga) gör kanske att viljan att hjälpa till med identifieringen minskar något. Om man däremot kunde gå in på en egen avdelning med bilder med i huvudsak oidentifierade personer så slipper man ju i alla fall bläddra igenom dem som inte behöver någon igenkänningshjälp.
 
Gränsdragningen kan ju vara enkel, dvs en bild som innehåller en eller flera personer som är oidentifierade hamnar bland oidentifierade och tvärt om. Skulle en bild ha såväl oidentifierade som identifierade personer, lägg en länk i båda grupperna.
 
Mvh
Lena A L

2002-11-12, 22:09
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Lena A. - Det finns ju redan ett fält för sökning, där du kan skriva namnet!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-11-13, 23:30
Svar #29

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
C-G, då får jag be så mycket om ursäkt, det hade jag missat. Men  - det avhjälper ju inte det andra problemet.  
 
Hjälper själv gärna till att identifiera om jag kan men har helt enkelt inte tid att sitta och bläddra igenom alla bilder som läggs in för att hitta de som är oidentifierade.
 
Mvh
Lena A L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna