ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-30  (läst 1975 gånger)

2002-10-15, 07:31
läst 1975 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Håkan,
Under Gyllenbreider pågår en diskussion om nyligen avfotade portträtt. Känner själv inte till lagligheten vad gäller avfotningar av porträttmålningar, men vore det inte - om det nu är lagligt - en god id? att också använda Portträttfyndsbasen för denna typ av avbildningar? Vad jag tror mig förstå, klarar Portträttfynd bildfiler som är större än de jpg-filer vi använder i Anbytarforum.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-10-15, 22:10
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Har ett fotografi inskickat till porträttfynd, och har lite fler synpunkter och förfrågningar om fotografiet var ska jag sända dom, till kommentaren på portträttfynd eller ett inlägg här på anbytarforum med ev.hänvisningar till portträttfynd? Ska jag reda ut begreppen här i anbytarforum och göra ett tillägg i kommentaren på porträttfynd senare?
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-10-15, 22:38
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Som Håkan skrev tidigare så är det enklaste att man gör tillägg och rättelser genom att tillfoga en kommentar till den redan insända bilden.
-Men jag förstår att du har frågor och annat som du gärna vill 'dra' här i Anbytarforum: Gamla bilder.. Jag har också funderat lite på att det kan bli vissa krockar här, då man vill få reda på detaljer kring en bild som man även har under Porträttfynd. Men givetvis måste man få publicera och höra sig för om ett fotografi precis som vanligt här på Anbytarforum - huvudsaken är att man sedan ser till att komplettera bilden under Porträttfynd med den eventuellt nya information man fått här.. (Precis som du själv föreslog alltså, lite längre uttryckt bara.. :-)

2002-10-16, 01:18
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej Olle, det är naturligtvis möjligt att utöka Porträttfynd till att även omfatta målade porträtt av äldre datum (som jag förstår att det är fråga om vad gäller Gyllenbreider). Men jag vet inte om det är så ändamålsenligt. Den typen av porträtt är sedan länge väl dokumenterade av Svenskt Porträttarkiv, numera en del av Nationalmusem, och jag tror inte det är någon som vinner på att också vi tar oss an dem. När det däremot gäller äldre fotoporträtt av visit- och kabinettstyp, är det mig veterligen ingen som har intresserat sig för dem tidigare, förutom ur ett foto- och fotografhistoriskt perpektiv, men inte ur ett personhistoriskt (om vi bortser från att vi alla förstås är intresserad av foton på våra förfäder och äldre släktingar). Därför känns det angeläget för oss att rikta in uppmärksamheten på denna försummade bit av den svenska porträtthistorien.

2002-10-18, 14:59
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Man kanske skulle ha en liten introduktion på engelska utifall någon utanför Sverige vill bidraga med svenska bilder de hittar i sina samlingar. Det kryllar säkert av svenska fotografier i ex. USA ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-19, 09:58
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Håkan, vad gäller målade porträttfynd (ss de nyligen nämnda i diskussionen om Gyllenbreider) så skriver du att denna typen av porträtt är sedan länge väl dokumenterade av Svenskt Porträttarkiv, numera en del av Nationalmusem, och jag tror inte det är någon som vinner på att också vi tar oss an dem . Jag vill tillägga, i all välmening, att jag anser att du har fel i detta påstående. Svenskt Porträttarkivs avfotograferingar är inte rikstäckande vad gäller privata äldre porträtt utan baserar sig mestadels på porträttmålningar i olika samlingar. Således faller många nyupptäckta privatägda porträtt utanför detta arkivs samling. Dessutom är avfotograferingarna tagna i en äldre svart-vit teknik och bör numera kompletteras i färg. Om detta sistnämnda sker av Svenskt porträttarkiv är jag inte insatt i, men då jag för några år sedan var i kontakt med dem angående en avfotografering av en privat porträttmålning så var de ej intresserade pga kostnaden att skicka ut en fotograf i landet - om jag däremot på plats i Stockholm kunde ha med mig tavlan var de villiga att fotografera av denna.  Detta låter inte positivt i mina öron varför jag undrar om inte Släktforskarförbundet i framtiden kunde ta en diskussion med Svenskt porträttarkiv vad det är som gäller och att väcka tanken om att lägga ut porträttarkivets bilder på nätet liknande det projekt som man gjort på Skokloster (om detta se:  Skoklosters porträttgalleri  ).

2002-10-23, 21:34
Svar #6

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Klottrare som varit i farten? Se Västmanland, Västerås, Elise Hirsch #685 respektive Västmanland, Västerås, Ernst Tholff #313. Det syns bara i träfflistan om man går till bilden via landskapet, orten och fotografen.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-23, 23:06
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nej, inga klottrare, bara lite tester som blivit kvar från utvecklingen av Porträttfynd. Nu ska det vara borta.

2002-10-24, 08:15
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Uppland, Uppsala, A. Larsson, Waksalagatan 15 /Östra Ågatan 17 (1). Error Message: Unable to locate the file: /portratt/files/19/Uppsala_A__Larsson__Waksalagatan_15__ostra_agatan_17.html. The page you are looking for may have moved or been removed.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-24, 08:19
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Uppland, Uppsala, Henri Osti's Fotografi Atelier, Kungsgatan 57 (1). Error Message: Unable to locate the file: /portratt/files/19/Uppsala_Henri_Osti_s_Fotografi_Atelier__Kungsgatan_57.html. The page you are looking for may have moved or been removed.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-24, 11:57
Svar #10

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax

2002-10-24, 12:36
Svar #11

Lotta Nordin (Lotta)

Bild #1137 är uppochner-vänd, går det att vända den rätt?

2002-10-24, 15:44
Svar #12

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Den andra (Osti) fungerar fortfarande inte.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-24, 15:52
Svar #13

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Norge, Kristiania, Okänd fotograf (1). Error Message: Unable to locate the file: /portratt/files/30/Kristiania_Okand_fotograf.html. The page you are looking for may have moved or been removed.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-24, 16:55
Svar #14

Utloggad Dagny Bjerén-Lander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 17:27
    • Visa profil
Det är jag som råkat lägga in bild #1137 upp och ner. Hur vänder man den? Ska jag skicka in en ny eller hur gör man?

2002-10-24, 21:39
Svar #15

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu ska Osti finnas liksom bilden från Kristiania. Jag har också vänt på bild #1137. Det gick inte att ta bort #1137 eftersom det fanns senare bilder inlagda som hänvisade till detta nummer. Om det blir problem av typen uppochnervänd bild  är det bäst att med en gång skicka upp bilden korrekt och sedan skriva en kommentar till den felaktiga bilden att den blivit ersatt med en ny. Då är det enkelt för mig att bara radera den felaktiga bilden. Med tiden fixar vi kanske en funktion som gör det möjligt att enkelt byta ut befintliga bilder.

2002-10-26, 11:38
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Utanför Norden -> USA, Washington, Seattle -> Moore, Sullivan's Block (2). Error Message: Unable to locate the file: /portratt/files/31/USA__Washington__Seattle_Moore__Sullivan_s_Block.html. The page you are looking for may have moved or been removed.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-26, 11:46
Svar #17

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Samma problem som ovan finns för ett par länkar under Okänt landskap/land: (troligen Alster, Värmland (S) -> Okänd fotograf (1)) och (Utan angiven plats -> M. Loo (1)).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-26, 13:45
Svar #18

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej,
Landskrona, 
Under Anton Hagman, Prestgatan 5, er der på mystisk vis forsvundet 5 billeder.
Under Anton Hagman, Prestgatan 6, mangler 3 billeder.
Hagman & Co fungerer ikke.
 
- Hvordan er det med ældre stavemåder på gader, byer o.lgn?
Er det lige så godt at rette stavemåden fra starten - hvis man ellers er klar over hvordan navnet på den pågældende lokalitet staves idag?
 
Mvh
Gudrun

2002-10-26, 16:05
Svar #19

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu hoppas jag att jag fått ordning på de problem som nämns här ovan.
 
När det gäller stavning av orter och gator, så ska de stavas med modern stavning (Hässleholm, inte Hessleholm) när man känner till den moderna stavningen. Är man osäker skriver man som det står på bilden.

2002-10-28, 09:51
Svar #20

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Sidan saknas - USA, Illinois, Chicago - M. Melander & Bro (1)!
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-28, 09:53
Svar #21

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Sidan saknas - USA, Colorado, Denver - F.E. Post (1)!
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-28, 13:06
Svar #22

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Igår kommenterade jag en bild som lagts under Karlskrona (eller var det Karlshamn?). Det jag skrev var inte viktigt. Enligt uppgifterna som knappats in verkade det som om fotografen (Miller) hörde hemma i Minneapolis, Minnesota, USA. Den bilden tycks inte finnas kvar nu. Är den borttagen på begäran av scannaren, har den tagits bort av annan anledning eller har den försvunnit ut i cyberrymden? Om det var det andra fallet - meddelades uppgiftslämnaren (scannaren)? Man blir lite betänksam när det saknas bilder lite här och var (se ovanstående felmeddelanden). Jag har dock inte märkt om några av mina scannade bilder försvunnit ...
 
Tycker att Porträttfynd är en av de roligaste delarna av Rötter idag. Inser att det blir lite justeringar av funktionaliteten vart efter man kommer på brister i applikationen.
 
Önskar att kvaliteten på scanningarna kunde vara snäppet bättre. De flesta duger för att jämföra två lika bilder, men det blir svårare om man vill jämföra personer på två olika foton eftersom man då vill se fler detaljer. Tips - scanna originalen i en högre upplösning (ex. 300 dpi) och förminska sedan bilderna till ex. 350 pixlars bredd så blir nog kvaliteten på bilderna lite bättre. Lite sharpening (unsharp mask) skadar inte heller. Sedan bör man inte komprimera bilderna för hårt. Det brukar räcka med 7-20 ggr.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-28, 14:43
Svar #23

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Minneapolisbilden har tagits bort på begäran av den som lade in den, eftersom det tydligen hade insmugit sig fel bland uppgifterna. Jag hoppas bilden återkommer med korrekta uppgifter.
 
De fel som C-G Magnusson nämner ovan har blivit åtgärdade. Det ska poängteras att de problem vi haft, och som avspeglar sig i påpekandena ovan, inte berör själva innehållet i databasen utan presentationen av uppgifterna. Tydligen blir det ibland fel vid ändringar i databasen, så att html-sidorna inte uppdateras riktigt så som det är tänkt. Men vi jobbar på att hitta orsaken. Några uppgifter i databasen har inte försvunnit av misstag.
 
Vad gäller C-G Magnussons påpekanden om kvaliteten på bilderna, delar jag hans uppfattning. Följ gärna hans tips ovan. Tänk på att det inte är någon fördel att bilden är så liten som möjligt räknat i kilobyte; tvärtom, en bild med bredden 350 pixlar bör vara mellan 25 och 50 kb. Är den mindre är den förmodligen onödigt hårt komprimerad, vilket medför att kvaliteten ofta är sämre än nödvändigt.

2002-10-29, 15:24
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det känns lite onödigt att skriva ett inlägg under en bild bara för att tacka då någon kommenterat eller rättat något på en bild man skickat in. Det tillför liksom ingen vettig information om bilden, den porträtterade eller fotografen. Därför låter jag bli. Bara så ni inte tror att jag är otacksam eller nåt ... ;)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-29, 16:13
Svar #25

Peter Karlsson (Peterk)

Jag funderar på de fall då bilder som ligger under 'Okänd fotograf, Utan angiven plats' blivit/blir belagda att dom hör till ett visst landskap åtminstone.. Bör vi se till att dom flyttas efter hand, eller..? Detta kanske bäst hålls reda på av den som lagt in bilden från början - det är väl kanske osäkert om Håkan ser dessa tillägg och kan flytta dem 'automatiskt'.. Det finns några sådana bilder under just 'Okänd fotograf, Utan angiven plats' - t.ex #1495. Dessutom finns där många bilder som med största sannolikhet hör hemma i just Småland - men det kanske inte räcker för att man skall våga lägga dom direkt under (Okänd fotograf)-Småland..

2002-10-29, 17:14
Svar #26

Kurt Karlsson

Jag håller med C-G Magnusson om tackandet för kommentarer och information. Får man reda på e-postadressen kan man ju tacka personligt så att säga, men hur gör man i de andra fallen? Man vill ju trots allt visa att informationen gått fram och att den ev var nyttig.  
Är det möjligt att skapa en funktion för att via användarkontot låta ett tack eller personlig kommentar gå fram till de insändare/kommentatorer som har användarkonto?
Användarkontot är väl anonymt för de flesta forumdeltagare?

2002-10-29, 22:57
Svar #27

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Alla som har lagt in uppgifter om sig i forskarförteckningen Rötterkatalogen kan skapa en länk från varje inlagd bild i Porträttfynd till sidan med kontakt- och forskaruppgifter i Rötterkatalogen. Detta rekommenderas! Notera att detta är möjligt för alla, inte endast Rötters Vänner. (Hur det funkar ser man om man går till någon bild där avsändarnamnet är en länk. Klicka på den!)
 
Däremot är det tyvärr av tekniska orsaker inte möjligt att koppla användarkontot i Anbytarforum till Porträttfynd eller de andra databaserna (som Tillfällighetsfynd och Litteratur-Sök).
 
Vad gäller fotografer Utan angiven plats/fotograf så kommer de att sorteras in på lämplig plats ifall det framkommer var de hör hemma. Jag tycker att det kan vara bra att ange landskap (med ledning av vad man vet om personerna på bilden) även om orten och fotografen är okänd.

2002-10-30, 12:23
Svar #28

Lotta Nordin (Lotta)

Under Blekinge finns ett par dubletter.
#1908 och #2005, fotograf Alma Svensson, Västra Prinsgatan, Karlskrona.
#1910 och #2003, samma fotograf.

2002-10-30, 12:58
Svar #29

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu är dubbletterna #2003 och #2005 borttagna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna