ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-15  (läst 2990 gånger)

2002-10-04, 11:17
läst 2990 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
En läsare hörde av sig och berättade att han inte kunde skicka upp bilder till Porträttfynd. Vad jag förstår gjorde han allting korrekt, men bildfilen vägrade att följa med. Det som dock gjorde felsökningen problematisk var att han kör Mac och jag PC. Min fråga är alltså: Är det någon av er som skickat upp bilder till Porträttfynd som gjort det från en Mac och lyckats? Eller finns det bland läsarna andra Macägare som försökt men inte lyckats? Det vore bra att veta för att lättare kunna hitta felet.

2002-10-04, 12:37
Svar #1

Utloggad Christian Ståhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2022-08-11, 17:58
    • Visa profil
Hej!
Kanske också kan vara att bildfilen ej på något sätt är rätt döpt, tex fungerar åäö? Alt. att filändelsen är felaktig på något sätt. Kanske att bildfilen är korrupt på annat sätt.
Tycker att det inte ska spela någon roll om det är mac eller ej, eftersom filformatet är platsformsoberoende.
MVH Christian Ståhl, webbutvecklare till yrket, och släktforskar intresserad.

2002-10-04, 13:02
Svar #2

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej!
Jag råkade ut för precis samma sak med ett foto från 1860. Jag hade hållit på länge och jobbat med text och bild och sedan fick jag till svar att kortet inte gick att spara och kortet kom istället fram på skärmen. Namnet på filen var GretaLena.jpg. Jag använder PC. Hade tänkt att skicka flera foton men jag kom av mig vid första försöket.
 
Mvh
Lisbeth

2002-10-04, 13:19
Svar #3

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej!
 
Kan det vara en brandvägg som spökar?
Själv har jag problem med att bifoga bilder/filer till Anbytarforum. Min brandvägg gör att jag får ett felmeddelande från Anbytarforum. Inaktiverar jag min brandvägg så fungerar det.  
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2002-10-04, 13:20
Svar #4

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Christian: Bokstäver som å,ä,ö ändras automatiskt till mer okomplicerade tecken, och det fungerar i Windows (har inte testat i Mac). Den aktuella filen hette AP1ny.jpg, så knappast kan namnet i sig varit något problem. Jag testade också att lägga upp den från min PC och det gick bra, så något fel på filen var det alltså heller inte.  
 
Lisbeth: Precis i början fanns en del problem, exempelvis med å,ä,ö och även med bildfilens storlek (inget felmeddelande kom om man försökte skicka upp en för stor fil). Men de ska vara åtgärdade nu. Dessutom är ledtexterna förbättrade i en del avseenden. Pröva gärna igen, för mycket fungerar bättre nu än för ett par dagar sedan.
 
Mina frågor kvarstår alltså: Är det någon av er som skickat upp bilder till Porträttfynd som gjort det från en Mac och lyckats? Eller finns det bland läsarna Macägare som försökt men inte lyckats?

2002-10-04, 23:21
Svar #5

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Hej Håkan och andra!!
Jag använder Mac. Hittills har jag inte sänt bilder till Anbytarforum, men däremot ofta från min Mac till någons PC. Till vissa PC lyckas jag sända bildfiler, till andra inte. Och det oavsett hur jag sparat  bilden eller komprimerat den. Jag sparar sådana bilder i jpg-format.  
Om och hur man lyckas kan tydligen också ha att göra-med hur bildfilerna är komprimerade, binhex-
komprimering (?) bra eller inte. Om jag uppfattat deträtt.  
För att lyckas med viktigare bilder brukar jag  
försöka sända mina bilder till en datorkunnig person med PC, som sedan sänder vidare. Men det måste alltså också vara beroende av  mottagande PC om bilderna går att få upp, när man  
sänder från Mac till PC. Det finns ju möjlighet att i Mac spara bildfilen på olika sätt. Frågan  
kvarstår dock: varför går det till vissa PC men inte till andra?  
 
Irma Ridbäck

2002-10-09, 11:37
Svar #6

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Hej alla som pysslar med gamla foton!
 
Jag har en stor plansch från 1905 med över 100 små portätt. Och alla personerna är *namngivna*.
Dessa deltog i diverse lärarkurser hos August Abrahamssons stiftelse på Näs slott, som ligger utanför Alingsås i Västergötland.
Jag gissar att deltagarna blev ivägskickade till Göteborg för fotografering och att planschen gjordes som ett minne. Min farfar är med på planschen och exakt samma bild finns även som en normal porträttbild. Troligen gäller detta även de övriga bilderna.
Att skanna hela denna plansch är besvärligt och jag vet inte vad det skulle kosta att låta en fotofirma göra det.
Jag anser dock att kvaliten på bilderna är tillräcklig för att kunna förstora dem en hel del. Detta kommer naturligtvis att ta tid, men är det OK att lägga in dessa småbilder i Porträttfynd ?
 
Det vore också intressant att veta om det finns fler som har denna typ av minnesplanscher ?
 
Mvh, Kjell

2002-10-09, 23:55
Svar #7

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Porträttfynd är en förnämlig ny avdelning av Rötter. De som har planerat och genomfört den är hedrade både av själva id?n och det utmärkta genomförandet. Jag har börjat skicka in en del av de bilder jag har skannat.
 
Med förhoppningen att redaktionen uppskattar kommentarer och förslag tänkte jag dela med mig av det som jag har tänkt på när jag har använt Porträttfynd de senaste dagarna. En del punkter kan kanske vara värda att diskutera. Jag vill betona att Porträttfynd är alldeles utmärkt precis som det är, men man kan ju alltid diskutera ytterligare förbättringar.
 
1. Ägare: jag har inte fyllt i denna ruta, av den enkla anledningen att de porträtt jag hittills har skickat in ägs av åldriga släktingar. Det är ju ibland en grannlaga uppgift att övertyga släktingar om att dela med sig av fotografier, och de allra flesta vore nog inte så pigga på att få telefonsamtal och brev från andra ivriga forskare. Jag har ingen bra id? för hur man ska komma runt detta. Kan man kanske skriva något som Alrik och Edla Johanssons fotoalbum, privat ägo, så vet läsaren i varje fall vilka foton som kommer från samma album. Och en vacker dag kanske albumet har kommit i en forskares ägo, och man kan meddela detta.
 
2. Jag har många foton från K. Edr?ns atelj? i Smedjebacken. Jag vet att Edr?ns glasplåtar finns bevarade hos hembygdsföreningen där (med uppgift om beställaren av varje bild). Denna information borde ju vara intressant för läsarna. Kan man lägga till en funktion där man kan kommentera inte bara enskilda foton utan också atelj?er? Det vore ju en stor kulturgärning att kartlägga om glasplåtar finns bevarade. Det är också mycket annat som man skulle kunna informera om (verksamhetstid, fotografernas identitet, osv.)
 
3. Och slutligen: kan man tänka sig att Förbundet (som ju tycks ha gott om pengar) också aktivt samlar in skannade bilder. Man kan tänka sig att detta går att göra på två sätt: dels genom att Förbundet skannar bilder från album (eller glasplåtsarkiv) som det lyckas låna från institutioner, släktforskarföreningar och hembygdsförening. (Jag läste någonstans att förbundet nyligen har skaffat sig en scanner.) Ett annat sätt vore att försöka locka släktforskar- och hembygdsföreningar att skanna sina samlingar och göra dem offentligt tillgängliga genom Porträttfynd. (Nog kan vi väl sedan tillåta dem att ta ett rimligt pris för en bildfil med större upplösning.)
 
Detta som några tankar om hur man kan vidareutveckla ett redan utmärkt projekt.

2002-10-10, 00:36
Svar #8

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Kul att du gillar Porträttfynd! Särskilt glädjande är förstås att du helt uppenbart inte är ensam. Ivriga läsare har gett avdelningen en rivstart, och redan skickas runt 50 bilder om dagen in. Det är bara Anbytarforum som tidigare har fått en sådan omedelbar uppskattning av läsarna. Och det bådar ju gott inför framtiden.
 
Till frågorna:
 
1. Uppgift om ägare får var och en fylla i efter eget huvud. Bäst är förstås om ägaren kan anges, men vi har förståelse för att man kanske inte alltid vill göra det. Det sätt du föreslår tycker jag är en möjlig variant att ändå ge relevant information utan att direkt sätta ut ägarens namn.  
 
2. Tanken är att med tiden komplettera Porträttfynd med möjligheten att lägga in uppgifter om fotograferna/atelj?erna. Där ska man kunna ange all upptänklig information, exempelvis när en fotograf har verkat på en viss ort, vilket är av stort värde att veta när en bild ska tidsbestämmas. Finns stora samlingar bevarade är det också en uppgift som passar utmärkt där.
 
3. Min tro är att om Porträttfynds popularitet håller i sig kommer intresset för databasen successivt att öka också utanför släktforskarrörelsen, exempelvis bland museer, hembygdsföreningar och andra bildinstitutioner, särskilt om de märker att de kan ha nytta av databasen. Vilka insatser förbundet då kan göra är väl i dag för tidigt att säga, men ingenting är uteslutet redan nu.
 
Slutligen några reflektioner:  
 
Den typ av porträttbilder som Porträttfynd innehåller ses på många håll över axeln. Av fotohistoriker anses de nog för det mesta bara tråkiga och repetitiva och museifolk har tyvärr ofta föga förståelse för dessa oändliga mängder med vanligtvis namnlösa porträttbilder som finns i samlingarna.  
 
En av databasen Porträttfynds viktigaste uppgifter är att fästa uppmärksamheten på ett peronhistoriskt oerhört intressant material, som faktiskt håller på att försvinna mitt framför ögonen på oss. Kunskapen om vilka alla dessa porträtt föreställer är på väg att gå om intet i takt med att äldre släktingar dör bort.  
 
Det är  bråttom att luska fram äldre album och visa bilderna för gamla släktingar och bekanta. Det hade naturligtvis varit oändligt mycket bättre om detta gjorts redan för tjugo eller trettio år sedan. Men å andra sidan är det också oändligt mycket bättre att göra det i dag än om tjugo eller trettio år.
 
Detta är väl egentligen ganska självklart för alla släktforskare, så det är lite att slå in öppna dörrar att poängtera detta i Anbytarforum. Men det kanske ändå kan vara bra att be alla släktforskare att föra detta budskap vidare, till människor som ännu inte riktigt förstår värdet av de gamla album med visitkorts- och kabinettsporträtt som ligger i någon byrå eller på vinden.

2002-10-12, 11:23
Svar #9

Bengta Källström

Jag har en del gamla visitkort, som jag gärna vill skicka till porträttfynd. Gjorde ett första försök igår, under Värmland, Karlskoga, fotograf Albin Andersson. Allt verkade gå bra, min bild tilldelades nr #602, texten kom fram utmärkt, men bilden blev bara ett litet kryss. Vad gjorde jag för fel? Jag hade sparat bilden på min PC i JPEG-format med 75 dpi upplösning och 350 pixlar i bred. Storleken blev då 36 kb, och bilden såg bra ut hos mig. Jag ser att andra inlämnade bilder oftast är mycket mindre, 3-4 kb. Törs jag göra ett nytt försök? Och skall jag då välja mindre antal bildpunkter än rekommenderade 350?
Mvh
Bengta Källström

2002-10-12, 11:51
Svar #10

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Visst törs du försöka på nytt. Och jag vet faktiskt inte var felet ligger, eftersom allt verkar helt korrekt att döma av din beskrivning. Det är dessutom bra att din bild är i det format du nämner. Många bilder som skickas in är egentligen i mitt tycke för små, det är svårt att riktigt se hur de avporträtterade ser ut. Om du trots nytt försök inte lyckas, mejla mig direkt (hskogsjo@aland.net) så får vi testa lite olika varianter.

2002-10-12, 15:14
Svar #11

Lotta Nordin (Lotta)

Porträttfynd är en jättebra ny avdelning av Rötter, men vissa uppgifter som lämnas kan vara vilseledande för dem som vill försöka identifiera bilder av okända personer, eller letar efter bilder på möjliga egna släktingar. En del insändare uppger att personen/erna på bilden nog är hemmahörande på en viss plats på grund av att bilden funnits bland andra bilder som har sitt ursprung från den platsen. Andra skriver att man inte hittat någon anknytning för sin släkt till den plats där fotografen har sin atelj?,  underförstått att personen trots det kommer från den platsen och är en släkting.
 
Att ett foto ingår i en samling  från en viss plats innebär inte att personen måste vara hemmahörande där, det kan vara en bekant eller släkting från annat håll. Att fotografen är verksam på ett ställe behöver inte heller betyda att personen på bilden kommer därifrån. Jag har själv fotografier av släktingar som låtit fotografera sig i en stad ganska långt hemifrån (1870-tal till 1900-tal), utan att ha någon som helst släktanknytning till den staden och inte heller varit bosatta där. Jag har även fotografier från olika delar av landet utan att personerna bott eller haft släktanknytning varken till platsen där albumet funnits eller till den plats där fotografen har sin atelj?, och inte heller på något sätt är släkt med den som haft albumet.  
 
Är det inte därför bättre, när det är ett foto av okänd person, att bara uppge de uppgifter man är säker på? Spekulerar man i var personen varit hemmahörande eller att personen hör till en viss släkt, så lurar man den som ser fotografiet att tro att det verkligen förhåller sig så, och även sig själv om man tror att det måste vara en person eller släkting från en viss plats.

2002-10-12, 19:26
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Det Lotta nämner ovan om att personer varit i en fotoatteljé på annan ort, långt hemifrån, än där de bodde har även jag noterat bland mina kort. Personer hemmahörande i södra Småland har åkt till Skåne (Trelleborg, landskrona, Helsingborg)och fotograferat sig på 1860- och 1870-talet utan att där ha släkt. Dessa personer kan man således bara hitta i nuvarande Porträttfynd om man vet om kortet och atteljén redan. Det är således önskvärt, om man kan identifiera personen och vart denne var bosatt, att kunna göra en sökning på landskap och socken för att kunna se vilka personer som finns i basen för en viss ort (identifierade personer eller då också de som möjligen varit boende i en viss socken - detta sistnämnda är en knivig fråga - men viktig för att kunna jämföra liknande kort med olika proveniens). Finns det några synpunkter på detta förslag att lägga in en ytterligare kolumn för porträttpersonens hemort i nuvarande bas?
 
I övrigt vill jag tacka Håkan Skogsjö och de som genomdrivit Porträttfynd - en mycket bra idé!

2002-10-12, 20:21
Svar #13

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den som vill hitta identifierade personer med anknytning till en viss ort ska söka med sökfunktionen. Det är därför viktigt att alla som lägger in bilder anger exempelvis födelseort och bostadsort för personer som är identifierade plus andra relevanta orter och uppgifter. Det kan dock vara väldigt olika vilka relevanta uppgifter som är kända, därför är det svårt att ställa samman ett formulär där dessa uppgifter ska fyllas i. I stället gäller det att skriva in dessa uppgifter i fritextfältet så klart och tydligt som möjligt. Det kan också påpekas att det alltid går att komplettera med ytterligare uppgifter genom att skriva kommentarer, så skulle man missa att skriva in alla uppgifter när bilden först läggs in, är detta lätt avhjälpt genom att göra en kommentar.
 
Jag vill här passa på att nämna möjligheten att koppla bilder till varandra genom att hänvisa till nummer. Det är exempelvis möjligt att visa alla bilder som finns i ett och samma fotoalbum genom att lägga in en bild och se vilket nummer den får (exempelvis #678) och sedan på alla andra bilder från albumet notera att de finns i samma bild som #678. Den som sedan söker på #678 får upp alla albumets bilder.
 
När det gäller Lottas synpunkter vill jag bara konstatera att det är oerhört viktigt att aldrig göra uppgifter säkrare än vad de är. Är man det minsta osäker på en persons identitet måste givetvis denna osäkerhet framhållas tydligt. Men jag tycker också att det måste vara tillåtet att lägga fram tankar, gissningar och spekulationer som rör bilderna - men även här är det förstås av mycket viktig att tydligt framhålla att det är just gissningar.
 
Jag tycker att det är mycket bra med en diskussion kring Porträttfynd. Det är en fullständigt oprövad innovation, som helt säkert kan förbättras på många sätt. Fördelen med Porträttfynd jämfört med exempelvis Anbytarforum är att vi har full kontroll över funktionaliteten, eftersom det är RÖTTER som utvecklat systemet från grunden. Tanken är nu att låta Porträttfynd rulla på några månader eller kanske ett halvår, och sedan göra de justeringar och förbättringar som känns angelägna. Fortsätter inströmningen av bilder i den här takten behöver förmodligen sökfunktionen vässas med tiden, så att det inte enbart är en ren fritextsökning.

2002-10-13, 11:30
Svar #14

Utloggad Ulla Albano

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2004-05-16, 17:42
    • Visa profil
Hej, eftersom jag äger ett album med ett stort antal porträttbilder på för mig okända personer, har jag börjat lägga in bilderna i porträttfynd.
Min fundering gäller vilket landskap jag skall ange. Mina avbildade personer är troligen jämtlänningar till stor del, men fotograferna kommer från alla möjliga håll. Själv tittar jag i första hand på Jämtland, men nu publicerar jag bilder både från Gävle och Sundsvall. Problemet är de oidentifierade bilderna. Jag skall också lägga in en bild på min farfars föräldrar och den lägger jag på Jämtland! Ulla Albano

2002-10-13, 13:31
Svar #15

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Bilderna ska alltid registreras på fotografens hemort, alltså den ort som vanligtvis anges under fotografiet eller på baksidan av bilden. I fritexten kan man sedan nämna andra relevanta ortnamn (med modern stavning). För att hitta dessa använder man sökfunktionen i Porträttfynd (med den kan man också söka efter exempelvis personnamn).
 
Vi är medvetna om att personer kan bli katalogiserade långt från sin hemort i de fall de gått till fotografen under en resa. Men det är egentligen inte personerna som ska katalogiseras i Porträttfynd utan fotografierna, och det görs bäst efter fotograf. Om någon har en oidentifierad bild är det möjligt att finna den genom att leta bland fotografens redan tidigare inlagda bilder. Just dessa visit- och kabinettporträtt är speciella så till vida att de nästan alltid kopierades i många exemplar och delades ut till släktingar och vänner. Samma bild kan alltså återfinnas i många album, ibland med namnuppgift, ibland inte.
 
Än så länge finns så få bilder i Porträttfynd att chansen att någon av de bilder man själv tänker lägga in redan finns i databasen, är minimal. Men med tiden blir det allt viktigare att kontrollera att bilder inte redan finns inlagda. Då behöver man inte lägga in dem igen, men däremot gärna notera under kommentarer att man känner till ett annat exemplar av samma bild. Känner man dessutom till de avbildade personernas identitet är det förstås ännu bättre.

2002-10-13, 14:32
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En annan viktig sak som jag funderat över är ju det här med under vilken rubrik som fotografiet läggs in.. Jag ser redan att samma fotograf kan finnas 'utspridd' inom en viss stad beroende på hur man rubricerar denne. Klart bäst vore väl att fotografens efternamn egentligen kom först, istället för som nu då det står på förnamn eller enbart initial, eller ord som Efterträdare, AB osv.. [Eller skall man räkna detta som ett firmanamn som skall stå som det står..?]
-Hur som helst så behövs nog en standardiserad form för detta om det hela inte skall bli rörigt när det så småningom kommer att finnas 100-tals (1000-tals?) bilder under varje landskap..
 
Detta liknar ju vissa problem som ofta finns här på Anbytarforum, men här har vi verkligen chansen att få det så bra som möjligt redan från början. Visst kommer sökning på olika sätt att vaska fram de olika fotograferna, men ännu bättre vore ju om samme fotografs bilder kom att stå efter varandra..
Möjligen kan man också tänka sig att någon då och då får försöka normera lite bland bilderna (i den mån det inte sker löpande, men det tror jag inte Håkan hinner med..)
Men detta är som sagt bara en undran; hittills står inget på efternamn - så att göra på något annat vis kanske inte är att rekommendera innan något annat beslutats.

2002-10-13, 14:34
Svar #17

Utloggad Gunne Ramberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 15:04
    • Visa profil
Har försökt skicka bilder till porträttfynd
från min Mac, men det funkar inte.
 
Är det tänkt att felet skall åtgärdas, eller
måste jag skicka bilderna från en PC?
 
Mvh
Gunne Ramberg

2002-10-13, 16:10
Svar #18

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Felet ska åtgärdas. Problemet är att vi inte vet vad det beror på. Id?er mottas tacksamt.

2002-10-13, 16:26
Svar #19

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
När det gäller den sak som Peter nämner är jag inte säker att det behöver bli rörigt. Det viktiga är ju att enkelt kunna söka bland redan inlagda bilder, för att kunna konstatera om en bild man själv har tillgång till (kanske helt oidentifierad) finns inlagd (förhoppningsvis identifierad). Då är det bäst att skriva av uppgifterna om fotograf på det sätt som det är skrivet på bilden. Står det Atelier Axelsson är det så namnet bör skrivas, för att det ska vara så enkelt som möjligt för andra med Atelier Axelsson-bilder att hitta dessa.  
 
En del fotografer blir spridda på flera olika orter, eftersom de haft verksamhet på mer än ett ställe. Men då får man använda sökfunktionen om man skulle vilja hitta alla bilder som en viss fotograf tagit, oavsett ort. När bilderna blir fler kan det finnas behov av att kunna söka enbart i fältet Fotograf, för att inte få träffar på liknande namn i fritexten. Om så är fallet, fixar vi den sökmöjligheten.

2002-10-13, 17:13
Svar #20

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Låter nog klokt att det skall skrivas precis som det står; dessutom kan ju de olika skrivsätten faktiskt hjälpa till att kronologisera bilden inser jag nu.. En atelj? kan t.ex först ha använt sig av initial, senare med fullständigt förnamn och även ändring av adressen visar ju här på en viss tidsordning bland bilderna.  
-Ett bra exempel är Håkans bilder under Övriga Finland: Åbo där fotografen Strandberg [som även finns i Helsingfors] finns  med både enbart initial och hela förnamnet samt att adressen Slottsgatan 3 (troligen senare) blir 3A i takt med förtätningar i stadsbilden. Så givetvis är det viktigt att skriva som det står på kortet inser jag nu då själva layouten kan berätta så mycket..
 
Apropå Mac-problemen: Är det några problem att lägga in bilder i Anbytarforum för Mac-användare..? (Frågan kanske behandlad tidigare)

2002-10-13, 17:35
Svar #21

Utloggad Ulla Albano

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2004-05-16, 17:42
    • Visa profil
Jag inser att jag då gjorde fel, när jag lade in en bild på min farfars föräldrar - men hur ändrar jag (eller någon annan) det nu? Rätteligen borde den finnas under en rubrik för Danmnark,

2002-10-13, 18:37
Svar #22

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har nu rättat uppgiften vad gäller Jämtland/Danmark. Enklaste sättet att göra rättelser är att skriva en kommentar till bilden (det görs genom att man klickar på den lilla bilden och sedan fyller i kommentarfältet längst ner på sidan som då visas). Behövs det justerar vi sedan uppgifterna i registerfälten (ort, fotograf, etc).

2002-10-13, 19:39
Svar #23

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tycker det är en fantastiskt bra id? med Porträttfynd. Jag kommer snart att bidraga med några bilder. Synd bara att en del av de inskickade (publicerade) bilderna är så små! Kanske behövs en utförligare beskrivning av hur man scannar och efterbehandlar bilder för att få bästa resultat med en bildfil som är max 50 kB!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-13, 20:09
Svar #24

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Microsoft har ett program som heter Microsoft Photo Editor som följer med Windows (åtminstone Win98). Det kanske inte installeras automatiskt, men bör finnas på CD-skivan med Windows och kan installeras efteråt.
 
Det är ett enkelt men för detta ändamål fullt tillräckligt bildbehandlingsprogram. Fixa till bilden i detta program och spara den sedan som en jpg-fil med en inte alltför hög kvalitet (kvaliteten ställs in under knappen Mer när bilden sparas). Här gäller det att pröva sig fram, så att bilden dels håller sig under 50 kb och dels inte synbarligen får en försämrad kvalitet. Jag skulle börja att prova kring 50.
 
Det finns många bildbehandlingsprogram, dyrare och billigare, och jag tror nog att alla klarar de handgrepp som behövs för att fixa till bilder av bra kvalitet i rätt storlek och upplösning för Porträttfynd. Fördelen med Microsoft Photo Editor är alltså att det finns på Windows-CDn som alla Windowsanvändare redan bör ha.  
 
Bredd ca 350 pixlar för stående
Bredd ca 450 pixlar för liggande
Upplösning 72 dpi/tum
Filformat jpg

2002-10-13, 20:56
Svar #25

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tänkte på det där med problemen för Mac-användare. Det vore ju iofs märkligt om det bara skulle drabba Mac-användare, men kolla att era webbläsare har javascript aktiverat. Det finns nämligen ett litet javascript i formuläret som, om jag fattat det rätt, tar bort sökvägen från filnamnet innan det skickas till servern.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-13, 21:18
Svar #26

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Nu är jag ingen Mac-användare, men det tycks som om path'er i Mac skrivs HD:dir:subdir:file. Om det är fallet behöver javascriptet* i formuläret kompletteras.
 
* Denna del: if(b=='/'||b=='``') [innehåller iofs också ett annat fel. Jag tror inte det finns nån char som motsvarar två tecken, '``']. Raden ska nog isf vara if(b=='/'||b=='`'||b==':'), men jag kan ha fel ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-10-14, 13:36
Svar #27

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
C-G Magnussons tips har förhoppningsvis löst problemet för Mac-användare (tack!). Det vore bra om någon Mac-användare ville pröva att lägga in någon bild och här berätta hur det gick. Vi har också rättat en del andra smärre buggar, exempelvis ska det nu vara möjligt att lägga in också bilder med accenter (typ ?) i filnamnet (även om det nog i allmänhet är bäst att aldrig använda ovanliga tecken i filnamn, för det brukar förr eller senare bli problem).

2002-10-14, 22:22
Svar #28

Kurt Karlsson

Eftersom Anbytarforum har en rubrik Porträttfynd kunde man kanske tänka sig en klickbar länk i ingressen.
 
Mvh
 
Kurt Karlsson
 
Förslaget bifallet enligt önskemål..! /Peter

2002-10-15, 01:22
Svar #29

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har nu fått rapporter från Mac-användare att det fungerar. En annan sak som också visat sig är att det kan bli problem om man har en gammal webbläsare, dock har jag ingen mer exakt information om hur gammal den inte får vara. Men om bilden vägrar att följa med vid sändningen kan detta vara orsaken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna