ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-03  (läst 1846 gånger)

2001-11-16, 18:23
läst 1846 gånger

Hans Tåhlin

Jag hade anledning häromdagen att utnyttja Rötterkatalogen och gjorde då några intressanta iakttagelser enl. följande:
 
Jag ville komma i kontakt med forskare som arbetat med vissa Smålandsocknar, bl.a. Berg i Kronobergs län och sökte därför dels på Berg utan länsbeteckning dels på Berg (G). Döm om min förvåning, när det betr. Berg utan länsbeteckning trillade fram inte mindre än 461 notiser serverade i en salig röra utan någon påtaglig ordning (först trodde jag det rörde sig om viss kronologisk ordning med hänsyn till införandedatum, men detta stämde bara delvis). Berg (G) producerade i kontrast till detta bara två notiser. Ett noggrannare studium av Berg-notiserna utan länsbeteckning gav anledning till följande reflektioner, vilka jag inte vill undanhålla en större läsekrets:
 
- Det överväldigande antalet notiser såg inte ut att ha något som helst samband med ”Berg”, och inte ens ”berg” som stavelse i ord kunde skönjas i många fall. Man frågar sig därför vilken identifieringsprincip som sökprogrammet har?
- Det ser inte ut att ha funnits några som helst anvisningar för, hur manus för införandena bör utformas. Vissa notiser är exemplariskt utformade med angivande av korta personliga data, släktforskningsbakgrund (bl.a. vilka släkter och geografiska områden man huvudsakligen forskat i – aktuella socknar med länsbeteckning -), samt önskemål om nya kontakter (inkl. ämnen samt socknar med länsbeteckning), egen hemsida (med upplysning om vad denna visar i stort).
- Många notiser innehåller bara en glödande egenbeskrivning, som gränsar till äktenskapsannons, och många andra innehåller bara en hemsidesadress (vem har tid att leta bland hemsidor utan någon sorts varudeklaration innan?)
 
Till Redaktionen för Rötter-katalogen skulle jag med anledning av allt detta vilja ställa följande frågor:
 
- Varför inte utforma enkla checklistor för utformande av manus till införanden (det kanske redan finns en sådan, men i så fall används den bevisligen inte) samt rekommenderat omfång
- Konstruera systemet så att man enkelt kan sortera notiserna i bokstavsordning efter Efternamn. Själv lyckades jag delvis göra en sådan sortering med hjälp av programmet Excel, men det var knöligt och en viss del av information om annat än Efternamn, Förnamn samt Datum för införande gick förlorad i processen.

2001-11-16, 20:54
Svar #1

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Sök på ord kan också ge en del intressanta  
resultat. Jag prövade med namnet Vige och  
Rötter  
svarade vänligen med Hedvig Eleonora. Inte  
riktigt vad jag tänkt mig.

2001-11-16, 23:18
Svar #2

Roland Johansson

När det gäller sökning i Rötterkatalogen, så kan man tillgripa metoden att omge sin sökterm med ett mellanslag på var sida om ordet. ' Berg ' (utan citationstecknen) ger 11 träffar; ortnamn och personnamn. Inte optimalt, men betydligt lindrigare att kolla än 461 träffar innefattande Holmberg, Lundberg, Bergslagen et.c.

2001-11-17, 12:09
Svar #3

Hans Tåhlin

Tack Roland för Ditt råd!
 
Din metod hjälper något, men fortfarande tycks de flesta av de 11 träffarna ingenting ha att göra med berg av något slag och i vidaste betydelse, och vad värre är, så finns inte de riktiga godbitarna med Berg i Kronobergs län, som jag hittat på andra håll i Rötterkatalogen, över huvud taget med.
 
Det ligger frestande nära att påstå, att sökning på socken (och kanske också på andra typer av namn) i Rötterkatalogen utgör bortkastad tid f.n., eller vad säger släktforskarkollegor?

2001-11-17, 14:49
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Att det är bortkastad tid att söka på Berg var bland det första jag lärde mig som släktforskare! När det gäller olika sökprogram på nätet så kräver de oftast lite av sökaren. Det är lämpligt att försöka begränsa träffbilden genom att lägga till fler sökord. Har du testat med att lägga till Kronoberg eller Småland?

2001-11-17, 22:05
Svar #5

Hans Tåhlin

Till Anders!
 
En sökning på Berg Kronoberg resp. Berg Småland ger inga träffar alls, men kanske jag måste söka på annat sätt.
 
Tacksam för tips om detta.

2003-08-11, 21:14
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Vart har Rötterkatalogen tagit vägen? 404 Not Found.

2003-08-11, 21:18
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Fungerar för mig - var kanske bara något tillfälligt..!? (Tror att den just uppdaterats av Håkan.. :-)

2003-08-11, 21:23
Svar #8

Lotta Nordin (Lotta)

Näää...inte nån katalog inte...

2003-08-11, 21:33
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Underligt.. :-? (man kanske måste vara anställd för att den skall synas.. ;-) - ser som sagt helt normal ut för mig..
 
-Fler som har problem..?

2003-08-11, 21:36
Svar #10

Karin Björkholm (Karin)

ANställd var ordet..no problems here

2003-08-11, 21:39
Svar #11

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-06-14, 10:01
    • Visa profil
Inga problem för mig. Använder just nu IE 6.0.2800.1106.  
Jodå, den har ett så långt versionsnummer.

2003-08-11, 21:40
Svar #12

Lotta Nordin (Lotta)

Det började med att jag inte fick upp vänsterframen, och då valde jag att ladda om hela sidan, som då spårlöst försvann. Underligt var ordet!  
 
Har testat med gamla IE 5 också, men där är samma dåliga resultat.  Första försöken var med Netscape 7.0, vilket alltid fungerat tidigare.

2003-08-11, 23:21
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7010
  • Senast inloggad: 2024-06-15, 19:38
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När jag prövade nu med den direktlänk jag har till Katalogen, så fick jag också upp en 404-sida. Men när jag prövade med länken från Rötters förstasida, så gick det bra.
 
Jag jämförde då adresserna och såg att direktlänken har adressen aforum.genealogi.se/katalogen, medan länken på Rötters förstasida har adressen www.genealogi.se/katalogen.
 
När bytte Katalogen adress? Det var inte så många dagar sedan som jag var inne i Katalogen, och nog har jag för mig att jag då använde min direktlänk, även om jag inte kan svära på det. Oavsett när ändringen än gjordes, så är det ju inte särskilt lyckat att byta adress utan en hänvisning till den nya sidan.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-11, 23:49
Svar #14

Lotta Nordin (Lotta)

Nu kommer man till en sida där det står att Rötterkatalogen har flyttat med länk till nya adressen. Detta händer både när jag använder min egen direktlänk(med gamla adressen) och länken på Rötters förstasida. Hade det inte varit enklare att lägga in rätt länk direkt på Rötters sida?

2003-08-12, 00:12
Svar #15

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har under kvällen flyttat Rötterkatalogen från aforum.genealogi.se till www.genealogi.se. Beklagar om det ställt till problem. Men förhoppningsvis ska det nu fungera igen från alla håll, så att säga.

2003-08-12, 19:06
Svar #16

Lotta Nordin (Lotta)

Nu håller visst Rötterkatalogen på att flytta sig igen... ;-)

2003-08-12, 20:07
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 01:05
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
I länklistan på http://www.genealogi.se/ står det [color=0000ff]Forskarkatalogen[/color] och när man trycker står det [color=0000ff]Rötterkatalogen[/color] som nu ligger på http://www.genealogi.se/katalogen/
Jag säger som Sverker - skall de va på detta viset?  eller är Du inte klar ännu Håkan ...?
Eller kanske jag är förvirrad ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-08-12, 21:05
Svar #18

Lotta Nordin (Lotta)

Det jag får upp nu (till skillnad från när jag skrev mitt inlägg 23:49 igår) är en sida med rubriken Index of/katalogen och under visas de olika mapparna i katalogen och tid när de ändrats. Sidan ligger på gamla adressen på aforum.genealogi.se.
 
Märkligt och en aaaning förvirrande  
 
...tilläggas kan att jag kommer in i katalogen när jag skriver in adressen själv, http://genealogi.se/katalogen. Det är alltså när jag använder länken på Rötters förstasida, Forskarkatalogen, som det inte funkar.

2003-08-12, 21:32
Svar #19

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 20:50
    • Visa profil
Länken på förstasidan fungerar bra för mig,  både nu nyss och tidigare i dag, behöver du rensa något ? Vad jag har sett under dagen har det fungerat fint även med kopplingarna från Porträttfynd till katalogen.
 
Olle, om du menar begreppsförvirringen mellan den omväxlande användningen av namnen Forskarkatalog och Rötterkatalog har funnits i månader (år?), det kom inte denna veckan.
 
Hälsningar,
Eva

2003-08-12, 21:52
Svar #20

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Eva!
 
Det har fungerat alldeles utmärkt flera gånger förut idag, förutom att jag då fått upp en sida med uppgift om att Rötterkatalogen har flyttat och en länk till nya sidan (istället för direktlänkat till nya sidan). Men en stund innan jag skrev mitt inlägg ikväll så började det krångla....och gör så fortfarande. Inte kul längre  Fungerar inte heller från Porträttfynd, där kommer det upp en sida med Internal server error.
Allt är rensat och iordning i burken , inga maskar eller annat heller.  
 
Mvh//
Lotta
 
...och medan jag skriver verkar det som om det rättats till på Rötters förstasida, där kommer jag nu direkt in i Rötterkatalogen, men inte från Porträttfynd...

2003-08-12, 22:01
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det är nog mycket som fixas om idag; t.ex fungerar inte länken till Emigrantforum från dess löpsedel fast den gjort så tidigare idag.. -Så vi får väl ge oss till tåls så kanske vi vaknar upp till något ännu bättre imorgon..

2003-08-12, 22:30
Svar #22

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag vet inte riktigt vad problemen som nämns ovan kan bero på. För mig, liksom tydligen för Eva, fungerar det utan problem, såväl till katalogen som till Porträttfynd och Emigrantforum. Och i dag har jag inte flyttat någonting...  
 
Jag rekommenderar förresten alla att kika närmare på Emigrantforum och även gärna lägga in någon ut- eller invandrad släkting. Jag tror att Emigrantforum med tiden kan utvecklas till någonting riktigt spännande och användbart. Och tänk på att databasen inte alls enbart är avsedd för Amerikaemigranterna utan minst lika mycket för alla invandrare till Sverige. Några sådana har ni säkert alla i släkten, som kan vara värda att få vara med i Emigrantforum!

2003-08-12, 22:35
Svar #23

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 20:50
    • Visa profil
Länken till nya Emigrantforum fungerar också  fint för min del . Däremot kan jag inte uppdatera mina nyss inlagda uppgifter i Rötter-/Forskarkatalogen - jag upptäckte det var hög tid att skriva in sig när jag nu lägger in emigranterna ... Men det lilla jag ville ändra kan vänta.
 
Hälsningar,
Eva

2003-08-13, 01:09
Svar #24

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Inloggningsproblemen i Rötterkatalogen ska förhoppningsvis bli fixat under morgondagen.

2003-08-13, 12:43
Svar #25

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax

2003-08-13, 19:43
Svar #26

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Rötterkatalogen (och Samefynd) fungerar fortfarande inte om man går via Nytt på läsarsidorna.  
 
/Lars-Erik Gustavsson

2003-08-14, 08:15
Svar #27

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej!  
Som Lars-Erik nämner ovan så är det alltså fortfarande fellänkat från nytt på läsarsidorna eller mer konkret http://aforum.genealogi.se/samfattn/sammanfattning.php
Därifrån länkas man vidare till t.ex http://aforum.genealogi.se/katalogen/document.php?id=1340 och får då upp ett Internal server error, vilket torde bero på att phpkonfigurationen inte stämmer nu efter flytten.
 
mvh Niklas

2003-08-14, 08:42
Svar #28

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax

2003-10-03, 15:26
Svar #29

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
En liten nyhet i Rötterkatalogen: Nu finns på varje person länkar från katalogen till alla bidrag som personen har gjort i RÖTTERs olika databaser. Praktiskt för dig som vill hålla koll på vilka bilder du skickat in till Porträttfynd, emigranter till Emigrantforum, etc. Men för att det ska fungerar måste du förstås dels ha lagt in forskaruppgifter i Rötterkatalogen och dels ha länkat uppgifterna i databaserna till forskaruppgifterna.
 
Vill du ser hur det ser ut, kan du klicka här och läsa en bit ner på sidan. Exempelperson är anbytarvärden Peter, som också sköter om Porträttfynd, därav hans många länkar just till Porträttfynd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna