ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-14  (läst 2444 gånger)

2003-08-13, 01:00
läst 2444 gånger

Christian Andersson

Emigrantforum  
En interaktiv databas för emigranter till och från Sverige
 
 
Ursäkta en dum en, men invandrar man till Sverige är man väl immigrant och inte emigrant! Jag fattar noll.  
 
Varför krångla till det på det här viset? Vore det inte bättre med ett emigrantregister för folk födda i Sverige och ett immgrantregister för folk födda utomlands.  
 
En annan sak, ett flertal av redan inlämnade uppgifterna saknar källangivelser. Det trodde jag jag ett absolut krav? Eller är det kvantitet före kvalitet som räknas? Skulle det inte gå att lägga in en spärr så att det inte är möjligt att lägga in en uppgift utan källangivelse??  
 
Sen hade det ju varit toppen om källangivelserna hade följt kvalitetsutredningens rekommendationer, men det är väl för mycket begärt. Men en liten länk till nån bra sida hade nog inte skadat.  
 
Emigrantforim borde väl dessutom vara flerspråkigt. Jag kan förresten inte se en rad om forumet på Find your Swedish Roots. För övrigt saknar jag en länk till Blekingerötter från Elisabeth Thorsells sida också. Vi har minsann haft en till hennes sida ända sedan den startade.  
 
Mvh Christian

2003-08-13, 01:25
Svar #1

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej Christian!
 
Jag svarar endast på ditt första påstående då jag nyss lagt in en svensk medborgare som emigrerat (immigrerat) fram och tillbaka minst 5 gånger. (#38 om det intresserar någon)
Skulle man ha haft 2 olika forum som du nämner skulle jag vara tvungen att skapa 5 olika akt (eller iallafall en i varje forum) med en och samma person.  
Det tycker jag verkar onödigt!
 
MVH
Linus

2003-08-13, 10:53
Svar #2

Christian Andersson

Hej Linus.
 
#38 är född i Sverige och hör hemma i emigrantdatabasen. Ska vi ha en blandad databas så borde den heta migrationsdatabasen och inget annat.  
 
Vidare skriver du i ditt inlägg ovan att Clas Wilhelm Blomlöf var svensk medborgare. Vad menar du med det? Behöll han sitt svenska medborgarskap hela livet.
 
Som källa för födelsen anger du Folkräkningen 1890. Mig veterligen innehåller inte folkräkningen några exakta födelsedatum, endast årtalet. Bäst är väl att kolla upp uppgiften i födelseboken innan man lägger upp den? Du skriver att Clas Wilhelm dör på okänd plats i Sverige. Vilken är källan? Eller är det bara ett antagande?
 
Du anger Söderskivan som födelsekälla för brorsdottern EMMA Mathilda Blomlöf. Det är i och för sig bra, det ger läsaren en chans att bedöma uppgiftens tillförlitlighet. Som ett exempel kan jag nämna att jag just nu håller på att forska på en Anna* Emilia Elisabet Andersson född 1883-08-13 i Köping fs på Öland. I nio av tio poster på Söderskivan anges hon vara född i Uppland!
 
I fritexten för Clas Wilhelm Blomlöf har du skrivit in faderns namn Clas var den 7:de sonen till Soldaten Anders Blomlöf på Gripsholms Companie i Ytterselö sn (D). Jättebra, men tänk om det hade funnits fält att fylla i även för föräldrarna. Vilken guldgruva för framtida forskare databasen skulle kunna bli i sådana fall.
 
Exempel på fullständigt värdelösa källangivelser ur databasen:
 
jag själv
FDB
fb
Hfl
Släktingar
Släktarkiv
se nedan
 
Vem är jag själv? Använder man födelsebok eller husförhörslängd som källa borde man väl åtminstone skriva ut vilken födelsebok eller husförhörslängd det rör sig om. Släktingar, vilka släktingar då? Släktarkiv, vilket släktarkiv?  
 
Med risk för att skaffa mig ovänner avslutar jag med ett exempel från en som borde veta bättre.
 
Mvh Christian
 
Sven Johan EMIL Brissman
Alternativt namn:    
Född: 13 juni 1859 Aspås, Tvärred, Västergötland, Sverige
Källa:  
 
Död: 24 jan 1910 Rhode Island, USA
Källa:  
 
Övrigt: Flyttade i april 1882 från föräldrahemmet till Göteborgs garnisonsförsamling, där han tog värvning som artillerist. 1887 flyttade han med familjen (han hade gift sig 1885) till Vatunga Storegård, Äspered sn, hösten 1889 till Gretlanda Nedregård, Rångedala sn, och våren 1894 till Björnaryd, Gällstad sn (allt i Västergötland). Hela familjen (utom dottern Olga) tog den 19 febr 1897 ut attest för att emigrera till Amerika, där familjen slog sig ner i delstaten Rhode Island på ostkusten. Han begick självmord i USA. Det påstås att Emil Brissman hängde sig därför att han hustru var så elak, men han ville inte göra det medan modern levde. (Enligt emigrantregistret i Göteborgs landsarkiv emigrerade Emil Brissman den 17 juli 1891 från Rångedala sn via Göteborg med destination New York. Han var då 32 år gammal. Av barnens födelsetider att döma återvände han till Sverige 1893.)
 
Meddelat av Håkan Skogsjö 12 aug 2003 kl 16:45  

2003-08-13, 11:31
Svar #3

Rune Edström (Rune)

Hej Christian
Jag har ingenting än med emigranterna i databasen att göra.  
 
Men verkar på mej som du har så stora fodringar på upptgiftslämnarna i databasen, att dom uteslutar att lämna nåt dit, för att inte få sig en skopa ovett, för att dom gjort än det ena än det andra fel. Verkar ju inte som det finns nånting som är bra från dina ögon sett, varken databasen som sådan, eller uppgifternas källor.
 
Hoppas jag tror fel?
mvh
rune

2003-08-13, 11:36
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ännu en gång har en av dess unika databaser skapats i Rötter. Jag är säker på att detta inte kunde skett, om inte så många av oss varit Rötters vänner och betalat 100-lappen. Tänk gärna på det, ni som ännu inte är med, och som känner att ni skulle ha råd. På det här forumet får man bättre avkastning på en 100-lapp än på både börsen och banken  
 
Så till ett troligen känt problem som jag funderade på igår (Besserwisser). Nu har det uppstått. Ett antal personer är inlagda felaktigt i basen. De är inte födda i USA med är inlagda där. Se t ex under Los Angeles, Utan angiven plats, California.
Det är förmodligen lätt att just detta fel uppstår, och kanske bra att det uppmärksammas tidigt.
 
Tack igen för basen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-08-13, 12:00
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Olle! Ortsförteckningen är inledningsvis densamma för födda och döda, när du väljer vilken ort du vill se. De du nämner står sedan under Döda-rubriken för Los Angeles. Min synpunkt när det gäller just dessa är att de borde ha county med också, inte bara staden även om den är stor och välkänd. Liksom vi i Sverige bör ha by/församling och län (eller landskap beroende på övertygelse ) så måste amerikansk släktforskning ha stad/county/delstat.
 
Däremot såg jag en person angiven med landskap Västerbotten och län Norrbotten, ett tecken på den förvirring som råder i svenska förhållanden.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Håller med Olle angående 100-lappen.

2003-08-13, 12:14
Svar #6

Karin Björkholm (Karin)

Christian Andersson  onsdag den 13 aug 2003 kl. 10.53:  
 
Ovänner? Gå med i RÖTTERs VÄNNER och visa dej i profil

 
karin.bjorkholm@bredband.net

2003-08-13, 12:18
Svar #7

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Christian!
 
Jag kan svara på den ena av frågorna: Vem är 'jag själv'?  
Det är -- precis som det står -- jag själv. Jag är emigranten och, nästan 2,5 år senare, även immigranten, och det är jag som skrivit in uppgifterna. Jag vet när jag är född och när jag emigrerade och immigrerade, så därför har jag skrivit jag själv som källa. Jag kunde ha skrivit personbevis som källa för mina födelsedata, och stämpel i passet som källa för de olika flyttningarna, men åtminstone det senare är ju inte en offentlig handling. (Jag vet inte heller var i myndigheternas alla arkiv det finns registrerat.)  
Motsvarande gäller för min fru.
Även jag och min fru har begåvats med död på Okänd Plats, Sverige, vilket tydligtvis sker automatiskt! Fy, vad dåligt! Jag lever ännu så länge, och det hoppas jag att även min fru gör!
 
Jag är lite tveksam till att jag lades upp med två poster (46 och 47) när nu ändå både emigrationen och immigrationen fanns med på varje post (fast dessa poster är borta nu). Och sen lades jag upp med ytterligare en post (48) när min frus post länkades till min (47 !!). ('48' finns kvar.)
Men det finslipas säkert efter hand.  
 
Hälsningar, Mikael!

2003-08-13, 12:21
Svar #8

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det var slarvigt av mig att missa källhänvisningarna på den post som nämns här ovan. Men det är ordnat nu.
 
Jag håller inte med om att den typ av källhänvisningar som nämns ovan skulle vara värdelösa. Tvärtom är de av stort värde. Om en person lägger in uppgifter om sig själv och anger jag själv som källa är det väl i högsta grad en relevant upplysning. Man får väl ändå tro att de flesta känner till sitt namn, när och var de är födda, etc. Likaså är källangivelser av typen fb fullt tillräckliga när de står i anslutning till en födelseuppgift som nämner födelsetid- och församling. En uppgift släktingar får väl tolkas som att det är muntliga uppgifter som man fått av släktingar.
 
Det finns inga begränsningar på vilka uppgifter man kan lägga in i databasen; vill man ange exempelvis föräldrar på personer är detta möjligt i fritextfältet.
 
Vad gäller databasens namn kan sägas att det har varit svårt att finna ett som man inte kan ha invändningar mot. Vi har nu valt Emigrantforum och personligen är jag övertygad om att det är ett namn som kommer att fungera utmärkt och snabbt bli väl inarbetat och känt bland släktforskare.
 
Emigrantforum kommer att översättas till engelska. Men vi vill först få databasen att fungera bra på svenska innan detta görs.
 
Stick i stäv med Christian Anderssons aningen negativa attityd vill jag påstå att Emigrantforum är en av de mest spännande satsningar som Nättidningen RÖTTER har gjort. Här vi möjligheten att skapa ett mycket kraftfullt och användbart redskap för framtidens släktforskare, där vi både samlar uppgifter om våra Amerikaemigranter och om alla de invandrare som kommit till Sverige under 1900-talet. Om båda dessa grupper har vi ofta mycket god kunskap, tack vare närheten i tiden. Vi är många som har brev, fotografier och personliga minnen av släktingar som in- eller utvandrat till Sverige. Den informationen, tillsammans med data ur offentliga källor, kan vi samla i Emigrantforum.
 
Vi kan på så sätt lämna över en rik informationskälla att ösa ur för framtidens släktforskare samtidigt som vi också gör information tillgänglig för varandra.

2003-08-13, 12:43
Svar #9

Christian Andersson

Hej Rune m.fl.
 
Jag tycker den nya Emigrantdatabasen är mycket bra! Den har jag väntat på länge. Men för den skull kan man väl få komma med lite konstruktiv kritik?
 
Mig veterligen har jag inte varit ovettig, jag försöker bara komma med sakliga argument. Men jag håller hårt på kvalitén i släktforskningen. Korrekta källangivelser anser jag vara en absolut minimikrav när det gäller att bygga upp en databas.
 
Det kan faktiskt vara tvärtom, att folk drar sig för att bidra med uppgifter p.g.a kvalitén på databasen.
 
Jag och flera med mig arbetar på att få lite ordning på Blekinge Båtsmansregister. Vi är nog flera som kan intyga hur hopplöst det är att arbeta med ett register som till stor del bygger på frivilligt lämnade uppgifter, i de flesta fall helt utan källangivelser.
 
Men jag tycker det är av största vikt att det här projektet blir rätt från början. Kvalitét eller kvantitet, det är frågan.
 
Sen är jag övertygad om att namnet Emigrantforum kommer att skapa förvirring inte minst bland våra utländska läsare. Varför inte kalla det vid sitt rätta namn, Migrationsforum???
 
Mvh Christian
 
P.S. Personliga påhopp i stil med Karin Björkholms inlägg här ovan kan vi nog klara oss ifrån

2003-08-13, 13:17
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Hej Christian
 
Källangivelser: Härovan var det Söderskivan och du tyckte det borde ha tittats i fb.
 
Visst måste Söderskivan vara nog som källa för den som lämnar uppgiften. Det är väl den som är intresserad av personen som får utgå från skivan och låna födelseboken för den församling som blir aktuell. Öland Båhuslän eller Övre Norrland nånstans där personen är född.
Det ska väl inte vara allt för invecklat att våga sig på att lägga in uppgifterna.
 
Tycks mej som du nog måste tumma litelitegrann på dina högt ställda kvalitetskrav, och godta lite mindre vetenskaplig stringens.
mvh
rune

2003-08-13, 13:57
Svar #11

Christian Andersson

Hej Rune.
 
Så här skrev jag om Söderskivan som källa:
 
Du anger Söderskivan som födelsekälla för brorsdottern EMMA Mathilda Blomlöf. Det är i och för sig bra, det ger läsaren en chans att bedöma uppgiftens tillförlitlighet. Inte ett ord om att det borde ha tittats i födelseboken. Det är nog en slutsats som du får stå för själv!
 
För att visa min goda vilja har jag lagt in emigrant  #58 #59. Så nu är det väl min tur att bli utsatt för kritik :-)
 
Av okänd anledning dubblerades inlägget trots att det bara skickades en gång.
 
Vidare verkar formattering vara ett okänt begrepp på Övrigt: (fritext). Det gör det hela svårläst och oöverskådligt.
 
Mvh Christian

2003-08-13, 14:12
Svar #12

Karin Björkholm (Karin)

Register,Register,Register ...alla dessa REGISTER i släktforskningen härovan onsdag den 13 aug 2003 kl. 12.43

2003-08-13, 17:04
Svar #13

Christian Andersson

Ser till mina stora förskräckelse att ni envisas med att datum skall anges i formatet 2 jan 1900. Trodde först att det bara var inmatningsfönstret som hade amerikansk design. Detta är ett datumformat som definitivt inte lämpar sig för databaser. Går framför allt inte att sortera på något enkelt sätt och lär nog ställa till en hel del trassel vid sökning i fritext! Detta är synpunkter som jag vill minnas att jag framförde redan inför utgivningen av Sveriges Dödbok II. Ibland slås jag av tanken denna envishet beror på att det skall vara svårt eller rent av omöjligt att vidareutnyttja databaserna i nya och spännande sammanhang.  
 
Det enda vettiga och logiska datumformatet i detta sammanhang är givetvis yyyy-mm-dd, 1900-01-02. Detta är ett datumformat som används i alla andra datasammanhang och kan definitivt inte missförstås, i varje fall inte av oss svenskar. Och det skadar väl inte att lära amerikaner och andra lite nymodigheter.
 
Håller nog upp med att mata in emigranterna ett tag .............
 
Mvh Christian

2003-08-13, 18:06
Svar #14

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Ett sent svar till Christian Andersson klockan 10.53!
Du tycker att databasen ska heta migrationsforum.
Ordet migration har jag aldrig hört förut och det tror jag inte att jag är ensam om. Det ska vara ett enkelt och välkänt namn som Emigrantforum. Så fort jag hör/ser ordet emigrant får jag en association till USA. Då förstår jag direkt vad databasen innehåller!
 
Födelsekällan för Clas Wilhelm Blomlöf ska även vara Söderskivan. Det var ett misstag av mig att glömma det.
 
Att en person Dör på okänd plats i Sverige kan inte jag göra något åt, då det inte finns något alternativ Okänd dödsplats. Jag har alltså inte rört ett finger över Dödsuppgifterna och då blev det automatiskt så som det nu är.
 
Hälsningar
Linus Blomlöf

2003-08-13, 18:53
Svar #15

Christian Andersson

Hej Linus med flera.
 
Emigration = utflyttning, utvandring
 
Immigration = inflyttning, invandring  
 
Migration = vandring i betydelsen folkvandring, utvandring eller invandring, flyttning
 
En databas över såväl utvandrare som invandrare kan knappast kallas Emigrantdatabas, det anser jag vara helt missvisande. Själv får du ju omedelbara associationer med utvandringen till USA. Men detta omfattar ju betydligt mera än så.
 
Migration är såväl ett svenskt som engelskt ord, en uppenbar fördel i det här sammanhanget.
 
Kanske inte lika vanligt i svenskan som stringens, men ändå.
 
Att databasen alldeles på egen hand lägger in döduppgifter tycker jag låter högst oroväckande. Registret tog även helt abrupt död på Mikael Persson och hans hustru också.
 
Appropå Mikael Persson så tycker nog jag det är bättre att man skriver in sitt namn än det något kryptiska jag själv i källangivelsen. Det blir liksom lite mer entydigt på det viset. Och det kan ju tänkas att någon någon gång skulle vilja söka på källangivelserna. Och så slipper ju våra utländska läsare bli alltför konfunderade.
 
Samma sak gäller Håkans källangivelse se nedan. En källangivelse måste ovillkorligen skrivas på avsett ställe, inte någon annan stans! Då försvinner den ju helt om man exempelvis gör ett utdrag ur registret.
 
Det är ungefär samma sak med  källorna FDB, fb, Hfl! Första kravet på en källangivelse är att den skall vara otvetydig. Man ska alltså inte behöva leta uppgifter på allehanda andra ställen för att få fram den riktiga källangivelsen.
 
Kan vi inte försöka göra det hela på ett bra sätt redan från början?
 
Det vore ju fint om vi kunde leva upp till Håkans fina ord här ovan:
 
Vi kan på så sätt lämna över en rik informationskälla att ösa ur för framtidens släktforskare samtidigt som vi också gör information tillgänglig för varandra.
 
Mvh Christian

2003-08-13, 20:02
Svar #16

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Christian Andersson har mycket bestämda åsikter om hur källor ska anges, var de ska skrivas in och vilka krav de ska uppfylla. Det får han naturligtvis ha.  
 
I Nättidningen RÖTTER inklusive Emigrantforum har vi dock en mer pragmatisk syn på saken: Källhänvisningen ska göra det lätt att återfinna en uppgift i källmaterialet. Det räcker.
 
Oavsett vad Christian påstår ovan anser vi att de källhänvisningar som uppgiftslämnare hittills gjorts i Emigrantforum är fullt tillräckliga och ändamålsenliga. Källhänvisningar är mycket viktiga, och de får absolut inte krånglas till; tvärtom ska de göras så enkla och lättbegripliga som möjligt. Ett utmärkt exempel på det är Mikaels ”jag själv”. Jättebra och jätteenkelt och omöjligt att missförstå! Hur den kan uppfattas som kryptisk är för mig obegripligt.
 
Vad gäller dödsuppgiften Okänt land som läggs in är detta en bugg i systemet, som snart kommer att vara borta.

2003-08-13, 20:03
Svar #17

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Eftersom ordet migration inte verkar vara så välkänt kan påpekas att det används även i andra sammanhang än Anbytarforum. Ett av landets mest välkända (?) ämbetsverk heter Migrationsverket. Hette tidigare Invandrarverket.

2003-08-13, 20:18
Svar #18

Rune Edström (Rune)

Enligt vad jag tror mej veta har Migrationsverket inte nånting som helst att göra med emigranter??
Om dom inte har det kan ju nån tro att att en Migrationsdatabas bara har med immigranter att göra.
mvh
rune

2003-08-13, 20:29
Svar #19

Christian Andersson

Hej Håkan!
 
Hade inte kvalitetsutredningen synpukter på källangivelser? En källangivelse skall väl var specifik och leda mig direkt till källan utan omvägar.
 
Källhävisningar av typen hfl betecknar jag som tämligen värdelös. Hur många husförslängder finns det i vårt avlånga land?  
 
Och hur många tusen jag själv kommer det att finnas i databasen innan den är färdig.
 
Det bekymrar mig du Håkan, som en företrädare för svensk släktforskning, tar så lättsinnigt på det här med källhänvisningar. Det är mig obegrigligt att du kan anse att en källhänvisning som jag själv är jättebra och jätteenkelt och omöjligt att missförstå!  
 
Är det samma sak med källhänvisningen se nedan?

2003-08-13, 20:38
Svar #20

Christian Andersson

Rune.
 
Ordet migration kan stå för såväl utvandring som invandring, alltså är det helt relevant i det här sammanhanget.
 
Däremot så får namnet Emigrantdatabas mig att tro att databasen bara innehåller emigranter och absolut inga immigranter. Och hur ska våra utländska läsare förstå att så är fallet ......
 
Mvh Christian

2003-08-13, 21:39
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Christian! Jättebra att du lyfter fram vikten av källhänvisningar, men jag tror inte du riktigt noterat allt vad Håkan skrev (min fetstil):  
 
Likaså är källangivelser av typen fb fullt tillräckliga när de står i anslutning till en födelseuppgift som nämner födelsetid- och församling.  
 
Under denna förutsättning håller jag med Håkan att källhänvisningar såsom fb och hfl inte är tvetydiga, utan snarare praktiska och ändamålsenliga. Man bör inte komplicera användandet av en databas i onödan.
 
Vad gäller namnet håller jag med om att det är missvisande att endast ha med ordet emigrant om den innehåller både emigranter och immigranter.

2003-08-13, 22:30
Svar #22

Rune Edström (Rune)

Hej Christian
Om Mikael Persson har skrivit in sig själv i registret och angett som källa jag själv, så kan jag inte förstå att du glömt namnet när du flyttat blicken från namnet och till där källan är angett. Han kan ju inte måsta ange sitt namn på nytt.
Eller hur?
mvh
rune

2003-08-13, 22:50
Svar #23

Christian Andersson

Hej Anders!
 
Roligt att få lite gehör för sina synpunkter.
 
Jodå, jag har noterat vad Håkan har skrivit. Men om det nu finns rekommendationer för hur källor skall anges så varför kan man då inte i görligaste mån försöka följa dem också. Lite enkla anvisningar skulle nog inte skada. Vidare så är det min fasta övertygelse att databasen skulle öka avsevärt i värde om man även kan söka/sortera bland källangivelserna.
 
Denna databas har möjligheter att bli något enastående och tillsamans kan vi göra den till en guldgruva för framtida forskning.

2003-08-13, 22:51
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Bra id?. Intressant databas. Ska snart lägga in ett par av mina försvunna emigrerade anfäder.
 
Tar mig friheten att komma med några synpunker (förslag).
 
När man får upp en träfflista med personer blir det lite oöverskådligt med all text. Det skulle underlätta med en lista med länkar överst (enligt nedanstående) till anchor längre ned på sidan, ex.
 
JOEL Augustinus Strahl (1884-1954)
Joseph EMANUEL Strahl (1886-1978)
Dina Ulrika Svensdotter (1868-1910)
 
(Ordningen blev denna då jag fritextsökte på Småland.)
 
Under orterna kan man ha länkar för initial-bokstäverna i efternamnen, en för varje bokstav. Jag gillar att skumma igenom namn. Man kanske känner igen nåt som man kan hjälpa till med. Om man kunde söka på efternamn skulle det vara ett alternativ då man kanske kan söka på initial-bokstaven och få en lista.
 
Ser att tilltalsnamn skrivs lite olika, med STORA bokstäver eller med en stjärna (*) efter namnet. Hur ska man skriva? Gillar egentligen ingetdera av skrivsätten ...
 
Det är bra att det går att göra styckeindelning. Trodde inte det gick när jag såg bl.a. #78, men i #74 fungerade det iaf. Det blir aningen svårläst med en så stor textmassa utan avbrott. Man kanske också ska överväga att utnyttja bredden bättre ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-08-13, 23:11
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Styckeindelning gör man med den enkla HTML-koden: högervinkel p vänstervinkel  
 
Det vore ju bra för läsbarheten om alla använder den. [och nu kommer jag inte ihåg hur man ska skriva för att koden ska synas här]

2003-08-13, 23:12
Svar #26

Christian Andersson

Nej Rune.
 
Fullt så glömsk är jag inte. Men man skriver inte jag själv som källangivelse i ett register som är avsett att läsas tusentals personer av skiftade nationalitet. Så enkelt är det.  
 
Därmed tycker jag att vi kan avsluta den delen av diskussionen.

2003-08-13, 23:32
Svar #27

Christian Andersson


2003-08-14, 00:43
Svar #28

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag uppskattar alla synpunkter som lämnas här om Emigrantforum. Vi utvärderar kontinuerligt hur databasen fungerar och kommer successivt att göra de förbättringar vi finner behövliga.

2003-08-14, 09:00
Svar #29

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
När vi diskuterade vilket namn den nya avdelningen skulle få hamnade vi i beråd. Ordet MIGRATION är naturligtvis det rätta för det sammantagna konceptet in- och utvandring, men det ger ändå inte riktigt rätt associationer. Man kommer att tänka på lärda avhandlingar om migrationen som ett historiskt fenomen, stora folkvandringar av indo-europ?er, monogoliska stammar o.s.v. Det vi vill lyfta fram i denna databas är den ENSKILDE emigranten. Denne är som bekant utvandrare (EMIGRANT) när han lämnar sitt gamla land och invandrare (IMMIGRANT) när han kommit fram till sitt nya land. Men det är ändå samma person det handlar om, och det han gör är i första hand att han lämnar - d.v.s. emigrerar.
Företeelsen är allmänt känd under begreppet EMIGRATION och vi talar ifrån svenskt perspektiv om emigranter. Men även våra invandrare är ju också emigranter, d.v.s. ifrån sina respektive hemländer. Jag tror att de flesta immigranter känner sig mer som emigranter än något annat. De har brutit upp, tagit det stora steget och flyttat till ett annat land.
 
Därmed bör EMIGRANTFORUM vara det bästa namnet, eftersom det leder tanken i rätt riktning, även
om MIGRATIONSFORUM kanske hade varit det 100%-igt korrekta..
 
Mvh
TED ROSVALL

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna