ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-26  (läst 3065 gånger)

1999-03-19, 13:45
läst 3065 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Finns det någon som har provat program för konvertering av datafiler mellan olika format för text-, kalkyl och registerprogram?
 
Jag har under många år konverterat med hjälp av Pascal-program, som jag hela tiden har ändrat för varje format, men jag tror mig veta att det finns konverteringsprogram som man kan använda för överföring av datafiler mellan t ex Word, Excel, Access, PageMaker, Publisher, FileMakerPro, Pdata Combi, Pdata Avanti etc.
 
Om inte - finns det kanske någon som har tips för hur man på ett enkelt sätt gör detta.
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

1999-03-19, 21:36
Svar #1

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Word, Excel och Access kan ju byta data med varandra, men det vet du väl? Prova först klipp och klistra. Tabelldata i Word går i regel att flytta. Har du textdata har Excel en hel del möjligheter att specificera hur du skall läsa in, med fastlängdsfält eller specialteckenseparerat.

1999-03-20, 22:55
Svar #2

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Sten-Sture!
Jag tackar för dessa upplysningar, men jag önskar en annu enklare metod, eftersom det ibland gäller flera tusen poster.
 
MVH/Sam Blixt

1999-07-28, 10:22
Svar #3

Björn Nilsson

Hej
Minsta gemensamma nämnaren brukar vara RTF-format för ordbehandling &  t ex TAB-separerade listor (via export/import).
De flesta filkonverteringsprogram är för grafiska bilder. Jag gjorde en sökning på internet men hittade inget matnyttigt.
Att läsa in i Excel enligt ovan fungerar mycket bra. Om det är en post eller 10000 spelar ingen roll.
mvh Björn Nilsson

1999-07-28, 15:49
Svar #4

Carl Szabad

Ren textmassa exporteras och importeras enklast semikolon- eller tab-separerat. Det går snabbt och enkelt även om baserna innehåller över en miljon poster, som varit aktuellt vid arbetet med Sveriges Dödbok.

1999-09-25, 10:48
Svar #5

Bernhard Granholm

Ett format i Excel, som jag använt för särskilt tabeller är Blankstegsformaterad text. Det ger filer *.prn och går sedan att läsa med t ex WordPad. Tabarna kommer på rätt ställe.

2000-03-13, 12:36
Svar #6

Lena Grantun

Till Sam Blixt
Om du har eller skaffar PSP, paint shop pro ett sherewere program som finns i med många datatidninga och på netet,han du använda Capture funktionen till det du frågar efter.
När du akriverar funktionen koperar det allt innehåll på sidan och det ett enkelt tasttryck (valgfri) tex F11 får du hela sidan kopierat till valfritt program.
vidare frågor skriv hälst privat då jag sällan har tid till sidan här..
häls Lena Grantun, köpenhamn
grantun@hotmail.com

2000-05-12, 20:58
Svar #7

torgny

holger och reunion?
 
kan man konvertera från holger (pc) till reunion (mac)?
 
torgny@chello.se

2000-05-12, 23:03
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3280
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 01:51
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
De flesta programföretag som gör databasprogram eller ordbehandlare brukar tillhandahålla konverterare. Ett antal brukar medfölja programmet, ytterligare brukar finnas att ladda hem via nätet.  
Captureprogram kopierar skärmbilden, och resultatet blir alltså en bildfil. Vilket jag ser som en ren nödlösning eftersom texten inte längre är text, utan bild, och alltså inte kan importeras i exempelvis databaser som text.
Carls tips ovan är en bra standardiserad lösning, eftersom alla program kan importera/exportera i textformat. Textformat kan också komprimeras kraftigt med ett komprimeringsprogram, vilket ger smidiga filer vid distribution över nätet.
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-05-15, 19:03
Svar #9

torgny

hej sven-ove!
 
jag har nu förstått att holger kan spara filer i gedcom format, ett format som även reunion kan läsa.
Om du har Holger och har tid, möjlighet att hjälpa mig med detta så kontakta mig:
torgny@chello.se

2000-08-01, 14:07
Svar #10

Ole Thronborg

Ang konvertering mellan olika databasprogram
de flesta typer av datafiler som excel,text etc kan konverteras av FileMaker Pro. Det absolut enklaste sättet är att ta t ex Excel filen släpp den på FileMakerPro programikonen så skapar filemaker ett nytt register, nu har du ett färdigt FileMakerregister på 5 sekunder som du kan exportera i en massa olika format.
 
FileMakerPro exempel finns att hämta på:
 
http://www.creativepartners.se/ole

2000-09-13, 18:57
Svar #11

Peter Wulf

Hej!
Undrar om någon kan man hjälpa mig med följande.  
För ca åtta år sedan införskaffade jag mig min första dator en Macintosh Classic.Omgående började jag att använda den som hjälpmedel i min släktforskning och då jag nära nog uteslutande har sysslat med forskning i östra Blekinge så började jag snart att skapa register över kyrkoböcker i FileMaker Pro 2.0. Jag har nu ca 30 000 poster i mina olika register som ffa berör Karlskrona amiralitetsförsamling däri det största registret innehåller ca 16 000 poster avseende födda i just amiralitetsförsamlingen mellan 1761-1812.
Dock har jag även nu skaffat mig en PC för att bl a kunna underlätta utbytet av information med andra släktforskare, detta är i alla fall en önskan.  Vad jag nu undrar över är att jag har funderingar på att skaffa FileMaker för PC och jag skulle då givetvis vilja föra över mina register till FileMaker i PC-miljö. Konkret fråga; går detta?
Min andra undran är hur man skall gå till väga om man vill sprida sina register till andra användare. Jag vill framöver bränna ner dessa på CD men hur skall nu den som vill öppna dessa register på sin dator gå till väga för jag kan väl inte skicka med FileMaker programmet? Givetvis så vill jag att den som vill titta i registren även skall kunna söka i databasen och göra egna sorteringar etc, får man skicka med någon del av programmet så att sökningar och sorteringar fungerar ?  
För det tredje vill jag slå ett slag för att få igång utbytet av den information i form av databaser etc. som jag gissar att mången släktforskare sitter på i sina hem. Med tanke på hur enkelt det blivit att lagra stora mängder information så vore det ypperligt om vi alla kunde bidra med att t ex göra en liten databas över något litet område vi var intresserade av, t ex Rödeby födda 1850-1860 etc. eller något annat.  
Tacksam för synpunkter och tips.
Peter Wulf

2000-09-13, 20:07
Svar #12

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Peter!
 
Som Du kanske har sett ovan, var det jag som efterlyste program för konvertering mellan olika format förra året. Jag har under flera år konverterat filer för hand, dvs göra program för varje tillfälle, jag tyckte att det borde finnas ett program, som man kunde använda för att överföra åtminstone datafiler från och till nästan alla format.
 
Det finns tydligen inte ännu. För Ditt speciell problem finns det i varje fall två sätt, dels det handarbete jag oftast använder, då använder jag ett program för att överföra MAC-filer till DOS-filer och sedan till det filformat för PC som är aktuellt.
 
Man kan emellertid ofta öppna MAC-filer direkt i Windows, i varje fall om det finns program för både MAC och Windows, vilket det gör i Ditt fall dvs FileMaker Pro, åtminstone senare versioner.
 
Kolla om det finns FileMaker Pro i senare version än 2.0 för MAC resp Windows där man kan konvertera till resp operativsystem.
 
Beträffande utbyte av databaser diskuterade Du och jag detta för flera år sedan, men då var Du inte intresserad, men det kan vi ta på telefon nu istället.
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

2000-09-13, 21:30
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Peter! Går det inte att exportera i text-format? Det är ju ett format som sedan kan importeras i alla databasprogram (se även mitt inlägg för ett år sedan).

2000-09-14, 16:56
Svar #14

Peter Wulf

Hej Sam och Carl!
Tack för era tips. Jag tror att jag skall kontakta distributören för FileMaker (studentlitteratur i Lund?) för att förhöra mig om det kan vara så enkelt att man bara kan flytta FileMakerfiler mellan  PC och Mac utan några större besvär med konvertering eller något annat.
Sam, avseende utbyte så vill jag minnas att jag inte direkt var ointresserad, dock kände jag mig inte mogen vid just det tillfället för ca 5-6 år sedan, att ge ifrån mig något som inte på långt när var färdigt.  
Peter

2000-09-15, 16:15
Svar #15

Ole Thronborg

Konvertera data.
För att reda upp det hela så kan text finnas i 2 olika former, antingen som löpande som i ett ordbehandlingsprogram, det finns ingen ordning i textmassan, inget system. Lite komma, radbyten mm. här och där. Denna typ av text kan sparas i en massa olika format, word, rtf, txt osv. Men eftersom detta medför att det följer med en massa annan text som används i just det formatet, är detta sätt inte så lämpligt om man vill flytta en textmassa från ett ordbehandlingsprogram till ett annat. Det absolut enklaste och säkraste är att markera all text du vill flytta, välj kopiera, Gå sedan till det dokument du du vill ha texten i och välj klistra in.
 
Konvertera från databaser/register
Nu blir det lite värre, i alla databaser är datan alltid ordnad efter en förutbestämd ordning. Om vi t ex. har en databas där vi har 2300 släktingar, Varje släkting har ett namn, födelsedatum och dödsdatum. Det betyder att vi har 2300 POSTER. Varje POST innehåller 3 FÄLT, ett namnfält, ett föddfält och ett dödfält. I t ex. Excel är POSTERNA=rader och FÄLTEN=kolumner.
För att vi skall kunna flytta datan mellan olika program, måste vi exportera datat. Alla POSTER och FÄLT måste skiljas åt med ett något speciellt tecken för att när man sedan importerar datat inte  Föddatum hamnar i Döddatum eller att Namn hamnar i Döddatum. Det är dessa speciella tecken som de olika exportformaten lägger till. Om man bara exporterar i rent textformat, kommer allt att hamna huller om buller här man sedan importerar. Vilket format skall man då välja? Ja det finns egentligen bara 2 som i stort sett stöds av alla databasprogram inkl exel och det är tabseparerad och kommaseparerad. Detta innebär att när man exporterar lägger formatet man valt till en tabulator eller ett kommatecken mellan varje FÄLT och avslutar varje POST med en radmatning. När man i det andra programet väljer att importera dessa data får man ofta en fråga om vilken importordning man vill ha, dvs vilket FÄLT som skall hamna vart.
Ett utmärkt program som klarar av att läsa det mesta och dessutom kan du förändra datat, t ex göra om alla namn till VERSALER och sedan exportera allt igen till kommaseparetat, GEDcom, Excel eller vad du vill. I FileMaker behöver du inte ens skapa databasen, bara släpp en exportfil på programikonen så skapar den själv en komplett databas.
 
FileMaker Runtime kan du hämta gratis på min hemsida tillsammans med en del andra program.
http://www.creativepartners.se/ole

2000-09-18, 17:39
Svar #16

Peter Wulf

Hej Ole!
Tack för ditt inlägg ovan, även om jag trots dataanvändning under många år, trots allt finner det svårt att hänga med i svängarna.
Men kan jag alltså om jag skaffar mig FileMaker för PC helt sonika kopiera över mina databaser gjorda i FileMaker i Mac-format, med t ex den zip-drive som sitter i min Mac, för att sedan via den externa zip-drive som jag har till min PC bara släppa filen på programikonen för FileMaker i PC och vips som genom ett under så skapar PC-FileMaker ett register identiskt med det jag skapat i min Mac?
Jag upprepar även frågan jag ställde tidigare ovan:Hur skall jag kunna sprida mina register till  
andra användare, måste dessa också ha FileMaker, kan jag skicka med någon del av programmet utan att begå brott och vilken del av programmet i så fall för att det skall fungera?
MVH Peter

2000-11-03, 15:27
Svar #17

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Finns det något program som omvandlar textfiler i MS-DOS-format till text-filer i Windows-format?
 
Man kan göra samma sak genom att öppna filen i MS DOS-format i Word och sedan spara filen i Windows text-format, men jag undrar om det finns något program för att på samma sätt omvandla flera filer direkt.
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

2000-11-03, 22:46
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Sam! Jag tror inte det finns något program som kan konvertera filer i klump, så ditt förslag är nog ändå ett av de enklare. Stora textfiler i form av databaser kan man behandla på samma sätt i exempelvis Access.

2000-11-16, 16:57
Svar #19

Ole Thronborg

Hej Peter!  
Du ställde frågan:
Men kan jag alltså om jag skaffar mig FileMaker för PC helt sonika kopiera över mina databaser gjorda i FileMaker i
Mac-format, med t ex den zip-drive som sitter i min Mac, för att sedan via den externa zip-drive som jag har till min PC bara
släppa filen på programikonen för FileMaker i PC och vips som genom ett under så skapar PC-FileMaker ett register identiskt
med det jag skapat i min Mac?  
 
Svaret är ja. Det kommer att se och fungera precis som i Macen. Det är nämligen EXAKT samma filformat på filemakers databaser i Mac och PC.  
Angående distribution så får du inte skicka med Filemaker till dina nära ock kära, men om du gör registret precis som du vill ha det, skickar mig en kopia utan poster, så skapar jag en runtime åt dig som du kan distribuera så mycket du vill.

2000-11-17, 13:18
Svar #20

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej!
Hur gör jag för att kunna skicka eller på annat sätt föra över ett register som ligger i MSDos/QA till Word?
 
Åsa

2000-11-17, 14:13
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Åsa! Det går, som jag också nämnt i tidigare inlägg, att exportera de flesta databaser (om inte alla) till rent textformat. Det kan i sin tur sedan oftast importeras till andra program. Ditt exempel fungerar helt enligt den principen eftersom Q/A har en textexportfunktion.

2000-11-17, 20:35
Svar #22

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3280
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 01:51
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Ref.  Sam B:s fråga om konvertering från Wordfiler i DOS-format till Wordfiler i WINDOWS-format.
Det finns ett inbyggt verktyg i WORD för att konvertera flera filer på en gång. I katalogen makros finns en fil som heter KONVERT8.WIZ , detta verktyg utför just det du efterfrågade.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-11-19, 13:21
Svar #23

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3280
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 01:51
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Med anledning av vad jag skrev ovan om WORD-batchconverter.
I WORD 7 (WD95) heter verktyget CONVERT7.DOT, i WORD 8 (WD97) CONVERT8.WIZ .
Dessa finns endast installerade om WORD installerats med valet FULL INSTALLATION. De finns annars att installera från CD:n .
På följande adress finns info om CONVERT7.DOT :  http://support.microsoft.com/directory/ . Klicka på MICROSOFT KNOWLEDGE BASE, välj i textfönster 1 alternativet WORD 7.0 FOR WINDOWS, i textruta 3 skriver du Q172380, klicka på GO.
Nu presenteras sökresultatet, klicka på Q172380 WD-95 så presenteras artikeln.
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-02-20, 12:38
Svar #24

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-06-15, 10:46
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Ett enkelt program för att konvertera mellan olika bildfiler är ACD See version 3.1.
Man kan konvertera flera bilder åt gången.
Läs om detta på http://www.acdsystems.com.
Är även utmärkt för bildvisning mm.
Kostar 49.95 dollar. Men väl värda pengar (tycker i alla fall jag).

2001-02-20, 17:59
Svar #25

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 17:30
    • Visa profil
    • edshult.eu
Jag håller med om att ACDSee är ett bra program. Men man kan hitta även hitta gratisprogram som gör samma sak. Programmet Slowview är en 'kopia' av ACDSee och kan hämtas från  
http://www.slowview.f2s.com/
Ett annat program är Irfanview som finns på
http://stud1.tuwien.ac.at/~e9227474/english.htm

2003-01-14, 16:46
Svar #26

dennis

HJÄLP MED FAMILY TREE MAKER.
Jag har fått en fil som (.FTW) som jag misstänker är skapad av detta program men jag har ej ett sådant själv någon som kan konvertera den åt mig till en gedcom är jag tacksam.

2003-01-14, 20:40
Svar #27

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4766
  • Senast inloggad: 2024-06-11, 19:16
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Dennis!
Om Du skickar mig filen kan jag konvertera den till Gedcom.

2003-03-25, 21:21
Svar #28

Daniel Åkesson

Hej jag gillar att spela ett spel som heter counter-strike..... och nu vill jag kunna göra mina egna filmer där..... men filmerna som man spelar in är i formatet dem alltså demo men jag vet inte hur man konventerar dem filen till mpg format???... Kan nån hjälpa mej med detta kanske tipsa om ett bra program eller nått.Tack på förhand!

2003-03-26, 09:38
Svar #29

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-06-15, 10:46
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Daniel.
Följande program använder dem-filer i olika format:
 
-Vista Pro Graphic  
-3D Graphic  
-ArcView Digital Elevation Model File (ESRI)  
-Creator Simulation Temp File  
-Delphi Edit Mask  
-Descent Demonstration  
-Digital Elevation Model File  
-Half-life Game File  
-Quake/Hexen II .DEM File Format  
-USGS US Geological Survey National Mapping Division Topo30 3D File  
 
Hämtat från http://filext.com/alphalist.php?extstart=%5ED

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna