ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-07-25  (läst 1732 gånger)

1998-12-26, 11:43
läst 1732 gånger

Harald von Knorring

 Hej!
Jag begår märmed min premiär med ett eget inlägg. För det första: av alla olika hemsidor, fora och användningssätt som jag skådat på webben är Rötter en av de i särklass absolut bästa!
Till ämnet: Som ordförande i svenska släktföreningen von Knorring har jag tillgång till ett i det närmaste oändligt material om släkterna v K. Jag har snokat en del på div. dataprogram för ändamålet att kunna hålla reda på personerna och framför allt, för att få en grafisk överblick.
För mig är alltså det primära behovet att kunna presentera korta personnotiser visuellt, inte att strukturera gjorda fynd.
Jag har funnit att det i särklass bästa hjälpmedlet är MS Excel. Jag har stukat till det så att släktskapet blir kristallklart, och det går utmärkt att skriva ut på skrivare. F.n. har jag 1.612 personer med i släktträdet, och det finns utrymme för över 65.000 sammanlagt.
Därtill har jag knackat en del makron så att programmet automatiskt presenterar släktskap mellan två godtyckligt valda personer.
Finns det någon annan som har pysslat med att anpassa Excel? Är vi flera som försöker uppfinna hjulet på nytt?

1998-12-26, 13:20
Svar #1

Lars Ekman

Hej Harald,
jag har inte gjort något i Excel däremot är jag intresserad av att få tillgång till Ditt stuk av Excel för att hantera släktdata.  
 
Mitt stora intresse inom släktforskningsområdet är att finna personer med efternamnet Hiller.  
 
Med vänlig hälsning Lars Ekman

1998-12-27, 07:06
Svar #2

Fredrik Lind

Hej, Harald!
 
Jag har gjort mycket i MS excel men aldrig i den här tillämpningen. Är mycket intresserad av att få mer information hur ditt program fungerar.
Har du provat att göra motsvarande i MS access? Access är ett databasprogram som jag tror kan vara lite snabbare om det blir stora datamängder.
 
Med vänlig hälsning Fredrik Lind

1999-01-02, 20:23
Svar #3

Thom Richárd

Bäste Harald och andra!
Jag har under hela tiden jag släktforskat använt Excel i olika versioner (nu Excel 97) på följande sätt:
Grundformatering av en kalkylbok med inställningar:
Radhöjd 65, Kolumnbredd 16, Times New Roman 12, Celltext centrerad i horisontalled och ställd mot överkant i vertikalled. Ett släktträd på varje blad.  
 
Nya släktträdsblad som uppstår ex pga ingifte, kopplas enkelt med verktygsknappen ”Infoga Hyperlänk”. Alla celler med personuppgifter ramas in med ”Kantlinje-”knappen. För att markera släktskap i anträd/stamträd så använder jag ”Rita-”verktygen ”Linje” och ”Pil”. Celler med vissa nyckelpersoner färgläggs med ”Fyllningsfärg”.
Alla personer, som jag har foton på, får sitt foto intill sin cell. Födelsedatum markeras med *(asterisk) och dödsdatum med ?(Alt+0134). Inne i celler gör man radmatning med Alt + Enter.  
Om det blir trångt mellan cellerna så infogar man enkelt nya kolumner, flyttar enkelt individer eller grupper och zoomar mellan 10% och 400%.
Utskrifterna klistras ihop med RX-lim och blir till maffiga men överskådliga släktuppställningar.
Alla individer förses med ett nummer i löpande följd. Samma nummer går igen på inscannade foton och som relation i min Accessdatabas. I Access samlar jag all individdata inklusive längre noteringar.  
Arbetsgången är alltså Kyrkoböcker (eller liknande), Excel för rätt placering i släktled, numrering, införande i Access.
Är någon mer intresserad så kan jag posta provutskrift som email-bilaga.  
Vänligen Thom Richárd

1999-01-03, 19:07
Svar #4

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Hej Thom Richárd...
Det låter mycket intressant det här. Mottager gärna en provutskrift eller som Excelfil per email. Hälsningar Christer S.

1999-01-11, 07:07
Svar #5

Utloggad Mattias Palmestål

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 15:53
    • Visa profil
Hej Thom!
Om du har följt diskussionen på sidan för Access, så vet du att det finns planer på att göra ett försök med detta program för inmatning av bl.a. husförhörslängder. Det du skriver om Excel verkar intressant och jag skulle gärna ta en titt på hur själva programmet ser ut fö ratt kanske kunna dra nytta av det i skapandet av en Access-databas.
 
//Mattias Palmestål

1999-01-11, 22:42
Svar #6

Ingmar Andersson

Hej Thom Rickárd!
Jag sällar mig till övriga och är tacksamm för en provutskrift som Excelfil. Jag har också jobbat för nåra år sedan med Excel bl.a. gjort en bokföring.
Vänligen
Ingmar

1999-03-18, 08:37
Svar #7

Tomas Richter

Hej Thom,
läste din beskrivning av släktträd i Excel o Access. Tacksam för mer info. Hälsn Tomas

1999-03-18, 11:11
Svar #8

Annika Ryberg

Hej Thom!
 
 
Läste ditt inlägg först idag, det verkar mycket intressant att använda Excel och Access i forskningen.Har länge letat efter att få en bra utskrift så att även icke forskare kan förstå.
 
Vore därför mycket tacksam för mer information.
 
//Annika

1999-07-14, 15:28
Svar #9

Anette Engström

Hej Harald och Thom
Såg era inlägg idag och blev nyfiken på era lösningar i Excel. Kanske man kan få en liten provutskrift och presentation??? Jag arbetar annars med Holger6, men tycker släktträden blir lite ohanterliga när det blir många personer med i bilden.
Tack på förhand
Anette Engström

1999-07-22, 21:23
Svar #10

Thom G Richárd

Demoblad ur min Excel-uppställning!
 
Jag ber om ursäkt. Men det är så att många har bett om kopior direkt i denna spalt och andra har sänt epost direkt till mig. Nu vet jag faktiskt inte vilka som fått eller ännu inte fått demobladet.
 
Ni som har beställt och inte fått svar från mig ber jag komma igen med en påstötning. Det har också hänt att jag svarat och talat om bilagan men glömt att bifoga den. Hoppas ni också hör av er. Obs. Filen som biläggs är 1,25 MB. Går alltså inte fram i alla postmiljöer.
Hälsningar Thom

1999-07-22, 22:49
Svar #11

Stefan Macklin

Thom, ännu en som vill ta del av din excel-lösning
stefan.macklin@telia.com
Tack på förhand
Stefan

1999-07-23, 09:05
Svar #12

Ann Katrin Sundelius

Thom G Richárd,
Jag vill också gärna ta del av din Excel-lösning
ak.sundelius@swipnet.se
Med vänlig hälsning  
Ann Katrin

1999-07-23, 13:58
Svar #13

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Thom G!
Jag vill också gärna ta del av din Excel-lösning  
samblixt@algonet.se  
 
Jag lämnar gärna synpunkter och kommentarer som tack för besväret.
 
 
Med vänlig hälsning  
Sam Blixt

1999-07-23, 22:01
Svar #14

Johan Myrberger

Om det finns möjlighet för ännu en intresserad så är jag det.
 
Hälsningar
/Johan Myrberger
johan.myrberger@bigfoot.com

1999-07-23, 22:11
Svar #15

Thom G Richárd

Det var snabb respons från många. Hoppas alla nu fått demobladet.
För att underlätta posten, har jag minskat bilagan till 350 kb genom att ta bort ett antal släktfoton. Om ytterligare är intresserade så är ni välkomna med en beställning. Kommentarer om det demoblad som ni får passar väl bra att publicera i anbytarforum. Ju fler som provar och diskuterar, desto bättre.  
Jag har på nytt läst vad jag skrev i inlägget ovan, av den 2 januari, och min beskrivning där av min arbetsmetod, stämmer fortfarande.
Hälsningar Thom

1999-07-24, 10:31
Svar #16

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Hej Thom G!  
Jag vill också gärna ta del av din Excel-lösning  
/Sten-Sture

1999-07-24, 10:56
Svar #17

Utloggad Gunno Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2022-02-09, 14:58
    • Visa profil
Hej Tom!
Kan jag belasta dig med utskick av ytterligare ett demoblad om ditt Exel-program.
M.v.h. /Gunno

1999-07-24, 15:40
Svar #18

Utloggad Anita Dagmarsdotter

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:02
    • Visa profil
Hej Tom!
Jag vill gärna ta del av ditt Excel-program.
Mvh/Anita

1999-07-24, 16:15
Svar #19

Jonas Ericsson

Hej Thom!
Även jag skulle vilja ta del av din Excel-lösning.
MVH Jonas Ericsson
i96_ers@i.kth.se

1999-07-24, 17:36
Svar #20

Utloggad Lisbeth Forsberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2011-11-18, 19:53
    • Visa profil
Hej Thom!
Jag skulle också gärna vilja ta del av din Excel-lösning.
Tack på förhand Lisbeth
lifo@telia.com

1999-07-24, 18:03
Svar #21

Utloggad Mats Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-07-05, 18:20
    • Visa profil
Hej Thom!
Också jag vill gärna ta del av ditt Excel-program.
Tack,tack!
Mvh Mats

1999-07-24, 22:44
Svar #22

Utloggad Gun Bergenfelz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2011-10-19, 17:41
    • Visa profil
Hej Thom!
Jag skulle också gärna vilja ta del av ditt Excel-program.
Tack!!
mvh Gun

1999-07-24, 23:14
Svar #23

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Hej Thom!  
Även jag skulle vilja ta del av din Excel-lösning.  
Stort tack på förhand
Mvh / Sigvard
sigvard.bostrom@telia.com

1999-07-25, 00:03
Svar #24

Anette Persson

Hej Thom
Jag skulle också gärna vilja ta del av din Ecxel-lösning
Tackar på förhand
Anette

1999-07-25, 09:11
Svar #25

Utloggad Anna Lantz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 11:50
    • Visa profil
Hej Thom,
Ytterligare en som mer än gärna vill ta del av din Excel-lösning. Mycket tacksam på  förhand.
lantzanna@hotmail.com
Anna

1999-07-25, 11:06
Svar #26

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej Thom!  
Även jag skulle vilja ta del av din Excel-lösning.  
MVH Sonia Biörkeroth
sonia.biorkeroth@scb.se

1999-07-25, 11:53
Svar #27

Carl Szabad

Nu börjar det här bli larvigt! Den som vill ha ett Excelark av Thom kan väl mejla honom direkt så inte Anbytarforum belastas med en massa beställningar enbart. Tanken är ju att alla inlägg ska tillföra något till debatten, men vad tillför ovanstående?

1999-07-25, 20:23
Svar #28

Thom G Richárd

Håller med Carl!
Mejla mig direkt för beställning av mitt demoblad, men lägg gärna era inlägg om det, här i stället.
Kul att så många är intresserade.  
Thom Richárd

1999-07-25, 21:03
Svar #29

Thom G Richárd

Håller med Carl!
Mejla mig direkt för beställning av mitt demoblad, men lägg gärna era inlägg om det, här i stället.
Kul att så många är intresserade.  
Thom Richárd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna