ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 augusti, 2009  (läst 2319 gånger)

2009-07-31, 14:40
läst 2319 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ha! Det går (till en viss gräns) att göra ett template med css. Har presterat en lila sida med ljuslila text, en textbox och bild på hunden i ena hörnet. Sedan körde jag fast.

2009-07-31, 15:27
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Chris,  
 
Det går att göra nästan hur mycket som helst av formatering med CSS, inklusive att styra positionering av textblock (i ett fall på jobbet har jag t.ex. använt det för att styra så att text som på skärmen visas bredvid en bild, vid utskrift istället läggs nedanför den, för att bättre passa pappersformatet) - där börjar det dock bli lite fnuligare eftersom style på flera olika objekt ska samverka.  
 
Du som har programmeringsvana kan säkert ha glädje av w3schools, i CSS-avdelningen finns referensmaterial om tillgängliga attribut och tillåtna värden, plus att de har en trevlig finess - Try-It-Yourself, där man kan experimentera med att editera style och/eller HTML, trycka på en knapp och direkt se resultatet (bra för tester innan man stoppar in det i sin egen kod).

2009-07-31, 15:42
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Just nu kör jag med HTML tutorials, CSS avsnittet för guldfiskar. Men jag kollade på W3 tutorials och de verkar bra så jag ska nog gå över till dem när jag fått en bas. Det är inte så olikt det mäktiga analysproram jag kört i forskningen sedan 20 år (byggt på gammal Fortran-kod).
 
Det jag fastnat på nu är just textboxar - får inte in någon text alls mer, så det blir till att läsa avsnittet om HTML, jag hoppade över det.

2009-07-31, 15:58
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Chris,
 
Du går framåt med stormsteg jämfört med mina första HTML-försök! Det var dåligt med tutorials då, kring 1994...

2009-07-31, 16:10
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är väl det som stoppat mig, försökte när det inte fanns programvara och gav upp helt enkelt. Att kunna se koden på sidan med insticksprogrammet hjälper jättemycket, då lär man sig.
 
Nu ligger det textboxar över bilden på hunden, hmmmm.

2009-08-01, 12:02
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Med Chris' tempo har hon snart passerat mig åtminstone i CSS. Har aldrig riktigt orkat ta det från grunden och använder mest kod jag sett att andra har.  
 
Men tror jag slår Chris i PHP än så länge. Dock bara en tidsfråga innan hon är förbi där också!

2009-08-01, 13:30
Svar #6

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har börjat om från början och följer nu Multimediabyråns Skolverkets kurser. Börjar förstå hur det är upplagt men naturligtvis många problem på vägen.
 
Jag är nog inte så bra på filhantering och jag märker att det ligger mig i fatet. Får jag ta tre frågor jag har just nu. Kanske någon har tid fastän det är helg. Och det går lika bra efter helgen:
 
Bland de iordninggjorda bilderna som finns i Nvu Site Manager finns en fil med benämningen Thumbs.db som jag inte lagt dig. Vad är detta?
 
När man klickar på någon av bilderna där så kommer det en blå/vit randig linje längst ner som inte försvinner förrän jag går över till nåt annat. Vad är det? Vet inte varför jag skulle klicka där men jag gjorde i allafall det.
 
Och sista, Varför står det bara shortcut i mappen för en av bilderna istället för typ, storlek 1 kb och mått ingenting?
 
Vet inte om det är guldfiskfrågor precis men jag hoppas att någon har tid ändå.

2009-08-01, 13:38
Svar #7

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Thumbs.db är en fil som innehåller information om vilka filer som finns i en viss mapp (ungefär). Du skall inte kopiera upp den till ditt webbhotell.
 
Blå/vit linje vet jag inte, har aldrig använt Nvu Site Manager men jag kan ju alltid gissa, är det möjligtvis en markering för vilken bild som är aktiv/vald/markerad?
 
Shortcut innebär att du har kopierat en länk/genväg till en av bilderna istället för själva bilden, bilden finns på någon annan plats, leta upp den och kopiera dit den istället.
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-01 13:39)

2009-08-01, 13:51
Svar #8

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Tack Karin,
Jag skall följa dina råd så får vi se. Det är märkligt att Thumbs.db inte finns nämnd i kursen. Vad snabb du var.

2009-08-01, 14:03
Svar #9

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Det gick fint. Tack för hjälpen. Den blå/vit randiga markeringen var borta nu. Om några veckor är jag nog vättre på detta. Thumbs.db får stå kvar tills vidare.

2009-08-01, 14:15
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vad är bra med php? Att man kan ha databaser (MySQL t ex) och interaktivitet förstår jag, men är det nyttigt för övrigt?
 
Ingemar: Jag tror att blå linjen betyder att programmet letar utanför den egna datorn efter en fil

2009-08-01, 14:36
Svar #11

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
php är som du själv säger suveränt tillsammans med en MySQL-databas men du kan också få till en bättre struktur på sidorna, du kan återanvända subrutiner/funktioner osv men å andra sidan blir sidorna ruskigt svårlästa eftersom man får en blandning av php-kod (som skall tolkas av servern) och HTML-kod som skall skickas vidare till webbläsaren.
 
Här är ett väldigt enkelt exempel där jag plockar in sidhuvud, sidfot och menu från separata filer så de blir lika på alla sidor. Det går att göra utan php-kod också men det ställer också speciella krav på servern.
 
php-kod - index.php:
 
   
      
      
      Foto & Bild
   
   
      
         
      
      
         
      
      
         Min sida om fotografering och bildbehandling
         
 
      
      
         
      
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-01 14:40)
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-01 14:51)

2009-08-01, 14:45
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man lägger alltså in ditt exempel som index.html eller?

2009-08-01, 14:50
Svar #13

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Sorry - ja, index.php heter filen och här kan ni se hur det ser ut - http://www.scrappa.nu/exempel/index.php - min riktiga webbsida ScrappaNu som består av en Wordpressblogg, en egentillverkad galleriapplikation och två olika släktforskningsprogram ( phpGedView  och GedComWebExport)
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-01 15:02)
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-01 15:03)
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-01 15:05)
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-01 15:07)

2009-08-01, 15:16
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Snyggt!  
Det är alltså just enkät och liknande som man kan få in? Förutom struktur och så?
Fast först gäller det att bemästra grunderna i html.
 
phpGedView tänkte jag testa, det ser också snyggt ut, tycker du att det är bra?

2009-08-01, 15:26
Svar #15

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Wordpress är en php-applikation, mitt galleri också.
 
Galleriet är nog enklast att förstå hur det fungerar, jag lägger in information om scrapbooklayouter och handgjorda i en MySQL-databas (olika typer av material, tekniker, tillverkare och album), sedan går det att lista alla layouter/kort med något visst material, teknik, tillverkare eller album. Jag har inte vidarutvecklat söksidan ännu så det går inte att söka på kombinationer. Klicka på länkarna under bilden för att få upp de olika valen, här är en sida att börja på: Lars & Erik. I adressfältet står id = 158 och det är variabel som tolkas av koden på sidan showLayout.php5 (php5 heter den för att jag gjorde sidan när det fortfarande var blandat med äldre php-versioner), kolla sedan hur adressfältet ändras när man klickar på länkarna under bilden. Det finns alltså en webbsida för varje kategori (Material, Teknik, Album & Tillverkare) där det genereras olika innehåll beroende på vad man söker efter.
 
Ytterligare ett exempel från mitt galleri - Förfäder - ett album med bilder på mina anor.
 
Jag tycker inte phpGedView är speciellt bra, först försökte jag lägga in all information där men det var alldeles för segt och nu är det jobbigt att uppdatera databasen med nya versioner via gedcom. Jag använder Disgen nu och har testat GedComWebExport som är betydligt smidigare, Martin håller på med en ny version som kommer att vara databasbaserad. Jag gillar användargränssnittet i phpGedView men det är lite knöligt att jobba med.
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-01 15:28)
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-01 15:29)

2009-08-01, 15:43
Svar #16

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Oj det var avancerat! Men verkar kunna vara nyttigt när man fixat grunden. Kan tänka mig några användningsområden. Förfäderna var ju precis det Olle efterlyste tidgare, fast mer. Hur har du tid med allt?
 
Bra att få ditt utlåtande av phpGedView. Kör vidare med Min Släkt versionen så länge.
 
Nu ska jag skicka efter en bok om html och css, gillar att läsa sådant när jag ska sova eller på stranden. När jag blir nöjd med min kontroll över sidorna så fär jag gå vidare. Det är som att lära sig rida ungefär, den dag man känner att man styr hästen istället för tvärtom blir man lycklig.

2009-08-01, 15:53
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
PS Galleriet är det ett speciellt program som finns att inkludera? Som Wordpress?

2009-08-01, 16:00
Svar #18

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Om du kan tänka dig en bok på engelska så vill jag rekommendera - Learning Web Design - a beginner's guide to (x)html, Style sheets and web graphics av Jennifer Niederst Robbins - ISBN 978-0-596-52752-5
 
Jag gick en kurs i webbprogrammering förra året och den boken verkade alla gilla, både de som programmerat tidigare och de som var nybörjare.
 
Galleriet har min äldste son och jag skrivit själv ;-)
 
Det finns galleriapplikationer att lägga till i Wordpress men jag hade galleriet innan jag började blogga.

2009-08-01, 19:35
Svar #19

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
När jag försökte lära mig att göra hemsidor så har jag använt mig av dels webdesignskolan dels supportdata. Jag köpte även Lär dig FrontPage 2000 - på 3 veckor eftersom det är det programmet jag använder. FrontPage ingick med en light-version i MS Explorer 4 en gång i tiden, så jag började med det då. Där finns en ganska bra referensdel med html-koder. Två andra böcker som hjälpt mig i snickrandet är HTML4 Bible av Bryan Pfaffenberger mfl, samt JavaScript - The Definitive Guide av David Flanagan. Eftersom FrontPage inte tycker om php, så använder jag bara det när jag gör lösenordsskyddade sidor och då blir det manuell kodning som gäller, men där har jag fått lite hjälp av dom som kan.
 
Vad gäller att lägga ut min släkt, så kör jag med DISGEN:s html-export rakt upp och ner med mall nr 7. Resultatet kan fram till nyår ses på  Min Släktsida, sen lägger Telia ner servicen med att webutrymme ingår i internetabonnemanget. Funderar på vad jag ska göra sen. Telia kommer att erbjuda en prisvärd ersättning i sitt webhotell, men funderar på att bojkotta dem i det fallet.

2009-08-01, 23:49
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
God afton,
Här går det undan!  
Själv befinner jag mig stundom i guldfiskläge; Det jag kunde igår blir svårt idag ...
Tror mig ha lyckats med att göra det jag vill med bilderna på http://www.orserum.info/vykort.html
nämligen att de kommer upp som mer studerbara i en egen ruta.  
 
Tack vare er har jag lärt mig att: (detta är tänkt som en instruktion på guldfisknivå)
 
- göra en större kopia till bilden och skicka upp den till images på min server (eller vad det heter)
- göra den till en länk och skicka upp det till den sida jag håller på med
- lägga in
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-02, 01:26
Svar #21

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Så var det dags igen. Jag har nu lyckats få en början till en mycket enkel hemsida. Jag har skrivit en ingress och jag har lagt in min första bild med därunder förklarande text.
 
Sedan uppstår frågan. Det finns ju en stavningskontroll men det visar sig att den är på engelska. Detta brukar man kunna ändra och det såg ut som det skulle finnas möjligheter att importera annat språk men jag kom aldrig till någon plats som var klickbar till svenska. Svenska finns men hur gör man.
 
När jag hämtade hem Nvu-programvaran så var det en engelsk verson och om jag minns rätt så kunde man inte få den på svenska. Det gör inget för min del men när jag inte kan kontrollera stavning så är något fel. Men jag förmodar att det skulle bli samma sak om jag hade en svensk verson och skrev på engelska.
 
Hur gör jag?
 
Olle, har du använt bildprogram när du förstorat bilderna som det står att man helst skall göra. Jag tycker att din sajt ser bra ut. Min syns inte ännu för jag har inget webbhotel ännu och dessutom behöver jag fila en hel del innan det är dags.

2009-08-02, 06:28
Svar #22

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Olle Elm:Har endast skrivet: Klicka på bilderna för att se dem i större format! under första bilden på sidan. Tror ni det räcker?
 
Normalt skall du inte behöva förklara dina länkar, du ser ju att markören ändrar utseende när du för den över bilden och det förväntade alternativet är att få upp en större version av bilden.

2009-08-02, 10:37
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Karin!
Då nöjer jag mig så här; Nostalgidelen av det här bildmaterialet riktar ju sig till personer som är minst 50 + så jag tänkte att det är bäst att vara övertydlig.
 
Ingemar,
Jag har använt bildprogram för att förstora, och när man har många bilder gäller det ju att hålla reda på vilken det gäller; Jag har därför valt att spara filerna som t ex Flygfoto1946.jpg och det större som Flygfoto1946x.jpg. Då är det lätt att välja när man skall göra en länk av dem och ser tydligt hur man skal sätta in
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-02, 11:38
Svar #24

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Olle Elm:Nostalgidelen av det här bildmaterialet riktar ju sig till personer som är minst 50 + så jag tänkte att det är bäst att vara övertydlig.  
 
Det är väl jag också ;-)
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-02 11:38)

2009-08-02, 12:48
Svar #25

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Olle, Bra ide med den lilla extra bokstaven x för att veta vilket som är vilket. Hur gör du med stavningen då? Jag kan inte se att stavningskontrollen fungerar på svenska. Eller gör jag något fel?

2009-08-02, 22:49
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ingemar,
Jag kollade stavningskontrollen och fick upp följande:

När jag trycker på pilen vid Language kommer det upp en möjlighet att ladda upp andra språk .... i Mozilla Firefox (sic!). Inte för att jag begriper något, men det finns säkert andra som kan kommentera.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-02, 23:52
Svar #27

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Det kan vara det som inte fungerade då. Jag brukar använda Internet Explorer men det kan vara som du säger att man måste gå över till Firefox. Jag har den också så jag försöker det inom de närmaste dagarna. Inte utan att det tar emot ibland men det kan gärna få ta tid för min del. Firefox är även bra på Lantmäteriets historiska kartor. Där fungerar inte alltid Internet Explorer.
 
Stod det att man måste använda Firefox så missade jag det i hastigheten.
Tack för ditt svar Olle.
 
Kvällshälsningar
Ingemar

2009-08-03, 10:04
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hjälp!
Nu behöver jag råd och stöd igen, men av lite annat slag. Läget är följande:
Jag skulle vilja lägga ut avskrifter av kyrkböcker och domböcker på min hemsida. Hur kan man göra för att inte någon skall stjäla alltihop och publicera under eget namn? Det gäller här både egna arbeten och andras - där jag givetvis inhämtat tillstånd. Jag har ett pdf-program installerat; Kan det vara ett alternativ? Jag är dock för okunnig för att riktigt se hur det kan fungera visavi nätet.
Vänligen,
Olle
 
PS. Om Chris läser detta - se min fråga till Dig ovan. DS
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-03, 10:12
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag får heller inte upp något i vänster fält med KomPozer, vet ännu inte varför. Jag tycker det mest intressanta med det är möjligheten till css. Men NVU funkar bra. Förr eller senare måste man lära sig html och css ordentligt för att få koll på sidorna.
 
När det gäller filer som man inte vill ska snos så finns det visst möjlighet till låsning men det verkar ganska komplicerat har jag sett i manualer, kanske någon av våra kunniga medarbetare kan svara?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna