ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 31 juli, 2009  (läst 1533 gånger)

2009-07-29, 23:23
läst 1533 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Fast rådet på en sida om design är att inte ha massor av pop-upfönster för det gör folk irriterade. Så det kanske är bäst att bara ha samma fönster om man kan.
 
http://www.thesitewizard.com/webdesign/usabilitymistakes.shtml
 
Bra sidor överhuvudtaget på denna sajt, jag kör KomPozer nu, en utveckling av NVU

2009-07-29, 23:26
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej
Har ingen aning om det program ni använder men om man vill ha en länk att öppnas i popupfönster så väljer man normalt, (målram) det ska öppnas i  new window eller nytt fönster dvs det blir ett nytt fönster (sida i web-läsaren) istället för att stänga den sida man är på, och öppna länken. Då kan man kolla fotot, den nya sidan eller vad det nu är man länkar till och sen stänga detta nya fönster och återgå till där man var, istället för att klicka backsteg.
Blev detta begripligt månntro?
 
Lasse

2009-07-29, 23:35
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det är som regel bäst att låta användaren bestämma om länken ska öppnas i samma eller ett nytt fönster. Högerklicka på länken och välj där nytt fönster.

2009-07-29, 23:57
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Ja det blev bigripligt Lasse och det är precis så jag tänkt när det gäller att kolla större verioner av mina vykort.
 
Det skulle alltså kunna bli så med attributet target=_blank enligt vad Du skriver Anders. Jag tror jag hittat koden som gäller min bild inkl det här med länken/poppen; Om jag gissat rätt - var skriver jag i så fall in attributet target=_blank  och med vilka bokstäver.
 
 
 
Här är länken Anders referar till för nytillkomna läsare [color=119911]http://www.multimedia.skolverket.se/Kurser/Publicera/Nvu/[/color]  
 
 
Det känns svindlande att hålla på med detta för en som inte sett något sådant här för några dagar sedan utan endast kunnat koda i AF  
 
Vänligen,
Olle
 
PS. Nu glömde jag visst att jag lyckades enligt Din instruktion Anders. Kolla får ni se på www.orserum. info - tryck på bussen! Tack!  
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-07-30 06:45)
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-30, 07:43
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
God morgon,
Om man kikar på filmen Film - Åsas nördhörn 3 så kan man se att hon får till följande för att skapa det efterfrågade:

 
Jag försökte härma genom att skriva in samma sak i koden; När jag sparat ser det ut så här och fungerar ej efter uppladdning

 
 
Snacka om hal is!
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-30, 07:59
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Med kännedom om gammalt styrspråk för stordator: Har du missat något mellanslag eller gjort ett för mycket?

2009-07-30, 09:00
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jäd---, Daniellänken har rasat ihop under natten. Datorer ska ju vara logiska?
 
Det här påminner om den gamla goda tiden när man skrev in styrkod på en terminal utan backslag (=ingen suddmöjlighet), skickade iväg och väntade 1-2 timmar i kö, fick tillbaka med ERROR, bara att börja om. Hur många gånger ville man inte kasta ut terminalen genom fönstet?

2009-07-30, 10:22
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Olle, så här borde det se ut:
 

 
 
Du har alltså råkat dubblera  och har glömt _ framför blank.

2009-07-30, 10:29
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Chris, det är problem att länka direkt till sidor inne på SVAR. De har något system att man måste gå via startsidan för att där sätta en cookie. Har man inte denna cookie så går det inte att visa sidan. Därför kan din länk funka för vissa och inte för andra beroende om man tidigare har varit på SVARs förstasida.
 
(slarvig beskrivning men ungefär så verkar det funka)
 
Jag tycker ni bägge är jätteduktiga! NVU verkar vara ett bra och pedagogiskt verktyg. Snart är ni hemtama också under source-fliken!

2009-07-30, 11:00
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Pröva denna länk i stället till Westling-utredningen
 
http://www.svar.ra.se/?uidRedirectGUID={625A17EC-6688-4A63-BD30-284DB76F269E}
 
Klickbar länk
 
Då får man upp sidan i SVARs ram, och alla borde vara nöjda!

2009-07-30, 11:09
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är pedagogiskt att köra NVU och ännu mer utvcklingen KomPozer, man kan få upp sourcekoden i en ruta och följa den samtidigt som WYSIWYG (grafiken) och på så sätt lära sig hur det fungerar. Det ska nog gå att utveckla sig vidare!

2009-07-30, 17:12
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anders, Du får bli dagens [color=119911]hjälte[/color]! Jag tackar igen och hoppas att vi har många smygläsare som lär sig av Dina råd. Nog tyckte jag att jag hade gjort precis som Du, men det var först när jag härmade Dig som det fungerade. Nytt fönster alltså! (Blev lite fundersam på att det var ett mellanslag mellan _blank och själva href, men så skulle det alltså vara.)
 
Chris, Är KomPoser väldigt lik Nvu? Jag kommer på mängder med saker efterhand som jag jobbar i Nvu och vill inte lära nytt om det inte är nödvändigt.
 
F ö fick jag en idé; Lade in en NYHETER på min första sida och använde mig då av en blogg. Det blir väldigt lätt att länka när jag gjort något nytt, och det är möjligt att kommentera o s v. Dessutom känner jag mig lite modern  
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-30, 17:26
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja, den är väldigt lika, egentligen samma program. Har man bägge öppna kommunicerar de och uppdaterar alla filer. Du behöver inte lära dig nytt.
 
Jag tror det finns många smyläsare här, alla vågar inte erkänna att de fattar mindre än en modern 8-åring

2009-07-30, 17:28
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kul med blogspot! Det ingår visst blog på det webhotell jag kommer att välja. På jobbets sajt får man inte blogga

2009-07-30, 20:41
Svar #14

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
En kommentar till _blank-problemet Olle hade... Radbryter man så här istället (vilket är tillåtet i koden), så är det lättare att se syntaxen:
 
 
 
 
 
 
 
Dvs, taggen börjar med öppnande hake + namnet, därnäst kommer en rad attribut som alla har formen attributnamn=värde och skiljs åt av mellanslag, och så den avslutande haken. En del attribut är obligatoriska eftersom taggen skulle vara meningslös annars (en länktagg ska ha något att länka till; en bildtagg behöver en bild) medan många andra är valfria (färg, typsnitt, grad...).
 
PS. Om man gillar att fila på det grafiska utseendet, så är CSS eller stylesheets (formatmallar för webbsidor) bra att ha i bakhuvudet för framtiden. Med hjälp av det kan man på ett enda ställe styra t.ex. färg eller typsnitt eller marginalbredder på alla eller utvalda texter eller rubriker eller länkar på en hel sajt. På nätet finns en rad gratisintroduktioner till ämnet på både svenska och engelska. DS.

2009-07-30, 21:36
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anna-Carin,
Tack för att också Du kommenterar!
Nu - lyckades jag - tack vare Dina kommentarer om radbrytningen!
 
Innan dess skrev jag så här, vilket kan få stå kvar som illustration:
 
(Jag - och säkert många andra - befinner oss på nivån 0, och själv vet jag t ex inte ett dugg om vad som händer med de olika raderna i koden när man går in och grejar. Vet inte ens vad radbryter betyder, i det här fallet.
Men eftersom vi här är bland vänner, som förmodligen vet att ju fortare han (och Chris ;o) )  blir färdiga med sitt tjat, ju fortare kommer det material av släktforkningskaraktär, både på hemsidan och i AF ...
Jag försökte lite själv på ett annat ställe och det gick åt skogen; Har nu ägnat en hel del tid åt att laga.
Så här ser det innan jag använder _blank
 

 
 
 
Jag har alltså lyckats att få den klickbar, men när jag gjorde det andra blev den inte ens det.
Var sätter man target=_blank  ?)
 
Det Du nämner om stylesheets låter intressant, men kanske jag bör lugna mig tills jag kommit till 0,1  
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-07-30 21:43)
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-30, 21:56
Svar #16

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej!
Det ni håller på med verkar roligt och det är vad jag haft i tankarna i många år men lagt ner det varje gång för det verkar krångligt. Om Olle säger att han har 0 kunskaper om detta sedan tidigare så har jag 00 kunskaper.
 
Jag har i allafall lagt upp en mapp för en hemsida och i den lagt upp en rubrik med en underrubrik. Det fungerar så långt.
 
Sedan tänkte jag prova med en bild och det gick sämre.
 
Mina bilder är nästan alla i Jpeg-format och att få in en sådan går tydligen inte utan vidare. Mitt bildprogram heter ACDSee 7,0 och storleken på just den här bilden är 66,4 kb.
 
Jag vet att jag inte klarar det här och kommer nog att ge upp den här gången också men det skulle ändå kunna vara roligt att veta hur jag får in den bilden.
 
Att klara en enkel hemsida på en timma som det står någonstans verkar svårt.
 
Pessimisten

2009-07-30, 22:03
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Citat ur mail från Lotta Nordin som fixade min bild:
Jag har minskat pixlarna, inget annat, och bilden blev nu 64 kB. Det går bra att ha den större också utan att det behöver ta lång tid att ladda ner. Har du något bra bildbehandlingsprogram så brukar det finnas ett val spara för webben, där det är lätt att ändra storlek.
 
I Photoshop kan man göra just Save for Web lite trixande men det går

2009-07-30, 22:06
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Anna-Carin
 
Finns det program (annat än Dreamweaver och andra dyra) som kan göra CSS stylesheets på ett begripligt sätt?
 
(Man kan inte använda CSS eller PHP (annat språk för mer avancerat) på enkla webhotell som t ex de som hör till bredbandsabonnemnaget)

2009-07-30, 22:07
Svar #19

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Det din kod säger är:  
 
Här börjar ett stycke (paragraph)
Här börjar en klickbar länk till images/%C4lmhultbild.jpg (anchor, vad nu tanken med det namnet är)
Här visas bilden images/%C4lmhultbildmindre.jpg
Här slutar länken
Här slutar stycket
 
Klarnar det då? Det är länken som ska öppnas i en ny sida (inte stycket eller minibilden), alltså ska target=_blank in någonstans i a-taggen. Det innebär att det måste stå efter  är däremot okänslig, den kan man skriva ihop med).  
 
Jag skulle låta definitionen av href stå före övriga attribut i a-taggen för läsbarhetens skull, men det ska inte göra någon skillnad för hur sidan visas.
 
(Jag brukar undvika mellanslag och å/ä/ö i filnamn på bilder och html-sidor, eftersom de i koden översätts till %-nånting som är svårläst.)
 
(Meddelandet ändrat av acb 2009-07-30 22:31)
 
(Meddelandet ändrat av acb 2009-07-30 22:32)

2009-07-30, 22:24
Svar #20

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Chris,  
 
Jag vet inte så mycket om hemsidesprogram, jag skriver oftast direkt i koden...  
 
CSS ska gå att använda precis var som helst. Jag har hemsida på Bredbandsbolaget och där går det tyvärr inte att använda PHP, men CSS går finfint. PHP kräver att det ständigt körs ett program på hemsidesservern som stuvar ihop det man skrivit till en HTML-sida som skickas till surfaren, men CSS är bara en textsida som browsern själv läser in - noll konstigheter.  
 
Kika på rad 5 i koden till din hemsida - där läses ditt stylsheet styles.css in.  
(hela adressen är http://www.anst.uu.se/kersbing/forskning/styles.css)

2009-07-30, 22:33
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Du menar:
 
(content=text/html; charset=iso-8859-15 />
)
 
 
funkade inte på ComHem
 
(ramlar bort om man försöker bara kopiera in det här)
 
(Meddelandet ändrat av izla 2009-07-30 22:34)

2009-07-30, 22:36
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Voj, voj, när jag tittar på din länk får jag stordatorångest

2009-07-30, 22:57
Svar #23

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Chris,  
 
F'låt, det var inte meningen att skrämmas. Det är väl bara GOTO som saknas...  Nåja, CSS-filen är dock inte så konstig som den ser ut, i der här fallet ett tjugotal olika objekttyper vars definitioner av egenskaper ligger inom varsin klammer (den kunde lika gärna ha innehållit bara två, eller kanske tvåhundra). Tänk på rutan i Word där man kan välja om den markerade texten ska visas som Lista eller Normal eller Rubrik... det här är motsvarigheten till de bakomliggande definitionerna där.
 
Det är första gången jag har hört talas om att CSS inte skulle funka. Är du verkligen säker (att filen är uppladdad, har rätt namn, ligger på rätt ställe)? Ge gärna adressen så jag får se med egna ögon. Jag googlade och hittade t.ex. den här sidan på ComHem som bevisligen använder CSS:
 
(Meddelandet ändrat av acb 2009-07-30 22:58)

2009-07-30, 23:00
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen,
Vill bara uppmana alla oss som försöker att också spara den text ni skriver in på hemsidan någon annanstans. Jag råkade spara i Nvu innan jag såg att mitt trixande ätit upp en av texterna. Nu var det inte många rader, och jag minns nästan vad jag skrivet; Men i stundens hetta - när man bara koncenrerar sig på att göra saker i rätt ordning och på rätt ställe, är det lätt hänt.
Jag hann en liten bit i alla fall ...
Vänligen,
Olle
PS. Ingemar, Kan jag så kan Du! Tvivla icke utan ställ sådana guldfiskfrågor som jag gör. De är hjälpsamma här   DS
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-31, 05:20
Svar #25

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
När ni börjar ändra i CSS-filer finns det ett praktiskt tillägg till Firefox som heter Web Developer.  
 
Med Web Developer kan man undersöka en webbsida och se vilka olika CSS-koder som används.

2009-07-31, 08:03
Svar #26

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Grundregel 1: Om du och datorn inte är ense är det datorn som har rätt
 
Visst, det var jag som hade klantat mig och glömt lägga in en fil på ComHem. Detta kräver tydligen ordningssinne, något jag saknar.
 
Guldfiskfrågor! Den var bra, ska genast upptas i min vokabulär.
 
Nu ska jag angripa CSS

2009-07-31, 10:26
Svar #27

Utloggad Carina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-06-16, 14:49
    • Visa profil
Jag är storligen imponerad!!! Vad ni är duktiga!!! Jag har ett domännamn i One.com och har precis börjat med en hemsida. Nu blir det till att lusläsa alla dessa inlägg och se om jag förstår någonting! Jag tror att man åxå kunde skriva i hemsidans program direkt. Men man får väl se!  
 
www.carols.se/index.html kommer den att heta, jag kan inte lägga in någon länk, dvs vet inte hur man gör =)
 
Tackar och bugar för alla tips ni lägger in!

2009-07-31, 10:41
Svar #28

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Tänk
Jag har länge funderat på att göra en egen hemsida men inte riktigt vetat hur jag skall komma igång.  Sökte på AF och hittade ett gammalt inlägg och skrev en fråga.  
 
Nu har jag varit borta i 5 dagar och det ligger mer än 100 inlägg. Det var tydligen fler än jag som funderade.  
 
Så snart jag hinner skall jag ta mig an detta med alla dessa goda råd bör det fungera.
 
ANNIKA

2009-07-31, 11:01
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Snygg design Carina! På one.com har de tydligen ett eget program för att göra hemsidor. Tänkte också skaffa plats där, men kan inte komma på något bra domännamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna