ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 januari, 2009  (läst 3617 gånger)

2008-07-12, 07:48
läst 3617 gånger

Carl Szabad

Lars-Olov! Nej, CDn är inte obsolet. Däremot kan den ha problem att starta i vissa kombinationer av hårdvara och operativsystem precis som många andra programvaror. Själv har jag inte haft några problem med installation av den i Vista. Har du testat att ställa om kompatibiliteten via startikonen?

2008-07-12, 21:43
Svar #1

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Carl !
 
ställa om kompatibiliteten via startikonen - vad är det ? När jag installerade, fick jag meddelandet från Windows att programvaran är inkompatibel och att funktionen ej kan garanteras. Jag valde att fortsätta. Det visade sig då att programmet skapat en ny mapp Program ! Vindows påpekade detta och föreslog namnbyte. Ingen ikon på skrivbordet hade skapats och ingen post i startmanyn. Enligt ditt förslag måste jag direktstarta en exekveringsfil. Osv. Inte tycker jag att det verkar speciellt kompatibelt. Disgen 8.1e, som framtagits för VISTA, uppförde sig helt propert. Min maskin är en sprillans ny HP med förinstallerat VISTA. Jag har bara köpt programvara av erkända märken. Vad kan man mer begära ?
LOE

2008-07-13, 08:11
Svar #2

Carl Szabad

Lars-Olov! Åtminstone sedan Windows XP kom kan man ställa om ett programs kompatibilitet via egenskaper för programmet/startikonen. Om du startar Utforskaren och letar fram programmet kan du den vägen skapa en startikon på skrivbordet och också definiera vilken Windows-version det ska köras under.
 
Du undrar vad man mer kan begära. Ja, exempelvis att använda de funktioner som finns inbyggda i Windows för att program ska fungera så bra som möjligt. Jag vill bara försöka hjälpa dig med det, därav mina tips. Jag är på semester och har inte här tillgång till någon CD att testa med.

2008-07-13, 16:02
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Försökte i helgen lägga in Regis Rosenberg i en ny maskin med Vista Home Premium. Det funkade inte, då det var nåt fel på nåt datautbyte, eller vad det nu stod. Men tack vare att Access fanns i datorn kunde man köra själva registerfilen den vägen och då fungerade det.
 
Problem även med Svenska ortnamn. Försökte få struktur i datorn ifråga och skapade en mapp Databaser där alla sådana här program lades. Bl a SvOrt fungerade inte då det programmet tydligen inte kan hantera längre mappnamn än 8 tecken. Torde väl iofs vara samma problem i äldre windows, men upptäckte det inte förrän nu.
 
I övrigt fungerade det mesta perfekt, trots Vistas försök att omyndigförklara mig stup i minuten.

2008-11-02, 10:08
Svar #4

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Hej !
 
Jag har Windows Vista och jag begriper inte varför det inte går att skriva @ tex i ett word dokument.
Någon som kan hjälpa mig ??
 
/ Tony

2008-11-02, 12:16
Svar #5

Utloggad Susanne Börjesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2008-11-02, 12:16
    • Visa profil
hej tony!jag har också windows vista o ha samma problem som du ha.så jag hoppas att det finns någon här som kan hjälpa både dig o mig att lösa detta problemet.
Jag tycker att windows vista är mera knepigare än windows xp.
 
kram susanne

2008-11-02, 13:01
Svar #6

Carl Szabad

Fungerar övriga specialtecken som du skriver in via tangentbordet? Annars har du förmodligen fel drivrutin till ditt tangentbord.
 
Fungerar det om du knappar in ASCII-koden, dvs håller ner vänster Alt-tangent samtidigt som du skriver 064 på det numeriska tangentbordet till höger?
 
(Meddelandet ändrat av carl den 02 november, 2008)

2008-11-02, 14:52
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har Vista, Service Pack 1, det går alldeles utmärkt att skriva @ så det bör nog vara så som Carl säger.

2008-11-02, 16:40
Svar #8

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Jag provade att hålla nere alt-knappen och samtidigt skriva 064, och det fungerade, jag fick @, men det fungerar ej när jag trycker alt+ctrl+2.
Jag har nog också servicepack 1.  
Hittade en uppdatering som heter 2007 Microsoft Office suite service pack 1.  
Den installerades 2008 13/3.
 
/ Tony
 
(Meddelandet ändrat av TONY den 02 november, 2008)

2008-11-02, 16:59
Svar #9

Utloggad Stig Frödeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2022-07-12, 22:13
    • Visa profil
Det bör vara ALT GR tangenten och siffra 2 som ger @ tecknet.
 
//stig

2008-11-02, 17:28
Svar #10

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Handhavande fel ................ ?
 
Japp, det fungerade med ALT GR och 2 !!!, jag som alltid har använt alt ctrl 2, även här på forumet fungerar det med det.
Men som sagt ej i word dokument.
Så det är nog bara jag som inte var riktigt uppdaterad med användadet av Vista, tydligen.
Tackar så mycket för hjälpen !
 
/ Tony

2009-01-19, 17:02
Svar #11

Utloggad Örjan Lindahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 14:18
    • Visa profil
Jag funderar på att köpa en ny dator med större kapacitet. I dag kör jag Windows XP som fungerar utmärkt. Nya datorer har ju Vista installerat och min fråga gäller om det finns eventuella problem då man arbetar med SVAR, AD on line,Holger 7 och Min släkt. Synpunkter tas tacksamt emot!
Tackar på förhand.
Örjan Lindahl

2009-01-19, 18:24
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Holger vet jag inte, men alla de andra programmen du nämner fungerar bra. Svar fungerar bäst med webläsaren Mozilla Firefox (gäller i synnerhet DejaVu programmet för bilder), liksom mycket annat, Explorer 7 är inte speciellt stabilt vare sig på XP eller Vista.
 
Jag kör både XP (jobbet) och Vista (privatdator)

2009-01-19, 21:33
Svar #13

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:51
    • Visa profil
Jag har inte samma erfarenhet som Chris.
Jag har en Vista 64 bit sedan två år.
Att FireFox skulle fungera bättre än Internet Explorer 7 vid användning av DjVu hos SVAR,håller jag inte med om. Inte det minsta. Det är nog en mycket subjektiv åsikt.
 
Om Chris har ostabil IE, föreslår jag att ta en titt om det ligger kvar gamla filer under Program/Makromedia. Det har visat sig att de urgamla filerna inte avinstalleras när nyare Adobe Flash installerats. Dubbla uppsättningar krockar ibland (dagligen) och låser IE.
 
Örjan! Köp du lungt en Vista dator! Vad du skall fundera på är om du behöver mycket minne. Om du jobbar mycket med bilder, musik eller video. Då skall du köpa Vista med 64 bit, eftersom det operativsystemet tillåter dig använda upp till 8 GB RAM. Annars är du låst till max 3 GB.

2009-01-19, 21:59
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är flera som fått samma problem med DejaVu och med instabilitet och löst det med Firefox (se här på AF t ex). På jobbet måste vi ominstallera det Explorer som medföljer nya maskiner (XP) och byta till en annan nedladdad version för att få det stabilt (där har vi proffshjälp med sådant). Vet inte vad det beror på, även ditt förslag har prövats samt en massa annat för att rensa och hålla rent.
 
Däremot är det riktigt att man begränsas till 3GB RAM med vanliga Vista, dvs de flesta datorer som har lägre priser, det är bara de professionella versionerna som har större kapacitet.

2009-01-20, 07:08
Svar #15

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej!
 
Jag går också i Vista-tankar och bärbar dator, men tvekar.
En släktforskarkompis berättade att hon köpt en Vista-dator, när den gamla kraschade.  
Till hennes bestörtning slutade många av forskarprogrammen att fungera efter ett tag, och några gick inte ens att installera. Det hade tydligen något att göra med att Vistas drivrutiner och hårdvara inte fungerar med Windows XP:s drivrutiner, eller äldre än så.
 
Är det någon som har upplevt liknande, törs man köpa ny Vista-dator (bärbar) med tanke på det?
 
Hälsningar,
Helena i Södertälje
 
(Meddelandet ändrat av hth den 20 januari, 2009)

2009-01-20, 07:42
Svar #16

Utloggad Paola Grafström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
Hej Örjan och Helena!
 
Ja min erfarenhet är denna. Jag köpte en billig bärbar för snart ett år sedan med Vista 32 bit och bara 1GB ram (går inte att fylla på med mer). Tänkte att det nog skulle bli bra. Det var svårt att installera flera cd-skivor tex Sv.bef-1980.  
Datorn tar lång tid på sig att starta och Min Släkt tar lång tid på sig att spara. Man får sannerligen ha TÅLAMOD!!!
Ang Explorer vs Firefox så föredrar jag faktiskt också numera Firefox speciellt hos SVAR. Explorer hänger sig väldigt ofta.
 
Men trots mina bekymmer tycker att ni absolut kan satsa på bärbara Vista-datorer, MEN luras INTE av låga priser (som jag). Kolla bit och RAM.
 
Lycka till!
 
Mvh Paola

2009-01-20, 09:27
Svar #17

Carl Szabad

Paola! Är du verkligen säker på att det inte går att få in mer minne i datorn. Även om det bara finns en minnesplats kan man byta ut det befintliga minnet mot ett större. Jag har själv gjort så med en billig HP-dator när den blev för långsam.
 
Helena! Drivrutinerna är helt skapade för den Windowsversion man kör. Det går helt enkelt inte att installera gamla drivrutiner (tror jag). Dessutom är det ytterst få program som inte går att köra under Vista. Det enda jag hittills misslyckats helt med är den utmärkta Nordiska kalendrar, som går att ladda ner gratis från Rötter och omfattar åren 1200-2100. Andra programvaror kan vara mer eller mindre svåra att installera, men nästan alltid kan man alltså komma förbi Vistas minfält.
 
Enligt en datakunnig granne är den nya Windows 7 som nu finns tillgänglig för test i en betaversion både snabbare och mindre minneskrävande, så den som inte har alltför bråttom kanske ska vänta på den. Fast tydligen kommer den inte i skarp version förrän i slutet av året.

2009-01-20, 10:31
Svar #18

Utloggad Örjan Lindahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 14:18
    • Visa profil
Jag tackar för alla synpunkter. Tydligen så varierar erfarenheterna av Vista varför det verkar lite chansartat att satsa på en ny dator.
Trots allt så får det nog bli en ny, strular det så går det ju alltid att anlita någon expert.
Ha en bra dag!
Hälsar  
Örjan

2009-01-20, 10:47
Svar #19

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Örjan
 
Det finns datorer med XP att köpa via datorföretagens egna försäljningar men de blir förhålladevis dyra. de flesta företag och myndigheter kör fortfarande XP, eftersom de har koppling mot interna servrar som inte är kompatibla med Vista.

2009-01-20, 16:01
Svar #20

Utloggad Paola Grafström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
TUSEN TACK Carl!  
Du har naturligtvis helt rätt. Har nu pratat med Acer, Googlat och stått i, så här ska nu snart uppgraderas. Har nu två st 512:or, men inte så länge till!!!! Jag tänkte på fel dator när det gällde mitt RAM (det gällde visst en gammal Fujitsu Siemens)  
 
Kanske det är jag själv som måste utöka mitt arbetsminne  
 
TACK för hjälpen!
 
Mvh Paola

2009-01-21, 07:06
Svar #21

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej alla!
 
Man kanske ska vänta på Windows 7 och se om den är bättre.
Bara att hoppas på att datorn håller fram till dess.
 
Mvh,
Helena

2009-01-21, 09:08
Svar #22

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det är bara det att när väl Windows 7 har kommit, så finns det inget bättre än Windows Vista.  
Det har alltid varit så när ett nytt operativsysten introducerats att det har kallats värdelöst och att det gamla är mycket bättre.

2009-01-21, 09:55
Svar #23

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:51
    • Visa profil
Helen!
Varför inte Windows 8? Visst kan du vänta på Windows 7, som dröjer ca ett år innan den släpps till vanligt folk. Men då kan du vara ganska säker på att man redan börjar prata om Windows 8, som givetvis ska bli ännu bättre. Och så kommer det att fortsätta. De 25 år vi har haft PC på marknaden, har det kommit ett nytt operativsystem vart annat eller vart tredje år. (Jag ser att Jan skrev samma sak medan jag filade på detta.)
 
En släktforskarkompis berättade att hon köpt en Vista-dator, när den gamla kraschade.  
Till hennes bestörtning slutade många av forskarprogrammen att fungera efter ett tag, och några gick inte ens att installera. Det hade tydligen något att göra med att Vistas drivrutiner och hårdvara inte fungerar med Windows XP:s drivrutiner, eller äldre än så.
 
Drivrutiner. Som Carl skriver är de skapade för en viss Windows version, men observera de har inte med programmen att göra, utan används för hårdvaror. Och där finns ett problem, det finns en hel del gammal hårdvara som inte har fått drivrutiner anpassade för Vista. Själv har jag en fem år gammal Epson-skanner som inte går att köra under Vista.
 
Program. Det finns säkert en del gamla program som inte fungerar under Vista. Jag har också laddat ner en del gratis släktforskarprogram som inte heller fungerat i Vista. Alltså, det kan vara skäl att kolla om ens favoritprogram verkligen tillåts köra under Vista. Fast själv skulle jag skrota ett sådant program och köpa ett nytt.  
 
Vista. Du skall inte lyssna på allt prat om dåligt Vista. För det är det inte. MEN, se till att du har ordentligt med RAM-minne. Något år innan Vista släpptes sa teknikerna på Microsoft att Vista fordrade minst 2 GB, när sedan försäljarna fick tag i marknadsföringen blev det plötsligt ändrat till 1 GB. Men idag kan du väl knappast köpa mindre än 2 GB. Fast jag har stoppat in mer, för en sak har jag lärt mig, man får aldrig för mycket minne i RAM. Allt efter som åren går med nya program och nya updateringar känns minnena för små. Och det är bättre att stoppa in minne när datorn är relativt ny, efter 2-3 år kan det vara svårt få tag på rätt sort. Åtminstone till vettigt pris.
En sak till. Bry dig inte om vad det är för processor och hur snabb den är. Om du inte skall använda datorn för avancerade spel, har processorn ingen betydelse. Men gott om RAM-minne är bra att ha när man har en massa släktforskarprogram öppna samtidigt.

2009-01-21, 10:34
Svar #24

Carl Szabad

Olle har naturligtvis helt rätt. Det kommer (förhoppningsvis) hela tiden nya operativsystem. Anledningen att jag nämnde version 7 var att den, för första gången i historien, skulle vara mindre resurskrävande än sin föregångare. Om det är sant kan jag inte verifiera, men jag har en kompetent sagesman.

2009-01-21, 11:17
Svar #25

Lotta Nordin

På Rötters förstasida meddelas idag att man kan köpa boken Windows Vista från Rötters bokhandel med motiveringen:
Vi får många frågor om Vista. Därför finns nu - som en service - en lättläst och pedagogisk bok om Windows Vista i vårt sortiment.  
 
Visst är det bra att förbundet vill hjälpa sina medlemmar och ickemedlemmar att förstå sig på datorn. Men till vilket pris?
I Rötters bokhandel kostar boken 322:- för ickemedlemmar och 290:- för medlemmar.
www.adlibris.com kostar boken 273:-, och som e-bok 132:-, inklusive moms. (Jag har inte kontrollerat andra boksäljare)
 
Dessutom tillkommer 25:- för expeditionsavgift och emballage på priserna i Rötters bokhandel, plus portokostnad. Från Adlibris kan man få böckerna fraktfritt om man väljer att vänta ett par dagar på leverans.  
 
I Rötters bokhandel hade det varit bra om man i bokbeskrivningen hade kunnat se vem/vilka som är författare till boken. Man kan visserligen förstora upp bilden på boken och efter lite kisande och eventuell hjälp av förstoringsglas kan man läsa namnen, men så krångligt ska det inte behöva vara.
 
Det här inlägget väljer jag att lägga i det öppna Anbytarforum eftersom det gäller både medlemmar och ickemedlemmar.

2009-01-21, 13:07
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I notisen på Rötters förstasida står:
 
Även om du inte har Vista kan du använda denna bok som också behandlar grunderna. Passar alltså lika bra för nya datoranvändare som för den som har Vista.
 
Vilket struntprat! Man ska naturligtvis inte köpa en bok om ett operativsystem som man inte har eller planerar att skaffa! (Särskilt inte om boken behandlar ett OS med mycket speciella egenheter...)
 
Om man är nybörjare på datorer, så ska man självklart köpa en grundbok om just datoranvändning och/eller en bok om det operativsystem som man har. Och det finns böcker om alla operativsystem och en stor mängd böcker om datoranvändning i allmänhet - även om Sveriges Släktforskarförbund inte säljer någon...
 
Allting går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-01-22, 11:54
Svar #27

Lotta Nordin

Ett litet tillägg till mitt inlägg ovan när det gäller priser på boken Windows Vista:
www.bokus.se: 238:-
www.ginza.se: 219:-
www.cdon.se: 249:-
www.docendo.se (bokens förlag): 323:- (eklusive moms 6%)

2009-01-22, 19:23
Svar #28

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Lotta,
 
Då är ju allt precis i sin ordning. Det är samma pris som förlaget tar och du ska ju inte räkna med att förbundet får någon mängdrabatt precis.

2009-01-23, 11:40
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tja... Allt hade ju varit i sin ordning vilket pris man än hade tagit, om man med det menar att man har rätt att ta det priset - för Förbundet har naturligtvis rätt att ta hur mycket betalt man vill.
 
Men lite konsumentupplysning skadar ju inte; den extra hundralappen kan man ju använda till annat - precis som man kan använda den onödiga hundralappen för AF-kontot till annat, om man i stället använder ett gratis forum...  
 
Men vad som inte är i sin ordning är att med hjälp av falsk marknadsföring lura någon att köpa fel bok, vilket ju faktiskt är vad som görs i den till notis förklädda annonsen på Rötters förstasida!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna