ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ny släktforskning via nätet  (läst 1901 gånger)

2004-12-29, 14:40
läst 1901 gånger

Utloggad Göran Overgaard

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2011-07-25, 10:52
    • Visa profil
hejsan alla släktforskare
 
Efter ha jobbat med genline ett tag
så märkte jag en hel del svagheter i programmet
Då vissa Orter befinner sig i olika församlingar
genom tiderna kunde det bli lite frustrerande att hitta en viss ort.
detta gjorde att jag började fundera ut en ny lösning. Är programerare i botten samt datatekninker. Så min fundering var om jag kunde göra detta bättre. Activex som Genline kör med är inte bra. Då det inte går att köra på andra plattformar än Microsoft. Så jag bestämde mig för Java. Då den kan köras på alla operativ och webbläsare.Sen att orter läggs in på alla församlingar. Har nu programmerat 1 år och fått allt att fungera. man kan göra ortsökningar, man får då upp en lista på alla försmlingar som innhåller den orten samt en klickbar länk till den kyrkboksidan.den kommer upp i webbfönstret ung som genline.Med förstorning samt ljus/mörker och kontrast.man kan sedan lägga in den personen man söker i en inbyggt släkträd.Då får man även fram vilken kung med bild som fanns vid dennes persons födelse, samt sjukdommar och krig vid aktuell period.Skrifthjälp finns också.För de som har svårt med gammal skrift.Även karta finns för orten. Ungfärlig vid tidpunkten man söker.
Allt är så gott som klart. det som fattas är bilderna. Men hela webbsidan med alla funktioner är klar.Avtal med riksarkivet är klart.Webbserverplats är klart.det som fattas är finansiering för kamera.
Så min fråga är. Om någon är intresserad att ta upp kampen mot Genlines monopol ,och hjälpa till med finansiering och delägarskap.
Får jag tillgång till kamera så läggs första länet upp inom 6 mån.Sedan kommer de i snabb följd.Efter kyrkböckerna kommer domstolsprotokoll
som kommer vara lika enkla att hitta som det ovan.Det finns fler förbättringar än genline men det kan vi diskutera om intrese finnes.

2004-12-29, 18:30
Svar #1

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Att scanna 20-40 miljoner filmrutor eller - ännu bättre - digitalfotografera originalen, är inte snutet ur näsan men det har du naturligtvis reda på  
 
Att du inte slår dig i lag med Digiarkiv som redan håller på och fotar?

2004-12-29, 20:19
Svar #2

Jörgen Bergman

Hej Göran,  
det låter som ett kul projekt. Se till att få med lite snabbkommandon via tangentbordet också. När man jobbar med Genline får man mus-arm redan efter första kvällen. Det går helt enkelt inte att använda lösningen med hjälp av tangentbordet, vilket är himskans besvärande i längden.  
Mvh
Jörgen

2004-12-29, 21:06
Svar #3

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Daniel Berglund
Visst gör Genline ett bra jobb, MEN.
Filmen är 50år gammal och säkert bra när den kom.
I dag arbetar många av oss forskare med digitalkamera, även undertecknad. Det är skillnader som dag o natt mellan den gamla filmen och det som nu kan fotograferas digitalt. Digiarkiv gör ett mkt bra arbete med sin digitala fotografering. Som ett exempel på vad digital teknik kan innebära är följande; läste en bou på rullfilm, oläslig. Tog en papperkopia; fortfarande oläslig. Fotograferade den digitalt på LA. Inga problem att läsa den. Har i dagsläget fotograferat över 11 tusen bilder på arkiv. Alla hur läsbara som helst. Köpt bilder från Digiarkiv. Hur bra som helst och helt och fullt ut läsbara. Inget blir bättre än orginalet när det är analogt och filmat rakt av (scannat) utan förbättring. Med dagens teknik kan vi forskare få fler och bättre läsbara arkivalier, som kompleterar det vi redan har.
Med digital fototeknik kommer vi längre.
Jan-Christer

2004-12-29, 21:46
Svar #4

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jan-Christer,
vad jag menade var att det är ett mycket omfattande arbete att fotografera samtliga Sveriges kyrkböcker. Göran, som öppnade tråden, verkade närmast anse att det var en liten detalj. Men du (Göran) har kanske en strategi även här, så berätta gärna!
 
Naturligtvis blir det bättre med en omsorgsfull (digital) fotografering. Men jag har hellre tillgång till 10 miljoner taffligt fotade, kopierade och scannade mormonbilder än t ex Digiarkivs i och för sig alldeles utmärkta produkter - de har ju inte de böckerna jag är intresserad av, och lär inte få inom det närmaste kvartsseklet.
 
Det ena utesluter givetvis inte det andra och Genline mår bara bra av lite konkurrens. I Görans fall tror jag att det är bättre att han skrinlägger planerna på omfattande fotografering av kyrkböckerna och försöker intressera t ex Digiarkiv eller varför inte Genline för sin mjukvara - om nu inte finansiärerna står på kö, eller om han har någon ovanligt effektiv metod att fotografera böckerna.

2004-12-30, 10:53
Svar #5

Utloggad Göran Overgaard

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2011-07-25, 10:52
    • Visa profil
Hejsan igen.
Jodå, nog har jag kalkylerat på bilder
Inte tagit det som en liten detalj
Beräknar att behöva ta 30-40 bilder i min
Inlusive indexering.
har dock en intresant algoritm för det
Så nog är jag medveten om mängden

2004-12-30, 12:14
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Göran,
 
Det låter väldigt ambitiöst och intressant ditt projekt. Visst är det bra om Genline får konkurrens.
 
På beskrivningen verkar programmet (webbtjänsten) innehålla mycket mer än bara visning av bilder a la Genline. Du bygger ett släktforskningsprogram faktiskt. Därför undrar jag om du, som programmerare och datatekniker, har hjälp av några släktforskare med utvecklingen? Man har sett en del exempel på program som utvecklas med stor entusiasm men som inte visar sig hålla måttet när erfarna släktforskare får titta på det.
 
Har du någon länk till projektet, så att det går att titta på de delar som är klart?
 
Hur har du lyckats få ihop ortsförteckningar för varje församling? Lagt upp för hand, eller hämtar du från någon källa? Den biten låter väldigt användbar, berätta gärna mer.

2004-12-30, 15:51
Svar #7

Utloggad Göran Overgaard

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2011-07-25, 10:52
    • Visa profil
Anders Berg
 
Nej jag har inte arbetat i samråd med släktforskare
bara använt den erfarenhet jag har själv som släktforskare.det var då jag såg svagheterna hos Genline.
Ortsförteckningen är inlaggd för hand.
med alla avikelser som förekommer i Ortsnamn
 
Snabbtangenter enl ovan kommer läggas in
En bra ide'
 
Länk kommer så fort en demo lagts upp

2004-12-30, 19:07
Svar #8

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hur ser ditt finansieringsbehov ut?
 
/Kaj A.

2010-12-11, 14:12
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tänk vad det har hänt mycket under de 6 år som gått sedan detta skrevs! Är Göran med i AD?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-12-11, 14:31
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
För nätbaserade släktträd internationellt se http://www.gensoftreviews.com
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna