ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-27  (läst 1920 gånger)

2000-06-24, 15:32
läst 1920 gånger

Johan R:son Sjöberg

Karl-Axel!
 
Du föreslår ovan en nödlösning: Att ange kön som okänt. Måhända fungerar denna nödlösning, men jag anser att det är ett högst tvivelaktigt sätt att registera relationer på. Dels innebär det att man ljuger -könet är ju inte okänt- och dels: Fungerar detta om någon av de homosexuella parterna har barn i något annat förhållande? Om bägge två har barn i andra förhållanden spricker det väl garanterat...
 
Ditt förslag är en nödlösning, men ingen som jag tänker använda mig av.

2000-06-25, 20:02
Svar #1

Carl Szabad

Karl-Axel! Ett o i fältet för kön jämställer programmet med k. Det fungerar således bara med två sammanboende män. Vanligtvis används denna könsdefiniering bara exempelvis för Per Perssons lilla barn i en dödsnotis.

2000-08-26, 10:09
Svar #2

Bernhard Granholm

Det vore bra om man vid inmatning av partnerskap av samma kön finge en fråga ja/nej. Möjligheten finns att man tidigare matat in den ena personen med fel kön.

2000-09-20, 03:08
Svar #3

Fredrick Andreasson

En fråga jag grunnat mycket över är om det finns något sätt som visar hur många OLIKA personer som det finns i en databas. I en databas kan det ju inte så sällan förekomma att samma person finns med på olika ställen i antavlan eller stamtavlan. Hur talar jag om för datorn att det i själva verket är samma person?  
 
/Fredrick

2000-09-20, 09:03
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Fredrick! Under Arkiv > Databasinformation står antalet poster i databasen. Att samma person finns med flera gånger i en antavla är ju inte så ovanligt, men där hamnar de genom att de är flera barn till samma föräldrar, inte genom att personen läggs in som en ny post. Av din fråga tycks det som om du lagt in personen flera gånger, men det är således inte avsikten, utan vid en anförlust ställer man sig i familjeläge och länkar in nya barn, se manualen sidan 21.

2000-09-23, 08:53
Svar #5

Bernhard Granholm (Bkvg)

Det vore bra om man kunde enas om en svensk standard betr GEDCOM. Nu kan man i Holger skriva en GEDCOM-fil för Disgen och där översätt ! till * för tilltalsnamn. Motsvarande översättning vid GEDCOM Disgen-Holger finns inte.
Dock saknas i Holger-Disgen översättning av (uä) etc. De blir kvar i Disgen som orter, vilket ställer till problem i Disgens orthantering. Dessutom står relationen kvar som Gift i Disgen och man måste ändra manuellt.
Det kan tyckas att jag borde välja Disgen och det gör jag med tanke på orthanteringen (Denna borde också kunna göras till standard för de svenska släktforskarprogrammen). Jag vill dock ha Holger kvar med tanke på Holgers bättre utskrifter än  
Disgen av antavlor och stamtavlor både på skärm och papper.  
Jag tycker att företrädare för de svenska programmen skulle kunna samlas och enas om standarder. Sedan kunde man fortsätta och konkurera men ändå ha ett tekniskt samarbete. Att slå ihop alla programmen till ett enda är nog inte genomförbart, men som nämnt, man borde kunna enas om GEDCOM-standard för notiser mm och då i vart fall åtminstone enas om en svensk standard.

2000-10-18, 21:15
Svar #6

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Holger i dos v4, kan den köras i modern w98-dator?
Var konvertera till senast Windows-version?

2000-10-18, 21:31
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Sten-Sture! Klicka på Holgers banner på Rötters index-sida.

2000-10-24, 20:19
Svar #8

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Nå't fel har det blitt i min Holger-databas och jag undrar därför om någon vet hur jag ska göra.
 
Jag hämtade en person med anor från en annan databas, men innan hämtningen var genomförd låste sig datorn. När jag gick in igen i Holger möttes jag av en tom sida, det vill säga databasens basperson hade ersatts av ingenting. När jag söker efter de personer jag ville hämta får jag träff på några. Men på sidan med sökresultat visas posterna enbart som nummer, inga namn eller andra värden. Jag kan inte ta bort de felaktiga posterna men de ligger där.
 
Jag har konverterat databasen till gedcom och läst den i MinSläkt och där ser jag flera av de personer jag avsåg att hämta, med namn men med i övrigt ofullständiga uppgifter. I MinSläkt kan jag enkelt radera sådana poster men jag verkar inte kunna göra det i Holger. Någon som har något tips?

2000-10-25, 00:24
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Urban! Standardmetoden för att rikta upp Holgerdatabaser är att köra en Databaskontroll (under Arkiv). Fungerar det inte efter detta skapar du en ny databas med nytt namn och importerar den gamla dit. Det brukar rädda det mesta.

2000-10-25, 01:05
Svar #10

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Men tänk på att göra en säkerhetskopia av databasen innan du börjar försöka återuppliva den, så att du kan börja om från början om någonting skulle gå snett.

2000-10-25, 17:14
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 01:05
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Carl o Håkan, tror ni ovanstående metod också skulle kunna råda bot mot mitt problem? Det som hänt är att Holger (programmet), till synes av sig själv, lagt in mellanrader i fritextfältet - ibland flera sidor - av tomt utrymme, vilket nu är omöjligt att ta bort. Detta blir särskilt besvärligt vid utskrift till fil, då jag manuellt måste radera alla de tomma sidorna.
Vänligen,
Olle Elm

2000-10-25, 18:33
Svar #12

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Olle, ditt problem beror på en bugg som fanns i version 6.00. Du kan vända dig till Archeion och få en gratis uppdatering till version 6.03. Det finns en del om detta problem i Holgerklubben (holger.aland.net/discus), där du kan läsa mer. Det gäller också problem av den typ som Urban drabbats av.

2000-10-25, 21:58
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 01:05
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Håkan, jag har redan uppgraderat till 6.03. Min fråga gällde möjligheten att ta bort dessa tomma utrymmen. Som det är nu, försvinner inte de tomma sidorna i fritext även om jag deletar dem manuellt, genom att alltså för hand markera hela utrymmet och trycka på delete. Går det att ta bort det buggen skapade?
Vänligen,
Olle Elm

2000-10-26, 10:48
Svar #14

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har själv inte råkat ut för detta problem, så jag vet inte. Men det finns en del skrivet om saken i Holgerklubben (holger.aland.net/discus). Kanske hittar du svaret där.

2000-10-26, 18:24
Svar #15

Bernhard Granholm (Bkvg)

Jag har råkat ut för problemet med tomma rader. Det mesta gick att åtgärda när jag fått v6.03.
Men rader av viss längd går inte att rätta till
 
Se på följande:
 
avverkningsrätten i 15 år. 1/2 tunnland av Manns ödesböle samt en  
bit av Kånkbacks bys skogsskifte samt 10 aktier i Singså
 
avverkningsrätten i 15 år. 1/2 tunnland av Manns ödesböle samt en bit av Kånkbacks bys skogsskifte samt 10 aktier i Singså
 
Detta är två rader i textfältet upprepade två gånger. Den första kopian är direkt från textfältet. Den andra har jag först kopierat till Word och där upptäckte jag att det finns två mellanslag mellan en och bit. Jag tog bort det ena mellanslaget och kopierade tillbaka till Holger och då försvann den tomma raden. Den andra kopian av raderna är alltså från det som jag behandlat med Word. Men det ursprungliga går inte att rätta till. Det tycks vara rader med 65 tecken som är kritiska. Jag har ytterligare en rad i samma textfält som inte går att åtgärda. Jag raderar på olika sätt, dels med markören i den tomma raden och dels med markören sist i föregående rad.
Eftersom denna diskussion börjat här så svarar jag här, men jag skall titta i Holgerklubben också om problemet har dryftats där också.
Jag vill också tillägga att för de tomma rader jag lyckata ta bort har jag måst radera ett par gånger innan det lyckats.
Jag har inte skrivit raderna själv utan de var hämtade från ett annat arkiv.

2000-10-29, 10:37
Svar #16

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
I det fall jag nämnde ovan hjälpte det inte med databaskontroll eller annat. Jag tog den gedcom-fil jag skapat som säkerhetskopia och fick till slut skriva in de personer jag ville hämta från en annan databas för hand.
 
När man hamnar i en sådan situation märker man Holgers svaghet: Att det är så ogenomskinligt. Jag tycker om och använder Holger därför att det är enkelt att använda och det går fort att registrera uppgifter. Eftersom jag jobbar med tiden före 1750 har jag inte så stor hjälp av de finesser som andra program har och som tycks bygga på att vi lever i den bästa av världar där vi alltid har entydiga svar (till exempel att bara kunna ange en källa till en uppgift). Jag skriver in allt i textfältet i stället, med källor, kommentarer och allt, och det fungerar mycket bra. Det ger en bättre flexibilitet för den typ av registrering jag arbetar med. Men vid problem med Holger slår jag huv'et i väggen, eftersom programmet kräver att man med precision kan ange vad man söker när man vill kolla eller rätta något. Ungefär som att om jag inte slår in rätt portkod så släpps jag inte in alls.
 
I det avseendet tycker jag att MinSläkt är föredömligt. Jag kan gå in i MinSläkt och hela tiden se alla registrerade personer med de viktigaste uppgifterna i en särskild kolumn. Jag lägger därför in en kopia av min Holger-databas i MinSläkt och arbetar med dessa parallellt. När jag med eller utan några avsikter ögnar igenom personlistan i MinSläkt, hittar jag alltid något intressant eller - förstås - något som borde korrigeras (som dubblerade personer). I Holger ser jag däremot inte databasen. Jag måste ha en klar uppfattning om vad det är jag söker för att kunna hitta de personer jag söker. Omfattningen av det fel som uppstod vid hämtningen av personer från en annan databas kunde jag inte heller se i Holger men däremot i MinSläkt. Jag tror att Holger skulle vinna ohyggligt mycket på en lösning liknande MinSläkt i det avseendet.
 
Det som stör mig mest är emellertid att fler och fler personnotiser verkar drabbas av den mellanradssjuka som Olle och Bernhard beskriver. Notiser som tidigare varit okej 'förfaller' plötsligt. Det innebär förstås att varje gång jag ska skriva ut en släkttavla krävs en del extra handpåläggning. Jag begärde en uppgradering till Holger 6.03 i juli i år men jag har ännu inte fått den så problemet lär kvarstå ett tag till.
 
Jag har emellertid en fråga då det gäller säkerhetskopiering. Jag kan skapa en zip-fil i Holger, men då måste jag köpa programvaran WinZip först för att kunna återställa filen (att det är en s.k. shareware innebär ju inte att programmet är gratis). Jag har därför säkerhetskopierat genom att skapa en gedcom-fil i Holger-format och sedan importera den i en ny databas med dagens datum vid behov. Dokumentationen till Holger säger inget om vad skillnaden blir i praktiken, vad jag kan se. (Jag har inga bilder eller andra filer kopplade till min databas. Jag antar att det skulle kunna strula till det.) Resultatet ser åtminstone bra ut efter importen, det är lätt och går snabbt. Men kan det leda till problem med Holger-unika funktioner? (Jag har inte hittat något om detta på Holger-klubbens hemsida.)

2000-10-29, 15:32
Svar #17

Rune Edström (Rune)

Hej Urban
Kosta på dej en CD-brännare och bränn kopia av hela rasket, så slipper du hålla på med den usla säkerhetskopieringen, som Holger har. Brännarn kan du ju använda även för andra grejer.
mvh
rune

2000-10-29, 19:41
Svar #18

Jonas Kuschner (Jonas)

Urban har helt rätt. Jag har just igår beklagat mig över detta på Holgerklubben (Holgerklubben: Söka, länka, hämta: Sökproblem). Det enda sättet att gå igenom hela databasen tycks vara att göra en sökning efter kön, först alla kvinnor, sedan alla män. Man måste då välja varje person i söklistan, ta fram inmatningsformuläret, göra de ändringar man vill, sedan gå upp till sök>sökresultat och sedan upprepa ritualen. Det är ingen lätt sak att gå igenom hela databasen på det sättet. Dessutom påpekar Torgny Henriksson på Holgerklubben att man vid en sökning i Holger aldrig får mer än 2000 träffar. I så fall går inte denna metod längre att använda när man har mer än ca 4000 personer i databasen. (Min största databas är endast på ca 2350 personer, så jag har inte själv kunnat konstatera detta.)
 
I MinSläkt har man hela tiden ”katalogen” (listan över samtliga databasens poster/individer) öppen bakom och synlig vid sidan av ”familjediagram” och ”släktdiagram” (ung. stam- och antavla) och fönstren för rapporter och blanketter, allt under varsin flik. Detta är bra, men jag tycker inte att MinSläkts lösning är alldeles idealisk. Jag skulle helst se att inmatningsformuläret, det som i MinSläkt kallas ”Personuppgifter” (Ctrl + E) var tillgängligt lika lätt som diagrammen etc. Då skulle det vara en enkel sak att med ett klick till vänster förflytta sig från ett formulär till nästa. Nu kräver det två klick. Om Holger 7 kunde försöka efterlikna och på denna punkt överträffa MinSläkt, så vore det en idealisk lösning. Brother's Keeper har också en ganska enkel lösning: med Ctrl+N kan man gå till nästa postnummer och sedan med ett klick få fram inmatningsformuläret. Åtminstone den olicensierade versionen av BK har dock andra begränsningar, som gör att jag är tveksam till att använda det programmet. För mig hänger sig dessutom BK just vid kommandot Ctrl+N, möjligen ett problem under Windows 2000. (Innan jag köpte Holger, använde jag en kort tid BK under Windows 95, utan detta problem).  
 
Holger är, som Urban skriver, lätt att använda, men det har också betydande begränsningar. Jag skulle vilja ha ett nytt Holger med dess nuvarande enkelhet, men med en större komplexitet under ytan och en möjlighet att anpassa gränssnittet efter egna behov. Frågan är dock om det någonsin kommer ett Holger 7. Det tycks i varje fall vara omöjligt att få något besked om när det skulle vara på gång.

2000-10-30, 12:58
Svar #19

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Jag har tidigare testat Disgen och MinSläkt, men jag använder fortfarande Holger.
 
Disgen har många funktioner men jag tycker att både upplägget och språket är alltför teknokratiskt. Programmet är inte tillräckligt intuitivt.
 
Jag är imponerad av MinSläkt på grund av dess öppenhet, att det är så lätt att söka i programmet utan att tappa bort sig. Dokumentationen är också bra. Inmatningsformuläret drar i alla fall för mig ned betyget lite. Det är lite för omständligt att mata in nya personer.
 
Holger är enkelt att använda. De specialfunktioner som belamrar andra program saknas till vissa delar men det är snarare ett plus, eftersom dessa ibland tycks mer vara skrivbordsprodukter än resultatet av en utvärdering av hur det faktiskt går till när man forskar. När jag forskar vill jag att programmet ska vara ett stöd anpassat till mina behov. Jag vill inte ha ett program som jag måste anpassa mig till. Och därför fortsätter jag med Holger.
 
Men - och det är ett viktigt men - någonting måste göras med tillgången till databasinformationen. Holger bygger på den gamla systembolagsprincipen som går ut på att man aldrig får se vad som finns i lager. Alla flaskor är ordentligt utom räckhåll. I stället går fram till disken och säger:
 
-Jag vill ha två flaskor 2370.
-Tyvärr, 2370 är tyvärr utgången.
-Kan jag få en flaska bordeaux, då?
-Vilken typ/årgång/distrikt?
Och så vidare.
 
MinSläkt är däremot som de nya systembolagsbutiker som öppnats i åtminstone Stockholm och där principen är varsågod, det här är vad vi har att erbjuda idag. Där kan jag gå runt och botanisera och hitta nya spännande viner utan att behöva känna till namnen eller överhuvudtaget något om dem i förväg.
 
Om Holger kunde erbjuda något liknande i version 7 vore mycket vunnet. Det känns otillfredsställande att jag ska behöva jobba med två olika program för att ha tillräcklig kontroll över min databas.

2000-10-31, 06:17
Svar #20

Bernhard Granholm (Bkvg)

Ganska intressant att debatten under Holger handlar om andra program, men det är väl ganska naturligt att man gör jämförelser.
 
Jonas och Urban gör jämförelser med MinSläkt och det tänker även jag göra.  
 
Det finns en situation vid släktforskning när man har behov av att söka oprecist och det är när man får mikrokort per post och har glömt vad det är man skulle söka. Där finns en fascilitet i MinSläkt, rubriken Att göra, där man vid varje person kan skriva en minnesnotis och sedan få upp alla dessa minnesnoteringar samtidigt.
 
Intressant också att MinSläkt används för att snabbt leta upp dubbelinmatningar. Detta har jag funnit att även Disgen har bra funktion för, dock ej så enkelt och tydligt som i MinSläkt.
 
Vad har då Holger för fördelar? Jo enligt min mening har Holger en förnämlig skärmvisning med lättarbetad antavla (bättre än i MinSläkt). Holgers utskrift av grafiska antavlor är det bästa jag funnit jämfört med t ex Disgen (och även t ex WinFamily). Holger har också den bästa HTML-presentationen med möjlighet till flera olika presentationer. Bra är också att kunna ändra bakgrunds- och textfärg.
 
Urban matar in i Holger och kontrollerar med andra program. Även jag kollar i MinSläkt. Jag har dock nyligen gått över till att mata in i Disgen, bl a för detta programs orthantering. Kanske var det ett dumt val. Jag vet inte ännu. Vad kan Holger7 ha i den vägen? Borde jag väntat? Jag tänker dock att fortsatt använda Holger för antavleutskrifter och HTML. Där finns dock t ex problemen med tidsangivelser (omkring xxxx, före xxxx, efter xxxx etc) som ju inte är kompatibla mellan programmen. Och så har vi ju angivelsen av tilltalsnamn, där ju överföring Holger-Disgen går bra, men inte motsatt väg. Dock saknas i nämnd överföring översättning av kommentarerna uä, samboende etc.  
 
Gedcom-överföringsmöjligheten Holger-Disgen antyder att man vill ge möjligheter till samarbete. Skall då Disgen anses vara ett riktmärke för systemen? Holger har ju fått en plats i DIS, med ombud och spalt i Diskulogen. Tekniskt samarbete tror jag gynnar användarna. Programerarna bör ta och ge från och till varandra.
 
Sammanfattning: Holger bör ha kvar sitt system med inmatningsskärm, utskrifter, HTML mm, men förbättra sökmöjligheter och bättre kunna ta in Disgens och MinSläkts notisrader i Gedcom-filerna.

2000-10-31, 09:56
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Bernhard! Den oprecisa sökning du efterlyser går alldeles utmärkt att göra även i Holger, antingen genom sökning i något av de två anmärkningsfälten eller fritextsökning via Textsök.

2000-10-31, 11:36
Svar #22

Bernhard Granholm (Bkvg)

Nja Carl.
Denna sökning i Holger förutsätter att man har ett sökord. Och förutsättningen var ju att man totalt glömt bort vad det var man skulle söka.  
 
Så jag håller inte riktigt med dig.
 
Fältet Att göra är väl om jag förstår MinSläkts programmakare rätt inte avsett för databasen, utan är forskarens minnesanteckningar vid forskningen. Jag är inte säker på heller att texten kommer med i GEDCOM-filen vid export.  
 
Men genom att man får hela basens samlade noteringar på en sida så är den ett värdefullt instrument. Meningen är ju också att man raderar anteckningarna efter hand som man utför den begärda forskningen. Små kladdlappar alltså.

2000-10-31, 12:17
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

Bernhard! Om du använder Kolla ... som sökord så får du träff på det du ska kolla. Och vill du ha texten som information rörande hela databasen finns Om databas där du kan skriva in allmängiltig information.

2000-10-31, 15:05
Svar #24

Bernhard Granholm (Bkvg)

Tack för upplysningen Carl.
Jag skall testa

2000-11-01, 05:03
Svar #25

Bernhard Granholm (Bkvg)

Carl.
Eftersom jag bröt mot ordningsreglerna och enbart tackade för tipset, så vill jag komplettera.
 
Dina tips är riktiga och bra, men att skriva kladdlappar på detta sätt i Holger har den nackdelen att denna information kommer in i den officiella textinformationen och kan råka komma med vid export.
 
Sedan tycker jag att Holger har mer strukturerat inmatningsfönster än MinSläkt.  
 
Vad jag också uppskattar hos Holger är att man på familjeskärmen ser vilka barn, som har barn i sin tur inmatade. Detta saknas hos bl a Disgen.

2000-11-08, 06:03
Svar #26

Bernhard Granholm (Bkvg)

Önskan, som Johan R:son Sjöberg fört fram, att kunna presentera homosexuella relationer kan anses vara berättigad. Dock anser jag att ett släktprogram primärt skall vara strikt genealogiskt. Men Johans förslag inrymmer en viktig aspekt, nämligen att kunna presentera det eller de sociala nätverken. Det ger även möjlighet att t ex kunna presentera fosterbarn och adopterade barn, samtidigt som dessas biologiska ursprung kan visas.  
Begreppet det sociala nätverket omfattar också bondesamhällets hushåll med pigor och drängar.  
 
Man bör nog inte frångå an- och stamtavlornas ursprungliga och enda riktiga syfte, nämligen att presentera det genealogiska nätverket. Men det sociala nätverket är som nämnt också viktigt och man bör söka metoder att kunna presentera även detta. Om man strukturellt utgår från att det är två parallella nätverk, så behöver man inte ta bort spärren mot hopkoppling av samma kön i det genealogiska nätverket. Sedan återstår hur man på skärm och i utskrifter skall presentera de båda nätverken.

2000-11-08, 21:36
Svar #27

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Jag undrar om någon annan på Anbytarforum har någon erfarenhet av hur man hanterar konsekvenserna av den bugg i Holger 6 som gör att blankrader läggs in okontrollerat i text- och kommentarsfälten när man skapar en personnotis och sedan varje gång man redigerar den.
 
Jag har till slut fått Holger 6.03, med vilket problemet sägs upphöra. När jag öppnade min mödosamt uppbyggda databas visade det sig följande:
 
1) Buggfixaren klarar inte av att ta bort de blankrader som den tidigare versionen lagt in och som inte gick att ta bort. Det betyder att jag nu måste granska ett par tusen textblock och manuellt ta bort varje blankrad. Eftersom jag i många textfält har tjugo blankrader och mer mellan varje textrad (utskrifterna ser som en följd inte så upphetsande ut) hade jag hoppats att den uppgraderade Holgerversionen kunde återställa något av det som den tidigare versionen strulat till.
 
2) Programmet fortfarande lägger in blankrader som inte går att ta bort (som Bernhard beskriver ovan). Redan den andra person jag matade in efter installationen drabbades av detta. Skillnaden före och efter installationen är att tidigare lades en blankrad in, till synes slumpvis. Nu läggs en blankrad och ett blanksteg in, till synes slumpvis.
 
Jag kan ju rimligen inte behöva sitta och räkna antalet tecken i varje mening för att vara säker på att programmet inte lägger in en blankrad när jag stängt personnotisen. Jag undrar därför:
 
1) Känner någon till ett sätt att gå få bort blankraderna i Holger utan att först behöva skaffa sig och lära sig databasprogrammet Paradox?
 
2) Finns det annars något annat släktforskarprogram där det går enkelt att fixa detta? Jag har blivit rekommenderad att övergå till det amerikanska programmet The Master Genealogist i stället, eftersom det i ett par utvärderingar bedöms som ett av de mest kraftfulla programmen på marknaden (i samma prisklass som Holger eller något billigare). Har någon här praktisk erfarenhet av detta program?

2000-12-26, 20:59
Svar #28

Ola Björk

Har börjat dokumentera mina släktingar i Holger - som f.ö verkar vettigt upplagt även för en nybörjare. Emellertid, i min släkt finns det fosterföräldrar, och inte förvånande, även halvsyskon och fostersyskon.
Hur dokumenterar man dem så att de länkar in som de ska?
Försynt och förhoppningsfullt
Ola

2000-12-27, 06:47
Svar #29

Bernhard Granholm (Bkvg)

Ola!
För halvsyskon ställer man sig i familjeläget och väljer den gemensamma föräldern till barnet som Huvudperson. Sedan skriver man in barnet i kolumnen till höger om kolumnen med helsyskonen. Man kan också skriva in halsyskonets andra förälder i rutan ovanför halvsyskonen, men behöver inte detta om vederbörande är okänd. Läs mer om detta i handboken.
För fosterbarn finns i nuvarande version ingen metod utom att göra en kommentar i textrutan. På Holgers hemsida förekommer en diskussion om detta problems lösning i en ev kommande version av Holger.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna