ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-26  (läst 2367 gånger)

2006-01-07, 00:53
läst 2367 gånger

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Emma,
 
Ett barn kan aldrig ha mer än ett par föräldrar. Men ... du kan ju om du vill skriva in Johanna som barn hos sina fosterföräldrar och sedan göra en anteckning om att hon är fosterbarn och vilka som är hennes riktiga föräldrar.

2006-01-07, 11:51
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag känner till människor som räknar med mer än två föräldrar, även om naturligtvis bara två kan vara biologiska. Som jag ser det är det en brist i program som DISGEN att det inte finns möjlighet att föra in icke-biologiska relationer annat än tvåkönadeäktenskap. Jans lösning är en variant, men som jag ser det blir det i detta fall nästan nödvändigt att mata in Johanna två gånger, en som dottern Johannna och en som fosterdottern. Då kan hon få både sin sociala och biologiska antavla. Men se till att tydligt markera vilken roll hon har i respektive familj.

2006-01-08, 12:51
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jan och Anders, det förekommer faktiskt att barn kan ha anlag från två fäder enligt genetiska artiklar jag läst, även om det är extremt sällsynt. Hur matar man in sådant?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-01-08, 21:52
Svar #3

Utloggad Emma Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2014-07-10, 11:39
    • Visa profil

2006-01-17, 12:56
Svar #4

Lisa Lundholm

Hej! Jag har precis köpt programmet och börjat överföra min forskning från ett annat program. Där hade jag delat upp släkten på min fars sida, min mors, min styvmors osv. Men många av anorna går in i varandra, så nu undrar jag om jag ska lägga in alla i samma flock eller fortsätta att dela upp dom i olika flockar?

2006-01-21, 18:23
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
När jag exporterar till html och har personer med flera förnamn där jag inte vet eller har markerat tilltalsnamnet så väljer programmet automatiskt att markera det första namnet.
 
Är det en bug i programmet eller är det jag som missar en inställning.

2006-01-22, 10:02
Svar #6

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Till Lisa Lundholm.
Du kan mycket väl använda olika flockar. Det innebär ingen begränsning och kan hjälpa dig med att hålla isär dem.
Jag använder flockar för att markera om det är egen forskning eller något jag erhållet från andra forskare. Genom att göra det är det enkelt att enbart skicka in mitt eget resultat till DISBYT.
mvh Ingvar Nore

2006-02-12, 20:36
Svar #7

Mattias Persson

Häradsekonomiska kartan, går det på ett smidigt sätt lägga in kartor i disgen så att det blir rätt med kordinater??
 
Mvh Mattias

2006-02-13, 17:01
Svar #8

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Hej!
Jag använder fortfarande Disgen 7. Nu har jag bytt dator och installerat programmet på den nya. Efter det, så står det alltid en bokstav och en rad siffor, ifyllda på förhand, när jag ska börja göra en sökning. Så var det inte på min gamla dator. Vad har jag gjort för fel?
Ett annat problem, som jag har i programmet, både på den gamla och nya datorn, är att sökresultaten kommer i bokstavsordning endast efter de första sökningarna. Därefter kommer de utan någon ordning alls, som jag kan förstå. Är det en bugg?
Hälsningar Gunlög Ström

2006-02-23, 13:15
Svar #9

Jöns Persson

Hej!
Jag har en fråga om hur man kan hänvisa personer i Disgen?  Om jag till exempel har en familj där två kusiner har gift sig komer jag ju längre tillbaks i en antabell att ha samma personer på samma ställe.  Kan man på ett sådant ställe hänvisa till ett annat ställe i databasen, så att hela antabellen kommer med utan att behöva mata in samma uppgifter flera gånger? Jag vill ju få med samma information vid antabellsutskrift för båda kusinerna.
 
/Jöns

2006-02-23, 17:52
Svar #10

Marianne Magnusson

Jöns, det går bra att göra så, min farmor o farfar var halv-kusiner, och det var inget större problem, följ bara beskrivningen i det medföljande häftet du fick när du köpte Disgen.

2006-02-23, 21:44
Svar #11

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 13:31
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jöns.
Man ska inte bara slippa att mata in en person flera gånger. Man SKA det inte. Det blir då ingen som helst ordning på ens databas. För att koppla ihop en person med en redan inmatad, använder man funktionen Flytta/Koppla. Det står om det på sidan 37 i DISGENs handledning. Det är en funktion som man lätt glömmer hur man gör om man inte gör det ofta. Får du problem så ring till en DISGENfadder nära dig. Vi faddrar ställer upp och hjälper våra medlemmar med sådana saker.

2006-03-06, 19:40
Svar #12

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan!
Ville bara kolla en sak.
Har skaffat Disgen 8.1a
Håller på att lära mej att skriva in Stamtavla.
Ibland så kommer samma familj upp flera ggr i stamtavla (då de är gifta med sina kusiner/kusinbarn el dyl)..Första ggn matas alla medlemmar in, då jag sen kopplar ihop familjen ytterligare lite längre ner på stamtavlan kommer 1:a gen barn upp i en gulaktig ruta på översikten Bygg stamtavla men ej ytterligare generationer som finns med redan...Är det rätt?
Jag trodde de skulle upprepas igen alla inbördes.
tacksam för svar elisabet

2006-03-06, 19:44
Svar #13

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Nästa fråga?
Jag har flera oäkta barn som jag lägger in direkt efter en singel...tjej innan hon gifter sig.
Därefter skriver in Partner och vigsel ...vad händer....jo, Partner hamnar som fader till den oäkta barnet och jag kan inte flytta barnet till innan giftet fast jag mark (får en röd ruta att man vill flytta på barnet) och försöker släppa det innan giftet.
Vad gör jag för fel.
elisabet

2006-03-06, 19:46
Svar #14

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hur kopplar man fosterbarn in i familjen utan att få fosterföräldrar till äkta föräldrar?
 
Ja det var tre frågor på raken...någon som kan besvara systematisk (utan att missa någon idiotisk självklar detalj).
Tack i förväg
elisabet

2006-03-06, 23:47
Svar #15

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Fråga 1. Vi kusingiften mm uppstår anförluster som man oftast inte vill ha utskrivna flera gånger. Vill man ha dem med får man ändra inställningen för anförluster.
Fråga 2. Skall du flytta ett barn till ett annat gifte måste du först skapa det nya giftet på rätt plats. En oäkta förbindelse är också ett gifte.
Fråga 3. Fosterbarns placering i släkttavlor har diskuterats mycket på anbytarforum. I Disgen 8 kan man inte koppla samma barn i flera familjer.
Jag brukar lägga upp fosterbarn och dylikt dubbelt och skriva på varje hur det ligger till. Ena personen är ju ett biologiskt barn och det andra ett fosterbarn. Giftermål och barn framåt i tiden får bara finnas på den ena individen och det gäller att vara mycket konsekvent och tydligt ange hur man gjort. Bakåt i tiden bör ju barnhalvan som har partner och barn ha sina biologiska föräldrar. Fosterbarnshalvan får ju fosterföräldrar och fostersyskon på den sidan.
 
Skriver du texten fosterbarn endast på fosterhalvorna så kan du sedan lätt söka fram alla dessa ifall Disgen kommer fram till en annan lösning på problemet.  
 
Det kanske finns fler sätt att lösa problemet. Det finns andra släktforskningsprogram som redan löst problemet, men hur dessa fungera känner jag inte till.  
 
Får du det inte att fungera så läs manualen eller kontakta en Disgen-fadder. Många hatar manualer. Därför är nog bästa lösningen en dialog.

2006-03-07, 21:13
Svar #16

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Tack Torbjörn!
Jag har haft kontakt med min Fadder och vi får träffas igen.
Ville bara se om jag kunde lösa mitt problem på detta viset.
Samtidigt begriper jag inte varför detta inlägg/svar inte var öppet mer än ? dygn...fick leta efter svaret.
Manualer till all hjälp...fungerar bra till noviser som jag i detta program om alla odiotiska små självklara regler och system står med ( ex om man läser matte B tre år efter matte A så tar de för givit att man kommer ihåg alla regler man lärde sig i A utan att ens påminna om dem....och det kan inte jag [då jag inte är införstådd hur tidigare Disgen fungerar]).
Jag tror jag klarar mej ett tag igen tills min fadder dyker upp.
Tack Elisabet

2006-03-07, 22:32
Svar #17

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Elisabet
Det är visst något tillfälligt strul med anbytarforum. Som antagligen snart blir justerat.  
 
Jag har använt Disgen i 10-15 år men har inte gått över från 7 till 8 än. Men de är i grunden rätt lika. Hör av dig om du har något enkelt problem som brådskar.
Torbjörn

2006-04-04, 15:48
Svar #18

Utloggad Eva Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 12:09
    • Visa profil
Hej
finns det någon vänlig person som kan hjälpa mig. jag har ghirt en dundertabbe på min släktforskning. Har lyckats tryckt bort ett barn så hur många personer som helst försvann. Dom finns kvar i programmet, men jag vet inte hur man gör för att få tillbaka dom, jag använder Disgen 8. Har skrivit hur mycket som helst om dessa personer och det är flera generationer som inte finns efter en person, men gör jag en sökning finns dom kvar, fast inte där dom ska vara. Snälla nån hjälp mig.
 
Mvh
Eva

2006-04-04, 16:56
Svar #19

Jan Lilliesköld

Hej Eva!
 
Om du först söker fram den person varifrån du lyckades koppla loss ett barn. Välj sedan att 'Flytta/Koppla' så att du får två Översikt-fönster.
Klicka i det andra fönstret och sök sedan upp det barn som försvann med sökfunktionen. Välja denna - och du får denna som huvudperson i denna bild. Dra slutligen över denna person(barn) från Översikt2 till sin plats i familjen på Översikt nr 1 - och då borde allt bli ihopkopplat som tidigare :-)

2006-04-04, 18:03
Svar #20

Utloggad Eva Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 12:09
    • Visa profil
Hej
Ska prova det på en gång. det är fem generationer bakåt som är försvann från sin lats.
 
Mvh
Eva Pettersson

2006-04-17, 18:19
Svar #21

Mikael Hellman (Mhellman)

Hej! Jag har en fundering. Har precis börjat organisera upp en källförteckning och ska använda mig av DISGEN's Källor och citat. Till varje citat kan man ju skriva en text Citat och jag undrar om jag kan få denna text utskriven när jag skriver ut en antavla i tabellformat? Jag kan inte hitta någon inställning för detta. Snälla - hjälp!

2006-04-17, 22:29
Svar #22

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan!
Ni som håller på med Källanvisningar---Har ni inte liksom jag upptäckt att Varför är inte detta register uppbyggt på samma/likvärdigt sätt som ortregistret.
Ex: Sverige-?-län,-?-kommun,- församlingstillhörighet---därefter kan man ju mata in ex Ingatorp A, B, C eller vilket man håller på med innan man går in på div notiser.
Nu blir det ju massor av källanv inom samma/eller olika församlingar huller om buller & Listan blir oändligt lång och oöverskådlig...
Någon som tycker lika eller har en annan åsikt?
 
När det gäller ortregister så undrar jag varför det inte finns trevliga ikoner för samhälle...I en församling kan det ju finnas flera samhällen alla är ju ite byar. Lika undrar jag över kapell--jag har tillfälligt löst det med en kyrka u en annan kyrka.  
 
Kanske någon att fundera över till nästa uppdatering eller....
 
 Elisabet Arvidsson

2006-04-18, 09:03
Svar #23

Patrik Hansson

Hej Elisabet
 
I den version av källor som finns så får du själv bygga upp strukturen hur du vill att det ska se ut. Jag har byggt upp min att var ungefär lika dan som ortdatabsen. Så lägg upp en olika nivåer innan du lägger in källorna det finns en ganska bra beskrivning i en av de senaste diskulogen som finns att hämta på Dis hemsida om du inte redan har den tidningen.
 
mvh
Patrik Hansson

2006-04-18, 16:41
Svar #24

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil

2006-04-24, 10:00
Svar #25

Patrik Hansson

Det senaste numrena finns inte där men alla äldre finns. Finns överaskande nog på www.dis.se under diskulogen.
 
mvh
Patrik

2006-04-24, 11:15
Svar #26

Patrik Hansson

Det var i nummer 59 som det fanns en artikel om Källor.
 
mvh
Patrik

2006-04-24, 18:29
Svar #27

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Ok -- Jag fann nr 59. / Elisabet

2006-04-26, 20:34
Svar #28

Utloggad Emma Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2014-07-10, 11:39
    • Visa profil
Hur ska jag göra?
Har stött på följande dilemma:
En familj med två söner Johan och Anders. Johan gifter sig med Britta och får fem barn. Han dör ung och Britta blir änka med barnen. Hon gifter då om sig med Anders (sin svåger, makens bror) och de får tillsammans två barn. Hur ska jag lägga in dessa uppgifter i programmet? Vill inte skriva Brittas uppgifter två gånger. Någon som har något tips?

2006-04-26, 20:58
Svar #29

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej Emma,
 
Du får koppla ihop personerna så här:
 
1. Se till att Britta är centrumperson, dvs den som har både sina barn och sina föräldrar i samma vy.
2. Markera det sist födda barnet
3. Tryck på gifte. Du skapar nu ett nytt gifte. Skriv in ev datum ,sedan OK.
4. Du ska nu ha ett nytt gifte under de fem barnen, men ingen make angiven.
5. Tryck på den gula knappen i verktygsfältet till vänster (om du har den, annars finns den under Redigera - Flytta/Koppla.
6. Du ska nu ha två fönster, med Britta som centrumpersoner i båda rutorna
7. Leta upp den nye maken Anders i ett av de två fönsterna. Även han ska vara centrumperson i sin ruta!!
8. Markera den nye maken, och dra sedan honom ner till knappen Parter... i Britas vy. Du ska få upp en röd info-ruta som säger Koppla in partner Anders...etc) annars är det fel någonstans.
9. Släpp upp knappen.
 
Lycka till,
 
Cecilia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna