ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amiga: Rötter  (läst 1176 gånger)

1998-12-29, 23:44
läst 1176 gånger

Ulf Tillberg

Jag undrar om Amigaprogrammet Rötter, skrivet av Sven Lejdung, fortfarande är levande och om det eventuellt har blivit portat till PC miljö

2000-01-07, 02:14
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej ULF !
Jag känner inte till programmet Rötter men blev litet nyfiken när jag såg din fråga. Själv är jag datanörd, i alla fall enligt min familj, och har hållit på med datorer och programmering sedan början av 1980-talet. Kan som du förstår inte ge något svar på din fråga, men jag skulle vilja ha information om programmet du efterfrågar. Rätt skött av Commodore hade Amigan blivit en riktig HIT, nu blev det tyvärr inte så.
MVH   Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-04-22, 22:03
Svar #2

Sven Lejdung

Hej Ulf
Det var inte igår!  
Kul att höra av dig.
Jag slutade med utvecklingen av Rötter och överlät programkoden till ett företag i skåne (Malmö om jag inte missminner mig), jag har sett att de annonserade i en data-tidning om det nya Rötter men jag har aldrig sett deras version.
Själv sitter jag just och knåpar på en PC-version, men det lär nog dröja innan den blir offentlig, familjen ska ju ha sin beskärda del också.  
MVH Sven Lejdung

2001-04-26, 21:32
Svar #3

Kurt Karlsson

Jag köpte och använde programmet Rötter till Amigan för ett antal år sedan, och tyckte det var ett perfekt släktforskningsprogram. Har i dag PC och använder programmet DisGen som är bra, men saknar vissa funktioner som fanns i Rötter. Tyvärr försvann Amigan !
 
Kurt

2001-05-26, 10:51
Svar #4

Jon Andersson


2001-06-01, 09:55
Svar #5

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
  Någon
 
  Jag se att det finns flera andra program än holger. Jag är mycket njöd me dholger 6.03 som den senaste versionen heter.
Men jag efterlyser ett program med HFL. Matl. jordeböcker ?  
 
Det finns tydligen.  Jag har skrivet av   HFL-Mantalsl- jordebocker under 16-17-1800-talet  Doch inte alla  åren. Jag har lådor med uppgifter och kopior som jag vill lägga in på datorn.
 
För gjorde jag A4 sidor med olika informationer som jag fylde i uppgifter från HFL. Mantl. etc.  
 
visst kan man skapa sidor i datorn. t.e.x Exel, men det gäller att hitta uppgifterna på ett enkelt sätt
 
t.ex. byn  - gården - under 1700- talet  
Vill göra upp en gårdslängd från 1600(1500-talet)  
 
och följa gårdens olika ägare så långt detta är möjligt Jag har skrivit av  lagfarshandl. har dia bilder på kartorna under 16-17-18 för hela min hemsocken
 
Det finsn så mycket information i mina lådor som jag vill lägga in på datorn och lätt söka efter t.ex. en viss gård i en by  i min hemsocken  
 
Särskilt intressant är det att följa släktgårdarna
Det finns gårdar som varit i samma släkt sen 16-talet i min hemsocken där jag vet att mina förfäder suttit .  
 
Finns det någon som har ett förslag tips att ge mig.
 
MVH
 
Sweneric Andersson

2004-03-15, 16:25
Svar #6

Utloggad Jörgen Jönsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 00:23
    • Visa profil
Hej!
 
Jag ser att jag kommit lite sent här, typ 3 år eller så. Men jag skulle också vilja veta vem som har rättigheterna till släktforskningsprogrammet Rötter till Amigan.  
 
Detta eftersom jag hade varit intresserad av att göra en ny version av programmet till Amiga One, den nya amiga datorn som säljs nu.
 
Amigan lever fortfarande som nämnts tidigare. AmigaOne har släppts, en PPC dator. Den byggs av www.Eyetech.co.uk och www.hyperion-entertainment.com gör det nya operativsystemet, AmigaOS4.0 som ska släppas nu detta kvartalet.
 
Ett annat bra forum för amiga användare är www.amiga.org   Välidgt trevliga personer och alla försöker hjälpa alla på olika sätt.
 
Många hälsningar från
Jörgen Jönsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna