ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brister i materialet  (läst 1590 gånger)

2007-07-16, 12:12
läst 1590 gånger

Carl Szabad (Carl)

Arne! Det är säkert som Henrik beskriver här ovanför, att du en gång i tiden lagt in ett konto i den Outlook Express som ingår i Windowspaketet och sedan gått över till något annat program. Gissningsvis är då de uppgifter som behövs för att skicka uppgifterna via Kontakt-knappen föråldrade, dvs den SMPT-server och/eller e-postadress du angivit den gången gäller inte längre.

2007-07-19, 11:24
Svar #1

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
En person jag saknar på skivan är:
 
Raoul Gustaf Wallenberg
f. 1912-08-04 i Stockholm
d. 1947-07-16 i Moskva

2007-07-19, 13:41
Svar #2

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Det är väl bara personer som avlidit i Sverige som finns med på skivan?

2007-07-19, 14:53
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Nej, även svenska medborgare som dött utomlands finns med!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-07-19, 18:52
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Åke, har han verkligen fått ett formellt/officiellt dödsdatum? Även om det sägs vara så (och i dagarna 60 år sedan) så kanske inget svenskt register som använts till cd:n innehåller uppgiften?
 
Hälsningar,
Eva

2007-07-19, 22:41
Svar #5

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Eva jag tror du har helt rätt i att Raoul Wallenberg varken är dödförklarad (förfarande av domstol), eller dödskriven (numera förfarande av skattemyndigheten), gissningsvis kommer han nog aldrig att dödförklaras eller dödskrivas?
 
Möjligen är han redan, sedan länge, avregistrerad ur folkbokföringsregistret på grund av obefintlighet. Avregistrering ur folkbokföringsregistret kan huvudsakligen ske av 4 orsaker: a) dödsfall och dödförklaring, b) utflyttning till utlandet, c) obefintlighet, d) beslut om fingerade personuppgifter.
 
Det skulle väl vara rimligt att han finns med på dödskivan, eftersom, numera, knappast någon tror att han fortfarande är i livet. Om man ogillar att använda dödsdatumet ovan, kanske man helt enkelt kan lämna rutan för dödsdatum blankt om skriva en anmärkning typ: Anm. dog möjligtvis 1947-07-16 i Moskva, men tid och ort för dödsfallet är omstritt.

2007-07-20, 18:00
Svar #6

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Men varför skulle Raoul Wallenberg vara med?
Jag tror inte hans närmaste släktningar skulle uppskatta att han kom med ännu.
 
Frågan rörande honom är känslig.
Är det för övrigt någon som kan kolla om Dag Hammarskjöld är med i stället??
Björn

2007-07-20, 21:01
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
19050720-049
 
Hammarskjöld, Dag Hjalmar Agne Karl
 
USA, New York, FN
 
Död 18/9 1961.
 
Kyrkobokförd i Engelbrekt, Stockholms stad (Stockholms stad, Uppland).
 
Född 20/7 1905 i Jönköping (Jönköpings län, Småland).
 
Ogift man.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Engelbrekt, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)
 
Födelseförsamling i källan:
Jönköping (Jönköpings län)
 
Källor:
DB, AK

2007-07-20, 23:20
Svar #8

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Som jag ser det bör uppgifterna på skivan vara så fullständiga och korrekta som det bara går. Enligt min mening borde alltså uppgifterna om Raoul Wallenberg finnas med så fullständigt och korrekt som vi som släktforskare / historiker kan ange dem, sen ligger det förstås i sakens natur att det i vissa fall kan finnas en kvarstående osäkerhet kring vissa uppgifter, men i dessa fall kan man ju förstås ange detta på ett enkelt sätt i anmärkningen.
 
Så funderar jag på om det eventuellt kan finnas ytterligare svenskar som aldrig dödförklarats / dödskrivits och därmed inte finns med på CDn? Saknas fler personer av detta skäl, eller är Raoul Wallenberg helt unik?

2007-07-20, 23:41
Svar #9

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Jodå, även andra svenskar verkar saknas av liknande skäl, t.ex. Alvar Älmeberg, f. 1916 på Gotland, d. 1952-06-13 (Catalinaaffären).

2007-07-20, 23:47
Svar #10

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Mer info om Alvar Älmeberg här:
 
 DN: DC 3:ans pilot identifierad

2007-07-21, 10:57
Svar #11

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Ja men där finns också en förklaring.
I det längst ville ju inte fruarna till besättningen dödförklara sina män.
 
Nu har ju problemet uppkommit att man hittade fyra av åtta mans besättning. Vad skall man anse om de fyra saknade?
 
A. Döda vid nedslaget ?
B. Döda en tid efteråt i Gulag ?
C. I vart fall idag 2007 döda?
D. Lever i Sovjetisk fångenskap.
 
Min personliga åsikt är att endast dödförklarade personer skall vara med.
Sådeles skall Alvar Älmeberg, Gösta Blad och de två övriga vars namn jag glömt naturligtvis vara med. De fanns i Sverige under perioden 1947-2006. De fyra saknades bör fortfarande anges som saknade. (Även om jag tror, precis som Åke angående Raoul Wallenberg att de är döda).
 
 
Björn

2007-07-21, 11:50
Svar #12

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Vad händer när en person bara försvinner?:
 
a) Personen kan dödförklaras av domstol efter ansökan från anhöriga. Tidsrymden, innan dödförklaring kan ske, kan vara olika lång beroende på omständigheterna vid försvinnandet. Det finns dock ingen skyldighet för anhöriga att ansöka om dödförklaring.
 
b) Personen kan dödskrivas av Skattemyndigheten när myndigheten anser det utrett att personen är avliden. Normalt sett sker dödskrivning endast av två skäl 1) Ett läkarintyg har inkommit till myndigheten om att personen är avliden 2) Beslut om dödförklaring har inkommit från domstol. Det finns dock även en tredje möjlighet att dödskriva en person, om Skattemyndigheten anser det klarlagt att personen är död kan myndigheten fatta ett sådant beslut.
 
c) Personen uppförs först, om jag minns rätt, som utan känd hemvist under 1-2 år, därefter som obefintlig. Jag tror tidsperioden som man kan vara obefintlig är begränsad  till 10 år? Därefter avförs man ur folkbokföringsregistret.
 
Hur bör man då göra när det gäller personer som tillhör kategori c) ?
 
1. Om det är någorlunda klarlagt att de avlidit borde de väl tas med på CDn med de uppgifter som finns kring det förmodade dödsfallet?
 
2. Om man aldrig lyckas utreda vad som hänt eller omständigheterna kring dödsfallet är så osäkra att det inte kan anses klarlagt att de avlidit så verkar väl det rimligt om de förs upp på CDn när deras 100-årsdag paserats?
 
Sedan är det förstås ett problem att många av dessa fall kanske aldrig kommer till CD-redaktionens kännedom. Det gäller, om jag förstått saken rätt, särskilt den äldre perioden.

2007-07-21, 13:40
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Åke, ska en cd verkligen innehålla uppgifter om det är någorlunda klarlagt? Den baseras ju på myndighetsregister, kyrkböcker och avskrifter ur kyrkböcker (SCB, avgångslängder m.m), inte på andra grunder (källorna står under OM på cd:n och inkluderar visserligen tidningar och även andra källor men det har väl snarare varit för andra kompletteringar än dödsfall som itne återfinns i dödbok/register).  
 
Jag vet inte hur dödsfallen noteras för personer som varit obefintliga - om de skrivs in i senare dödböcker som inte varit tillgängliga för projektet Namn åt de döda eller hur personer som identifieras som avlidna nu när Skatteverket har folkbokföringen noteras.  
 
Hälsningar,
Eva

2007-07-21, 15:18
Svar #14

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Ja Eva, jag tycker det, därför att CDn är ju i första hand ett hjälpmedel för släktforskare, inte ett offentligt myndighetsregister. Det viktiga är ju att källorna anges tydligt så att användaren själv kan värdera om uppgiften är tillräckligt säker för användarens ändamål. CDn är ju en sekundär-källa, så ingenting hindrar att man tar med uppgifter som inte är absolut säkerställda, så länge som källorna till de uppgifterna tydligt anges och osäkerheten markeras.
 
Det skulle förstås vara tråkigt om uppgifter om avlidna svenskar, som t.ex. Raoul Wallenberg, aldrig kom med på framtida versioner av CDn därför att man aldrig fullt ut kunde klarlägga omständigheterna kring dödsfallet.
 
Eller vad tycker du: låt säga att en CD SDB version 6 publiceras om 15 år, dvs. ca 111-112 år efter Raoul Wallenbergs födelse, borde inte han finnas med där bara därför att några menar att omständigheterna kring hans dödsfall inte är fullt klarlagda?
 
Det viktiga är, menar jag, att om en uppgift är osäker, tveksam eller omstridd på något sätt så bör det markeras på CDn.
 
Men jag medger att det inte är någon enkel uppgift att avgöra exakt när en uppgift som kringgärdas av någon sorts osäkerhet bör tas med på CDn. Man kan nog tänka på flera sätt:
 
1. Antingen tas endast uppgifter med där personer dödskrivits. Det betyder troligen att Raoul Wallenberg, Alvar Älmeberg och många andra svenskar aldrig kommer att finnas med på CDn.
 
2. Annars kan personer i kategori c) ovan tas med på CDn när det kan antas vara ställt utom allt rimligt tvivel att de är döda, eller när en rimlig sannolikhets nivå för detta uppnåtts.
 
3. Eller så tas personerna i kategori c) med när en viss tid gått från deras födelse, t.ex. 100 år.
 
Men, som sagt, inte är det en helt lätt fråga.

2007-07-21, 18:37
Svar #15

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Åke
Säkert kommer DC-3:ans identfierade offer med en dag. Raoul Wallenberg tja det är mer oklart.
Dessutom fanns han ju inte ens i Sverige 1947.
 
Skivan innehåller avlidna i Sverige (skrivna i Sverige) 1947-2006. Eller... han fanns sedan janauari 1945 i Moskva. Sedan vart kommer 16/7 1947 ifrån? Källa.
Björn

2007-07-21, 19:19
Svar #16

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Jo, skivan innehåller ju även svenska medborgares dödsfall i utlandet.
 
16/7 eller 17/7 1947 (snarare inträffade dödsfallet på natten mellan 16-17/7) härrör från fängelseläkare Smoltsovs brev / rapport om saken till sina överordnade. Uppgiften ifrågasattes kraftigt tidigare, men sedan Sovjetunionens fall 1989 har brevet i sitt orginal kunnat granskas av svenska och tyska experter och tycks idag vara allmänt accepterat som äkta av historiker och statsvetare.
 
Jag är dock inte på något sätt någon expert på Raoul Wallenberg och hans öde, så när det gäller mer uppgifter i den sakfrågan har jag inte mycket att tillföra.

2007-08-01, 12:18
Svar #17

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Brist i materialet.  
Många döda har bara ett förnamn i dödboken IV (speciellt) 2006, men i verkligheten flera namn. Tycks vara ett systematiskt fel. Är det någon ide att rapportera felen?  
Mvh Arne

2007-08-01, 17:02
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Arne! Nej, som det står i ingressen till den här diskussionen är det ingen mening att komplettera förnamnen för avlidna 2004-2006 eftersom de kommer att kompletteras i nästa version. Vi fick inte tid att göra det i den här.

2007-08-01, 17:25
Svar #19

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
Har inte läst alla inläggen här ovan och det är möjligt att det varit uppe tidigare, men jag stötte på en liten bugg (måste det väl vara?). Jag skrev in ett personnummer som inte finns (skrev fel), t.ex. 590632-3951 och klickade på sök. Det blev en träfflista på 5.090.431 personer. Observera alltså inte med 19 i början.
Niklas Hertzman

2007-08-01, 17:32
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Niklas! Om du läser hjälptexten i presentationsfönstret så står det där hur inmatning av uppgifterna ska ske. Du måste alltså alltid skriva in hela årtalet eftersom de två första siffrorna kan vara såväl 18, 19 som 20. Annars tolkar sökprogrammet den inmatade uppgiften som ett tidsspann, som även är möjligt att ange i datumfälten, och då kan man få en träffbild som inte alls visar sig vara vad man är ute efter.

2007-08-02, 07:34
Svar #21

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Carl !
Jodå, jag vet att man skall skriva med århundradet som första två siffror. Anledningen till det jag skrev var att jag fick hjälpa en forskare på MSA som inte fick rätt på det och då testade jag lite olika sökbegrepp.
Där står personnummer och då skrev forskaren in vad hon tyckte vara ett personnummer utan att läsa hjälptexten. Jag förklarade och fick till svar att hon tyckte att ett personnummer var 10 siffror och inte 12, jag förklarade lite till att det kunde vara olika århundraden.
Niklas Hertzman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna