ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-16  (läst 1536 gånger)

2007-06-29, 13:14
läst 1536 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
En stilla undran; får man använda senaste dödskivan som källa på andra släktforskarforum?
 
Jag kan inte tänka mig att man lagligen skulle kunna förhindra någon att lägga ut uppgifter som är hämtade från (en lagligt inköpt) DB4 på något forum. I alla fall inte forum som förbundet inte har kontroll över..
 
Det är ju inte förbundet som äger informationen i och man kan ju knappast hävda att man har äganderätt på någon annans personuppgifter. Hoppas jag iaf.. =)

2007-06-29, 13:20
Svar #1

Yvonne Nilvé

Hej.
 
Kan bara instämma. Sedan är det ju så också att ju mer du forskar, desto vidare sprider oftast släkten ut sig. Om jag då sitter med tre st i ett helt annat lanskap, eller rent av land,ska jag då verkligen behöva inhandla cd-skivor så att det i det närmaste täcker hela klotet? Själv har jag släkt från södra Sverige företrädesvis, men ganska snart visade det sig vara en produktiv samling människor och nu har jag släktingar från norr till söder, väster till öster. Det kan inte vara helt rimligt att jag, som sitter med skivor om praktiskt taget halva skåne men ingenting från Luleå inte ska kunna få dessa enstaka uppgifter via ett forum där andra forskare har betydligt bättre kunskap och lokalkännedom än jag, i utbyte mot de uppgifter jag enkelt kan få fram för dem, i de fall det skulle behövas. Varför ska man annars ha nätforskning över huvud taget? I sådana fall kan vi ju lika gärna alla sitta på landsarkiven och hur skulle man då kunna komma till? Forskning tar tid och kan man då få lite hjälp på vägen, och hjälpa en annan som kanske har fastnat, så tycker i varje fall jag att det bara kan vara till gagn för de flesta av oss. Att det sedan finns vissa uppgifter som kanske inte platsar på ett öppet forum, jamen det finns väl i all sin dar e-mail?
 
MVH  Yvonne

2007-06-29, 13:55
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Här har det tydligen blivit en hel hönsgård av en liten fjäder.  
 
Ingen har väl sagt att man inte får använda CD:n för frågor och svar i Anbytarforum?! Inte vad jag kan se iallafall. Det enda som sagts/skrivits är att CD:n inte ska ha en egen tråd för frågor och svar.
 
I senaste numret av Släkthistoriskt forum står följande (i referat från förtroendemannakonferensen i Sundsvall):
 
I samband med bytet av programvara görs också en del justeringar i trädstrukturen. Bland annat har förbundsstyrelsen beslutat att ta bort de särskilda diskussionerna om uppgifter ur olika CD som hittills funnits. Allt sådant meningsutbyte skall flyttas in under sockendiskussionerna. En efterlysning är en efterlysning, oavsett vilken källa man söker i. Däremot ska handhavandediskussionerna finnas kvar separat.
 
Och något måste man ju veta om den person man efterlyser även om man ställer frågan i en tråd för enbart CD:frågor, t ex vilken/vilket socken/landskap personen föddes, levde eller dog i.

2007-06-29, 14:39
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lotta!
 
Det möjligt att vi springer omkring som några yra höns i hönsgården, men det är ju ett svar på frågorna vi vill ha av någon som vet. Så länge inte svaren kommer, så är vi lika yra.  
 
Jag har inte Släkthistoriskt forum, så att jag kunnat läsa mig till det du referar till. Tydligen kommer detta inte bara att gälla den senaste dödsskivan utan alla CD:n!?
 
Det kan du ju ha rätt i att Sveriges dödbok är ju inte indelat sockenvis, utan i princip kan jag fråga var och när min mormor dog under vilket landskap, som helst.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-29, 14:47
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns kanske en viss vits med att försöka kanalisera frågor till Socknar, släkter m fl rubriker. Ofta blir det en följdiskussion som genererar fler data efter att någon frågat om en person. Den försvinner då under rubriken CD-skiva X i framtiden. Det gör att det blir svårt att hitta en kanske intressant utredning för nästa person som är intresserad av just den  efterfrågae släkten.

2007-06-29, 15:05
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Chris! Menar du Det finns en viss risk inte vits?
Ann-Mari Bäckman

2007-06-29, 15:30
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Känner mig som en yr höna! Förstår att du ändå menar vits :-)
Ann-Mari Bäckman

2007-06-29, 15:45
Svar #7

Christian Andersson

Hej.
 
Jag hade egentligen inte tänkt att lägga mig i denna diskussion, men kan inte låta bli.
 
Det finns en annan viktig aspekt att lägga till Chris inlägg ovan.
 
Lägger man in sin fråga under en lämplig socken kan man på köpet få hjälp av erfarna forskare som har god lokalkännedom. Och som förmodligen har tillgång till säkrare källor än CD-skivorna.
 
Sedan kan man ju fråga sig varför man inför denna nymodighet för en enda CD-skiva och det just nu. Det skapar bara förvirring och kaos. Och det var väl inte något man beslutade om på förtroendemannakonferansen i Sundsvall?
 
Och varför har man inte enda rad med förklarande text på Rötters förstasida? Ett citat ur Släkthistoriskt Forum hade inte varit helt fel.
 
Den arroganta tonen börjar vi bli vana vid:
 
Vi vill också meddela att det inte kommer att bli tillåtet med efterlysningar i denna CD i en egen tråd på Anbytarforum. Sådana trådar kommer omedelbart att raderas av anbytarvärden.
 
Christian
 
P.S. Det vore heller inte fel att flytta även läshjälpen till respektive socken av samma skäl. All uppstruktruering av forumet är enbart av godo.

2007-06-29, 15:55
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Men Cd-skivorna ÄR och FÖRBLIR en utgångspunkt för en ny forskare. Får man svaret under tråden Dödboken 1947-2006 att dennes morfars mor avled si och så datum i si och så socken så har man något att jobba vidare på, antingen man väljer att forska själv eller att man går vidare under landskap/socken för att få ytterligare kött på benen.
 
Om man inte känner till var ens mormors mor eller ens var ens mormor avled så behöver man en liten puff i rätt riktning.  
 
Helene

2007-06-29, 16:24
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om mormodern var född i Småland, då kan man ju fråga där. Då kommer kruxet om man vet varken var hon var född eller var hon dog, var ställer man då frågan lämpligast? Där min mamma, dottern var född, eller?
 
Visst kan det vara bra att struktuera upp Af. Då det gäller Läshjälp, så finns det frågor, som kan vara lite udda, ska dessa ha en rubrik för sig på annan plats?
 
Jag håller med Christian att tonen kunde varit annorlunda i informationen. Det känns som pekpinnen är framme. Därav osäkerheten, vad betyder detta, smisk på fingrarna om man gör fel?
Ann-Mari Bäckman

2007-06-29, 16:40
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man kan fråga under okänd socken.  Christian beskriver fördelen bättre än jag. Det är ett problem med strukturen på AF, även om man gärna vill känna igen sig. Det finns mängder av efterlysningar som drunknar - värdefull information försvinner i en snårskog av olika rubriker. Inför det nya AF bör man nog tänka på strukturen, fast jag håller med om att det kan kännas förvirrat med ny struktur i början. Förslag mottages gärna!  
 
Vi ska naturligtvis värna om nybörjarna, där kanske nya strukturer kan vara bra. Återigen, hur ska de se ut för att locka så mycket som möjligt men ändå vara organiserade och kunna leda till intressanta diskussioner (som ju kan visa hur roligt det är med släktforskning)

2007-06-29, 17:49
Svar #11

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Att fråga under okänt landskap ser inte jag som en lösning. Det är bara att kika under den tråden för att se hur många inlägg som ligger där.
 
Drömmen vore att ha en anbytarvärd som flyttar en förfrågan dit den hör hemma efter att svaret kommit.
 
Skolexempel:
 
Min morfars far hette Gustaf Hjort och enligt uppgift föddes han 1879 med föräldrarna Emanuel Hjort och Lovisa Eriksdotter. Var föddes han och när och var avled han?
 
Svaret kommer: Han föddes si och så datum i si och så fs. Han avled si och så datum i födelsefs.
 
Där går Anbytarväreden in och flyttar fråga och svar till rätt fs med en kommentar om det.  
 
Men jag antar att det skulle kräva för mycket arbete för anbytarvärden.
 
Tyvärr tror jag inte att en tydligare trädstruktur hjälper allenast utan det i kombination med ovanstående exempel är det som troligast fungerar för att ett inlägg inte ska drunkna och försvinna och frågeställaren gå miste om viktig information.
 
Helene

2007-06-29, 18:02
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är ju ett bra förslag Helene. Det finns ju ett förslag om att införa lokala värdar som har hand om ett landskap, då kanske det finns tid att göra just de flyttningar du nämner. Det skulle ge större möjlighet att utnyttja svaret och kanske bygga på det.

2007-06-29, 18:51
Svar #13

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Det finns en liten kuriositet när det gäller rätt många av de som avlidit i utlandet. För en del finns inget dödsdatum angivet. Däremot står det t.ex. Anm: Avregistrerad hos Riksförsäkringsverket 1999-05 Det betyder att personen troligen dog i utlandet vid denna tidpunkt.
 
Det blir dock lite problem med detta när jag söker efter dessa personer på CDn. Säg till exempel att jag vet att min släkting dog i Spanien 1999. Logiskt sett fyller jag då i Dödsort: Land: Spanien + Dödsdatum: 1999. Tyvärr dyker då inte personen upp i listan, trots att han/hon finns med på CDn.

2007-06-29, 20:08
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Åke! Det har visat sig att avregistreringsdatumet inte är tillförlitligt som dödsdatum och därför är det inte infört som sådant utan står i stället i kommentarfältet.
 
För sökning på en person som avlidit boende utomlands rekommenderar jag i stället att säka på personens namn och födelseuppgifter.

2007-06-30, 03:35
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Den angelägna diskussionen om detta nya beslut om förbud mot efterlysningar i denna CD i en egen tråd på Anbytarforum handlar ju inte alls om rubriken för denna diskussion Brister i materialet och borde egentligen föras under rubriken Anbytarforum, särskilt om vi ska vara noga med strukturen!  
 
Men jag kommenterar ändå pågående diskussion här, vilket gärna får flyttas med liknande inlägg till bättre avsedd rubrik.  
 
1) I RÖTTERs barndom, så ställdes efterlysningar och svar i en enda lång rad, men efter förslag från mig, så infördes just Socken-diskussioner under olika Landskap, för att samla så mycket kunskap som möjligt under respektive socken/församling.  
Socknarna/församlingarna är ju basen för släktforskningen, anbyterier och därtill hörande diskussioner.
 
2) Ändå finns det kanske anledning att ibland ha frågor om CD-skivors innehåll, respektive Läshjälp under allmänna rubriker, eftersom chansen att få snabb hjälp av någon forskare ur det stora flertalet, eller vissa generösa standardhjälpare, definitivt ökar då.
 
När det gäller Läshjälp har det dock slagit mig vid flera tillfällen, att även om svaren kommit snabbt och hjälpsamt, så hade ett mer kvalificerat svar kunnat ges i en sockendiskussion, eftersom chansen där är större att deltagarna känner till vilka ortnamn, och kanske i många fall också personnamn, som förekommer i socknen. Dessutom är det ju en fördel om de flesta frågorna som berör en socken ligger där.
 
Tyvärr kan ju sådana svar istället dröja, särskilt i de socknar som få följer aktivt.
 
3) Vad är den huvudsakliga tanken med det nya CD-frågeförbudet?
a) Ett värnande om strukturen i Anbytarforum och om sockendiskussionerna?
b) Ett värnande om försäljningen av CD-skivor?
 
4) Gäller förbudet rörande frågediskussion endast om den nya CD-skivan, fler CD-skivor, eller alla CD-skivor som redan diskuteras?
 
5) Är det praktiskt möjligt att anbytarvärd, ens med medhjälpare, kan flytta frågor från Läshjälp och andra diskussioner till sockendiskussioner?
 
6) En väl fungerande sökfunktion underlättar förstås också.  
 
Särskilt när många sockendiskussioner blivit så långa och välfyllda att det ibland verkar gå snabbare att ställa en fråga och få svar, än att leta igenom tidigare diskussioner. Nu förekommer ju dessutom nystartade diskussioner på grund av spameländet.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-06-30, 07:06
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Som Stefan konstaterat hör den här diskussionen inte hemma här och jag vore tacksam om den kunde fortsätta föras någon annanstans. Jag har velat hålla den här rubriken ren från annat än tips om eventuella problem med innehållet på CDn, så att man kan hänvisa den som undrar över något hit, men nu drunknar de tipsen i debatten om vad som får frågas under vilken rubrik.

2007-06-30, 08:35
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Se fortsättning under Anbytarforums förnyelse!
Ann-Mari Bäckman

2007-06-30, 10:38
Svar #18

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
I samband med öppnandet av nya Anbytarforum kommer det att bli en del förändringar. En sådan förändring är att efterlysningarna i CD-skivor kommer att försvinna under rubriken Källor.  
 
Vi föreslår att frågor som rör innehållet i dessa CD-skivor läggs under respektive Landskap och socken. För den som inte vet vilken socken det gäller finns många andra möjligheter t ex Okänt landskap/Spårlöst försvunna eller Släkter.  
 
Som flera påpekat är det större chans att få kontakt med forskare med lokalkännedom när dessa frågor läggs under Landskap/Socknar. Det är inte många som går tillbaka och läser frågor som lagts in under Källor/CD-skivor.  
 
Rubriken Källor/CD-skivor/Sveriges dödbok 1947-2006 (handhavande) och dess underrubriker är endast avsedd för just frågor om handhavande.

2007-06-30, 16:09
Svar #19

Christian Andersson

Hej Anna-Lena.
 
Låt oss nu försöka reda ut de logiska kullerbyttorna. Och få slut på den här diskussionen.  
 
Du skriver I samband med öppnandet av nya Anbytarforum kommer det att bli en del förändringar. Alltså inte nu utan när (och om) det nya forumet öppnas.  
 
Det har således inte ett dugg att göra med att förbundet har gett ut en ny skiva!  
 
Informationen på Rötters förstasida lämnar många frågor efter sig och går stick i stäv med vad du själv skriver här ovan.  
 
Fram till omläggningen av anbytarforum måste det således vara fritt fram med efterlysningar i denna CD i en egen tråd i detta forum.
 
För att vi ska slippa flera trådar vore det enklast om du döpte om rubriken för den nuvarande diskussionen Sveriges dödbok 1947-2003 (efterlysningar) till Sveriges dödbok (efterlysningar). Du har ju tidigare gjort en betydligt större förändring i denna rubrik utan att det väckte något större rabalder.
 
Om nu någon skulle undra över det allra sista så kan man titta på sidan Anbytarforum: Källor: CD-skivor och fundera på vad det egentligen står där! Ännu en logisk kullerbytta???
 
- - - - -
Sveriges dödbok 1947-2003 (efterlysningar) - 28 juni 2007 kl. 18:49 - 1183 inlägg  
- - - - -
Sveriges dödbok 1947-2003 (Stängd tills vidare) (efterlysningar) -   - 0 inlägg  
- - - - -
 
Då såväl som nu kanske det hade varit lämpligt med en liten förklarande notis under Redaktören meddelar?
 
Mvh Christian

2007-06-30, 17:44
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Som jag skrev tidigare är jag tacksam om den här typen av allmänna diskussioner förs någon annanstans än dit jag vill kunna hänvisa användare av Sveriges dödbok när de kör fast.

2007-07-15, 19:21
Svar #21

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Jag hittade en person som dog 2006. Hon hade då bara ett förnamn i SvBef 1970 + SvBef 1980 två förnamn. Jag försökte då använda rättelsefunktionen, det fungerade inte. Försökte då med att kopiera istället, inget hända vad jag kunde se. Vad gjorde jag för fel?
Mvh Arne

2007-07-15, 22:07
Svar #22

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:54
    • Visa profil
Arne, jag testade att rätta födelsorten för min far. När man kopierat kan man klistra in det i anteckningar e.dyl. men bara personnummer, dödsdatum och de fält man rättat, kommer  med.  
 
Om man läser anvisningarna under frågetecknet i rättelserutan, får man veta att programmet känner av om man använder Outlook Express. När man då trycker på knappen Kontakt, går brevet iväg utan att det syns. Det var väl inte så bra? Hur många läser anvisningarna?  
 
Om man har annat e-postprogram, får man kopiera in rättelsen själv i ett brev.  
 
mvh Margareta

2007-07-15, 22:59
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

Arne! Hur vet du att informationen om den rättelsen inte kommit fram?

2007-07-16, 01:17
Svar #24

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:54
    • Visa profil
Hur ska man veta att informationen har gått iväg, när det står Kontakt, inte Skicka? I alla fall trodde jag att man skulle komma till  en annan sida först, så att man verkligen kan trycka på skicka någonstans.
 
mvh Margareta

2007-07-16, 04:39
Svar #25

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Hej, Carl.
Meddelande gick ej fram, eftersom programmet meddela att det inte gick fram. Använder ej outlock express. Vad som hände med när jag försöka kopiera vet jag inte. Kunde i varje fall inte hitta någon kopia.
Mvh Arne

2007-07-16, 07:41
Svar #26

Carl Szabad (Carl)

Arne! Om du inte använder Outlook Express som e-postprogram och ändå kan se knappen KONTAKT i Rätta-fönstret betyder det att du ändrat e-postuppgifterna i sökprogrammets ini-fil. Om du skrivit in fel uppgifter där får du antagligen något felmeddelande.
 
Information om hur man ändrar i ini-filen finns i hjälptexten under det blå frågetecknet.

2007-07-16, 08:23
Svar #27

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Carl
 
Då är vi flera som ändrat utan att veta om det
 
Jag änvänder inte Outlook express, men när jag skrivit in rättelsen så är knappen aktiv - men det händer inget och efter en stund säger programmet att det inte gick att skicka
 
Däremot kan jag kopiera och för att sedan kopiera in var som helst

2007-07-16, 08:54
Svar #28

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Använder är en definitionsfråga. Så länge det finns ett konto inlagt i Outlook Express så kommer rättningsfunktionen anta att ni använder Outlook Express, oavsett om ni använder ett annat program eller inte. Däremot hade det varit smidigt om man via Kontakt-knappen kunde använda vilken email-klient som helst och att programmet istället kontrollerade vilken email-klient som av/i systemet är satt som standard.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-07-16, 11:46
Svar #29

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Hej, Carl.
Jag har inte ändrat några inställningar. Jag tog och klistrade in i mitt ordnarie mejlprogram och skickade ändringen den vägen istället.
Mvh Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna