ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Användning och söktips  (läst 2518 gånger)

2005-08-10, 15:05
läst 2518 gånger

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Ett tips: När man har en bostadsadress i någon av de större städerna med flera församlingar och inte vet i vilken församling den gatan ligger kan man ganska enkelt få fram denna uppgift genom att till exempel i fältet för dödsort ange Kommun: Stockholm eller Län: Stockholm och de fem första bokstäverna för gatan, t.ex. Reger om det är Regeringsgatan du undrar över.
 
Bläddrar man sedan igenom listan på personer som varit bosatta på Regeringsgatan i Stockholm vid dödsfallet ser man snabbt att Regeringsgatan med största sannolikhet ligger i Johannes församling i Stockholm. Någon gång stämmer det inte och det beror i så fall på att bostadsadressen inte är den senaste där personen var folkbokförd.
 
Särskilt praktiskt är det när gatan ligger i flera församlingar, eller rent av bytt församlingstillhörighet vid någon tidpunkt. När det gäller Regeringsgatan i Stockholm ser man snabbt att när det gäller adresser med längre nummer än 60 ungefär så hör nog den delen av gatan till Jakobs församling.

2006-10-11, 09:26
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Hur gör jag för att få med flera personers dödsdatum i samma inlägg?
 
Om någon frågar efter flera personer och jag vill ha med dessa i samma inlägg, så går det inte att klicka på kopiera, söka fram nästa person och kopiera, stänga programmet, öppna Anbytarforum, klistra in inläggen. Det är bara den sista personens dödsdata, som kommer med då.
 
Jag har ju sett andra ha med flera utdrag från databaser i samma inlägg, så det ska ju gå, men hur?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-11, 10:26
Svar #2

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
När du kopierar måste du tömma minnet mellan varje kopiering, annars ligger bara senaste kopieringen kvar.
 
Jag brukar öppna ett Word-dokument där jag klistar in det jag kopierat för varje person. Sedan kan jag redigera det, t ex ta bort onödiga radavstånd o s v. Därefter kopierar jag allt och lägger in i Anbytarforum.

2006-10-11, 10:50
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Med tömma minnet, avser du då att jag måste gå via ett word-dokument för varje person?
 
Jag måste erkänna att jag känner mig lite stressad när jag vill förmedla vad jag funnit, eftersom det finns så många med samma dataprogram. Tar det då tid att bearbeta, så vips så har någon annan hunnit före och då får den som frågat antingen dublett-svar eller så står jag där med onödigt arbete bakom mig.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-11, 11:27
Svar #4

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Ja, om du öppnar ett tomt dokument så klistrar du in efter hand du kopierar. (inte ett nytt dokument för varje person). Du kan ha CD-programmet och dokumentet öppet samtidigt och växla mellan kopieringarna.
 
Det brukar inte ta så lång tid.  
 
Jag kan nog inte förklara bättre.

2006-10-11, 11:28
Svar #5

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Man behöver inte gå omvägen om ett Word-dokument. Tryck på kopiering av den post du vill ha på dödskivan. Klistra in information i fönstret på Anbytarforum. Gå sedan till nästa post på dödskivan, kopiera den och klistra in i fönstret, etc. Du kan mycket väl ta bort onödiga radmatningar direkt i fönstret på Anbytarforum.

2006-10-11, 11:43
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carin!
 
Nu blir nästa fråga. Vad menas med fönstret i Anbytarforum?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-11, 11:44
Svar #7

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Ja, naturligtvis kan man klistra in direkt i Anbytarforum utan att gå via ett dokument.

2006-10-11, 12:20
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Britt!
 
Kanske man kan som du beskriver, ha två fönster öppna samtidigt, d v s Dödskivan och i det här fallet Anbytarforum?
Ann-Mari Bäckman

2006-10-11, 12:58
Svar #9

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Javisst, det kan du ha.  
 
Fönstret som Carin menar är rutan du skriver i här i Anbytarforum.
 
En förklaring till varför jag använder ett dokument är att jag brukar vilja kolla så ingen annan hunnit före när jag skall skicka inlägg. Därför öppnar jag alltid Anbytarforum på nytt innan jag skickar inlägg. Ligger man kvar på samma sida i en längre stund i Anbytarforum, ser man inte uppdateringarna och missar att någon annan redan svarat.

2006-10-11, 12:59
Svar #10

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Ann-Mari, med fönstret i Anbytarforum menade jag den rutan du skriver texten i, alltså den vita rutan här nedan, under Lägg till ett inlägg. Det går alldeles utmärkt att ha både dödskivan och Anbytarforum öppna samtidigt. Du kan växla mellan fönsterna genom att trycka Alt + Tab-tangenterna.

2006-10-11, 13:12
Svar #11

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Lite överkurs.  
Om man inte vill använda sig av ett separat Word-fönster, men ändå vill kolla så att det inte kommit in några svar i diskussionen, så kan man göra så här:
Markera texten du skrivit, genom att trycka Ctrl + A, när markören står i den vita textrutan (detta markerar allt i textrutan).
Tryck sedan antingen Ctrl + C (kopiera) eller Ctrl + X (klipp ut) - eller högerklicka och välj något av dessa två alternativ. Själv föredrar jag klipp ut, för då är jag säker på att texten finns i minnesbufferten (clipboard).
När du gjort det kan du välja att uppdatera Anbytarfönstret (Tryck F5). Då ser du om någon annan redan svarat.
Om så inte är fallet så ställer du markören i den vita rutan och trycker Ctrl + V (klistra in) - eller högerklicka och välja klistra in, så är texten tillbaka i rutan igen.
Det låter svårare än det är, och det går lättare för varje gång man gör det.
OBS! Detta gäller för Windows. Hur man gör på Mac vet jag inte.

2006-10-11, 13:38
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carin och Ann-Britt!
 
Jag tackar för och tar emot både lätta kurser och överkurser! :-)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-11, 14:32
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Jag vet inte om jag förstått frågeställningen rätt, eftersom rubriken handlar om användning av Sveriges dödbok, inte hur man lägger in uppgifter i Anbytarforum. Men vill man få med fler personer i en träffbild med olika döddatum sätter man semikolon emellan datumen. Sen måste någon annan parameter vara lika hos de som ska ingå i träffbilden.

2006-10-11, 16:14
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carl!
 
Om någon vill veta när Nils Larsson f. 1890 i XX dog, så kanske jag hittar det i Dödboken. Jag klickar på Kopiera, stänger programmet, öppnar Anbytarforum och klistrar in det i mitt svars-inlägg. Har jag dessutom hittat hustruns dödsdatum, så blir det så omständligt att göra om proceduren för att klistra in det i ett nytt inlägg. Jag har sett att andra kan ha flera personers dödsdatum, plats osv från dödboken i ett och samma inlägg. Jag trodde då att det var så enkelt att jag bara behövde klicka på kopiera för varje person jag hittade och sedan när jag klickade på klistra in i Anbytarforum, så skulle alla personer hamna i ett och samma inlägg, men så blir det inte.
 
Sedan om jag ställt frågan under rätt rubrik det vet jag inte. Jag funderade länge, innan det blev här. Det är inte så lätt alla gånger och veta var en fråga passar. :-)
Ann-Mari Bäckman

2006-10-11, 16:25
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Ann-Mari! Det här är mer en fråga om hur Windows urklippsfunktion fungerar, som programmet använder sig av. När du klippt ut en person och klistrat in uppgifterna i ett inlägg måste du söka upp nästa, klippa ut den också och klistra in efter den första i inlägget. Flera bra svar har redan kommit i diskussionen på den frågan, men jag var inte säker på om du menade att även söka på flera olika döddatum samtidigt, vilket alltså går, se även hjälptexten i sökfönstret.

2006-10-11, 19:26
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Ann-Mari! När jag läser ditt inlägg en gång till slås jag av att du skriver att du stänger dödboken innan du öppnar Anbytarforum. Varför har du inte båda öppna samtidigt, så blir det inte särskilt komplicerat att klistra in flera träffar?

2006-10-11, 21:30
Svar #17

Utloggad Leif Hasselgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2011-03-22, 09:26
    • Visa profil
Ett sätt som också funkar är att ha två anbytarforum öppna samtidigt med de applikationer data hämtas ifrån. Allt som är öppet ligger som ikoner i nederkanten enligt bilden.
 

 
Här är Genline, Sv.befolkning 1890 och Dödboken öppna.
 
Klipp ur från t.ex. dödboken, klistra in, byt till det andra anbytarforumet med ett musklick på ikonen och uppdatera.
Om inget annat inlägg hunnit före, skicka.
 
//Leif

2006-10-11, 21:55
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carl!
 
Det är ju där min okunskap har varit. Jag kände inte till att man kunde ha flera fönster öppna samtidigt. Jag har nu fått en snabb-lektion i hur man gör av min man. Så nu får jag träna!
 
Leif!
 
Varför måste man ha två Anbytarforum öppna? Är det för att kolla om någon hunnit före? Hur gör man för att få två Anbytarforum öppna samtidigt?
 
Ni får ursäkta min okunnighet, men frågar man inte lär man sig inte heller.
Ann-Mari Bäckman

2006-10-12, 02:30
Svar #19

Utloggad Leif Hasselgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2011-03-22, 09:26
    • Visa profil
Ann-Mari, det här är ett alternativ till Carins överkurs ovan, båda alternativen fungerar på samma sätt och det är en smaksak vilket alternativ man väljer.
 
För att öppna två anbytarforum klickar du på Internet explorer-ikonen och öppnar anbytarforum.
Därefter ett nytt klick på Internet explorer-ikonen och öppna ytterligare ett anbytarforum.
Då har du två fönster öppna som är likadana (tills du börjar skriva i det ena).
 
Mvh
Leif

2006-10-12, 07:52
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif!
 
Så enkelt var det! Tack för tipset!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-13, 21:23
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Vad gör jag för fel? I Porträttfynd har jag alla tänkbara uppgifter jag behöver för att leta en person, men hittar ändå inte honom. Jag är 99% säker på att någon kommer och säger här är han.
 
Dessa uppgifter har jag till bilden: Eugene Åström född 1880 död 1949. Modern hette Eugenie Granlund och fadern Åström var bankchef antagligen i Stockholm. (varför jag berättar vad modern och fadern hette, är för att jag inte hittar den i Sv. Befolkn. 1900 heller)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-13, 21:35
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Version 3 av Sveriges dödbok är inte komplett, vilket framgår av baksidestexten på fodralet.
 
Eugen Åström avled i Oscar som inte var registrerad då. Däremot finns han med i version 4. Han föddes 1880-03-13 och avled 1948-12-03 i Oscar och var då ogift.

2007-06-13, 22:07
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är inget viktigt att få fram speciellt de uppgifterna, utan det var bara exempel på problem, som kan uppstå, när man inte hittar personen.
 
Jag har version 3. Det är kanske därför jag inte hittar honom. Nu stod det visserligen dödsår 1949, men det har jag uteslutit, liksom jag uteslutit annat också, men icke.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-13, 22:20
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Eftersom du ställde frågan under Sveriges dödbok 1947-2003 (handhavande) utgick jag från att problemet gällde att hitta en person på den CDn. Var vill du hitta honom då?
 
I Porträttfynd sökte jag på Åström, fick upp 642 träffar och sökte på sidan efter Eugen. Fick då träff på bilder nr 5528, 5974, 24778 (samma som föregående), 24882, 24823, 53163, osv.

2007-06-14, 00:16
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Här kan man tänka sig att Eugene Åström med mor är upphittade 1890:
 
Post 236510
 
Åström, Josefina Fredrika Eugenia
 
b. 1849 i Stockholm (Stockholms stad)
 
Woman, married (mother)
 
Ingemar N:o 11
Jakob och Johannes rote 8 (Stockholms stad, Uppland)
 
Mann. vist. okänd
 
Place of birth (original source): St.
 
(Barn), Hampus Fredrik Eugen 1880  
 
 
och 1900 ser det ut så här:
 
Post 180449
 
Åström, Josefina Fredrika Eugenia
Direktörshushållerska
 
f. 1849 i (Stockholms stad, Uppland)
 
Gift kvinna, mor i familjen
 
Qv. Ingemar 11
Jakob och Johannes rote 21 (Stockholms stad, Uppland)
 
Kyrkobokföringsort: Johannes
 
Födelseort i källan: Stockholm
 
Post 180448
 
Hampus Fredrik Eugen
Studerande
 
f. 1880 i (Stockholms stad, Uppland)
 
hennes son
Pojke, barn i familjen
 
Qv. Ingemar 11
Jakob och Johannes rote 21 (Stockholms stad, Uppland)
 
Kyrkobokföringsort: Johannes
 
Födelseort i källan: Stockholm
 
Så vart hr bankdirektören tagit vägen vet man inte.

2007-06-14, 08:06
Svar #26

Carl Szabad (Carl)

Eftersom ett av fotona i Porträttfynd var taget i Hongkong är det väl inte otroligt att fadern var där.

2007-06-14, 08:13
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carl!
 
Jag uttryckte mig klumpigt! Jag menade, att jag tog bara detta, som exempel på när man tycks ha många uppgifter att gå efter, men ändå inte hittar personen i fråga. Vad kan man då göra för fel? Men det är väl som du säger dödsskivan är inte komplett.
 
Samma sak om man tittar på inlägg Senaste veckan, så finns ett inlägg under Stockholm; efterlysningar; Lundin, Carl Reinhold. Han dog efter 1947, men jag hittar honom inte.
 
Jag ställde då frågan här rent allmänt, gör jag något fel vid sökandet?
 
Till Elisabeth  
eugene. På ett annat foto finns mor och son. Kanske fadern dog före 1890? Fast nu var det väl det, som inte var frågan utan hur hitta Eugene (som du hittat), när man har så många goda sökord och ändå inte gör det?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-14, 08:29
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

Problemet om man har många uppgifter är att man försöker använda alla på en gång när man söker och då får man ofta ingen träff eftersom någon kan vara fel, om de så bara avser en bokstav. Detta gäller i och för sig vid sökningar i alla typer av databaser.
 
Den rubricerade CDn innehåller namn på ca 80 % av alla avlidna under 1950- och 60-talen. För säkerhets skull bör man därför även kolla att söka på födelsedatum om man har det. I Stockholmsfallet alltså på man, född 18680929, död 195 i kommunen Stockholm och då får man inte många träffar, bara tre varav två är namnlösa. Således en av dem.
 
I version 4 av CDn, som kommer att finnas tillgänglig om någon vecka, framgår vem av männen det är eftersom han står med namn där. Det är han som avled 1958 i Engelbrekt.

2007-06-14, 09:51
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carl!
 
Jag försöker mig av att använda upgifterna även så få av dem så möjligt, men olika stavningar o s v, alltså olika kombinatioenr, men ändå så hittar jag inte personen jag söker, medan vips, så kan en annan person ha funnit den jag söker.
 
Eftersom vi ändå pratar om Eugen, så varför hittar jag honom inte i Sv. Befolk. 1900 under sök barn, med förnamn Eugen(e), faderns efternamn Åström och födelseår 1880? Går inte det om fadern är död eller försvunnen?
 
Frågan hör inte hit, men det blir så splittrat om jag ska ta upp det under rätt rubrik.
Ann-Mari Bäckman

2007-06-14, 10:00
Svar #30

Carl Szabad (Carl)

Om du söker med Barn-sök och använder faderns efternamn så förutsätter det att det finns en fader i familjen, men som Elisabeth visade här ovanför fanns ju inte han med då.
 
Hade du sökt på moderns efternamn hade du fått träff eftersom hon också står som Åström.

2007-06-14, 10:55
Svar #31

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag hittade ju Eugene och hans mamma först i 1890, och då genom Barn-Sök med bara uppgifterna Eugene (med stavningsvarianter), född 1880 i Stockholms stad.
 
I 1900 använde jag samma metod fast använde Hampus  i stället, som inte har så många varianter. Däremot använde jag inte moderns efternamn Granlund, vilket var bra, eftersom hon stod som Åström på bägge ställena.

2007-06-14, 11:22
Svar #32

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag hade gjort den missen att söka på moderns efternamn Granlund. Jag sökte aldrig  henne som Åström.
 (Jag var på vippen att beställa Sv. Befolkn. 1890, men ångrade mig, känner större behov av 1880, om det fanns)
 
Tack snälla, för att ni gett mig några tips att gå efter!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-14, 11:58
Svar #33

Carl Szabad (Carl)

Det lär dröja många år innan någon Sveriges befolkning 1880 kommer.

2007-06-15, 08:50
Svar #34

Hans Jacobsson (Hansjacob)

När det gäller version 4 av Sveriges dödbok 1947-2003.
Kommer uppdateringen (skillnaden mellan version 3 och 4)att gå att ladda ner eller måste man köpa skivan en gång till?
MvH
Hans

2007-06-15, 09:16
Svar #35

Carl Szabad (Carl)

Det går inte att ladda ner någon uppdatering när det gäller att blixtsnabbt kunna söka i en databas på över 5 miljoner människor med vilka sökbegrepp som helst. Materialet måste för varje ny version genereras om, vilket ska ses som positivt, då kvaliteten på så vis kan höjas ytterligare.
 
Det är nämligen så att databasen består egentligen av närmare 13 miljoner poster i 25 olika databaser, vardera på 20 fält (där de flesta i sanningens namn är tomma). Således ska drygt en kvarts miljard fält samverka för att till slut bilda de 5,1 miljonerna avlidna. Det är svårt att kortfattat förklara den komplicerade processen bakom varje ny version, men det ligger mycket arbete bakom.

2007-06-15, 10:51
Svar #36

Hans Jacobsson

Tack Carl
Misstänkte nästan det, då får det inhandlas en ny skiva
MvH
Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna