ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Församlingar, orter och adresser  (läst 3166 gånger)

2002-10-30, 08:49
läst 3166 gånger

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Finns det något sätt att särskilja lägenheter i en fastighet? Om det bor två famlijen Larsson i en och samma trappuppgång blir det lite knivigt att reda ut familjeförhållandena annars.
I övrigt en STOR eloge till alla medverkande i detta projekt. Jag ser med stor förväntning fram emot nästa projekt.

2002-10-30, 09:52
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Tackar, tackar! Det är Johan Gidlöf och jag som i nutid arbetat med CDn. Men de som främst gjort CDn möjlig är alla de hundratals registrerarna som en gång i slutet av 1960-talet arbetat med inmatningen av uppgifterna i myndighetsregistren, exempelvis på länsstyrelserna och Statistiska centralbyrån.
 
De sökmöjligheter som kan göras finns beskrivna under Söktips på länken som hänvisas till här ovan. Om inte de olika personerna Larsson angett olika våningsplan i sin adress går de alltså inte att särskilja via CDn. I de utskrivna mantalslängderna, på Riksarkivet eller landsarkiven, står de dock upptagna familjevis.
 
Carl Szabad
projektledare

2002-10-30, 10:45
Svar #2

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Utmärkt arbete! Skickligt valt år (1970)!
Prövat på ett antal frågetecken, som lösts upp (ca 50 olika)! Tack för detta!
 
Kanske står det i manualen, men följande noteringar har gjorts:  
1. Sammanboende i samma hushåll kommer inte upp under samma adress om personen anges som inneboende [ex.: xyzgatan 3 /Nilsson/] till skillnad från övriga [xyzgatan 3]. Kommer upp om man prövar på samma fastighet förstås!
2. Söker man på efternamn finns det fel i källmaterialet. Saknar man en person kan det löna sig att pröva stavningsvarianter (mitt exempel: ..?e.., ..?.., ..e?..).

2002-10-30, 11:59
Svar #3

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Tillägg: Födelseort; i manualen står att födelsort inte anges för den som är född utanför Sverige. - Det har stämt i två fall, men i ett par fall har jag noterat fel födelseort:
1. Storkyrkoförsamlingen, i st f församling i Kalifornien, USA (diplomatfamilj).
2. Spånga(!), i st f Abadan, Persien (Iran).
Men det är rätt i förhållande till bakomliggande källa (i Sverige!), som har samma felaktiga födelseort.

2002-11-01, 17:24
Svar #4

Lennart Andersson

Med stort intresse och givande resultat har jag tagit mig an den nya CD-skivan om 1970-års befolkning. Ett stort tack till dem som ligger bakom skivan!
 
Jag har emellertid en fundering angående födelseorter. Är det möjligen så att det ibland är angivet egentlig födelseort (t.ex. född på ett sjukhus i en närbelägen stad) och ibland födelsehemorten, där personen var skriven? Det verkar nämligen vara så med tanke på att jag hittat flera personer, som föddes i en viss ort enligt kyrkböckerna (och enligt personerna själva) men i en annan ort (stad med sjukhus!)enligt CD:n.  
 
Om det förhåller sig så - vilken ort skall man ange som födelseort?  
 
Mvh
Lennart Andersson

2002-11-01, 17:39
Svar #5

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Lennart!
 
Min yngre syster har blivit registrerad i det län vi var skrivna men hon är född i ett annat län lite över hundra mil ifrån där vi bodde när hon föddes....Vad jag förstår så följer barnet med modern och blir skriven där modern är skriven.Personnumret har hon ifrån det län/den stad hon är född och inte där hon står som född på skivan....Jag anger den ort hon FAKTISKT är född och inte där familjen var skriven....Jag vet inte om jag missförstått Ditt inlägg...??!!
Rätta mig i så fall...!
/Christina

2002-11-01, 18:13
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Ett litet citat från SCB:s hemsida kanske kan kasta ljus över frågan:
 
Enligt 1894 års förordning angående kyrkoböckers förande, som trädde i kraft den 1 januari 1895, antecknades nedkomstorten som födelseort utom i städer med flera församlingar. Där angavs i stället hemförsamlingen, dvs moderns kyrkobokföringsort. Inskrivning av barnets födelse skulle alltid ske i hemförsamlingen men dessutom skulle födelsen antecknas i nedkomstorten då anmälan gjordes till denna församling. Genom 1946 års folkbokföringsförordning ändrades fr o m 1947 reglerna och begreppet födelsehemort infördes. Födelsehemorten är den församling där modern vid barnets födelse var kyrkobokförd eller upptagen i obefintligregister. Om modern inte är kyrkobokförd (registrerad som obefintlig) blir nedkomstorten barnets födelsehemort.
 
Eller blev förvirringen istället total? I alla fall förstår jag numera varför jag är född i en församling som ingen i familjen någonsin har bott i.

2002-11-01, 18:16
Svar #7

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Förvirrande blir det när man skriver SCB där det ska vara RSV.

2002-11-02, 01:16
Svar #8

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Hej Lennart och alla andra!
 
Födelseort - kan ta mig själv som exempel:
 
Född 1943 i Engelbrekt, Stockholms stad enl CD:n men i själva verket bodde mina föräldrar och var också skrivna i Lidingö stad. Sjukhuset där jag föddes (Allmänna BB) låg dock i Engelbrekt, Sthlms stad.
 
Själv skriver jag och har alltid gjort att jag är född i Lidingö där mina föräldrar och jag bodde, men i alla officiella dokument står att jag är född i Engelbrekt, Stockholms stad.  
Så står det f.ö. för alla lidingöbor födda på Allm BB som var det närmaste BB för lidingöborna.
 
Min mamma däremot vars föräldrar bodde i Johannes, Sthlms stad har Johannes som födelseort trots att också hon föddes på Allmänna BB i Engelbrekt  
och  
mina barn har födelseort Lidingö, på CD:n och alla andra sammanhang, även de födda på samma Allmänna BB (som numera är nerlagt).
 
Förvirrande kan man tycka. Det gäller att ta reda på var föräldrarna bodde för att kunna följa en person och inte låta lura sig av var sjukhuset låg.
Hälsningar  
Laila  
f i Lidingö?

2002-11-02, 09:24
Svar #9

Rosine Nilsson (Rosine)

Tack Laila,
nu har du givit mig förklaringen till min svågers angivna födelseförsamling. En plats där han aldrig bott utom sina första dagar i livet. Han är född ungefär samtidigt som du.
 
Tack även Christina,
nu har jag även förklaringen till min mans systerdotters födelseförsamling. Skeppsholms församling, där hon aldrig bott men där hennes mor var skriven som dotter till en kapten i flottan. Jag gissar att man stod skriven i den församlingen tills man var myndig.
 
Det är skönt att få saker förklarade när man sitter och nästan ifrågasätter de uppgifter man haft sedan förut.
Hälsningar Rosine

2002-11-02, 11:30
Svar #10

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Jag har ett flertal i min släkt som påstås vara födda i Söderhamn (X). Och det beror på att dom råkat bli födda på Söderhamns BB. Det var väl rätt vanligt att ungarna döptes på BB och därmed blev dom bokförda i Söderhamns fs.  
Rätt fs. ska väl vara den där (modern)föräldrarna är skrivna? T.ex. Bollnäs för mina släktingar.

2002-11-02, 11:53
Svar #11

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Jag uttryckte mig ganska klumpigt.
Jag skriver den ort som min syster är född men gör alltid en notering om var vi var skrivna.....
(Vi flyttade ändå tillbaka upp men det är en annan sak).
Kanske jag gör fel men det är det som känns (mest) rätt för mig i alla fall...
 
/Christina

2002-11-02, 17:17
Svar #12

Lennart Andersson

Tack för alla era intressanta kommentarer till min fråga om födelseorter! Det är uppenbarligen som jag misstänkte (BB-orten anges ibland).  
 
Mvh
Lennart Andersson

2002-11-02, 21:32
Svar #13

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Är inte det här samma typ av frågeställning som vart man dör, begravs (kyrkliga ceremonin) och jordfästs. Det kan ju vara tre helt olika platser.
 
Dataprogrammen ger väl sällan plats för alla platser, i alla fall inte i fasta fält, möjligen i fritext.

2002-11-05, 23:24
Svar #14

Bertil Danielsson

Gratulerar till ett fint jobb med den nya CD:n som jag just har fått ögonen på och som jag redan nu - efter någon timme - har haft stort glädje av.  
Kan dock inte annat än ansluta mig till skaran av förvirrade forskare som frågar sig hur vi fortsättningsvis ska hantera det faktum att svenska folket numera får färdas långa vägar för att låta sig födas (nåja..). På den nya skivan fains alltså en del noteringar som väcker förvirring. Vi som, exempelvis, bor i Ludvika har närmaste BB-avdelning i Falun och således får våra nyfödingar adress Falun när de f.f.g visas upp i ortens tidning på bild. Tidigare (mycket tidigare) fick folk från Grangärde, Saxdalen, Sunnansjö etc. finna sig i att få Grängesberg som första adress.  
Mitt förslag är att vi i mesta möjliga mån uppger den ort där föräldrarna är mantalsskrivna som födelseort, även om modern vistats i Falun ett dygn just under förlossningen.
Allt annat är rent felaktig info till framtidens forskare.

2002-11-12, 20:47
Svar #15

Malin Lyktberg

Jag föddes i och för sig 1971, står som född i den kommun där jag var skriven (eller min familj) inte i staden där jag föddes, som de ovanstående som blivit skrivna på BB-orten. Ändrades det kanske efter 1970?
Vad finns med på denna skiva? Är den typ som Dödboken?

2002-11-12, 20:58
Svar #16

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Malin!
 
Min yngre syster föddes 1967 och föddes över 100 mil från där vi var skrivna (i ett annat län), så DET ändrades inte efter 1970. Men hon fick de fyra sista siffrorna i personnumret i det län hon blev född och inte där familjen var skriven...Jag tror, om jag inte minns fel, att jag skrivit om det i ett tidigare inlägg också...
 
/Christina

2002-11-12, 21:04
Svar #17

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Hej igen!
 
Rättelse...
Jag vet ju inte om det ändrades efter 1970, det Malin frågade om....Vet inte varför jag var så säker på det....
 
/Christina

2002-11-12, 21:48
Svar #18

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Som jag nämnde den 1 november kl 18.13, ändrades regeln 1947-01-01

2003-01-31, 05:02
Svar #19

Utloggad Inge Frisk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 10:58
    • Visa profil
Fastighetsnummer
 
Varje post innehåller ett femsiffrigt fastighetsnummer. Var finns information om hur man kan konvertera numret till en fastighetsbeteckning?
 
M v h
Inge Frisk

2003-01-31, 05:15
Svar #20

Utloggad Inge Frisk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 10:58
    • Visa profil
Söker man, finner man.
 
i http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19670497.htm
 
fann jag följande:
 
1 ? Skattemyndigheten för med hjälp av automatisk databehandling register över fastigheterna i länet. För varje fastighet eller särskilt redovisad del därav anges fastighetsbeteckning, identitetsnummer, bestående av kod för det administrativa område inom vilket fastigheten är belägen i förening med ett löpnummer (fastighetsnummer), samt ägarens eller innehavarens namn och postadress. Förordning (1990:907).
 
 
2 ? Hos skattemyndigheten förs register över fastigheterna inom varje lokalt skattekontors verksamhetsområde. Förordning (1990:907).

2003-02-03, 19:44
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Inge! På pappersutskrifterna av mantalslängden för 1971 (dvs innehållet på CDn) finns fastighetsbeteckningen med. Den har dock, tillsammans med viss annan information, raderats när databanden arkiverades. Det finns inte heller någon översättningstabell mellan fastighetsbeteckningen och det femsiffriga löpnumret bevarad digitalt. Anledningen att vi ändå begärde ut löpnumret var att man den vägen kan få träff på alla som bodde i samma fastighet.
 
Carl Szabad
Projektledare

2003-02-14, 12:43
Svar #22

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:22
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Sankt Peter (Malmöhus län, Skåne) finns på skivan angiven som födelseförsamling för 3249 personer. Men någon sådan församling finns inte!
 
Jag försökte finna ledning i RSV:s lista och kom då fram till att tänkbara alternativ i (M) kunde vara
? Malmö Sankt Petri
? Ystads Sankt Petri
? Sankt Peters kloster
 
Finns det någon som vet vad Sveriges befolkning 1970 egentligen menar?

2003-02-14, 14:10
Svar #23

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
Hej Joel!
Jag skulle tro att man menar Sankt Peters kloster. Har själv stött på enbart Sankt Peter några gånger och då avsågs klosterförsamlingen, då utanför Lund, nu tillhörande Lund.
Satsa på det!
 
hälsningar
Sven-Åke Sjövall

2003-02-14, 23:18
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Joel! Källmaterialet anger för dessa personer S:t Peter(s) i Malmöhus län. Det är riktigt att det inte finns någon församling med det namnet utan att det troligen avser någon annan med liknande namn, men eftersom det inte gått att entydigt föra dem till någon församling har namnet fått stå kvar med den beteckningen.
 
Carl Szabad, projektledare

2003-02-15, 00:04
Svar #25

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:22
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Under tidernas lopp har det tydligen funnits flera församlingar med namnet Sankt Peter eller något snarlikt. När man läser vad RSV säger om under vilka tider församlingarna existerat finns väl egentligen bara Sankt Petri (numera Malmö Sankt Petri) och Sankt Peters kloster kvar som alternativ i Malmöhus län.
 
Styrkt av det du säger om dina erfarenheter, Sven-Åke, har jag skickat en e-postfråga till Sankt Peters kloster (i Lund) rörande den person som är aktuell för mig, så får jag se hur det går. Församlingen i Malmö ringde jag till, men de har tydligen inte kvar några kyrkböcker.
 
Tack för din förklaring, Carl! Jag kan förstå att det tyvärr måste bli på det viset ibland, och tycker att skivan är ändå ett mycket bra hjälpmedel.

2003-03-17, 20:25
Svar #26

Christian Andersson

Kan någon förklara för mig hur Sven Johan kan vara född i Småland när tvillingsystern föddes på Öland? Detta t.o.m. långt innan Ölandsbron byggdes??? Dåtidens kommunikationer eller ....
 
1918-10-30
Sjökvist, Sven Johan
Lagergrensg 14
603 50  Norrköping
Kyrkobokförd i Sankt Olai Norrköping (Norrköpings kn, Östergötlands län, Östergötland), distrikt 03, fastighet 91981. Mantalsskriven på samma ort.
Född 30/10 1918 i Möckleby (Kalmar län, Småland).
--------------
Källa: Mtl Östergötlands län 1971
 
1918-10-30
Sjöqvist, Anna Margareta Maria
Lösingsg 9, I
602 28  Norrköping
Kyrkobokförd i Hedvig Norrköpings (Norrköpings kn, Östergötlands län, Östergötland), distrikt 06, fastighet 11273. Mantalsskriven på samma ort.
Född 30/10 1918 i Södra Möckleby (Kalmar län, Öland).
--------------
Källa: Mtl Östergötlands län 1971

2003-03-17, 23:25
Svar #27

Carl Szabad (Carl)

Det finns två Möckleby, Norra och Södra. Båda ligger på Öland.
 
Det finns dock 14 personer i databasen som anges som födda i Möckleby enbart (där brodern är en av dessa), utan något Norra eller Södra. Dessa ramlade mellan stolarna och fick av misstag Småland som landskap.

2003-03-18, 14:24
Svar #28

Christian Andersson

Hej Carl.
 
Det ante mig att det låg till på detta viset.
Går kanske att rätta upp med en ny buggfix eller ...
 
Tack / Christian

2003-03-18, 18:01
Svar #29

Carl Szabad (Carl)

Christian! En felaktig landskapsangivelse på en födelsesocken med 14 träffar är knappast ett fel av den arten att vi gör en buggfix.

2003-03-18, 22:04
Svar #30

Christian Andersson

Hej Carl.
 
Vore det inte lämpligt att med jämna mellanrum revidera buggfixen så att den klarar av alla dittills kända buggar i programmet/databasen. Då menar jag naturligtvis inte felaktighetr i själva källmaterialet. De får vi nog leva med.  
 
Mvh Christian

2003-03-18, 23:11
Svar #31

Carl Szabad (Carl)

Christian! Sökprogrammet är reviderat tre gånger vad gäller mindre problem i generell sökning, se sidan http://www.genealogi.se/forbund/svbef70.htm. Det här fallet avser enstaka poster.

2003-10-22, 13:59
Svar #32

Utloggad Urban Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-08, 08:38
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u45708357/
Johan Edvin Nero uppges på skivan vara född 22/1 1896 i Helsingborgs Gustav Adolf. Men den församlingen bildades inte förrän 1927. En koll på Sveriges Dödbok 1950-1999 visade hur felet uppstått. Även på dödskivan uppges Johan Edvin vara född 22/1 1896 i Helsingborgs Gustav Adolf. Men där framgår också att födelseförsamling i källan är Gustaf (Malmöhus län)! Det vill säga den församling som sedan 1931 heter Börringe, i Vemmenhögs härad. Där hittade jag också till slut Johan Edvin i födelseboken.
 
Någonstans har tydligen en sammanblandning skett mellan det dåvarande församlingsnamnet Gustav och den nuvarande församlingen Helsingborgs Gustav Adolf.

2003-10-22, 14:27
Svar #33

Carl Szabad (Carl)

Urban! Jag är medveten om det problemet. Jag ska ta upp det på sidan om CDn i Rötter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna