ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-17  (läst 1473 gånger)

2002-10-30, 12:23
läst 1473 gånger

Rosine Nilsson (Rosine)

Tusen tack för den roligaste CD-skivan på länge.
 
Jag var uppe sent igår kväll och tidigt i morse och jobbade med skivan. Visst får man ha en smula fantasi för att få ihop en del familjer men vad gör det när sluresultatet blir så bra.
 
De flesta luckor börjar fyllas ut i fråga om tremänningar och andra släktingar som man bara haft ett hum om.
Kul att hitta sig själv också och se var man bodde då, minnena bara öser in.
 
Släkt med släkten som man haft lite funderingar om vad de haft för andranamn egentligen, kanske ändå inte fått något svar. För det finns skillnader i denna skiva och i Sveriges dödbok och då vet jag inte vilket som är det rätta.
I bägge fallen baseras det väl på folkbokföringsuppgifter.
 
Hälsningar Rosine

2002-11-02, 11:32
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Du skriver att det finns skillnader mellan den här CDn och Sveriges dödbok. Det borde inte finnas då källan är densamma. Kan du ge något exempel?

2002-11-03, 08:59
Svar #2

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Jag vet med säkerhet att mina släktingar stavade sitt efternamn Wiklund. På den här CD:en stavas det Viklund, och i Sdb stavas det Wiklund. Det är en skillnad som jag upptäckt.

2002-11-03, 12:12
Svar #3

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har också funnit skillnader på Cd-skivan ang. stavningar, både på förnamn och efternamn..
 
Själv höll jag inte på att hitta några släktingar p.g.a att efternamnet inte var rätt stavat.Hittade dem sent om sider...
 
/Christina

2002-11-03, 13:42
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Kjell och Christina! Sveriges befolkning gäller förhållandena i november 1970. Det kan ju hända att personerna som har annan stavning i Sveriges dödbok ändrat den officiella stavningen däremellan.

2002-11-03, 14:23
Svar #5

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Dubletter: i och med att uppgifterna för Västmanland gäller året efter de andra, kan samma människa finnas på två adresser , om personen i fråga har flyttat till nämnda landskap 1971. Ett sådant fall träffade jag på vid sökning. Vill förövrigt tacka de ansvariga för denna förnämliga produkt.

2002-11-03, 15:42
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Torgny! Tyvärr gäller även motsatsen, att den som flyttar från Västmanlands län mellan november 1970 och november 1971 saknas i databasen. Förhoppningsvis är det dock inte så många.

2002-11-17, 18:54
Svar #7

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Saknas(?) på CD-skivan: Ossian 19040702 (död 1987) och Lilly 19121127 (död 1984), mantalsskrivna i Örnsköldsvik 1970 (Dalgatan 55) enligt dödskivan. På Dalgatan i Ö-vik får man endast fram tre personer på mantalsskivan 1970.
??? - Här har något hänt!(?)/Gunnar

2002-11-17, 21:49
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Gunnar! Uppenbarligen saknas de personer du nämner. Kan de ha bott i Västmanland eller utomlands det året?
 
Däremot finns Dalgatan med, men eftersom gatan och vägen oftast förkortas g och v i materialet får man söka på Dalg.

2002-11-18, 22:11
Svar #9

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Carl! Med Dal får man givetvis med många på Dalgatan - ett bra tips, att minimera invärden vid sökning. -- I några andra fall har jag kunnat påvisa felaktig minnesbild hos uppgiftslämnare eller annat skäl till avvikelse. -- I detta fall säger dödskivan(!!) att nämnda personer är både kyrkbokförda och mantalsskrivna 1970 i Örnsköldsvik (utöver muntlig vittnesbörd). - Så frågan är vad som hänt eller gäller. - Klurigt! - På något sätt ska vi väl komma på någon lösning. Jag tänker vidare!

2002-11-18, 23:23
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man är mantalsskriven där man bodde den 1/11 föregående år.
 
Om man var mantalsskriven i Örnsköldsvik 1970, så bodde man alltså där den 1/11 1969.
 
Men CD:n omfattar de personer som bodde i Sverige i november 1970 (den 1 november förmodar jag), alltså där de var mantalsskrivna 1971.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-11-19, 00:00
Svar #11

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag saknar också en person, som bevisligen fanns på plats i Sthlm såväl 1969 som 1970, hon är förresten fortfarande på plats. Och hon är varken senil eller mindre vetande utan hon vet med bestämdhet att hon fanns även 1970! Hon fyllde nyss 80.
 
Men en annan sak jag också upptäckt. Vet inte om det är en engångsgrej eller om om det är en symptom på något genomgående fel. Min mormor bodde vid den tiden på en gatuadress där alla portar var av A och B-slaget (trots att det var olika fastigheter eller kanske just därför), men på CDn finns inte detta med utan adressen anges bara med nummer inte bokstav. Om detta är ett genomgående fel i underlaget till CDn så kan det ju bli lite tråkigt för den som vill åka och titta på huset moster Hulda bodde i och då råkar titta på fel hus.
 
Är det någon annan som upptäckt samma fel?
 
Mvh
Lena A L

2002-11-19, 09:31
Svar #12

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Ett litet tillägg till Tollessons meddelande:
I vissa fall kan det skilja, t.ex. om man flyttar till en ny ort den 25/10 men först den 5/11 anmäler flytten. Då skulle man stå kvar som mantalsskriven på den gamla orten hela nästa år, trots att man egentligen bodde på den nya redan innan den 1/11.
 
En annan möjlig orsak till skillnader:
Jag flyttade en gång till en annan ort den 12/11. Efter ett tag fick jag besked från skattemyndigheten (tror jag att det var) om att jag var skriven på den nya orten under det följande året (bör vara detsamma som mantalsskriven) och alltså skulle betala skatt enligt den tabellen. (Eftersom det var högre skattesats på den nya orten protesterade jag med hänvisning till att jag inte bodde där den 1/11 året innan, och fick rätt.)  
Så i vissa fall kan det vara så att man är/var skriven där man inte bodde 1/11 året innan.
 
Hälsningar
Mikael

2002-11-19, 09:41
Svar #13

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Nämnda personer i Ö-vik uppges ha bott där (från minst) 1947 till sin död. Orsaken till att de inte finns med på CD-skivan (eller i registret?) som mantalsskrivna 1971, när de är mantalsskrivna 1970 i Ö-vik och har bott där i alla år är den exakta frågan. - Ytterligare faktabidrag är att nämnde Ossian är född i Nordingrå. På dödskivan hittar man syskon till honom, födda i denna församling. - Sökning på enbart personnummer, utan andra uppgifter ger inget; inte heller på efternamn och endast årtal. -- Jakten fortsätter!

2002-11-19, 10:53
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Det här är det klassiska problemet med kartan och verkligheten. Det gäller att få de två att närma sig så mycket som möjligt.
 
Jag beslöt mig för att undersöka hur det såg ut i Ö-vik det året. Jag sökte på Dalg i adressfältet och Örnsköldsvik under Boendeort - församling. Resultatet gav 631 valda personer.
 
För att hitta ett fastighetsnummer som så nära som möjligt anknöt till Dalgatan 55 (dvs uddanummer i närheten) bläddrade jag bland träffarna och hittade en på Dalgatan 53. Jag ställde mig på den personen, valde knappen Samma område och fick då ner träffbilden till 87 personer. De skrev jag ut med valet Tabell och D:o + fastighet för att få dem utskrivna i fastighetsnummerordning.
 
Då visade det sig att Dalgatan, enligt datainnehållet, slutar med nr 53. Antingen har mantalsskrivningen strulat på den sidan gatan, eller också var de husen inte byggda det året.
 
Då återstår naturligtvis frågan var personerna bodde det året om huset ännu inte var byggt.
 
CDn innehåller drygt 8 miljoner människor. Enligt officiell statistik, justerad mot det datum utdragen gjorts, saknas några hundradels procent av befolkningen på CDn, vilket i det stora hela är försumbart men på individnivå naturligtvis viktigt. Antingen finns en person med eller också inte.
 
Med hundratals flitiga korrekturläsare landet runt kommer det säkert att upptäckas fler personer som saknas, men i första hand kan man ju fundera om de bodde utomlands det året eller om de 1970 bott i Västmanlands län och sedan innan november 1971 flyttat någon annanstans i landet.

2002-11-19, 11:49
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Lena! Om A- och B-portar är utmärkta särskilt beror säkert på vem som skrivit in uppgifterna i dataregistret eller underlaget. Jag kollade en annan adress som jag vet att det finns både A-, B- och C-uppgång i, dock alla genom samma gatuport. Där kan det stå 21 B 1 tr, 21 B,II ög, 21 B nb, 21A, III, 21, III, dvs alla tänkbara varianter med romerska eller arabiska siffror, med eller utan mellanslag och med eller utan komma. Sök på Samma fastighet på din mormor så hittar du säkert andra i hennes hus som har A- eller B-adress.

2002-11-19, 11:53
Svar #16

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Carl! Tack för Din ansträngning! Jag ska åter konfrontera uppgiftsställaren - gode vännen - med materialet. Eftersom alla personuppgifter i detta fall ändå är kända (genom dödskiva och privata anteckningar) är det i praktiken inget problem. - Luriga saker bidrar dock positivt till utveckling av angreppsmetoder att plocka ut mesta möjliga ur skivan! Som Du nu gjort.

2002-11-19, 21:11
Svar #17

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Carl, det är nog så att det var lite skrot bakom tangenterna när man matade in data. Jag gjorde som Du sa och alla andra utom min mormor och en annan familj bor i A eller B.  
 
Mvh
Lena A L

2002-11-19, 21:13
Svar #18

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det finns andra saker man, åtminstone inledningsvis, kan bli lite förbryllad över. Jag sökte en person, som jag också fann. När jag klickade på samma adress kom även hennes syster upp och en hel del andra som bodde i just det hyreshuset. Dock ej föräldrarna. Klickar man på samma fastighet kommer även föräldrarna med. Förklaringen visade sig vara att barnen registrerats med bara gatuadressen, men föräldrarna med gatuadress och dessutom uppgift om antal trappor (VII). Och då räknas det som en annan adress vid sökningen.

2002-11-20, 00:31
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

Staffan! Förklaring till detta finns i hjälptexten på start-sidan.

2002-12-02, 20:55
Svar #20

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Finner två barn 6 och 8 år gamla på Dalbogatan i Uppsala men föräldrarna kan jag inte finna någonstans.
Det bor heller inte någon annan person på denna adress hur jag än försöker, jag sökte på kommun Uppsala och adress Dalbo men fick inte fram någon mer på min adress. Är föräldrarna helt borta i materialet?
Saknade 8-10 personer av ca 150 som jag sökte i helgen. Alla som saknades var födda 1935 - 1945 och bodde förmodligen runt Stockholm.

2002-12-03, 00:47
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Jan-Erik! Det är svårt att säja varför föräldrarna till barnen saknas. Det här är den äldsta bevarade digitala mantalslängden och det kan hända att den inte är fullständig. Dock innehåller databasen ungefär 99,94 % av antalet invånare per den 1 november 1970, vilket ska vara det officiella datumet för mantalslängdsutdraget. Avvikelsen är alltså försumbar och bör inte vara så stor som 8-10 av 150 personer om det inte är någon särskild gata som blivit ofullständigt registrerad.

2002-12-03, 14:16
Svar #22

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag har märkt att om våningsnumret har skrivits efter adressen så kommer bara de upp vid samma adress, även om det är många våningar i huset. Trycker man på samma fastighet, så kommer resten också upp.

2002-12-03, 22:25
Svar #23

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Västmanlands avvikande år kan nog ha en viss betydelse för mina missade sökningar.
Om jag uppfattar det rätt så betyder det att uppgifterna från Västmanland gäller 1/11 -71 och andra län -70.
De som bodde i Västmanland 1/11-70 finns ingen annanstans och om de flyttade ut under tiden fram till 1/11-71 så finns de sedan inte i Västmanland heller. Hur många kan detta omfatta tro?

2002-12-06, 12:10
Svar #24

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
När kommer en version av SB där man slipper gissa vilka som ska vara i samma familj.  
Vi har ett alldeles färskt exempel på Magda Forsberg (se denna fråga).  
Där står två av familjemedlemmarna på  
1 Långg 23 C i Örnsköldsvik och de andra två på
1:a Långg 23 C.
Trycker man på knappen samma adress, så kommer inte hela familjen upp, utan då måsta man trycka på samma fastighet.
Är man inte medveten om dessa brister i SB så hamnar man galet. Jag tycker att detta måste man kunna åtgärda på något vis. Det är inte bara i ovanstående fall som det är så här, utan det är mycket vanligt, tyvärr.

2002-12-06, 12:30
Svar #25

Carl Szabad (Carl)

Jan! Man ska aldrig säja aldrig, men att vi över huvud taget fått ut hela svenska befolkningen 1970 digitalt får nog betraktas som en oväntad seger. Två tredjedelar av dessa lever ju ännu i Sverige.
 
Vad gäller de ibland olika skrivningarna av adresserna får jag hänvisa till hjälptexten på Presentationssidan. Frågan har även varit uppe under Avvikelser i materialet vilket nog är en lämpligare rubrik.* Det är säkert hundratals registrerare hos myndigheterna som varit inblandade och då inte fått kristallklara direktiv för hur alla varianter av adresser ska skrivas. Dessutom har säkert de berörda själva angett sina adresser på olika sätt och då fanns säkert ingen rikstäckande adressförteckning som registratorerna kollade mot innan de skrev in. De litade antagligen på den som lämnade uppgiften att han kunde ange sin adress korrekt.
 
Carl Szabad, projektledare
 
*) Inläggen är nu flyttade rätt..

2002-12-06, 13:01
Svar #26

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Problemet här är väl att datorn tolkar allting mycket bokstavligt. Vad vi behöver är en utökad sökfunktion så att 1, 1:a, 1sta o.s.v. tolkas som samma sak, likaså att t.ex 23C , 23 c och 23 C tolkas som samma adress. Idag skiljer programmet också på Långg och Långgatan. Är det möjligt att skriva om eller komplettera programmet?

2002-12-06, 14:28
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, Bos önskemål är bra förslag. Det är för stor risk att missa personer med knappen Samma adress nu och man måste nästan rutinmässigt använda Samma fastighet. Exemplet med mellanslag eller ej mellan gatunummer och port är talande.
 
Jag har ett annat förslag som borde vara en riktig baggis att införa (alltså lätt att införa), nämligen sortering av söklistan. Genom att klicka på rubriken borde man kunna sortera personerna i åldersordning t ex. Och varför inte kunna sortera en sökning på samma fastighet så man ser träffarna i adressordning.
 
Sammantaget är dock denna CD en fantastisk produkt och Förbundet ska ha all heder av att ha lyckats genomföra detta. Det blir som en nostalgitripp när man söker på sina gamla klasskamrater och deras familjer, och kollar grannarna i huset man bodde i. Och så vidare.

2002-12-07, 16:53
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

Bo! Det finns två starka skäl att datainnehållet ser ut som det gör.
 
Det första är källkritiskt. På CDn återges vissa fält av det material som finns i Riksskatteverkets databas för folkbokföring i november 1970. Vi kan inte gå in i materialet och börja ändra innehållet efter vårt huvud. Jag ska ta ett exempel. Betyder Harg 48 Hargatan 48 eller postlåda 48 i byn Harg? Det är i så fall en typ av ställningstagande vi måste ta.
 
Det andra är mängden. Databasen innehåller över åtta miljoner människor. Det är alltså ett gigantiskt material. En genomgång av hela Sveriges adresser skulle ta många manår. Det är knappast värdeskapande.
 
Det finns ett fall i databasen där normering skett, och det avser födelseförsamlingen. I original finns 21.500 varianter av församlingsnamnet, som en tabell i programmet översätter till de knappt 3.000 församlingar som verkligen finns, eller fanns när människorna föddes.
 
Anders! Sortering av träfflistan går, som du också konstaterat, inte att göra på skärmen. Träfflistan presenteras alltid i bokstavsordning. Den konstruktionen är nödvändig för att sökningen ska kunna bli så snabb. Vid utskrift kan man däremot sortera på olika fält, för då sker sorteringen av träffbilden i samband med utskriften.

2002-12-17, 17:23
Svar #29

Utloggad Lars-Åke Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2015-10-13, 18:17
    • Visa profil
Hej,
jag har sökt efter personer i byn Bertshult, Landvetter men de tycks saknas på CD:n.
Tex David Einar Samulesson född 18 april 1906 och död enligt dödsboken 21 feb 1995. Även Öster Bernesjö född 1910 saknas. Vad göra?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna