ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att kräva skulder från tidigare ägare av gården  (läst 603 gånger)

2011-01-17, 09:16
läst 603 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
En fråga från Halland. Denna gång om skulder när en gård byter ägare. Jag läser i Himle härads dombok från den 8/5 1632. Följande noteras:
 
”3 ting Karen Mogensd: thill Lasse i Schattegaard for 15 march thienstelønn hans formand Oluff Torstensen hende paa 5 aars tienste schyldig er, och var dom begierendis. Da er Lasse 1, 2, 3, 4 gang bleffuen paaraabtt och iche møtte hertil at suare. Da er hand thilfunden at betale Inde femten dage eller lide nam och vurdering.“
(Övriga ting ger ej mer information.) Olof Torstensen avrättades redan år 1622, varpå Lasse Nielsen övertog Skattagården. 10 år senare kommer alltså den före detta pigan på gården och kräver lön av den nuvarande ägaren. Min fråga är om det fanns juridiskt utrymme att göra på detta viset? När någon övertog en gård, övertog han då också tidigare skulder i form av löner till tjänstefolk? Jag tycker detta låter märkligt. Kan denna fordran snarare tyda på att det finns ett släktskap mellan Lasse och Olof, och att det är av denna anledning som hon vänder sig till Lasse för att få ut pengarna. Jag hoppas på det sistnämnda, men är intresserad av mer ”opartiska” förslag.  
 
Med de bästa hälsningar,
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna