ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utrikes resa på 1780-talet  (läst 1102 gånger)

2012-11-26, 19:52
läst 1102 gånger

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Jag undrar vilka källor som kan tänkas finnas i svenska arkiv när en person på 1780-talet reste utrikes, men som troligen ämnade komma tillbaka. Jag har hittat en ansökan om respass. Kan det finnas mer information i olika arkiv än den?

2012-11-26, 22:59
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På Krigsarkivet finns handlingar om Flottans Pensionskassa, dit utrikes resenärer fick betala en slant för att få resa utrikes. Dessa registrerades och listorna finns på arkivet, men är inte filmade, vad jag vet.
 
I Meddelande från Kungl Krigsarkivet VI (1973) finns en uppsats av Elsa Nordström:
 Journaler över utrikesresenärer 1735-1851 i Krigsarkivet.
 
På CD-skivan Emigranten Populär finns en del av detta material.

2012-11-27, 13:02
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Arkiv Digital har fotograferat Göteborgs och Bohus läns landskansli passjournaler 1783-1848.
Där återfinns både inrikes och utrikes resor.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2012-11-30, 22:52
Svar #3

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Tack för tipsen, Flottans pensionskassa låter värd att kolla upp, när man lyckas komma iväg till Stockholm. I Göteborgstrakten har jag tyvärr inte så många misstänkta resenärer/Emigranter, men med lite tur kan jag kanske hitta någon lämplig att söka i de rullorna, eller iallafall se vad jag ska söka efter på andra arkiv.  
 
Kan det finnas något i arkiv på vägen? Den resenär jag har närmast i åtanke reste till Amsterdam, men skulle enligt uppgift passera Helsingborg. Borde det inte finnas någon förteckning över resenärer i något tullarkiv eller dylikt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna