ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: På fästning  (läst 863 gånger)

2009-03-25, 21:04
läst 863 gånger

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
På fästning för dråp.  
Peter Nilsson bodde med hustru och barn i Grönhult, Västra Torsås. I HFL finns noterat:  
Dömd för dråp 1853 till 6 års fästning  
GID 849.24.70900 HFL AI:9b s543 1862-1867 Västra Torsås.  
 
Jag tyckte först jag måste missat något när det var 9 år mellan 2 av barnen och fortfarande samma hustru men sedan fick jag då förklaringen.  
 
Hur hittar jag mera information om detta? Vad hade han gjort?  
Vilken fästning satt han på?  
 
Tacksam för hjälp

2009-03-25, 21:59
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Annika, du får gå till domböckerna i Allbo häradsrätts arkiv, som i orginal finns på Landsarkivet i Vadstena.  
 
Då Peter dömts för dråp finns målet kanske inte i ordinarie domboken, utan i den s.k. urtima domboken, då rätten kallades till extra möte för att det hänt något allvarligt. Där bör det finnas diverse vittnesmål om vad som hänt, och kanske även uppgift om vilken fästning han hamnade på.

2009-03-31, 00:23
Svar #2

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Nu har jag fått en kopia på domen. Det var auktion och dans och det blev bråk. Bengt Johansson, Peppanäs, Virestad blev skadad och dog senare.  Peter Nilsson blev anklagad för mord och det nämns halshuggning som straff. Hans bror Jon Nilsson anklagas för medhjälp. Vittnen och de anklagade hörs och sedan blir brodern frikänd och Peter döms för dråp.  
 
Så kan det gå.  
 
ANNIKA

2009-04-03, 23:22
Svar #3

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Om du inte redan undersökt konceptdomboken, kan det vara idé att göra detta, för det kan finnas inlagor till rätten, utförligare vittnesmål, vädjanden från hustrun mm.  
 
Om han dömdes till döden av häradsrätten, remmitterades domen till hovrätten (Göta Hovrätt i ditt fall), som i så fall uppenbarligen har satt ner straffet. Beroende på hur ambitiös du är, kan du med osäker framgång (p g a dokumentförluster) följa ärendet genom en inkommen skrivelse till hovrätten, protokoll från behandlingen i hovrätten, avsagd dom i hovrätten, utgående skrivelse från hovrätten med utslaget, samma skrivelse som inkommande skrivelse till landshövdingen, eventuellt ytterligare en domboksnotis i häradsrätten där hovrättsbeskedet meddelas och fastställs som dom och exekvering meddelas. I länsräkenskapernas verifikationer kan man ibland hitta fånglängder och t o m exakta redogörelser för hur mycket proviant varje fånge kostat. Kalmar fästning kanske var det aktuella fängelset ?
 
(Meddelandet ändrat av loe den 03 april, 2009)
LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna