ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Ska man lita på dödsdatumet? (J.A. Jonsson i Hulterstad (H))  (läst 267 gånger)

2003-10-28, 20:34
läst 267 gånger

Victor Ericsson

Hej alla forskare!
 
Jag har ett litet problem i och med att en person anges vara död några dagar gammal men fortsätter att finnas med i husförhörslängder och senare blir sjöman.
 
Personen i fråga är:
Johan August Jonsson, född 19/12 1843 i Alby, Hulterstad (H) (Hulterstad CI:4 sidan 77).
Han är son till bonden Jonas Peter Jonsson och Brita Lisa Larsdotter.
 
Han uppges ha dött 25/12 1843 i Alby, Hulterstad (H). (Hulterstad CI:4 sidan 250).
Citat ur källan: Bonden Jonas Peter Jonssons barn, Johan August af conwulsioner.  
 
I ålderskolumnen i dödboken står han som 6 dagar gammal, vilket ju stämmer exakt.
 
Jonas Peter hade ingen annan son vid namn Johan August än denna, så det kan inte vara någon förväxling där. Det bodde inte heller någon annan Jonas Peter Jonsson i Alby vid denna tidpunkt.
 
I husförhörslängden (Hulterstad AI:6 som går mellan 1841-1850) står familjen under Alby nr 5 på sidan 22-23. Här är sonen Johan August struken och längst till höger kan man läsa, död 25/12 (18)43. Så långt verkar ju allt okej.
 
I nästa längd (Hulterstad AI:7 1851-1860) står familjen på sidan 30-31 (maskinskrivet där nere) eller 14 (handskriven där uppe).
Här finns Johan August med, struken även denna gång men nu är anteckningen till nr 3 (i Lilla Brunneby, Stenåsa (H)). Jaha, tänkte jag, jag kollar väl upp honom vid ett senare tillfälle.
 
Jag blev dock väldigt förvånad då han även är med i nästa längd igen, (Hulterstad AI:8 1861-1870) skriven under sin familj på sidan 14, fortfarande under Alby nr 5. Han kom tydligen tillbaks från Lilla Brunneby. Han flyttar 14/10 1869 till sidan 139. Den sidan är sabbad och knasig totalt på genline men jag hittar honom dock på sidan 140 och rad 24 där han står under utrikes sjömän, af socknen. Han fortsätter att finnas under obefintliga personer fram till sista hfl-slut 1894.
 
Jag utgår från att det på något sätt skett någon sorts förväxling, att prästen eller någon annan fick felaktig uppgift någonstans.
 
Ni som forskar i Kalmar-trakten eller har Genline kan, om ni vill, kolla upp och förvånas själva. (!) Ni kanske även hittar lösningen någonstans.
 
Jag uppmärksammar fallet eftersom 1843 ändå är ganska modern tid inom släktforskning och folkbokföringen. Hade det varit på 1600- 1700-talet så hade det varit betydligt osäkrare.
 
Victor Ericsson

2003-10-28, 22:37
Svar #1

Carin Arbman

Jag har en släkting där först ena sonen i en större syskonskara döptes till ett relativt ovanligt namn - Casper Theophilus. Sonen blev drygt ett år gammal. Märkligt nog dyker det upp en ny son - född ca 14 dagar innan den förste Casper Theofilus avlider - som får samma namn. Denne son uppnår vuxen ålder.  
 
Först förstod jag inte hur det hängde ihop, men det måste gått till så att den äldste sonen blev sjuk och att man väntade med att döpa den yngre till den äldre avled. Men att den yngre då fick samma namn. Lite märkligt tycker jag.  
 
Kan det vara något sådant som hänt?

2003-10-28, 22:56
Svar #2

Utloggad lennarta

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 09:21
    • Visa profil
Hej Victor,
 
som du säger bör det vara nån förväxling eller felaktig bokföring som skedde 1843, rimligen var det inte Johan August i Alby som dog.
 
Följer man honom i hfl är den enda märkliga uppgiften att han stryks och anges död i AI:6. Men hans namn har understrukits 'vågformigt', ett sätt som innebär 'står kvar' eller 'återkommit'. Det är då rimligt att strykningen var felaktig, och då också att dödsnoten i hfl är fel.
 
I nästa längd (AI:7) återfinns samma typ av understrykning, 'står kvar'. Här förklaras det med en flytt-återflytt till Lilla Brunneby.
 
Men Johan August upptas även i dödslängden 1843. Här blir det bara spekulationer, om man inte t.ex. kan hitta ett försvunnet barn i socknen som passar in. Att rätt ålder införts kan vara en effekt av felskrivningen, födelsenotisen (för fel barn) kontrollerades.
 
Jag kollade en Nils August född tidigare i dec 1843, men han verkar frodas hos sina föräldrar.
 
Och visst var kyrkoböckerna ofta i bättre skick 1843 än under säg 1700-talet. Men inte överallt, och normala skriv- och läsfel förekom ju säkerligen, precis som nuförtiden.
 
mvh Lennart

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna