ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader Okänd 1862, Domböcker, hur gör jag?  (läst 1172 gånger)

2004-11-16, 02:32
läst 1172 gånger

Utloggad Kristoffer Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:04
    • Visa profil
Hej!
 
Min morfars farfar föddes 1862-05-28 i Järsnäs Småland. Fader är enligt födelseboken okänd. Av vad jag förstått så var det olagligt med utomäktenskapliga affärer innan 1864 och eftersom det var ett brott så bör det finnas dokumentation om utredningen hoppas att finna information om fadern. Det bör tilläggas att enligt familje-legenden så fick min anfader sitt efternamn Stråle efter sin riktiga far då han tagit på sig ansvaret.  
 
Man kan inte bara byta efternamn hur som helst eller? Han hette andersson vid födelsen.

2004-11-16, 09:56
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jodå Kristoffer, man fick ta nästan vilket efternamn som helst före 1901, såvida det inte var adligt.
 
Men det är ett gränsfall med domboken. Även innan 1864 började man se mellan fingrarna i sådana här fall. Men du får kolla i domboken för Tveta härad. Bör då vara hösttinget 1862. Finns tyvärr inte filmat, så du får åka till landsarkivet i Vadstena. Längst bak i den ganska digra volymen finns en saköreslängd, dvs en förteckning av alla bötesbelopp. Om föräldrarena fick böta, så är de med här och förhoppningsvis en hänvisning till vilken paragraf du ska läsa.

2004-11-16, 13:12
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Kristoffer och Gunnar!
 
Om det finns med i domboken så behöver det inte nödvändigtvis finnas med vid hösttinget 1862. Av vad jag sett av liknande fall så kan det komma upp vid tinget alltifrån strax efter lägersmålet och till ett par år efter barnets födelse. Det är inte heller alltid det finns en saköreslängd och inte alltid att sådana fall förekommer i en saköreslängd överhuvudtaget. Det kan hända att paret gjorde upp inför tinget om underhåll för barnet utan att några böter utdömdes, och då finns inte något alls i saköreslängden trots att eventuellt erkännande av faderskap finns i domboken.
 
Denna fråga har diskuterats på andra ställen i Anbytarforum också.
 
Mvh//
Lotta

2011-11-12, 10:39
Svar #3

Utloggad Åsa Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-01-30, 14:35
    • Visa profil
Hjälp!
Jag hade tänkt passa på nu, när det var gratis, på Arkiv Digital i helgen o titta i domböcker. Men det är för svårt. Jag letar efter fadern till oäkta barn född 1848 i Hjälmseryd, jönköpingslän, småland. Hjälmseryd tillhör Västra härad men där hittar jag endast bouppteckningar. Kanske det är i Göta Hovrätt då, men var, finns ju så lite info vad böckerna innehåller. Verkar vara register o brottmålen sträcker sig inte fram till 1800-talet? Känns omöjligt med så lite kunskap som jag har hur det hela är uppstyrt.
Tackar på förhand om någon kan hjälpa till.

2012-09-07, 02:02
Svar #4

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
Hej!
Jag har också en fråga angående detta. Min mormors mormor var född utanför äktenskapet. Uppenbarligen var situationen då mamman blev gravid skamlig då hon flyttade både hit och dit innan barnet föddes. Mamman bodde i Stavby, Uppsala men flyttade in till själva Uppsala för att föda barnet som föddes 1850-08-27. Kan det finnas någon möjlighet att hitta information om pappan på något sätt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna