ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-12  (läst 2225 gånger)

2004-05-07, 11:03
läst 2225 gånger

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:54
    • Visa profil
Året är 1864, Fogdö, Södermanland. Fader okänd, modern är piga och flyttar hem till sina föräldrar. Hon gör ingen anmälan till häradsrätten. Modern flyttar sju år senare vidare till en annan församling och gifter sig med en man från Småland. Sonen får också hans efternamn
 
Kan man leta sig fram på flera sätt för att få veta vem fadern är?
 
Mvh
Agneta

2004-06-23, 13:17
Svar #1

anna sandström

Hej!
Jag är 31 år och har väldigt knapphändiga uppgifter om min biologiska pappa; förnamn, två tänkbara kommuner där han bodde midsommarafton 1972, ålder vet jag ej, men borde befinna sig inom spannet född 1945-1956. Är det möjligt att söka på så få uppgifter, och isåfall var och hur?
 
Tacksam för svar!
Anna

2004-06-24, 01:30
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Anna,
de uppgifter du har verkar ju synnerligen knapphändiga, men jag vill gärna försöka hjälpa dig, om möjligt. Behöver då först svar på ett antal frågor, som inte bör ställas här. Skicka mig ett mejl (klicka på mitt namn ovan), gärna med ditt telenummer - om du inte vill lämna ut ditt så får du mitt.
Hälsar vänligen
Maud

2004-08-05, 17:14
Svar #3

Elisabeth Norberg

Hej!
I mitt fall är fadern/fädrarna inte helt okänd(a), utan det finns åtminstone två tänkbara kandidater.
 
Min farfars farfar, Jonas Norberg Andersson (alternativt Andersson Norberg) f. 1858-08-10 i Nätra gifte sig med Sara Magdalena Sundholm 1881 och fick med henne åtminstone två barn (däribland min farfars far, f. 1892). 1899 har Jonas och Sara Magdalena separerat och bor båda i Maria församling. Sara Magdalena tillsammans med barnen, Jonas ensam.
 
1904-12-09 inflyttar Jonas Andersson Norberg (yrke: färghandlare) till Solna tillsammans med Anna Maria Jonsson (f. 1869-11-14 i Fjär(e)stad, Östergötland). Yrke: biträde och hushållerska. De bosätter sig i Norra Hagalund No. 6 eller 32.
 
1905-12-27 föds Anna Margareta på Allmänna BB i Stockholm (samtliga bor fortfarande kvar i Solna). Moder: Anna Maria Jonsson. Fader: Okänd
I Solna församlingsböcker står hon antecknad som u.ä. utan fader
 
1910-06-27 föds Bror Ture Gustav på Allmänna BB i Stockholm (samtliga bor kvar i Solna). Moder: Anna Maria Jonsson Fader: John Jonsson f. 1860-03-30, han är bagare och bosatt i Solna (när jag skrev till Solna församling och frågade om honom fick jag höra att han inte kan spåras om jag inte vet inflyttningsdatum eller fastighetsbeteckningen med tidsangivelse i församlingen). I Solna församlingsböcker står Bror Ture Gustav antecknad som u.ä. utan fader
 
1910-12-08 flyttar Jonas Andersson Norberg, Anna Maria Jonsson, Anna Margareta och Bror Ture Gustav till Kungsholm församling.  
 
1912-02-08 flyttar Jonas Andersson Norberg och Anna Maria Jonsson med 2 barn från Kungsholm till Solna. Samtidigt flyttar även fosterdotter Astrid Maria Jonsson (f. 1902-10-02 i Maria församling) till Solna från Maria församling. Familjen bor på adress: Eriksdal, Alby Villastadstomt nr 72, Blendagatan nr 6.
 
1917-06-04 flyttar Jonas Andersson Norberg, Anna Maria Jonsson med 2 barn och Astrid Maria Jonsson till Storkyrkoförsamlingen. Av storkyrko får jag dock höra att Jonas inflyttar ENSAM och senare (1945) avlider där.
 
I rotemansarkivet på Stockholms Stadsarkivs hemsida hittar jag följande:
 
Anna Maria Jonsson (yrke: Hushållerska), bor hos Jonas Norberg Anderson (relation: Hushållsföreståndare, sammanboende, med barn). Anna Marias relation till Jonas är Sammanboende med barn. Inflyttad 1910-12-09 från Solna (samma sak med Jonas). Utflyttad 19119999 till Solna. (samma med Jonas).  
 
Anna Maria Jonsson (yrke: sömmerska), Hushållsföreståndare, ensamstående med barn, bosatt i Rote 01, inflyttad 1917-06-05 från Solna, betecknas som kvarstående 1925-05-11.
 
Anna Maria Jonsson (yrke: Sömmerska), Hushållsföreståndare, ensamstående med barn, bosatt i Rote 01, inflyttad 1925-05-11 från Solna, betecknas som kvarstående 19269999.
 
------------------------------
 
Vad jag frågar mig är:  
 
1. Varför skulle Anna Maria Jonsson bo tillsammans med Jonas om han inte är fader till barnen? De flyttar ju en del och hela tider hänger hon och hennes barn med. Om Jonas nu inte är fader till Bror Ture Gustav, är han kanske fadern till Anna Margareta?
 
2. Är verkligen denna John Jonsson fader till Bror Ture Gustav? Är han även fader till flickan?
 
Hoppas någon kan hjälpa mig att få klarhet i det här fallet. Jag är hemskt tacksam för minsta råd eller id?.
 
Mvh. Elisabeth

2004-08-07, 15:23
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Elisabeth,
enligt rotemansarkivet för rote 1 (Gamla stan-skivan) avled f d handlande Jonas Andersson Norberg 13/5 1925 på Sabbatsbergs sjukhus. Dödsorsak (enligt dödsattest) cardioarteriosclerosis; förträngning av hjärtats kärl. Han var då bosatt Svartmangatan 4, kv Ceres 12, sedan 5/6 1917 då han inflyttat från Solna. Enligt rotemanshäftet var han gift men ensamstående 1917-1925.
 
På samma adress inflyttade samma datum från Solna sömmerskan Anna Maria Jonsson tillsammans med sina två barn och fosterdottern, alla med efternamnet Jonsson. Ogift, ensamstående med barn.  
Alla fyra fanns kvar på adressen 1926. (Uppgiften att såväl Jonas som Anna Maria och barnen inflyttade från Solna den 11 maj 1925 måste vara fel, misstaget gjordes troligen när uppgifterna om de kvarboende detta datum överfördes till ett nytt häfte för fastigheten.)  
 
Nu till det intressanta:  
Anna Margareta står från den 11/5 1925 med efternamnen Jonsson Norberg. Hon är enligt skivan född 27/12 1905 i Kungsholms förs.
 
Bror Ture Gustaf (enligt skivan född 26/6 1910, även han i Kungsholms förs) hette då fortfarande Jonsson men även han antog namnet Norberg, enligt Sv dödbok:
 
19100626-0374
Norberg, Bror Ture Gustaf
Love Almqv v 10 4 tr
112 53  Stockholm
Död 16/8 1979.
Kyrkobokförd (1967) i Sankt Göran, Stockholms stad, Stockholms län. Mantalsskriven (1967) på samma ort.
Född 26/6 1910 i Kungsholm (Stockholms stad).
Frånskild man (5/4 1967).
--------------
 
Om du inte redan beställt kopia av din farfars farfars bouppteckning inklusive ev bilagor från Stockholms stadsarkiv, så skulle jag rekommendera det. Även om uä barn inte hade arvsrätt vid denna tid kan de och modern finnas omnämnda i ett testamente.
 
Vad gäller Bror Ture Gustaf finns ju uppgift om en fader, John Jonsson f 30/3 1860.  
Enligt Arkion bodde år 1900 i Nya Hagalund nr 86 i Solna en bageriarbetare Johan Jonsson f 1860 i Stora Mellby, Älvsborgs län. Han var då gift och hade tre barn. Det är förvisso ett långskott, men kanske kan det vara id? att kontrollera hans födelsedatum.
 
Enligt Söderskivan födde Anna Maria Jonsson en uä dotter Margareta Wilhelmina 17/3 1903 i Maria förs, död 1/5 samma år i Maria. Modern var då bosatt Badstugatan 31, kv Katthuvudet 14. Jonas Andersson Norberg bodde samtidigt Tavastgatan 29 B, kv Kattryggen 20, alltså i kvarteret närmast söder om Katthuvudet.
 
Slutligen: Fosterdottern Astrid Maria Jonsson skulle kunna vara en systerdotter till Anna Maria Jonsson. Flickans moder var enligt Söderskivan ogifta pigan, senare bageriarbeterskan Emma Wilhelmina Jonsson f 1878 i Slaka, Östergötland, död 21/10 1920 i Maria. År 1902 bodde hon och Anna Maria Jonsson på samma adress, Timmermansgatan 9, kv Katthuvudet.
Hälsar vänligen
Maud

2004-08-07, 17:50
Svar #5

Elisabeth Norberg

Hej Maud!
Tack så hemskt mycket för hjälpen. Jag ska genast beställa en kopia av Jonas bouppdelning. Och tack för att du fick mig att inse att det var 1925 och inte 1945 han dog! Jag skrev till Domkyrkoförsamlingen och fick veta när han dog, men jag har alltid trott att det var en 4:a (1945) och inte en 2:a (1925). Men nu ser jag ju att jag läste fel innan.
 
Elisabeth

2004-10-01, 18:16
Svar #6

Utloggad Pernilla Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2009-01-12, 11:43
    • Visa profil
Hejsan !
 
 Jag har suttit och läst era spännande  inlägg.
   
   Jag själv har en hel del fader okänd i min och sambons släkt.
    Min farmor hade fader okänd, kom dock fram ett faders erkännande.
    Mammas farmor , där gick rykten om att det var Målarprinsen, prins Eugen som var fadern!
    Är säkert drängen i huset bredvid , när man börjar rota i det. Hur stora är chanserna att få nåt svar när det gäller påstådda kungliga fäder ?
   Fler fader okänd på min sida.
  Sambons mm mor hade fader okänd. Det finns säkert någon mer på sambons sida som har det , har inte kommit så långt där ännu.
   Jag hoppas att jag någon gång skall kunna lägga ned mera tid på att försöka hitta de okända fäderna , för spännande är det.  
 
 Som sagt, hur gör man när det gäller kungliga ?
 
        mvh
               Pernilla Lindström

2004-10-10, 09:40
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja, jag har alltså valt rubriken noggrant!
När man läser svaren på inläggen på de ofta kungliga (eventuella) illegitima sönerna och döttrarna, blir man fortfarande bedrövad.
Jag undrar vad det är för fel att ställa frågor om eventuella sådana släktskap. Jag förstår att påståenden i den riktningen, alltså att direkt påstå att så är fallet utan några indicier etc. inte är varken fruktbart eller genealogiskt korrekt.  
Men vad är det för fel att undersöka familjemyter och andra källor?
Just nu pågår en trist ofruktbar diskussion om Bernadotter och Bo(u)naparter på Rötter.
Jag tror att de frågare som normalt ställer dessa frågor, gärna vill ha möjlighet att få veta sanningen eller i det minsta möta respekt för sin undran. Nej, likheter i utseende och familjemyter är inte några bevis is sig, men det måste ju finnas en far till barnet om det så är kungen och kejsaren eller torparen och stataren som spridit sin säd är ju det frågaren gärna vill veta. S.k. otroskap och barn vid sidan om äktenskapet är och var ju inte ovanligt och jag kan inte se detta som något tabu att få undersöka när det handlar om så lång tid efter. Varför inte ta dem som undrar på allvar? Och tillföra det kunnande ni tränade genealoger och släktforskare har istället för att direkt mobba eller skratta ut dessa frågare.Jag har själv ställt sådana frågor om Karl XII (och von D?ben) och ätten Sayn-Wittgenstein (och den från början judiska släkten Wittgenstein), inte för att jag tror på att dessa familjemyter eller rykten etc. nödvändigtvis stämmer, men för att se om de kan ha någon relevans och om det kanske finns en orsak och förklaring till dem?
 
M.V.H. Steve

2004-11-04, 19:44
Svar #8

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil
Hej
min ffff var oäkta han föddes 1863. Kan det då vara möjligt att hitta en fader eftersom det först blev lagligt med oäkta barn 1864?
 
Har jag förstått rätt med att det är domböcker jag ska söka i?
 
Han hette Karl Johan Andersson. Hans mor hette Lovisa Johannesdotter. Har tankarna mot att hans far borde hetat Anders då ingen i Lovisas familj heter något som Andersson eller Anders.
 
Jag har även en närmare släkting som har fader okänd. Hon var född i början på 1900-talet och bara modern hittades. Hon bodde hos fosterföräldrar. Hon fick efternamn efter sin biologiska mor.
 
Johanna

2004-12-22, 01:09
Svar #9

Dan Johansson

Hej. Min fmfm föddes 1860 i Källstorp som oä. Hon hette Anna Andersdr. Hennes mor var Christina Jepp(as)sdotter.            
 
Hur ska jag gå tillväga för att hinna hennes fader? Vilka böcker ska jag se i? Jag vet att det antagligen är domstolsbok jag ska kolla i, men vilken? Jag har ingen aning.
 
Hoppas ni kan hjälpa mig.  
 
MVH Dan Johansson

2004-12-22, 06:42
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Dan! Högst upp på denna sida (under rubriken) länkas till Rötters artiklar i ämnet Tips: Läs om oäkta barn i Nättidningen Rötter. På de sidorna finns också tipset om artikeln ”Fader okänd - vad gör jag?” av Elisabeth Thorsell, publicerad i Släktforskarförbundets årsbok 1990. Boken finns  på många bibliotek.
 
I den här diskussionen ges också lite tips, läs gärna de gamla inläggen, men också i denna Anbytarforum: Källor: Domböcker: Faderskapsmål i Norberg 1825-26.
 
Hälsningar,
Eva

2004-12-27, 02:40
Svar #11

Utloggad Mikael Rönnlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2020-01-02, 06:25
    • Visa profil
Hejsan !!
 
Min mormor föddes 1909 i Karlstad som oäkta. Hennes mor vägrade berätta vem som var fadern, men enligt en syster till modern, så var det en förnäm affärsman som modern inte fick äkta för sin far, just på grund av att han var för fin
 
Nu undrar jag....finns det någon chans att kunna spåra fadern ??  Vilka vägar skall jag isåfall försöka ??
 
Tackar på förhand och önskar er alla en god fortsättning !!

2004-12-27, 10:31
Svar #12

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Kan man gissa att det gjordes några ekonomiska arrangemang som skulle vara möjliga att spåra?

2004-12-27, 15:12
Svar #13

Utloggad Mikael Rönnlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2020-01-02, 06:25
    • Visa profil
Njää, enligt uppgift så tystades allt ner..möjligtvis om det skedde någon inofficiell transaktion.
 
Det var väldigt mycket hysch-hysch om händelsen.
 
Mormor föddes på Grums fattiggård där hennes mamma bodde under tiden 1906-1910 (minst)
Samtidigt så anges mormors födelseort som Kristinehamn enligt Sveriges Befolkning 1970 (MTL71)
 
Mormors mor dog 1958, men saknas på skivan Sveriges dödsbok 1950-1999, och där borde ju hon vara med ??

2004-12-27, 15:51
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Mikael, namnen saknas på cd:n för avlidna före nov 1970 (+ en del till) och dessutom saknas en del personer helt, men om du har fullständigt födelsedatum och vet var hon dog så kan du hitta henne (men utan fullständigt dödsdatum) - allt detta står i informationen om cd:n och på åtskilliga ställen på Anbytarforum (t.ex. handhavande-diskussionen och i diskussionerna kring projektet Namn åt de döda).
 
När det gäller födelseförsamling på Sveriges befolkning 1970 så kan den ha blivit fel genom åren (det gäller även för en födelseförsamling på Sveriges dödbok). Det kan man oftast spåra genom att följa personerna från födelseboken eller baklänges från den församling de avlider i. Men under vissa år skrevs man som född där BB eller motsvarande låg. Det lättaste sättet är att följa alla flyttar och anteckningar i församlingsböcker osv.
 
1909 är väl lite för tidigt för att det ska finnas någon anteckning i de sociala arkiven i kommunen som hon bodde i då (se inlägg av Bo Persson den 9 oktober 1999 i denna diskussion där det beskrivs hur det fungerade oavsett om barnen var kvar hos mamman eller blev fosterbarn (efter 1917 kanske bortadopterade) Anbytarforum: Övriga ämnen: Barn: Fosterbarn runt förra sekelskiftet; hur gick det till?
 
I övrigt kan det visst löna sig att följa barnet och mamman i födelsebok (original, inte SCB-avskrift) och församlingsbok under flera år eftersom det långt senare kan vara inskrivet vem fadern är.
 
Hälsningar,
Eva

2004-12-28, 19:26
Svar #15

Utloggad Mikael Rönnlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2020-01-02, 06:25
    • Visa profil
Hej och tack för all information...
 
Jag är relativt ny på det här med släktforskning, och har inte stött på några direkta problem tidigare..har mest sysslat med min pappas anor, och eftersom han kommer från finland, hittar jag ju en väldig massa sökbara böcker på bl.a. HisKi, och har där kommit långt bak i tiden..
Nu hittade jag mmm på döds-skivan  född 1886-07-14, död ?/4-1958. Ogift och boende i Grums. alla andra uppgifter samt namn saknas, men det måste ju vara hon.
 
En annan fråga..finns det någon info att få fram från Grums fattighus ??  Någon form av register eller liknande anteckningar om de inneboende ??
 
Gjorde man sånt ?? Vart kan man söka sådant ??

2004-12-29, 23:53
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Mikael, har du läst nybörjartipsen som du når från Rötters startsida eller lånat hem t.ex. boken Släktforska Steg för Steg (av Per Clemensson & Kjell Andersson)? Det ger mycket mer än vad som kan gå att förklara i inlägg här. Boken ger kunskap om svenska källor, som finns på mikrokort att låna genom SVAR (www.svar.ra.se) eller genom ett bibliotek där du också boka en läsapparat för att läsa mikrokorten - du behöver alltså inte åka upp till Värmland utan kyrkböckerna kan komma till dig. Bor du i närheten av ett mikrokortscentra som Arninge (utanför Stockholm) eller Leksand eller Kyrkhult i Blekinge så kan du få kyrkböcker från hela landet serverat gratis. Annars kan du prenumerera på Genline (betaldatabas) som nu har ca 60 % av landets kyrkböcker före 1895 på Internet i skannad form. Ett sådant abonnemang finns också på många bibliotek.
 
Det du behöver är inte bara födda-vigda-döda eller Folkräkningen utan du behöver husförhörslängderna - den kontinuerliga kyrko- och folkbokföringen (de ersattes ca 1895 av församlingsböckerna som jag skrev om senast). Dessa källor blir du bekant med i boken Släktforska steg för steg.
 
I de församlingar jag läst kyrkböcker där jag haft anledning att tittat efter folk på fattigstugan eller motsvarande så står alla inneboende på respektive fattighus/fattigstuga uppräknade i husförhörslängden (den skulle ta upp alla som bodde i församlingen). Låna hem kyrkböckerna för Grums och se om de uppgifter du söker finns med (se SVAR eller www.nad.ra.se).  
 
Efter ca 1900 finns kyrkböckerna för Värmland än så länge på församlingsexpeditionen men de ska lämnas in till Landsarkivet under våren 2005 om jag läste rätt i senaste numret av VärmlandsAnor.
 
Hälsningar,
Eva

2004-12-30, 07:49
Svar #17

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Eva!
 
Det är inte gratis att forska i Leksand eller Kyrkhult! Däremot hos SVAR i Ramsele.

2004-12-30, 09:39
Svar #18

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Tack för rättelsen, det stämmer att det kostar på de två ställena (se respektive hemsida), men som sagt allt material finns där i stor utsträckning.
 
Hälsningar,
Eva

2005-01-06, 22:10
Svar #19

Henric Johansson

Hej !
 
Letar efter min farfars fader förgäves tills jag fick upp et spår i hans dopbok då en viss:  
Hustru Jenny Ulin står som dopvittne... Även en
anteckning var hon bodde.. men när jag tittade
i det hushållet fanns mycket riktigt en Jenny
Ulin, dock enbart 5 år gammal ? Men hennes fader  
Johan Ulin var i farfars mors ålder... Men gift.
Kan farfars mor lämnat ett spår i dopboken? Är
det någon annan som vart ute för att modern  
lämnar spår liknande detta? Hittar  
ingen koppling mellan modern och till denna  
5åriga Jenny... Misstänker denna Johan starkt.

2005-02-07, 22:36
Svar #20

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Finns något ute i Arninge där man kan finna en fader okänd? Är inte så hemma på vart jag ska leta. Söker fadern till en gosse som föddes 1910 i Östergötland.
Mvh,
AnnBritt

2005-02-22, 19:52
Svar #21

Karin Bergström

Ett flickebarn föddes år 1907 i Oscars församling i Stockholm. Enl pastorsexp där finns ingen fader angiven.Barnet blev så småningom, år 1918, adopterat av sin mormor.Modern gifte sig med en annan man och försvann ur bilden.
 
Frågan är nu var jag ska leta vidare efter den biologiske fadern? Barnavårdslagen trädde ju ej i kraft förrän just år 1918? Jag har letat bland släktingar hos modern, men inte funnit något som kan leda mig på rätt spår.
 
mvh Karin

2005-02-22, 20:46
Svar #22

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Karin,
bodde barnet, modern och mormodern i Stockholm? I så fall kan det finnas en del att hämta i de kommunala arkiven i Stockholms stadsarkiv, filialen i Frihamnen, tel 08-508 49 606. Barnavårdsnämndens föregångare i Sthlm inrättades 1903. Om barnafadern var känd kan han vara noterad i en barnavårdsakt eller åtminstone i adoptionshandlingarna.
Om familjen bodde på annan ort, hör med kommunarkivet där.
Hälsar vänligen
Maud

2005-02-22, 22:04
Svar #23

Karin Bergström

Maud,
De var från stockholm, så jag ska ringa till filialen i frihamnen. Tack för tipset!
 
mvh Karin

2005-03-07, 15:10
Svar #24

Karin Bergström

Jag söker efter en okänd fader till ett flickebarn som föddes år 1907 i Oscars församling, Stockholm.På församlingsexpeditionen svarar man att ingen fader hade noterats, men att barnet adopterats av mormor och morfar i Stockholm.
 
Jag bad Stadsarkivet(Frihamnen) i Stockholm undersöka saken, men de kom inte till något resultat. De hade sökt i register över sociala akter, ombudsmannaexpeditionens akter, register till Barnavårdsmannaakter, register över barn utackorderade i landsorten,register till adoptionsyttranden från barnavårdsnämnden.
De fann varken barnet, modern eller mormodern.
 
Finns det ytterligare möjligheter för mig att gå vidare? Hur i så fall?
 
mvh Karin

2005-03-29, 13:30
Svar #25

Åsa Dahlström (Asa)

Hej  
 
Funderar på hur man kan hitta okända föräldrar.
Tack
Åsa

2005-03-29, 15:26
Svar #26

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Denna fråga är nog alltför vag och generell. Som alltid här i Anbytarforum gäller att man lämnar ut alla detaljer man har då man ställer en fråga. Kom igen med vad du vet så är dina chanser att få ett bra svar större. Lycka till!

2005-04-10, 12:12
Svar #27

Jennie Andersson

Hej,
 
Letar efter fadern till min mormors mor Lilly Maria Elisabeth, född 1892-02-21. Har tittat i födelseboken från Hudiksvall där det står moderns namn (Johanna Maria Id?n) och sedan (fol. 1128) efter, undrar vad det kan betyda?  
Sedan står det att modern är trolofad.
Vet att hon senare gifte sig med en Simon Möller (1893-06-21) och lysningsdatumet ska vara (1892-09-25). Kan det ändå vara så att det var denna Simon Möller som hon var trolovad med vid min mm mors födsel?  
Står i födelseboken att hon döptes 20 maj 1892 och att den sändes till Hudiksvall från Skönsmon, men i en annan källa så står det att Johanna och Lilly inte flyttade förrän 23 september 1892.  
Var ska jag vända mig härnäst för att kunna gå vidare? Kan det vara så att hon står med i födelse och doplängderna även i Skönsmon då? Eller kanske i någon bilaga? Antar att det inte står med i domböckerna om det är Simon Möller som är pappan eftersom dom senare gifte sig och fick flera barn.  
 
Tack på förhand!
 
//Jennie

2005-04-10, 17:00
Svar #28

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Med ledning av dina uppgifter tyder jag detta sålunda:
Din mormor bör vara född i Skönsmon eftersom födelseattesten uppges komma därifrån till Hudiksvall, där tydligen modern Id?n var skriven.
Fol. 1128 bör vara den sida i HFL i Hudiksvall där modern bör stå antecknad, kanske möjligen med fadern ( det bör vara Möller).
 
Födelsen kan även stå inskriven i Skönsmon, men det är inte säkert att så behöver vara fallet.
 
För att gå vidare behöver du finna igen Möller och Id?n i Husförhörslängden. Där kan ev stå hur det förhåller sig med barnet Lilly.

2005-04-12, 15:05
Svar #29

Jennie Andersson

Hej!
 
Bengt-Göran: Tack så mkt för ditt snabba svar. Nu har jag lite att gå vidare på. Husförhörslängderna för Hudiksvall sträcker sig bara fram till 1891 som jag kan se det men tänkte kika i utflyttningslängderna för Hudiksvall och i bilagorna till födelse och dopbok för skönsmons församling. =)
 
//Jennie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna