ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader angiven i BB journal, uppgiftens värde?  (läst 937 gånger)

2010-10-08, 14:51
läst 937 gånger

Thomas Börjesson

Hej  
Jag behöver råd av mer erfarna släktforskare. Min far är född uä i Masthugget 1910-10-12. Så är det också antecknat i födelseboken. Vid en förfrågan hos kommunarkivet i Göteborg visar det sej att någon faderskapsutredning aldrig gjordes. Vad som finns bevarat är journalbladet från BB. Där finns en fader angiven. Hur skall man se på en sådan uppgift som modern själv lämnat ur bevisvärde. Finns det ngt sätt att styrka uppgiften?
 
/Thomas

2010-10-10, 08:40
Svar #1

Carl Szabad

I äldre tider (17-1800-talet) brukade det faderskap som barnmorskan klämde ur den ogifta modern under födslovärkarna ha ganska stort bevisvärde när det kom upp i rätten.
 
Hur stor tilltro man sen kan sätta till ett på det viset uppgivet faderskap från 1910 vet jag inte, men spontant låter det troligt. Fast jag skulle nog själv besöka kommunarkivet och granska handlingarna i socialnämnden innan jag gav upp det spåret. I församlingsboken där modern var skriven vid födseln (Masthugg AIIa:1 sid 92) finns en kommentar som jag inte kan tyda (Hr(?) 75/11). Kan det vara en hänvisning till ett faderskapsmål? I alla fall finns inget inskrivet om det på sonen. Studera också var den tilltänkte fadern bodde under tiden innan barnets födsel.

2010-10-10, 11:21
Svar #2

Thomas Börjesson

Hej Carl
Tack för ditt svar och dina tips. Vad som förbryllar mej lite ä den den hänvisning du gör till Masthugg AIIa:1 sid 92. Modern Alma Emilia född 1880-01-16 då med efternamnet Jakobsson hittar jag inte där utan i Oscar Fredrik AIIa:33 (1908-1917) som är tiden för födelsen av min far Alfred Evald 1910-10-12 och där finner jag ingen anteckning eller har jag missförstått något. 1902 är för övrigt Alma Emilia införd i församlingens obefintlighetsbok.
 
/Thomas

2010-10-10, 12:34
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Alfred Evalds födelsenotis hänvisar till sidan 959 i församlingsboken, Masthugg AII:a5. Där finns Alma Emilia Börjesson med son samt dotter Astrid Cecilia, född 1914.  
 
Alma Emelias födelsenotis finns i Släp. Hon är dotter till ogifta Anna Börjesdotter. Något Jakobsson kan jag inte se.  
 
Om modern uppgett faderns namn under förlossningen är den nog rätt trovärdig.

2010-10-10, 16:21
Svar #4

Carl Szabad

Thomas! Eftersom du inte angav något namn gissade jag på fel son. Det fanns ju två utomäktenskapliga pojkar som var födda den dagen i Masthugg och din far var tydligen den andre.

2010-10-12, 08:29
Svar #5

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Om den angivne fadern hade (fler) söner som är i livet, eller de i sin tur har söner i livet etc, skulle en DNA-jämförelse (Y-kromosom) kunna ge svar.
 
/Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna