ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Faderskapserkännande  (läst 2710 gånger)

2001-09-11, 21:13
läst 2710 gånger

Kerstin Eklund

Hej!
Jag har en kopia där en man gjort ett lagstadgat erkännande att han är far till ett barn. På raden under finns att fylla i dom som vunnit laga kraft och där är det ej ifyllt. Min fråga är om lagstadgat erkännande innebär att mannen utan protester erkänt sig vara far och om en dom innebär att mannen ej ansett sig vara far till barnet men av domstol eller barnavårdsnämnd ändå bedömts vara fadern? Detta erkännande är från Stockholms stads barnavårdsnämnd 1945. Jag vill veta hur jag ska tolka denna blankett så att jag hittar rätt fader (min morfar).
 
MVH Kerstin

2001-09-13, 19:28
Svar #1

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Hej Kerstin!
Jag har tyvärr inte kunskapen att ge ett fullständigt svar på din fråga. Jag vill dock nämna att det tyvärr inte kan vara helt säkert med ett lagstadgat erkännande. Enligt en kyrkboksanteckning från 1930-talet jag läst var X enligt lagstadgat erkännande fader till Y. Efter viss efterforskning i de berörda släkterna visade det sig att X (nyligen död) tagit på sig faderskapet, men att han inte var fadern. Den rätte barnafaderns namn visste familjen om.
 
Majoriteten av dylika erkännanden torde dock vara korrekta. Det fall jag nämnt ovan är förhoppningsvis ett undantag.
 
Mvh/ Carl-Oskar

2001-09-14, 10:56
Svar #2

Kerstin Eklund

Hej Carl-Oskar!
 
Levde X med Y:s mor då? I mitt fall så levde aldrig min biologiska morfar tillsammans med min mormor och han ville inte heller ha kontakt med varken henne eller min mor (dvs sin dotter). Han borde ju inte haft någon anledning att erkänna faderskapet om det inte var han som var fadern. Ändå vet man ju inte.... När min mor var fyra år så blev hon adopterad av sin styvfar eftersom hon saknade äktenskaplig börd. Både min mor, mormor och morfar är avlidna så ingen kan berätta sanningen.
 
Är det någon som vet om det finns något arkiv för dessa handlingar eller om det finns någon (socialarbetare) som själv fyllt i sådana här handlingar på den tiden. Det är ju bara ca 55 år sedan dessa papper skrevs. Jag hänvisar i så fall till frågan i mitt tidigare inlägg ovan.
 
Mvh Kerstin

2001-09-14, 12:08
Svar #3

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Hej Kerstin!
 
I det fall jag nämnde så levde inte X tillsammans med Y. Han kom att gifta sig på annat håll, med en kvinna som på ett litet avstånd var släkt med kvinnan Y.
 
Mvh/ C-O

2003-03-30, 21:25
Svar #4

Utloggad Pia Wallengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2017-11-25, 14:19
    • Visa profil
Hej
Jag har en kopia av ett faderskapserkännande från Gunnarsnäs församling 1943.
Jag undrar var originalet kan finnas.
Finns det på kommunen? (underskrivit av barnavårdsmannen)
Eller finns det i församlingen?
Mvh
 
Pia

2010-03-28, 13:49
Svar #5

Utloggad Lisabet Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 13:49
    • Visa profil
Finns det någonstans man kan leta för att hitta ett ev faderskapserkännande till ett barn född 1879?
Ett namn skall finnas i födelseboken men det går inte att tyda.Antecknas föräldrars namn på andra ställen?

2010-03-28, 18:28
Svar #6

Bengt-Arne Andersson

Lisabet.
Finns det en fader i föddenotisen ? I husförhörslängden finns väl hela familjen ? Eller är det en oäkta vars fader håller sig undan ?

2010-03-28, 20:54
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Lisabet,
 
Du skrev skall finnas i födelseboken - det låter som att du inte har sett det själv?  
 
Några idéer:  
 
* Ställ en fråga under Läshjälp (någon annan kanske kan se vad det står).  
 
* Om det på Genline som det inte går att tyda, t.ex. pga dålig kontrast, så kanske det går att läsa på Arkiv Digital, som brukar ha mycket bättre bilder.  
 
* Annars kanske SCB-utdragen hjälper (om faderns namn antecknades redan under barnets födelseår, så det kom med i avskriften till SCB).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna