ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldatgravarna i Högsäter  (läst 756 gånger)

2008-02-07, 20:00
läst 756 gånger

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Känner någon till soldatgravarna i Högsäter från 1808-1809 ?
Jag har via Krigsarkivet och kyrkobok i Högsäter spårat sjukhuset Tingvalla, som var ett ambullerande fältsjukhus, till Högsäter vid tiden för 1808/1809. Oroligheter kring den svenska gränsen mot Norge i syd gjorde så att tre kompanier från Jämtland förstärkte Westra Arme´n mot fienden vid denna tid. En av mina anor från Bodsjö, Jonas Frögd, är noterad som död på Tingvalla sjukhus i Bohuslän  år 1808. I går kväll upptäckte jag att i Högsäter C5 s 193 - 197 fanns det listor på 51 soldater, som hade avlidit på sjukhuset i Högsäter (Tångelanda)under tiden 27/9 - 31/12 1808. Några var jämtar, men de flesta var från södra Sverige. De hade alla fått en värdig begravning på Högsäters kyrkogård enligt dokumentet.
 
Två frågeställningar till denna upptäckt har jag nu :
 
Vet någon något mer om dessa gravar ? Finns det någon minnessten eller monument ? En ny kyrka byggdes, förändrade den kyrkogården ?
 
Min ana fanns inlagd 5/9 1808 och troligen avled han innan ovanstående listor gjordes. Vet någon om det finns något skrivet om tiden innan ovanstående dokument, då det säkert var dödsfall av samma dignitet. (Krigsarkivet hade ingen information om avlidna. Patientjournalen över inlagda kanske tjänade mer syftet att hålla reda på de persedlar och materiel som patienterna hade med sig. De är noterade nämligen. Krigsarkivets lista gav dock positionen av Högsäter.)
   
Skulle bli mycket tacksam om kommentarer ur alla vinklar rörande ämnet. Behöver något förtydligas gör jag det gärna.
 
mvh Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna