ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spansk mormors far  (läst 796 gånger)

2000-01-22, 20:50
läst 796 gånger

Johan H

Hej  
Jag har ett problem. Jag letar efter min mormors far. Enl. muntlig tradition var min mormors mor(Anna Katarina Lennberg, f 12/11 1894) nere i Spanien som nån form av au pair kring 1920 på en harcienda. Nåväl där nere blev hon med barn med en sonen på gården. Han var sjökapten. Det gick ju inte vägen utan hon fick åka hem och födde min mormor i Stockholm. Enl min mormor skall hennes far ha hetat Da Silva i efternamn och hon säger att hon sett hans hela namn på något papper från socialstyrelsen eller något liknande. I Hfl står inget och födelsebok endast fader okänd.  
 
Är det någon som vet vad för myndighet det kan ha varit som handhade dessa uppgifter(1920-tal). Kan det finnas något i domstolsarkiven...hur skall jag isåfall leta efter dem?
 
MVH Johan Hurtig
Eposta mig gärna privat

2000-01-22, 22:02
Svar #1

Mikael Wikman

Du kan ju börja med att kolla om någon barnavårdsakt finnes i arkivet för den kommun, i vilken din mormors mor bodde när din mormor föddes. Den bör i så fall finnas i barnavårdsnämndens (eller någon liknande nämnd) arkiv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna