ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-05  (läst 2866 gånger)

2000-11-24, 17:47
läst 2866 gånger

Utloggad Gunnel Marus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-10-16, 10:59
    • Visa profil
Hej!
Jag söker försvunna småkusiner i Göteborgstrakten och har redan varit inne på försvunna personer-diskussionsgruppen, där jag har fått hjälp. Vänliga människor har kollat upp adresser o.dyl. för mig. Nu uppstod följande problem: Jag har fått två brev returnerade p.g.a fel adress. Då jag kollat här i Finland om dessa personer eventuellt flyttat tillbaka till Finland, får jag fortfarande till svar att dessa finns i Sverige (på sin gamla adress).
Någon föreslog att jag skall kontakta folkbokföringen/skattemyndigheterna i Sverige för att få hjälp. Kan någon vänlig själ ge mig e-post adress eller vanlig adress till en sådan här folkbokföring? Alltså Göteborgstrakten. Dessa människor finns inte heller varken i Telekatalogen 2000 eller på Sveriges dödsskiva.
 
Tacksam för svar
Gunnel Marus
Sjundeå/Finland

2000-11-24, 18:16
Svar #1

Jonas Kuschner (Jonas)

Om du har tillräckliga uppgifter (helst personnummer, men om du inte har det så räcker det säkert med de uppgifter du har ändå) behöver du inte vända dig till ett specifikt skattekontor, åtminstone inte så länge personerna är i Sverige. Du eller någon vän till dig i Sverige kan gå in på vilket skattekontor som helst och använda allmänhetens terminal för att finna personerna. Om du har tur kan du därifrån även få uppgift om ev. avflyttning utomlands.

2000-11-24, 22:28
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Gunnel! På Riksskatteverkets hemsida www.rsv.se hittar du telefonnummer till någon folkbokföringsenhet. Där är det bara att fråga efter dina kusiner så får du deras adresser och personnummer, om de bott i Sverige fram till åtminstone för något år sedan.

2001-08-08, 23:34
Svar #3

Bernt Månsson

Hej!
 
Som nybliven släktforskare vill man givetvis även forska på nu levande släktningar.
 
Jag trodde att det var att knata till närmaste allmänhetens terminal och börja få familjeuppgifter, men ack vad jag bedrog mig.
 
På mitt närmaste skattekontor kunde man söka på namn och få personnummer och vice versa.
 
På skattekontoret på Södermalm och även i Spånga säger chefen för folkbokföringen att det enbart är diariet man kommer åt.
 
Jag fick tipset att e-posta personnummer till rsv@rsv.rsv.se (jodå, tre ggr rsv) och de fördelar ut personnumren till respektive skattekontor.
 
Att sitta och ringa varje skattekontor och fråga på uppgifter tyckte ovanstående chef var omständigt och onödigt.
 
Nu undrar jag. Vad gäller egentligen??? Finns det släktforskare som har kommit in på personbild och familjebild ?? Finns det någon som har lite tips att dela med sig av runt detta.
 
Tack på förhand!

2001-08-09, 02:52
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag tror det står en del om detta i boken Släktforska steg för steg. Är dock inte säker på om boken ger dig all information du behöver.

2001-08-09, 08:47
Svar #5

Bernt Månsson

Släktforska steg för steg stämmer nog inte?!
 
Tack för ditt svar, Tord. Jag citerade från den 4:e upplagan av boken för en av cheferna på skattekontoret i Spånga.
Hon lät helt främmande till de möjligheterna som ges i boken.
Uppgifterna stämmer i boken om man är personal säger hon.
Använder man allmänhetens terminal kommer man bara åt diariet.

2001-08-09, 09:44
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
OK, jag tipsade bara om boken. Själv har jag bara provat samma sak som du gjort, d v s diariet. Det stod också om den här saken i Släkthistoriskt Forum förra året. Jag kommer inte ihåg vilka nummer, men det stod om det vid två tillfällen i olika nummer av tidskriften.

2001-08-09, 11:42
Svar #7

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
I ShF nr 3/00 kan man läsa om att släktforska på skattekontoren (artikeln i nr 2/00 blev inaktuell nästan genast och ersätts av den i nr 3). Jag blev bemött på samma sätt som Bernt första gången jag skulle använda allmänhetens dator och trodde mig kunna få ut mer än det tillgängliga.  
 
I en annan diskussion i det här forumet hjälpte jag för övrigt en person med att tipsa om programmet Personuppgifter. Personalen på hans skattekontor hade nämligen bara visat honom Basregister, där personnr, namn och adress framgår.  
 
Personligen tycker jag att jag är nöjd med de uppgifter som man i nuläget får ut på allmänhetens terminal. Om jag hittar en person i Basregistret kan jag ju med hjälp av efternamnet och postadressen hitta eventuella barn på samma adress och make/maka om denna har samma efternamn. Datum för senaste civilståndsändring, tilltalsnamn, folkbokföringsförsamling samt kronofogdeuppgifter (enbart att sådana saknas eller finns) finner man i Personuppgifter - det sista är förstås helt onödigt för mig att veta.  
 
Frågan är om man verkligen ska anstränga sig att få ut ännu fler uppgifter om levande människor utan att de vet om det? Vill man ha utförligare familjeuppgifter kan man ju först pröva med att kontakta släktingarna - även om det inte alltid lyckas, förstås.

2001-08-09, 13:52
Svar #8

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag upplevde nog också i huvudsak att jag var ganska nöjd med det man kunde få fram när jag för ganska många år sedan nu var inne på Götgatan en förmiddag och lusläste min utskrivna släktutredning med lupp och jämförde med folkbokföringens uppgifter.
 
Fast... visst vore det smidigare om man kunde få fram familjebilden direkt med en knapptryckning på samma sätt som man kan få per telefon med rätt skattekontor.
 
Och det är en enorm brist att man inte, som t ez på Sveriges Dödbok-skivan, kan söka en gift kvinna på hennes födelsedatum och fullständiga förnamn

2001-08-09, 17:49
Svar #9

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej
 
Jag har börjat forska på levande släktingar i skattekontorets databas. Har upptäckt att det förekommer fel månad och dag, det går väl an, men det förekommer fel födelseår också!
 
Kjell

2001-12-02, 00:10
Svar #10

Utloggad Pia Wallengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2017-11-25, 14:19
    • Visa profil
Hej Bernt
När jag ville ha uppgifter på nu levande släktingar, så skickade jag ett e-mail till skattemyndigheten. Jag skrev namn och födelsedatum, ej de 4 sista siffrorna för de hade jag inte, på personen jag sökte. Som svar fick jag en personbild med fullständigt namn och personnummer samt adress på personen ifråga. Dessutom fullständigt personnummer och namn på maka/make och barn, samt även föräldrar. Vigseldatum och ev skilsmässodatum också.
Men om ett par inte är gifta, men har barn ihop, så kommer inte barnets andra förälder med.
Hälsningar
Pia

2001-12-02, 11:46
Svar #11

Johan R:son Sjöberg

Men om barnets andra förälder inte framgår av den information man erhållit från skattekontoret brukar jag sända ett uppföljningsmail till dem, där den frågan är med (och andra saker som jag inte fått reda på genom min första förfrågan).

2001-12-07, 15:47
Svar #12

Utloggad Magnus Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 13:52
    • Visa profil
    • www.sampa13.se
Vilka personers uppgifter finns med i Allmänhetens terminal? Är det enbart nu levande personer och personer som dött efter 1991 eller finns även personer med dödsdatum tidigare än 1991 med??

2001-12-07, 23:52
Svar #13

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Jag hittade min farmor där, och hon dog just 1991. Men jag vet inte om de som dog före 1991 finns med.

2002-03-02, 10:23
Svar #14

Utloggad Anette Bohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 11:37
    • Visa profil
Hej ! Jo , man får uppgifter om dem som dött innan 1991 också , jag fick uppgifter om en farbror som dött 1975 .Så man får visst reda på var folk bott och familje förhållande för dem som avlidit innan 1991.

2002-03-02, 13:06
Svar #15

Sven Grönberg (Sveng)

Anette har delvis rätt, skattemyndigheten har, vad jag förstått, uppgifter registrerade om personer som avlidit före 1991 om de har en koppling till levande personer såsom äkta hälft eller föräldrar. Däremot finns dessa inte med i det register som är tillgängligt via allmänhetens terminal. Jag har hittat en person i detta register som avled 1989 (rättare sagt en uppgift om personens dödsbo). Då prövade jag även att söka på ett par andra släktingar avlidna på 80-talet, de fanns inte med. Ett möjligt kriterium kan vara att dödsboets affärer fortfarande var aktuella 1991, och att det därför registrerats, men vad vet jag.

2002-04-18, 15:41
Svar #16

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Bara Basuppgifter?
Glad i hågen stegade jag idag in på skattekontoret i Spånga. Utrustad med bla Släktforska Steg för Steg från 1995. Där beskriver man hur det kan gå till.
 
Tyvärr verkar det som om man ändrat sökmöjligheterna sedan några månader tillbaka.
Nu kan jag bara leta fram adress och personnummer på personer, inte släktskap etc.
 
Släktskap kan man få efter muntlig förfrågan (endast 3 personer), eller skriflig om det är fler (ej email? utan brev/fax). Då får man veta föräldrar, gift med och barn. Födelseort uppges inte på den utskrift jag fick!?
 
Något program för Personuppgifter fick jag inte tillgång till trots ivrig förfrågan, utan jag hänvisades till det muntliga/skriftliga förfarandet ovan!
 
Sökprogrammet för basuppgifterna slår oxå lätt bakut om det blir för många träffar. Man kan inte söka män och kvinnor samtidigt. Utskriften är bara skärmdump!
 
Någon som har andra eller bättre erfarenheter/kunskaper om hur man skall göra?
Eller ändras möjligheterna hela tiden hos skattemyndigheten (till det sämre) utan att man berättar om det?
 
Vidare fanns det ingen manual (1 sida med 10 rader text var allt) som visar vad  man egentligen söker i och vilka möjligheter/begränsningar som finns!
 
RSV's hemsida är ju riktigt matnyttig, men släktforskarna får igen hjälp att söka verkar det som.

2002-04-18, 20:25
Svar #17

Sven Grönberg (Sveng)

Sten-Sture! Ja, tyvärr har jag också observerat att programfönstret Personuppgifter, där man tidigare, med hjälp av personnumret som man hittat i Basregister, fick uppgift om personens civilstånd och folkbokföringsförsamling, numera är borttaget ur Allmänhetens terminal, troligen sedan i höstas. Att det i verkligheten inte alls var så som det beskrivs i Släktforska steg för steg blev jag på det klara med redan vid mitt första besök på skattekontoret för två år sedan. Men jag har ändå varit nöjd med det jag kunnat få ut. Tills nu, det vill säga.
 
Det kan här vara intressant att citera ur Släkthistoriskt forum nr 3/00, s. 18, där Matts Billgren skriver i en artikel om att forska efter levande släkt: Enligt uppgift kommer bild 908 [annan benämning på Personuppgifter] att så småningom försvinna, och ersättas med någon modernare sökmöjlighet. Och försvunnit har den ju gjort, men den modernare sökmöjligheten ser vi inte mycket utav.

2002-04-19, 16:49
Svar #18

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Har pratat med centrala folkbokföringen och en person som troligtvis överblickar programsystemen. Det kommer inget program för Personbild som man kan köra själv. Sekretess.
Man får alltså snällt be om uppgifterna. Då lämnas de ut i 99% av fallen.

2002-04-20, 10:34
Svar #19

Sven Grönberg (Sveng)

Sten-Sture! Fint att du kollade med Skattemyndigheten. Men Personbild (som jag mycket väl förstår att det är viss sekretess på) är ju inte riktigt samma sak som de knapphändiga (men ändå nyttiga) uppgifter man förr fick i Personuppgifter/bild 908. Nåväl, tur ändå att man hann få ut en ganska ansenlig mängd uppgifter medan möjligheten fanns :-)

2002-04-22, 22:37
Svar #20

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
PUL har alltså satt köp i hjultet för att själv kunna köra personbild!
Detta fick jag veta idag. PUL trädde i kraft 1 juli 2002 vill jag minnas.
 
Är det någon som kan tolka PUL? Har Folkbokföringen gjort rätt som tagit bort personbilden från allmänhetens terminal?

2002-04-22, 22:38
Svar #21

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil

2002-04-23, 10:53
Svar #22

Sven Grönberg (Sveng)

Sten-Sture! Personbild har, vad jag vet, aldrig varit tillgänglig på allmänhetens terminal. I alla fall inte på senare år. För övrigt är det väl bara en persons hemskattekontor som har dessa uppgifter. Det innebär ju att du i varje fall inte, om du sitter i Karlstad, kan kolla personbilden för någon i Göteborg.
 
Med personbild syftar jag alltså på den bild som finns med i Clemensson/Anderssons Släktforska steg för steg, 5:e uppl, s. 98, och som innehåller uppgifter om relationer.
 
Jag håller med om att det verkar märkligt att PUL förbjuder mig att ta del av en så harmlös uppgift som en persons civilstånd. Detta medför en försämring i möjligheterna att forska på egen hand med hjälp av skattemyndigheten. Å andra sidan, som jag tidigare skrivit ovan, är det kanske inte meningen att vi ska sitta och ta reda på obegränsat med uppgifter om våra avlägsna släktingar, människor som kanske inte uppskattar detta eller föredrar att lämna uppgifterna själv? Men för oss vetgiriga släktforskare var det onekligen väldigt bekvämt...

2002-06-27, 13:46
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En intressant (ehuru svårläst) artikel om den nya folkbokföringen finns i senaste numret av Diskulogen (föreningens DIS medlemstidning). Där berättar Björn Sjökvist på RSV i föredragsform om vad som finns, och hur man kan få tillgång till det. Enligt Björn så ska man kunna kontakta lämpligt skattekontor, tydligen helst med mail, och få uppgifter såsom föräldrar och barn och annat, om inte personen har skyddad identitet.
 
Det verkar som Pia och Johan ovan har testat detta med gott resultat. Jag skickade nu ett mail med en sådan förfrågan, och får till svar att de kan skicka ett personbevis på personen till mig, men inte med epost utan med fax eller vanlig post.
 
Min fråga till er som testat detta är om det är ett personbevis jag vill ha, alltså om det finns med föräldrar, barn och andra extrauppgifter på det? Jag blir lite osäker eftersom Björn Sjökvist inte pratar om personbevis i artikeln.

2002-06-27, 22:58
Svar #24

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag testade själv vid ett tillfälle för några veckor sedan - för första gången - att maila två olika forskarfrågor till vederbörliga skattekontors folkbokföringsavdelning. Från det ena kontoret fick jag först svar att sådana frågor kunde man sannerligen inte besvara via elektronisk post, och framåt dagen därpå när jag hade hunnit lägga telefonkostnader på att ringa något 0771-nummer och kom till någon handläggare som satt i Örebro och kunde hjälpa mig med bägge frågorna så fick jag svar via e-post från det värmländska skattekontoret...??!?
 
Det är ju strålande att vissa mail hamnar hos någon som menar att det inte styrks enligt lag att svara via e-post, medan andra mail besvaras via e-post.....
 
Följande var det brev jag fick:
 
Hej Anders!
 
Personuppgifter kan inte skickas elektroniskt via mail, då detta inte styrks enligt lag. Vill du ta reda på namn, adress och personnummer på privatpersoner så kan du kontakta adressupplysning, på telefon, 08-694 11 70. Det går även att ringa till våran Servicetelefon, på 020-567 000, och där välja sifferkod 8101. Då är det bara att följa instruktionerna, och de önskade uppgifterna erhålls på fax. Vill du däremot veta släktband på personen ifråga, så måste du ta detta med det lokala skattekontoret.
 
Just sådana här tveksamheter där vissa svarar utan omsvep och andra hävdar att de inte får göra det är så typiskt. Vad ska man tro om detta???
 
Verkar det inte vara en märklig övertolkning av vad som styrks enligt lag? Att skriva ut någons personuppgifter och skicka dem elektroniskt över telefonnätet som fax skulle vara okej, men inte att skriva in uppgifterna i ett mail och skicka elektroniskt via Internet....?

2002-06-28, 08:41
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, elektroner som elektroner kan man tycka. Det är konstigt eftersom idag, antar jag, betydligt fler har tillgång till epost än till fax (jag t ex). Har väl haft behov av en fax vart tredje år ungefär, och inte brytt mig om att skaffa ett faxprogram till datorn.
 
Jag skickade tillbaka ett mail med min postadress och ovanstående frågor till handläggaren, men har inte fått något svar på det. Man får se om det dyker upp något i posten, och vad det kan vara!
 
Vet någon om man också får personnummer på förälder, eller är det bara namn?

2002-06-28, 17:31
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Heder åt skattekontoren! Dagen efter min mailförfrågan så kommer fullständigt utdrag ur folkbokföringen hem i brevlådan. De kallar det tydligen Personbevis. Föräldrarna finns med med personnummer, men om de bor i ett annat skattekontors område så får man vända sig dit för ytterligare upplysningar.
 
Detta är mitt första försök att släktforska i nutid, och det verkar gå alldeles utmärkt.

2002-07-27, 15:07
Svar #27

Lena Wendin

Hej!
 
Angående diskusionen om varför personbilder inte lämnas ut hur som helst så kan det ju vara så att där kan finnas känsliga uppgifter om t.ex. adoptioner. Alla talar ju inte om ifall barnen är adopterade eller om de själva adopterat bort egna barn. Råkade själv ut för motstånd då sådana uppgifter fanns i registret, men fick ändå ut personbilden då jag förklarat vad jag visste. Troligen är det orsaken till att man tagit bort personbilden ur allmänhetens terminal.
 
MVH Lena

2002-07-27, 16:21
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kan berätta att mina vidare erfarenheter också varit positiva, med snabba svar per vanlig post från alla skattekontor som jag skickat frågor till med mail.
 
Dock undrar jag över en märklighet. Vad gäller en person så fick jag besked att sekretessbelagda uppgifter finns. Jag fick ändå en skärmutskrift av personbilden och, hör och häpna, ett av personens barn var tipp-exad över!! Kan inte tolka det på annat sätt än att det var sekretess på att det barnet hörde till den familjen... men varför? Och höll man bara pappret upp mot ljuset så syntes hur tydligt som helst barnets namn och personnummer. Ytterligare märkligt är att det barnet kände jag redan till och hade redan fått från ett annat kontor utdrag ur folkbokföringen för. Allt var med där utan någon sekretess. Även alltså föräldrarna...
 
Frågor som inställer sig:
1) varför kan ett barn i en familj klassas som sekretessbelagt?
2) råder olika tillämpning av sekretess på olika kontor?
3) ska det verkligen gå till så att man lämnar ut hemliga uppgifter som tippexats över?

2004-03-05, 10:02
Svar #29

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Hur söker jag fram uppgifter om kvinnor om jag bara har deras efternamn som gift?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna