ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Olika datum, vilket bör gälla?  (läst 417 gånger)

2006-09-28, 15:51
läst 417 gånger

Maria Ås

Jag har hittat en ana som står som född 28/11 i kyrkoböckerna men på gravstenen står det 28/3 och hans barnbarn som ännu lever anser att mars är den riktiga månaden. Vilket datum för jag in som födelsedatum i antavlan? Jag inser att jag måste nämna båda men vilket är det mest trovärdiga? Ska man lita blint på kyrkoboken när det verkar som om han själv alltid ansett sig född på ett annat datum?

2006-09-28, 17:09
Svar #1

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 17:51
    • Visa profil
I vilka kyrkoböcker står det att personen var född 28/11? Om det är husförhörslängder så är uppgiften tämligen otillförlitlig. Om det är födelseboken så är tillförlitligheten större.

2006-09-28, 17:24
Svar #2

Maria Ås

Födelseboken står det i. Hur kan det skilja på åtta månader?? Om han nu verkligen föddes i november varför står det då mars på graven?

2006-09-28, 20:08
Svar #3

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1216
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 09:29
    • Visa profil
Maria, jag skulle nog vara väldigt kritisk till uppgifterna. Är det helt säkert att det rör sig om samma person. Läsfel är ju inte ovanligt, men att någon skulle läsa fel på 3 och 11 tycker jag verkar lite väl märkligt. Vilket årtal handlar det om? Om du har svårigheter att läsa brukar det finnas mycket hjälp att få här på Anbytarforum.
 
//Peppe

2006-09-28, 20:54
Svar #4

Maria Ås

1875-11-28 föddes Olof-Martin Lindström (Lindström är felstavning, Carl-Anton hette Ländström) i Dragsmark se SCB-kod: 148506, SD-suffix: F2

2006-09-28, 21:37
Svar #5

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Enligt SCB-utdragen i Genline så är han inskriven som född 1875-03-28 och fadern hette Carl Anton Ländström.
(GID 100014.37.10500)

2006-09-28, 22:26
Svar #6

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 17:51
    • Visa profil
Maria, har du själv läst uppgiften i födelseboken som du citerar i ditt inlägg ovan? Anledningen att jag frågar är att jag själv har råkat ut för att uppgifter som jag fått av andra visat sig vara felaktiga, oftast beroende på felläsning.  
 
Här är SCB-utdraget som Ann-Britt refererar till:
 

 
Om du fått uppgifterna från någon annan kanske denne har haft lite bråttom och läst fel.Om man tittar lite hastigt så skulle ju faktiskt Mars kunna läsas som Nov och Ländström som Lindström.  
 
Jag vet inte om det är detta som hänt i ditt fall men det är i alla fall en teori.  
 
Hälsningar Neta

2006-09-28, 22:44
Svar #7

Maria Ås

My mistake! *Skäms och rodnar*
Tack kära vänner för att ni hjälpte mig!!

 

Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna